Sluipverbruik 42 Volt transformatoren bergingen

Hallo,

In ons kleinschalig appartementencomplex hebben we een 42 Volt installatie voor de verlichting in de bergingen. Gaat om 14 bergingen met in elke berging een 42 Volt lamp van 60 Watt.

Voor de voeding van de 42 Volt installatie zijn een tweetal transformatoren geplaatst van 1000VA elk. Ik was eens aan het kijken wat de invloed van deze trafo's is op het verbruik dat wordt gemeten door de onlangs geplaatste slimme meter. Beide trafo's lijken onbelast ongeveer 50 Watt aan vermogen weg te trekken, dus een sluipverbruik van ca. 100 Watt.

Dat is dus een stevig sluipverbruik, de installatie van het hele gebouw trekt (met de lift in ruststand) ongeveer 500 Watt.

De afzekering van de 42 Volts circuits lijkt me ook niet in orde. Volgens tekening is het 42 Volts circuit per trafo in een kring aangelegd, beide uiteinden komen uit op een pasco met daarin een 16A zekering. Dat zou betekenen dat het circuit op 32A is afgezekerd.

Is hier wellicht een energiezuinigere oplossing voor te bedenken? Overigens lijken mij die trafo's wel erg uit de kluiten gewassen voor een paar gloeilampen die niet eens tegelijkertijd branden.

Sine

Moderator

50W leegloop klinkt best veel, zelfs voor een 1kVA trafo.

60W gloeilampen is zo 1980 ...

Mijn oplossing zou zijn: Zet er een 12V of 24V SMPS in en 6W 12V/24V E27 LED lampen.

Met 14 lampen is een 12V/10A of 24V/5A voeding voldoende.

Laat dit plaatje maar niet aan Toet zien trouwens ... de kern van de trafo is geaard :o :P

Ik dacht ook dat het erg veel was, dus mijn eerste gedachte was dat er iemand creatief geweest was in de berging. Maar als ik de pasco's aan de secundaire kant eruit haal dan blijft het verbruik ongewijzigd.

Er lijkt dus niets serieus bijaangeknoopt te zijn door de bewoners. Deze installatie is van 2003.

1. Ombouwen naar 230V
2. doosje met 10Watt ledbollen uitdelen.
(3. 2 of 3 simpele meters plaatsen (5 bergingen per meter, bij misbruik verwissel je wat aansluitingen en heb je de aftapper snel gevonden.)
4. Met de VVE besluiten wat de toekomst gaat brengen.**

** Ebike/vriezer/accugereedschap eigenaars zijn misschien best bereid wat extra bij te dragen, die betalen dan zelf voor de aanleg van de wcd en bijvoorbeeld €30 per jaar. Die gaan dan op de meter met grootverbruikers, 100kWh per jaar voor een ebike is zeer stevig, 1400kWh voor 14 fietsen is extreem. Met die gare trafo's verstook je al 900kWh per jaar!

Mensen die dan een vrieskist, 4 escooters en een wietplant hebben haal je er zo uit. En met 14 appartementen zou ik zeker uitgaan van het goede van de mens, vandaar punt 3 tussen haakjes.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Deze toepassing wordt zo wel vaker gedaan. 42 Volt of 24 Volt, zodat de bewoners geen aftakking op de verlichting kunnen maken en zo de vriezer in de berging op de gemeenschappelijke kosten te laten draaien.

Of de trafo fors is kun je zelf uitrekenen. Gewoon alle lampen tellen.
Er zijn wel een paar opties.
Maak (LED)verlichting op 230Volt in de bergingen en beveilig deze met een 1 (of 2) Ampère zekering.
Als ik je kastje zo zie dan is dat een eenvoudige en goedkope oplossing, de 42 Volts bedrading is als 230V installatie gemaakt (wel de rest nog nakijken).

Je zou ook LED verlichting van een lagere spanning kunnen maken, 12Volt Is wel te vinden, 24 Volt ook wel. 42 Volt zal wel lastig zijn.
Vervang de trafo dan voor een gelijkstroomvoeding (geschakelde voeding), de hebben het hoogste rendement. Kosten van een voeding zijn niet hoog.

