Siemens magnetron stopt na 10 sec

Hallo iedereen!

Mijn mSiemens magnetron is defect. Hij stopt na 10 seconden op alle wattages behalve 90 watt. Op 90 watt doet de magnetron het gewoon en stopt niet na 10 seconden.

Ik weet dat dit topic al vaker aangemaakt is en dat het probleem niet heel "ongewoon" is.
Ik ben als het op deze techniek aankomt niet heel erg onderlegd, maar youtube en fora als deze brengt me een heel eind.

Toch is het me niet gelukt het euvel te vinden. Ik heb eerst alle schakelaars van de deur doorgemeten. Geen probleem gevonden.

Daarna thermische beveiliging getest, deze is nog intact. ook de zekering is niets mis mee.

Mijn vermoeden was dat de magnetronbuis stuk was. Ik hoopte dus op een foute metingen, maar helaas. Geen foute metingen. Ook zie ik nergens brandplekken of sterke verkleuring op de buis. (zie bijgevoegde foto's)

Kan het misschien ook de condensator zijn? (deze heb ik overigens niet kunnen vinden in mijn magnetron... of althans, ik weet niet waar deze zit. Ook de diode niet. maar als deze defect zijn, dan werkt de hele magnetron niet toch?)

Wat zou het nog meer kunnen zijn?
De magnetronbuis rammelt wel iets als ik er mee schud... geen idee of dit normaal is.
Kijk de video: https://www.dropbox.com/s/db1sq7468r5gpen/IMG_3011.MOV?dl=0

Ik moet en zal het euvel vinden!
Bijvoorbaat dank!!

Op 4 juni 2021 12:35:18 schreef Rogier Hendriks:
Hallo iedereen!

Mijn mSiemens magnetron is defect. Hij stopt na 10 seconden op alle wattages behalve 90 watt. Op 90 watt doet de magnetron het gewoon en stopt niet na 10 seconden.

Kan het misschien ook de condensator zijn? (deze heb ik overigens niet kunnen vinden in mijn magnetron... of althans, ik weet niet waar deze zit. Ook de diode niet.

je gaat die niet vinden in dit model. deze werkt met een inverter..

die detecteert een probleem bij zichzelf en/ of de buis en legt daarom de boel stil.

bij 90 watt blijft het werken, maar verwarmt die ook nog echt???

Of ie bij 90 watt ook verwarmt ga ik vanavond even checken.
Wat is waarschijnlijker waar de fout zit? De inverter of in de buis?
Bedankt!

Als je de zaak toch open hebt zou ik in elk geval die IGBT dingen doormeten op sluiting, en de dikke gelijkrichter ook.

harry64

Golden Member

Op 4 juni 2021 15:41:41 schreef Rogier Hendriks:
Of ie bij 90 watt ook verwarmt ga ik vanavond even checken.
Wat is waarschijnlijker waar de fout zit? De inverter of in de buis?
Bedankt!

Rammelende buis hoort bij mijn beste weten niet. Hangt er ook vanaf wat er rammelt.

Kan zo'n ontstoorspoel zijn die losligt.
http://cassettepunk.com/wp-content/uploads/2013/04/2013-04-10-23.02.53.jpg

Kan je meten op de losse buis. Indien de gloeidraadaansluiting niet laagohmig doormeet is het dat.

Als van gloeidraad naar buisframe laagohmig meet is het einde verhaal.

Verder kan het rammelen nog veroorzaakt worden doordat er intern in de buis iets is afgebroken van magneet of houder.

http://ffden-2.phys.uaf.edu/211_fall2013.web.dir/Zackery_Schikora/Production%20of%20Microwaves/img/Magnetron_structure_2.png

Buis openzagen is i.g.g. geen goed idee omdat er giftig K- verwekkende materialen (berylium) in verwerkt zitten. Da's dat paarsgekleurde spul op de antenne/tuit.

Om de spoeltjes in sommige buizen zijn ferrietkralen aangebracht, die rammelen!! Repareer dit spul aan de lopende band.. Het is een vervelend patent deze inverters. het kan beide zijn, buis OF inverter en heel soms buis EN inverter.. Ik neig naar een defecte buis met gebroken magneten... Is het een Panasonic buis of een MAGNETRON buis??

maartenbakker

Golden Member

Het paarsgekleurde spul is doorgaans alumina, tenzij er een sticker opzit dat het berilium bevat. Neemt niet weg dat het onnodig is om erin te gaan zagen, dus alsnog afblijven.

Er zijn maar twee dingen die je aan de buis kunt repareren. Magneten vervangen (eigenlijk nooit nodig) en doorslag bij de gloeidraadaansluitingen repareren (komt wel zo nu en dan voor).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
harry64

Golden Member

Ik had begrepen dat die paarse kleur een verplichte kleurcodering is die de aanwezigheid van berylium-keramiek aangeeft.

harry64

Golden Member

Op 4 juni 2021 18:28:40 schreef smd:
Om de spoeltjes in sommige buizen zijn ferrietkralen aangebracht, die rammelen!! Repareer dit spul aan de lopende band.. Het is een vervelend patent deze inverters. het kan beide zijn, buis OF inverter en heel soms buis EN inverter.. Ik neig naar een defecte buis met gebroken magneten... Is het een Panasonic buis of een MAGNETRON buis??

