Marantz PM310 Defect, wie wil met mij meedenken?

Beste,

Ik heb hier een Marantz PM310. En die is door mijn eigen toedoen defect gegaan. Ik heb de versterker aangezet met de trimpotten op zeer lage ohm.
Dus de versterker werd heet en de zekering brandde door.

De eindtrappen waren kapot (stonk naar verbrand plastic) en de plastic behuizing was verkleeft aan de koelplaat.
De versterker ging ook niet meer aan.

Dus ik heb vervangen onderdelen geplaatst (van 2x 2SD613 en SB633 naar 2x SD525 en SB595) maar nog steeds kortsluiting.

Ik heb dit probleem ook al voorgelegd op een ander website, maar die website raadde aan om deze vraag op Circuits Online te plaatsen.

Het probleem is dat er na Q812 geen +5,2volt is maar slechts +2,5volt
Hierbij zijn de zekeringen bij F801 en F802 verwijderd. Als beide zekeringen erin worden geplaatst dan is er weer een kortsluiting.

Dus kort samengevat.
Zonder F801/ zonder F802 = geen kortsluiting
Met F801/ zonder F802 = geen kortsluiting
Zonder F801/ met F802 = geen kortsluiting
Met F801 / met F802 = kortsluiting!!!

Check ook de bruggelijkrichter, mogelijk is die door de klap ook gesneuveld.
Daarna de elco's van de voeding checken.

ik denk dat er een eindtor in geleiding gaat door een kapotte stuurtor. zet in de 230V een 60W gloeilamp in serie voor je nog iets opblaast met testen en meten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 juni 2021 20:21:30 schreef testman:
ik denk dat er een eindtor in geleiding gaat door een kapotte stuurtor. zet in de 230V een 60W gloeilamp in serie voor je nog iets opblaast met testen en meten..

Ik gebruik nu een 60w gloeilamp in serie.
:)

Binnenkort kijk ik weer naar de zoektocht van een of meerdere kortsluitingen.

Het is wel zo dan het rechterkanaal defecte eindtrap had. Ik heb toch de eindtrappen voor links en rechts vervangen.
Dus aan de rechterkanaal zit vermoedelijk het probleem. Maar misschien ook in het voltagaregulatorscircuit.

Eigenlijk had ik eerder zo'n lampenplank moeten maken. Bij die overhitting had ik nog geen current limiter gemaakt.