Sluipverbruik 42 Volt transformatoren bergingen

Frederick E. Terman

Honourable Member

... en kun je ook niet gemakkelijk stiekem optransformeren. Goed plan, lijkt me!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als je via een Meanwell met gelijkspanning gaat voeden moet je wel opletten dat veel ledlampen daar niet op werken.

In ieder geval iedereen alvast bedankt voor de vele reacties. Ik heb nog even gemeten en de trafo meet primair 235 V en secundair 43,5 V.

Ik voel er niet zoveel voor om een schakeling te bouwen waarbij bijvoorbeeld een kleine trafo gebruikt wordt en bij een grotere belasting een grote trafo wordt bijgeschakeld. Te complex voor het te bereiken doel denk ik.

Dan blijft dus het vervangen van de trafo over door een of twee nieuwe schakelende voedingen of ringkerntrafo's (een trafo voor beide gangen, of voor elke gang apart).

Wat ik mij afvraag, krijg ik met een schakelende voeding geen problemen met de draadlengtes in het circuit? Ik kan me herinneren dat er bij halogeentrafo's altijd bijstond dat de maximale draadlengte 3 meter was o.i.d.

Tenslotte, zou de suggestie van Arco met een ICL voor de bestaande trafo's kans van slagen hebben? Dat zou de snelste en makkelijkste weg zijn.

EricP

mét CE

Een switcher lijkt me nou net de verkeerde keuze. Het rendement is totaal niet interessant, dat speelt alleen even als er een lampje aan staat.
Daarnaast: switchers slijten. Mean Well is een behoorlijk merk, maar ook dat gaat geen 30 jaar halen - 10 tot 15 lijkt me eerder reëel.

Ik heb reeds de linkjes gepost van gewone klassieke trafo's die veel lager in hun verbruik zitten. Een klassieke trafo heeft - zeker als die niet continu vol belast wordt - quasie het eeuwige leven.

Voor een switcher in conbinatie met lange bedrading hoef je niet zo bang te zijn. De meuk die als 'electronische trafo' verkocht wordt, is gewoon iets wat wisselspanning uitbraakt. Een nette Mean Well doet een min of meer perfecte DC.

De inrush current limiter heeft wel degelijk zin. Echter, doorgaans is het een NTC-achtig iets. Dat staat nu continu 'warm' te zijn. Ook dat heeft niet het eeuwige leven. Daarnaast: als het stuk gaat, gaat de vonkentrekker van dan het niet snappen. Denkt: wat een onzin, helemaal niet nodig en trekt ze er gewoon weer uit. :)

ik zou 1 voeding nemen en die op 80% van het totaalvermogen berekenen. die gloeilampen gaan er toch uit, straks nog minder vermogen. een kleine trafo heeft ook minder stby stroom nodig, zeker een ringkern. hier zit een 1600VA ringkerntrafo welke 7W in rust doet. de oude bloktrafo van 1000VA deed 40W in rust..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 2 juni 2021 20:25:08 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 juni 2021 00:07:18 schreef Tinus22:
Ik heb de temperatuur van de trafo's net even gemeten, ze zijn in rust 70 graden. In feite zijn het dus kachels met als restproduct 42 Volt voor de verlichting. Dus als daar relatief eenvoudig wat aan te doen is, waarom niet.

Holy crap, dat is echt niet goed. Ik zou zeker kijken of het blik niet magnetisch kortgesloten is of er wat anders raars aan de hand is.

Amersfoort is toch nog niet zo heel ver. Oh, ik heb trouwens 2 van die 336VA trafo's liggen moet alleen die andere effe zien te vinden.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 2 juni 2021 20:45:21 (14%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

die gloeilampen gaan er toch uit

Dat was een beetje mijn punt, vergeet die inefficiënte gloeiende spijkers waarvoor je een dikke trafo nodig hebt.

Nog iets: Zou een spoel voor de trafo zetten helpen om er 10VAC vanaf te snoepen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

@Sine, ik ben het helemaal met je eens dat het de voorkeur zou hebben om de gloeilampen weg te doen. Gezien de bajonetfittingen betekent dat wel dat er andere armatuurtjes moeten komen. 42 volt led in bajonet is niet goed verkrijgbaar.

Dat betekent dus haast ook dat je naar een andere spanning toe moet.

Arco

Special Member

Dan is de ICL beter: die haalt er in rust ~14v vanaf en bij vollast niets...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Haal nou eerst eens even al die bouten uit dat blikpakket, voordat je dingen gaat doen die niet nodig zijn.

