Blomberg TAF 7230 in bedieningsbegrenzing - hoe reset ik ze?

Hoi allemaal,

Ik heb een Blomberg droger, type TAF7230. Het is eigenlijk een vermomde BEKO met Turkse Arcelik 2953560100 besturing (klinkt niet echt goed, ik weet het 8)7 ).

Vorige week wilde het toestel plots niet meer werken.
Van zodra ik het aanzet knipperen de LED's van start/pauze, de pluizenfilter en drogen en gaat er tegelijkertijd een irritante pieptoon af.
In de manual staat bij deze storing: Bedieningsbegrenzing -> contacteer servicedienst.
Nu repareer ik bijna alles zelf en ook dit dacht ik wel aan te kunnen.

Na demontage bleek de clixon op het verwarmingselement onderbroken.
Ik heb zowel de thermostaat als de clixon vervangen, maar nog steeds blijft hij in storing.

Daarna heb ik volgende zaken nog nagekeken:
- De deurschakelaar, deze geeft netjes 230V door in gesloten toestand.
- Beide verwarmingselementen meten goed door.
- De NTC in het luchtkanaal, deze meet 17kOhm bij kamertemperatuur. Omdat ik dit aan de hoge kant vond heb ik geëxperimenteerd met vaste weerstanden van een lagere waarde, maar ook dat hielp niks.
- De relais op de print heb ik 1 voor 1 eraf gesoldeerd, laten trekken met een DC-voeding, en ieder relais trekt aan en de contacten meten goed
- De elco's op de print heb ik 1 voor 1 gecheckt op capaciteit en ESR en waren allemaal goed
- De TNY254PN lijkt nog goed te werken want ik meet netjes 5V en dat lijkt de enige voedingsspanning die het ding moet leveren (alle relais werken op 5V).
- De keuzeknop voor de programma's varieert mooi in trapjes van 1kOhm, zoals het hoort
- Alle kanalen en filters heb ik ontdaan van het nodige stof.

Het lijkt er dus op dat de software op de print gereset moet worden nadat er een clixon stukgegaan is.
Op een Duits forum vond ik een testmodus voor dit toestel waarmee ik verschillende lampjes en verschillende toontjes kan creëren, maar nergens vind ik wat de verklaring is van die verschillende lampjes en tonen.
Ook kan ik de trommel in het testprogramma links en rechts laten draaien, dus de motor en motorsturing lijken mij in orde.

Dus bij deze, WIE kan me helpen aan een legende van de storingsmeldingen in de testmodus of wie weet hoe ik de software kan resetten (indien nodig).
Andere tips zijn uiteraard ook welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,

Nick

Ten eerste is het een Turkse Arcelik inderdaad, geheel zo gek nog niet hoor.. Meet alles na, deurschakelaars, mogelijk schakelaar bij condensor klep, NTC (was OK begreep ik, rond de 12K bij 25 Graden, elementen zijn beide OK??. Je meet vanaf de electronica dus beide elementen?? Staat mij iets bij dat je de test moest uitvoeren met draaiknop elke keer een afzonderlijke test, 6 posities totaal en dan stap voor stap doordraaien naar begin en afsluiten met cancel, buzzer stop OID.. Er is geen manual van te vinden IDD. Maar print kost de kop ook niet hoor...

Op de weerstand zit een klixon en een ntc dacht ik dus als je die 2 door een klixon vervangen hebt...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor de tips heren. EricN, je hebt gelijk dat er op het verwarmingselement een clixon en NTC zitten. Ik dacht verkeerdelijk dat de NTC een clixon was.
Ik heb de oude NTC gemeten en deze is nog goed, ik heb dus de originele NTC en clixon terug op het verwarmingselement geplaatst.

Het toestel staat nu dus volledig terug in originele toestand, maar dan moet ik de fout in een andere richting zoeken.

De deurschakelaar en beide verwarmingselementen meten goed.
Schakelaar bij condensor klep lijkt me sterk want het is een droger zonder warmtepomp,veel zit er dus eigenlijk niet in.

Ik vermoed nu inderdaad dat de besturingsprint zelf defect is, maar hij lijkt me toch niet zo makkelijk te vinden? Ik vind enkel een tweedehandse op Ebay.

Weten jullie waar ik ze nog kan krijgen?

Alvast bedankt!

Regelmatig losse solderingen. Steek wat tijd in een grondige inpectie vd print. Desnoods een berg foto's posten van heel goede kwaliteit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Goed, ik ga vanavond eens op zoek naar rotte solderingen. Wordt vervolgd :)

Maakt niet uit of het een condensdroger of warmtepomp is die schakelaars moeten werken.. Wat doet de nivo schakelaar van de pomp??

