Op 26 november 2020 09:27:31 schreef Tinus22:
Voor de hydrauliek en motor ben ik ook niet zo bang, dat blijft wel lopen. Het risico zit volgens mij met name in de electronica van de controller. Dat is een Securlift Galaxy 1 en die zou volgens het onderhoudsbedrijf minder betrouwbaar zijn. In de praktijk merk ik daar nog niets van, want de lift is storingsvrij. Maar als de controller de geest geeft, heb je wel direct een (duur) probleem. Het is wat dat betreft altijd lastig om de situatie in te schatten, want de liftfirma heeft ook haar commerciële belang.
als hij draait, lekker laten draaien. Een kone controller kan ook stuk en die is ook duur.
Ik snap dat een ziekenhuis of bejaardenhuis geen keuze heeft, die kunnen niet zeggen 'We hebben zo lang mogelijk gewacht', die moet gewoon draaien en als de print stuk gaat moet er vandaag nog uit voorraad een nieuwe in met de juiste software.
Als je er niet van afhankelijk bent kun je de gok nemen om hem niet te vervangen. Alleen als na 25 jaar geen onderdelen meer leverbaar zijn kan het even gaan duren als dan wél plots de besturing vervangen moet worden. Ik durf te wedden dat 90% van de storingen voorkomt uit een deurcontact, niet tijdig afgestelde hydrauliek, stroomstoring of defecte kooiverlichting (indien controle van de verlichting aanwezig). Bij hydraulische liften in heavy duty omgevingen is het ook van belang de geleiders te smeren. Ik heb ze wel gehad die op de leidingbreuk beveiliging stonden. De lift zakt naar beneden, de hydraulische klep gaat voor het mooie te snel open, de leiders kleven door slecht onderhoud en de besturing meet meteen onderdruk in de leiding...
Of een nieuwe lift nu echt sneller is weet ik niet. De meeste tijd ben je kwijt met wachten op de deur, het starten van de motor (ster, driehoek, snelheid maken) en daarna het afbuigen tot stilstand. Een moderne tractielift zal dat laatste misschien iets sneller doen maar op een enkele etage maakt het snelheidsverschil niet echt iets uit.
Vaak gebeurd het wel dat het hydraulische blok niet goed ingeregeld word. De maximum snelheid die de pomp kan halen word niet gehaald, de rembeweging is te vroeg ingezet en te abrupt, het nivelleren voordat de deuren open gaan te langzaam etc. Ik heb er een aantal afgesteld die na +30 jaar draaien storingen gingen vertonen, of dat er klachten kwamen over ritcomfort. Als je je best doet voel je in de lift niet dat je van verdieping verandert en gaat het een stuk sneller.
Op 27 november 2020 07:56:43 schreef GJ_:
[...]Ik kan slecht geloven dat die cilinder vastloopt op het einde van zijn slag op de bovenste verdieping om eerlijk te zijn. Voor de zuiger vastloopt op het einde van de cilinder moet er in veel gevallen verplicht een nood eindschakelaar zitten. Een zuiger die helemaal tot in het einde loopt is technisch ook al niet goed mogelijk.
Het enige dat ik me kan bedenken is dat er bij een uitgaande slag steeds meer olie omhoog geduwd moet worden. Dat komt gewoon bij het gewicht van de lift.
Ik heb een paar goederenliften in onderhoud die met ketting werkt en daar zie je dat bij het omhoog lopen de losse einden de lift juist een handje gaan helpen en dat de opgenomen stroom juist terugloopt. Het zijn maar 4 ketting einden, maar we hebben het op een gegeven moment bijvoorbeeld toch over een afnemend koppel van 33% naar 25% van het nominale koppel. Ik kan me indenken dat het gewicht van die olie dus ook meetelt.
Jep, het gebeurd. De kabels rekken langzaam, de cilinder moet dus steeds verder omhoog om de kooi op de juiste verdieping te plaatsen. Daarbij gaan de pakkingen weleens opzetten waardoor het zwaarder gaat, vuil gaat zich ophopen aan het einde van de zuiger etc. Dat de noodeind niet werkt van de cilinder gebeurd weleens. Dit soort dingen meegemaakt bij véél gebruikte liften van +30 jaar...
Waardoor de motorstroom op het laatste oploopt kan meerdere oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat er een oliekoeler of verwarming bijgeschakeld word, maar de lift kan ook een signaal van vertragen hebben ontvangen, de kleppen veranderen van stand en dat kan ook verklaren waardoor hij even zwaarder gaat lopen.