De oplossing kan zo simpel zijn als het vervangen van de bouten die er in zitten, door messing bouten.
Bepaalde Philips luidsprekers gebruiken die ook om magnetische redenen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 2 juni 2021 21:08:32 (15%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@arco: Had ik even gemist, maar dat is toch een gewone NTC? Hoe kom je aan die 14V? Je hebt denk ik best wat blindstroom (was dat al gepost of niet, kan het niet vinden?). Ik ben bang dat het hem niet gaat worden dan, wordt direct vrij heet en de weerstand neemt af en je bent terug bij af.

-edit-
Helemaal eens met 'Ledlover': Haal de montagebouten eens allemaal eruit en kijk dan nog eens wat er gebeurd.
Toen ik net aan het zoeken was of ergens de blindstroom stond zag ik ook dat er gewoon stalen bouten in lijken te zitten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat zijn inderdaad stalen bouten. Het is ook echt het blikpakket dat warm wordt en niet zozeer de wikkelingen. Overigens lijkt dat allemaal wel origineel, ook de bouten zijn meegelakt.

Ik moet alles even op een trafo hangen, dan kan ik de andere uitbouwen. Dat is meer iets voor in het weekend.

[Bericht gewijzigd door Tinus22 op woensdag 2 juni 2021 21:24:29 (25%)

een oude halogeentrafo van 100VA oid met de secundair in serie met de primaire van de 1000VA trafo zetten, dat scheelt 12V op de primaire, die kan best 241V op zn mieter krijgen wat het ding ook minder zuinig maakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

@Sine, ik ben het helemaal met je eens dat het de voorkeur zou hebben om de gloeilampen weg te doen.

Welk doel zou dat dan dienen? Alleen maar omdat LED in sommige kringen 'hip' is? Om te besparen in het gebruik, hoef je het in elk geval niet te doen...
Je winst zou dan zitten in een kleinere trafo. Dat scenario heb ik je 3 pagina's geleden al geschetst...

Gezien de bajonetfittingen betekent dat wel dat er andere armatuurtjes moeten komen. 42 volt led in bajonet is niet goed verkrijgbaar.

LED in 10-60V is met een beetje zoeken wel verkrijgbaar. Ik weet alleen niet of die er ook in bajonet zijn. Ooit eens een paar dozen van die rommel gekocht als noodverlichting. Als in: kleinere accuset en je hoeft er toch alleen maar bij naar buiten te komen.

Dat betekent dus haast ook dat je naar een andere spanning toe moet.

Ook dat omschreef ik je al. Als je naar 24V zou gaan, dan kunnen de gloeilampen in principe blijven zitten tot de eigenaar zich aan het weinige licht stoort. Er gaat niks stuk ofzo... De gemiddelde 24V LED-bagger maalt ook niet om AC (alleen de top is wat hoger, dat moet natuurlijk wel kunnen). Immers, de polariteit ligt niet vast, lampje moet beiden kunnen.

Overigens: ook wel eens over een doos LED meuk van de internetchinees gestruikeld. Bedoeld voor 24V. Gewoon met een voorschakelweerstandje. Op 24.0V ging dat goed. Op 26V-29V van een accuset onder lading fikte dat uit. Eigenwijs die dacht te besparen. Alle gloeilampen weg gemieterd. 'Want dat is uit de tijd'. En de LED zooi was een week later stuk. Wat was goed verkrijgbaar? Nieuwe gloeilampen. Stuk of 50 :).

Ik heb even naar mijn 200va trafo gekeken - daar zitten weliswaar stalen bouten in, maar ze zijn voorzien van een stuk oliekous (ja, oplettende lezer, hij stamt nog uit het 220v tijdperk) en van isolatieringetjes. De bout maakt dus geen contact met het blikpakket.

Verwijderen daarvan had geen effect (het leek even wel effect te hebben. Ruststroom normaal 130mA, met 2 verwijderde bouten mat ik 100mA, maar met alle bouten verwijderd weer 130mA dus ik houd het op een meetfout of dipje in de netspanning)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 2 juni 2021 21:29:21 schreef EricP:

Overigens: ook wel eens over een doos LED meuk van de internetchinees gestruikeld. Bedoeld voor 24V. Gewoon met een voorschakelweerstandje. Op 24.0V ging dat goed. Op 26V-29V van een accuset onder lading fikte dat uit. Eigenwijs die dacht te besparen. Alle gloeilampen weg gemieterd. 'Want dat is uit de tijd'. En de LED zooi was een week later stuk. Wat was goed verkrijgbaar? Nieuwe gloeilampen. Stuk of 50 :).

42V gloeilampen op 24V gebruiken, dat is net een gloeiende spijker. gloeilampen op halve spanning geven minder als de helft aan licht, maar het verbruik is juist hoger. dan kun je beter naar 24V ledlampen overgaan die op AC werken, want veel ledlampen werken niet goed op DC voeding, komt met gu5,3 spotjes ook geregeld voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

op halve spanning geven minder als de helft aan licht, maar het verbruik is juist hoger.