Bij collega nagevraagd en in officiele termen is het een” heat sensor failure” dus NTC verwarmings element .en hij zei met name stekkertje zelf kan de oorzaak zijn!! meet spanningsval over NTC!!

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 3 juni 2021 08:46:14 (45%)

Ik ben er misschien bij vergeten vermelden dat dit eentje met warmteafvoer is via een lluchtkanaal naar buiten.
Er is dus geen pomp of condensbak. :D

ok begrepen laatste blijft dan nog een aandachtspunt!

De waarde vd ntc aan de stekker aan de print nameten. De juiste waarde weet ik niet maar het durft wel eens gans anders zijn dan die vh luchtkanaal.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt heren, vanavond bij thuiskomst ga ik ermee aan de slag.
Nieuws volgt... ;)

Zoals beloofd, wat meer info.

De NTC op het element meet 19kOhm bij kamertemperatuur maar zakt snel naar 16kOhm wanneer ik er mijn vinger op leg.
Lijkt dus wel te werken.

De spanningsval over de NTC bedraagt 4,73V DC.
Tegenover de massa meet ik op het ene uiteinde 5,12V en op het andere 0,4V.

Op de clixon van het element zelf staat geen spanning.

De verwarmingsweerstanden meten 29 en 51 Ohm, zowel op het element als vanop de print, OK dus.

Ik heb de print nog eens goed geïnspecteerd en heb wat verdachte zaken doorgemeten, maar ik kan nergens een onderbreking bespeuren...

Geen losse solderingen?
De ntc waarden gemeten aan de stekkers ad print? De te meten waarden weet je natuurlijk niet. Een veranderende waarde zegt niets. Dat doen defecte ook.
Ik zou de onderdelen eens meggeren. Ook ad stekkers ad print. Wel met afgekoppelde print. Anders gaat die stuk.
Deregelijke goedkope droogkast wel voorzichtig zijn met gekke kosten. Ik zou de fout op de print trachten op te sporen. Printbaanbreuk, losse soldering, elco's...
Bij Asogem zijn ze meestal wel behulpzaam. Heb je hen gecontacteerd hierover?

Een foto vh typeplaatje?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is het een vierkante print met een rij stekkers bovenop en een 4 pins lopme plug onderin?? Deze hebben ook wel eens een defecte SMD weerstanden door vocht, meet de circuits na! Met name dus NTC circuit..

Het is zo'n print zoals je beschrijft denk ik.
Hierbij wat foto's van de print en het typeplaatje.

Ik heb ondertussen ook alle diodes en transistoren statisch doorgemeten met de multimeter in diodestand. Ze zijn allemaal OK.

Ik zal nu de SMD weerstandjes eens uitmeten...

Wow. Dat zijn slechte foto's. Hahaha.
De bestel nr van het stuk zou 2953560101 zijn.
Is een high definition foto vd achterzijde een mogelijkheid?
Ik vermoed een mogelijk uitbloeden vh koper vanonder de lak. Dit uit zich door lichte grijze minivlekjes.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Sorry, haha. Ze zijn vlug met mijn gsm getrokken. Ik probeer morgen mijn camera eens boven te halen voor een betere foto van de achterzijde.

Zou de bestelnummer ook 2953560100 kunnen zijn ipv 2953560101? Die eerste nummer staat immers op de print...

Klopt, maar zijn identiek.. Leverancier heeft hem wel, kost 110 Euro.. Paar tientjes er bij en je heb een nieuwe slangafvoer droger..

Hierbij wat betere foto's van de print.

110 euro voor een nieuwe lijkt me wat gek inderdaad.
Het ding is tenslotte 16 jaar oud en volgende week is misschien iets anders stuk...

Het was leuk geweest mocht het simpel op te lossen zijn geweest, maar inmiddels heb ik er al zoveel uren tijd mee verknoeid...

Ik kwam op veel Duitse fora exact hetzelfde probleem tegen bij andere Blomberg drogers, maar nergens een oplossing.

Ik zal me er stilaan bij moeten neerleggen vrees ik :D

Ik zal eens in mn printen archief kijken of ik wat voor je heb...

Dat is sympathiek! Alvast erg bedankt voor de moeite!

Intussen heb ik voor een klein bedrag een print op Ebay gevonden.
Ik heb ze daarnet gemonteerd en de droger doet het terug!

Het zal toch een fout op de print geweest zijn, maar wat...?

Bedankt iedereen! Ik kan weer verder :)

gelukkig!! Zou print niet wegdoen, wellicht schiet een ieder wat te binnen hierover...