Nog even ter aanvulling:
De verlichting zit waarschijnlijk ivm veiligheid over 2 trafo's verdeeld. Wat je ook doet, laat er 2 kringen verlichting van.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

juist niet ombouwen naar 230V, die 42V heeft een reden, dat men in hun schuurtjes geen koelkasten ed gaat aftakken.

je hebt armaturen met pir ingebouwd op 24VAC en 42VAC voor dergelijke toepassingen, maar let wel dat je met die armaturen niet teveel kabellengte hebt met maar 2,5mm2. anders gaat de boel op tilt als de spanningsval te groot is.

zelfs met alle lampen aan is 1000VA nog erg ruim, 7x 60W lampen per trafo is maar 420VA. je kunt dus alles al op 1 trafo hangen. zou je 14 nieuwe lampen kopen 42V met led dan kan de 2e trafo ook weg en een veel kleinere nemen.

je neemt dan het beste een ringkerntrafo die hebben veel minder sluipverbruik en dat werkt prima. doorgaans worden er gewone lichtschakelaars gebruikt in 42V installaties, dus geen DC nemen ivm de vonkvorming met schakelen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 30 mei 2021 21:24:13 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

@Toet
... dat zeg ik ;)

@Test
Bij die lage spanningen (en stromen) is DC op een gewone schakelaar ook geen probleem.

Shiptronic

Overleden

die koelkast doet het toch ook prima als je er een 42 --> 230V trafo tussen zet ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Het start misschien wat slecht met zoveel draad ertussen.

Maar een elektrische fiets opladen moet prima lukken ;)

Overigens zijn die twee pasco krengen zo ook vrij nutteloos, als er een nul los komt kun je de andere nul nog steeds aardig overbelasten.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 30 mei 2021 21:37:28 (38%)

Op 30 mei 2021 21:33:09 schreef Shiptronic:
die koelkast doet het toch ook prima als je er een 42 --> 230V trafo tussen zet ?

Lijkt alsof the trafo's erop berekend zijn... :+

Arco

Special Member

Is die 50W wel het opgenomen vermogen, of incl. blindstroom? (dan zou het vrij normaal zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 mei 2021 21:36:08 schreef Sine:
Het start misschien wat slecht met zoveel draad ertussen.

Maar een elektrische fiets opladen moet prima lukken ;)

Overigens zijn die twee pasco krengen zo ook vrij nutteloos, als er een nul los komt kun je de andere nul nog steeds aardig overbelasten.

wat ervaring opgedaan met 36 led armaturen op een 630VA trafo, en na 18 armaturen ging de hele boel een stroboscoop imiteren. gewoon omdat de kabels te dun waren aangelegd, alles heeft een converter aan boord, dus een lagere spanning is meer stroom opnemen tot de ondergrens aan bod komt.

ik zou ook zeggen dat 50W sluipverbruik voor een 2003 trafo erg veel is. als de slimme meter dit zegt rekent deze dat vermogen ook. maar 50W levert een nogal hete trafo op, de zwarte aanslag in die stalen kast zegt dat het minder is..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 30 mei 2021 21:44:41 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ombouwen naar 240Volt heeft niet mijn voorkeur. Verzekeringstechnisch zullen er wel de nodige haken aan zitten en ik wil ook voorkomen dat mensen hun berging voor andere doeleinden gaan gebruiken, bijvoorbeeld om te klussen. (Ik ben zelf voorzitter van de VVE en wil het graag beheersbaar houden, niets zo vervelend als politieagent spelen).

Er zijn twee circuits. Op de ene strang zitten 5 bergingen en de andere strang heeft 9 bergingen. Elk met een eigen trafo. Een en ander lijkt inderdaad uitgelegd als 240Volt installatie, er zitten in ieder geval normale lichtschakelaars in de bergingen.

Omdat een en ander is uitgelegd als een strang die langs de verschillende bergingen loopt (ingestort in het betonwerk), is het niet mogelijk om per berging te bemeteren etc.

Sine

Moderator

Tja, dan ombouwen naar 12 of 24 LED?

Kost je enkel een voeding en geschikte ledlampen

Ik heb zo'n vermoeden dat elk van de trafo's berekend is op het voeden van alle lampen. Dan komt die 1000VA aardig in de buurt. De twee pasco's zijn dan ook logisch, elk circuit op een pasco.

Ik kan denk ik eenvoudig een van de trafo's elimineren. Een trafo is geplaatst in de meterkast. Vanaf de meterkast loopt ook een 230 volt voeding naar de andere trafo, een meter of zes verderop. Dit is een afzonderlijke groep, zonder andere verbruikers.

Als ik nu deze 230 volt voedingsleiding vanuit de meterkast naar de tweede trafo ombouw naar 42 volt, kan ik alles aansluiten op 1 trafo. Elke strang op een pasco en dan per strang een 10A zekering.