Ga jij eens heel snel terug naar de lagere school... Een gloeilamp is prima modelleerbaar als PTC. Maar niet zo sterk dat bij een lagere spanning het verbruik (opgenomen vermogen bedoel je daar denk ik mee) toe gaat nemen. Dat zou op z'n zachtst gezegd ook ongewenst zijn...

Dat er minder licht uit komt, is niet relevant. Als je reeds eerder in dit topic gelezen zou hebben, dan is 'de bijvangst' nou juist dat de eigenaren die moeilijk te vangen zijn om lampje te wisselen daar vanzelf om gaan komen.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Iets met matig weekijzer...of /en isolatie tussen de lamellen.De standbij verliezen zitten normaal toch in de koper weerstand.

@EricP, voor het verbruik hoeven die gloeilampen niet weg. Het voordeel van led zou zoals je al zegt in de kleinere trafo zitten.

Andere afweging is de verkrijgbaarheid van 42 Volt gloeilampen. Dat houd nu al niet over en ik moet niet de situatie hebben dat ik nieuwe trafo's heb en dan geen (goede) lichtbronnen kan krijgen. Dat zou dan een overweging zijn om in een keer het systeem aan te passen, naar een meer gangbare spanning.

Maar goed, als je dat doorrekent ben je met 14 bergingen al snel € 1.750 - verder en dan moet het er nog ingeschroeft worden. Dat heeft dus in feite ook geen zin.

Op 2 juni 2021 21:56:48 schreef EricP:
[...]Ga jij eens heel snel terug naar de lagere school... Een gloeilamp is prima modelleerbaar als PTC. Maar niet zo sterk dat bij een lagere spanning het verbruik (opgenomen vermogen bedoel je daar denk ik mee) toe gaat nemen. Dat zou op z'n zachtst gezegd ook ongewenst zijn...

Dat er minder licht uit komt, is niet relevant. Als je reeds eerder in dit topic gelezen zou hebben, dan is 'de bijvangst' nou juist dat de eigenaren die moeilijk te vangen zijn om lampje te wisselen daar vanzelf om gaan komen.

bij de helft aan spanning komt er niet nog de helft aan licht uit, maar de stroom is niet evenredig, halve spanning is meer als de halve stroom nog.

pas nog getest met een autolampje, bij 12V loopt er 1,82A en bij 6V loopt er nog 1,25A aan stroom. dus niet evenredig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

pas nog getest met een autolampje, bij 12V loopt er 1,82A en bij 6V loopt er nog 1,25A aan stroom. dus niet evenredig..

maar het verbruik is juist hoger.

Waarbij je dus nu zelf beweert dat wat je net schreef de grootst mogelijke onzin is...

Nogmaals, die 42V doet geen pijn. Een beetje LED lamp doet 10-60V. Ik heb alleen nog nooit de moeite genomen om te kijken hoe verkrijgbaar dat is in bajonet. En nogmaals... het voorstel om naar 24V te gaan heb ik je inmiddels een pagina of 4 terug al gedaan. Met de onderbouwing.

Zonder de situatie te kennen, maar als ik die prijs zo zie... Ik doe het voor de helft. Krijg je er ook netjes een bon van :).

Op 2 juni 2021 21:59:43 schreef Tinus22:

.... als je dat doorrekent ben je met 14 bergingen al snel € 1.750 - verder en dan moet het er nog ingeschroeft worden. Dat heeft dus in feite ook geen zin.

Als de zaak instort moet je wel, maar anders zou ik persoonlijk kijken naar een investering die je in 1,5 tot 2 jaar kunt terugverdienen. En als dat niet lukt zou ik het voorlopig laten zoals het is.

Op 2 juni 2021 22:11:31 schreef EricP:
[...][...]Waarbij je dus nu zelf beweert dat wat je net schreef de grootst mogelijke onzin is...

Nogmaals, die 42V doet geen pijn. Een beetje LED lamp doet 10-60V. Ik heb alleen nog nooit de moeite genomen om te kijken hoe verkrijgbaar dat is in bajonet. En nogmaals... het voorstel om naar 24V te gaan heb ik je inmiddels een pagina of 4 terug al gedaan. Met de onderbouwing.

Zonder de situatie te kennen, maar als ik die prijs zo zie... Ik doe het voor de helft. Krijg je er ook netjes een bon van :).

ik zeg dat je voor de minder dan de helft aan licht meer als de helft aan stroom over houd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 juni 2021 21:58:01 schreef Krelis Vonketrekker:
Iets met matig weekijzer...of /en isolatie tussen de lamellen.De standbij verliezen zitten normaal toch in de koper weerstand.

de standby-verliezen zijn ijzerverliezen. De stroom in het koper is dan minimaal.