Sluipverbruik 42 Volt transformatoren bergingen

Nee, maar die gloeilampen en fittingen hangen er al wel. Als daar 14 led armatuurtjes voor moeten komen, dan kost dat ook weer de nodige knaken.

Wellicht is het wel net zo makkelijk om een of twee ringkerntrafo's in de kastjes te monteren.

Sine

Moderator

50W is grofweg iets van 100 euro per jaar, als je nog iets wilt terugverdienen in redelijke termijn kun je al niet teveel uitgeven.

EricP

mét CE

Niks mis met gloeilampen. De enige reden om daar LED bagger in te douwen is omdat je dan een kleinere trafo met een lager 'nullastverbruik' zou kunnen gebruiken.

Toch zou ik dat overwegen. En dan gelijk over naar 24V om iets gangbaars te hebben. De kosten zijn dan niet groot (LED bagger is niet zo vreselijk duur in 24V). Met een beetje mazzel is een AC variant goed te vinden. En je kunt geleidelijk over.
De winst zit vooral in een kleinere en dus goedkopere trafo. In LED bagger zou je met 10W kunnen volstaan. Als je het bij 2 trafo's houdt, zou je met een 100VA trafo alles tegelijk kunnen zonder er over na te denken.

Misschien zelfs nog wel een ZZP-ende COer die het ff voor je omklust zonder idiote rekening. Lampjes bij gelegenheid. Zoals gezegd: die gloeilamp geeft alleen minder licht :).

[Bericht gewijzigd door EricP op maandag 31 mei 2021 21:02:31 (12%)

Arco

Special Member

Dus de 230 volt leiding tussen de meterruimte en de unit verderop zou gebruikt kunnen worden als 42 volts leiding. Tenminste las dat niet teveel verlies oplevert.

Dat moet wel kunnen. Over 2.5mm2 kan 16A...
Is de goedkoopste manier om de kosten te halveren. (en je hebt gelijk een reservetransformator... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Heeft niks met fobie te maken. Doorgaans is en blijft het kut licht en niet zelden knippert het ook nog...

Dat moet wel kunnen. Over 2.5mm2 kan 16A...

Er kan veel meer doorheen. Alleen bij lagere spanningen gaat de spanningsval een steeds grotere rol spelen. Zeker bij LED bagger met een kleine SMPS in de voet: gaat nog meer stroom trekken ook. Bij 230V is 10V verlies niet zo erg. Bij 24V (dat was mijn voorstel) is het aanzienlijk...

Maar goed... LED bagger trekt wat minder stroom, dus het zal wel los lopen.

Ik blijf bij even doorduwen op 230V:
- Véél besparing
- Heel eenvoudig in onderhoud (bewoners kopen de bollen bij de supermarkt)
- Zeer comfort verhogend: meer licht, smartbulb met PIR, LED TL etc
- Misbruik, oneerlijk verdelen etc is de oude manier van denken. 14 bewoners, het lijkt me zeer overzichtelijk.

Net als bij de supermarkt: je kan beter een €100 missen bij de zelfscankassa dan €200 uitgeven aan kassapersoneel (In jouw geval, inefficiënte trafo's). Wat gaat iemand uitvreten om de overige bewoners flink op kosten te jagen?

Sine

Moderator

Alleen moet je dan wel alle armatuurtjes vervangen.

@K7Jz, het gaat niet alleen om de kosten, maar ook om de beheersbaarheid. 14
bewoners is inderdaad overzichtelijk, maar de ervaring leert ook dat mensen regels vooral in hun eigen voordeel uitleggen als dat ze ff beter uitkomt.

Ik wil geen gezeur met elektrisch gereedschap, laadapparatuur etc. in de bergingen. Het kan in potentie overlast veroorzaken, dus ik wil dat eigenlijk niet faciliteren.

EricP

mét CE

Alleen moet je dan wel alle armatuurtjes vervangen.

Waarom? Ba22D is in 230V gewoon te koop. Alleen niet gangbaar...

Nadeel is wel dat je alle lampen gelijktijdig moet vervangen. Bij een 42V oplossing kun je gewoon laten zitten wat er zit. Dit is nou typisch een voorbeeld waar het verbruik nou eens niet in het gebruik zit.

Sine

Moderator

Als je wilt dat men de bollen bij de supermarkt kan kopen.

Dat lukt je in Engeland wellicht, maar hier niet :)

Op 31 mei 2021 21:26:33 schreef Tinus22:
.... maar de ervaring leert ook dat mensen regels vooral in hun eigen voordeel uitleggen als dat ze ff beter uitkomt.

Je hebt een VVE. Daar kun je de zaak voorleggen. Je vertelt dat er op het verbruik bespaard wordt als die trafo er tussenuit gaat. Maar daarbij stel je ook duidelijk dat het alleen maar bedoeld is voor dat ene lampje per berging en je laat iedereen plechtig beloven dat ze geen andere apparatuur aansluiten.
Beloven ze dat niet, dan gaat de verbouwing naar 230V niet door en blijven ze lekker meebetalen aan het sluipverbruik.

Dan kunnen ze ook geen regels in hun eigen voordeel uitleggen, de enige regel is gewoon geen andere spullen dan die ene lamp.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Ik wil geen gezeur met elektrisch gereedschap, laadapparatuur etc. in de bergingen. Het kan in potentie overlast veroorzaken, dus ik wil dat eigenlijk niet faciliteren.