Of zou ik dan teveel spanningsval krijgen in de vijf a zes meter extra leiding?

Op 30 mei 2021 21:41:13 schreef Arco:
Is die 50W wel het opgenomen vermogen, of incl. blindstroom? (dan zou het vrij normaal zijn)

Volgens de startpost wordt het aangegeven door de slimme meter en die laat alleen werkelijk verbruik zien. Het zijn dus echte watts en geen VA's.

Op 30 mei 2021 21:41:13 schreef Arco:
Is die 50W wel het opgenomen vermogen, of incl. blindstroom? (dan zou het vrij normaal zijn)

Ik lees het af van de slimme meter, dus van het schermpje waar het actuele vermogen in staat vermeld. Ik heb inmiddels even gegoogled en het is mij niet duidelijk of het blindvermogen hierbij wordt meegenomen. Het blindvermogen wordt niet geregistreerd als verbruik, maar dat zegt nog niet dat het niet wordt weergegeven. Als dat wel het geval is ben ik wellicht een niet bestaand probleem aan het oplossen :).

Wat betreft het plaatsen van led lampen, er is in 42 Volt weinig te koop. Het is ook niet zo praktisch dat er bajonetfittingen in de huidige armaturen zitten. Ik kreeg onlangs de vraag van een bewoner of er geen zwaardere lamp geplaatst kon worden omdat het licht niet over hield in de berging. Vandaar dat ik me eens ben gaan verdiepen in onze 42 Volt installatie.

[Bericht gewijzigd door Tinus22 op zondag 30 mei 2021 22:05:18 (18%)

Sine

Moderator

42V is vrij standaard in werkverlichting.

12V lampen zijn dan weer goed te vinden omdat die oa in 12V solar gebruikt worden.

De slimme meter geeft inderdaad het werkelijke vermogen aan.

Upgrade naar LED geeft ook de mogelijkheid meer licht te hebben met flink minder vermogen.

B22 LEDs zijn verkrijgbaar in 12 en 24V

https://ledworld.nl/led-lampen/b22/spl-ba22d-peerlamp-7w-warmwit-opaal…

zijn er wel, maar met meer lichtopbrengst als een 60W gloeilamp niet veel in deze B22 vorm. zeker weten dat het 60W is overigens? vaak is het maar 25 of 40W in schuurtjes..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

juist niet ombouwen naar 230V, die 42V heeft een reden, dat men in hun schuurtjes geen koelkasten ed gaat aftakken.

Daarom een 1 of 2 Ampere zekering voor deze 230V kring(en).
De bewoner hoeft maar 1x de inhoud van de vriezer bedorven te hebben om over te gaan naar een normaal betaalde aansluiting.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 30 mei 2021 22:03:04 schreef Tinus22:
Ik heb inmiddels even gegoogled en het is mij niet duidelijk of het blindvermogen hierbij wordt meegenomen.

Kijk dan even op de meter wat er staat bij Actueel vermogen. Achter het getal staat een W of kW, en dat zijn echte watts. Anders zou er VA staan, maar dat staat er niet. Een meter voor kleinverbruik doet helemaal niks met blindverbruik.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je 50W is niet waar, zoals anderen hier al schrijven. Je kunt verbruik niet met een stroommeter meten. Dat kan alleen met een true RMS vermogensmeter. Die stroom is blindstroom (90 graden fasedraaiing) die geen vermogen oplevert en je ook niet hoeft te betalen.

Een goede indicatie is warmteontwikkeling. Met 50W wordt je trafo flink heet.

Het is zelfs zo dat slimme meters niet zo goed omgaan met schakelende voedingen, maar wel met blindstroom. Je trafo kan wel eens goedkoper blijken.

Daarom een 1 of 2 Ampere zekering voor deze 230V kring(en).
De bewoner hoeft maar 1x de inhoud van de vriezer bedorven te hebben om over te gaan naar een normaal betaalde aansluiting.

Probeer jij maar eens een eigen netaansluiting te krijgen in de berging van een gehuurde flat of appartement.
Dat gaat je dus niet lukken.

Hoeben, je vergist je. Hij heeft niet gemeten met een stroommeter, maar afgelezen op de slimme kWh meter. En als die aangeeft dat het 50 watt is, dan staat die meter dat ook te tellen, en moet het dus ook zo betaald worden.

Brainbox: inderdaad, het enige wat een bewoner kan doen is een kabel leggen van zijn appartement naar zijn berging.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zondag 30 mei 2021 23:23:50 (21%)