softstarter

Beste,

Ik heb een vraag betreffende een softstarter.
In het bijzonder de Danfoss MCD100-001.
Ik had graag geweten hoe deze nu inwendig werkt om de motor te doen aanlopen.
na veel zoeken op het internet heb ik veel gevonden maar ik kan het niet goed met elkaar linken.

In de handleiding van de danfoss MCD100 staat dat deze zijn SPANNING van 0 volt gaat opvoeren naar de aangelegde netspanning.

Maar op het internet spreekt zegt men dat men door middel van TRIACS (2 thyristors) de STROOM naar de motor gaat regelen.

Op nog een andere website spreekt men van het aansnijden van de FASE .

Ik snap het allemaal niet zo goed meer, zou iemand hier mij misschien concreet kunnen vertellen hoe een Danfoss MCD100-001 (of een andere softstarter) een motor gaat laten aanlopen?

Met Vriendelijke Groeten
Stef

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De triacs doen inderdaad aan fase-aansnijding: van elke sinus wordt slechts een stukje doorgelaten. Of men dat dan het regelen van de spanning noemt dan wel het regelen van de stroom is niet echt relevant: de motor is dan weliswaar geen ohmse belasting, maar stroom en spanning volgen elkaar toch wel. Dus als het apparaatje de spanning vermindert (door een kleiner part van de sinus door te laten) dan gaat de stroom vanzelf ook dalen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pamwikkeling

Special Member

probeer volgende twee vragen eens op te lossen :

1) Als je op je fiets zit en je wil langzaam vertrekken, hoe "duw" je dan op je trappers ? Denk nu eens zuiver mechanisch, om iets zachtjes te laten roteren, wat moet je dan hebben?

2) Als je door een spoel meer stroom stuurt, wat gebeurt er dan met de sterkte van het magnetisch veld (de hoeveelheid magnetische flux)
Kan je de relatie leggen met de "sterkte" van een elektromotor ?

Een fase aangesneden softstart is gewoon een dimmer die je kent van huisverlichting waarvan automatisch de "knop" van "uit" naar "maximum" gedraaid word. Een dimmer zijn werkpaard, het element dat de vermogens schakelt, noemt men triac.

De Jos legt het nog eens helemaal uit: https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/fase-aansnijding.html

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 2 juni 2021 23:28:08 (19%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?