Ik noemde het al, gewoon 230 Volt maken en dan een 1 of 2 A automaatje of zekeringetje ertussen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

Ah, de 42V exemplaren liggen bij jou wel gewoon in de supermarkt. Ik snap het.

Beloven is natuurlijk leuk. Over 2 jaar 2 andere eigenaren. Een electrische fiets. Vind je in gebruik nauwelijks terug, maar het gebeurt wel.
2x per jaar inspectie? Die 42V komt natuurlijk *ergens* vandaan...

Het sluipverbruik was afgelopen jaar dus iets van 17% van het totale verbruik inclusief lift. Dat is teveel van het goede.

Mensen plechtig laten beloven dat ze niets gaan aansluiten op 230 Volt gaat niet werken. Niet iedereen bezoekt de vergadering en daarnaast heb je wel eens te maken met bewonerswisselingen door verkoop en verhuur.

Je moet het gewoon zo maken dat het maar op een manier gebruikt kan worden. 230 Volt led icm met een 1A zekering is dan wel een mogelijkheid. In onze situatie is dat goed te doen omdat er twee relatief kleine circuits zijn. Diepvries en koelkast gaat dan niet.

Snelle besparing is een trafo uitschakelen en alles op een zetten.

Arco

Special Member

Verreweg het goedkoopst en simpelst uit te voeren.
Later kun je dan nog denken over het vervangen van die ene trafo door een ringkern...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

met een kleine trafo de boel voeden die altijd aanstaat, gaat er stroom lopen schakelt de grote trafo pas bij en blijft een paar minuten nadat de last verdwijnt pas weer uit. dat zou het meeste schelen in verbruik. stroomrelais met delay en kleine ringkerntrafo die net 1 lamp kan voedden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 mei 2021 21:46:50 schreef Toeternietoe:
[...]

Ik noemde het al, gewoon 230 Volt maken en dan een 1 of 2 A automaatje of zekeringetje ertussen.

Inderdaad.

Ik vind het een nare gedachte om volwassen buren die onderling de pot beheren dan maar alleen van een dure 42V te voorzien. Bij ons kunnen lassers en zagers ook een snoertje naar de stofzuiger wcds trekken in de gang, dat gebeurt ook niet. Net zoals de onderste flats ook niet staan te lassen in hun voortuin.

"Beste medebewoners, de 42V verlichting kost ons €200 aan sluipverbruik per jaar. Firma X kan dit voor €Y ombouwen naar 230V, het sluipverbruik wordt dan nul. Aftappen is Streng verboden en met 1 blik op de slimme meter te zien. Doen of niet?"

niet ombouwen naar 230V, levert op termijn alleen gezeur op. een verlengkabel naar een algemeen wcd is geen punt, dat ziet iedereen immers lopen. vanaf de doos onder de lamp in je berging ziet niemand dus kan al lang gaande zijn voor men erachter komt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is in theorie heel mooi K7Jz, maar heb je er een bewoner tussen zitten die een plaat voor z`n kop heeft dan kun je er weer achteraan en dan heb je ook nog weinig middelen om daadwerkelijk op te treden als iemand echt dwars blijft. Even afsluiten is er niet bij, aangezien alles is doorgelust.

De 42 Volt in de berging is verder door iedereen geaccepteerd. Men weet niet beter en het enige wat de bewoners interesseert is dat het licht het doet. Op een enkele bewoner na die een wat ongelukkige vorm berging heeft en graag wat meer licht zou hebben.

Makkelijkste oplossing is dan het aanpassen van de 42Volt trafo. Kan zelfs zonder dat iemand er erg in heeft en zonder vergaderen. Enige reden om te kiezen voor een andere oplossing is wellicht dat je van de 42 Volt af wil om te kunnen overstappen op beter verkrijgbaar led spul in een ander meer gangbaar voltage.

Sine

Moderator

Op 31 mei 2021 22:03:18 schreef EricP:
Ah, de 42V exemplaren liggen bij jou wel gewoon in de supermarkt. Ik snap het.

Niet mijn argument ... maar ik snap het.

Denk ik :?

Op 31 mei 2021 20:14:04 schreef rwk:
Als je die twee trafos primair en secondair in serie zet gaan ze niet meer in verzadiging en secondair nog 42V

Ik vind dit een mooie oplossing.

reading can seriously damage your ignorance

Op 31 mei 2021 23:37:47 schreef hennep:
[...]

Ik vind dit een mooie oplossing.

Zou je dit willen toelichten? Gaat mijn kennis wat te boven geloof ik.

Beide primaire wikkelingen in serie, van de 2 trafo's, 115V per wikkeling. De beide secondaire wikkelingen geven dan 21V per wikkeling. Zet die ook in serie en je hebt weer 42V.

reading can seriously damage your ignorance

Op 31 mei 2021 23:37:47 schreef hennep:
[...]

Ik vind dit een mooie oplossing.

Inderdaad creatief!

@Tinus22: Ik heb nog een trafo staan van 42V/336VA (wel 220V). Mag je hebben van me ben ik er vanaf. Geen idee waar je ergens vandaan komt. Zet dat even in je profiel dan weet ik of het de moeite loont op die op te halen of zo. Zie hiertussen: http://www.txrx.nl/henri/wissel/page4.html

Ik kan alleen het sluipverbruik zo niet snel meten. Dan zou ik effe een kWh metertje eraan moeten hangen voor een uur of zo.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.