Uit de video:
MAGNETRON
2M236-M42

Panasonic kennelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=1DAjUaiXRPg

vergeten

Golden Member

Op 4 juni 2021 18:18:00 schreef harry64:

Verder kan het rammelen nog veroorzaakt worden doordat er intern in de buis iets is afgebroken van magneet of houder.[

De magneten zitten niet in de buis maar erom aan de buitenkant!
Als een daarvan of beiden gebroken zijn kan je dat gemakkelijk zien.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 4 juni 2021 18:18:00 schreef harry64:
[...]
Rammelende buis hoort bij mijn beste weten niet. Hangt er ook vanaf wat er rammelt.

Kan zo'n ontstoorspoel zijn die losligt.
[afbeelding]

Kan je meten op de losse buis. Indien de gloeidraadaansluiting niet laagohmig doormeet is het dat.

Als van gloeidraad naar buisframe laagohmig meet is het einde verhaal.

Verder kan het rammelen nog veroorzaakt worden doordat er intern in de buis iets is afgebroken van magneet of houder.

[afbeelding]

Buis openzagen is i.g.g. geen goed idee omdat er giftig K- verwekkende materialen (berylium) in verwerkt zitten. Da's dat paarsgekleurde spul op de antenne/tuit.

Deze heb ik ook open gehad, alles leek normaal. Ook kwam de rammel niet hier vandaan, maar meer uit het midden.
Ik ga zeker niets open zagen. Dan koop ik liever een nieuwe magnetronbuis. De magneten waren ook nog intact.

Op 4 juni 2021 18:31:19 schreef maartenbakker:
Het paarsgekleurde spul is doorgaans alumina, tenzij er een sticker opzit dat het berilium bevat. Neemt niet weg dat het onnodig is om erin te gaan zagen, dus alsnog afblijven.

Er zijn maar twee dingen die je aan de buis kunt repareren. Magneten vervangen (eigenlijk nooit nodig) en doorslag bij de gloeidraadaansluitingen repareren (komt wel zo nu en dan voor).

Alles leek intact binnen in.

Op 4 juni 2021 16:57:21 schreef Roland11:
Als je de zaak toch open hebt zou ik in elk geval die IGBT dingen doormeten op sluiting, en de dikke gelijkrichter ook.

Waar zitten deze? Kun je die aanwijzen op de foto?

Op 4 juni 2021 15:31:12 schreef kris van damme:
[...]

je gaat die niet vinden in dit model. deze werkt met een inverter..

die detecteert een probleem bij zichzelf en/ of de buis en legt daarom de boel stil.

bij 90 watt blijft het werken, maar verwarmt die ook nog echt???

Ik heb een schaaltje water in de magnetron gezet. 10 minuten op 90 watt. Het water is niet verwarmd.

Op 5 juni 2021 11:10:15 schreef Rogier Hendriks:
[...]

Waar zitten deze? Kun je die aanwijzen op de foto?

De onderdelen die op de inverter print aan het 'koelblik' geschroefd zitten. Maar een defect daarin heeft meestal tot gevolg dat de zekering doorgaat, dus de kans is groot dat daar bij jou geen probleem zit.

Op 5 juni 2021 11:15:44 schreef Roland11:
[...]
De onderdelen die op de inverter print aan het 'koelblik' geschroefd zitten. Maar een defect daarin heeft meestal tot gevolg dat de zekering doorgaat, dus de kans is groot dat daar bij jou geen probleem zit.

Ok dus dan zou theoretisch de kans het grootst zijn dat de buis defect is?

Ja, buis "versleten".

Op 4 juni 2021 18:28:40 schreef smd:
Ik neig naar een defecte buis met gebroken magneten...

in de duizenden versleten of defecte magnetronbuizen , nooit een gezien waar een gebroken magneet de oorzaak was.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 5 juni 2021 12:14:41 (86%)

@Kris: Gebroken magneet. Gebeurt.

De inverters gaan een 10 tal jaar mee. Dus ik houd altijd rekening dat beide stuk zijn of dat de één na de ander volgt (dus ook beide in rekening houden). Niet te hard juichen dus als je het euvel met enkel de magnetron gefixt hebt. De oorzaak bij siemens is veelal ijzer in de binnenruimte. Roosters...platen....

Geëdit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 5 juni 2021 13:35:54 schreef EricN:
Gebroken magneet. Gebeurt. De inverters gaan een 10 tal jaar mee. Dus ik houd altijd rekening dat beide stuk zijn of dat de één na de ander volgt (dus ook beide in rekening houden). Niet te hard juichen dus als je het euvel met enkel de magnetron gefixt hebt. De oorzaak bij siemens is veelal ijzer in de binnenruimte. Roosters...platen....

Hoi Eric,
De magneten zijn nog intact. De magnetron is 9 jaar oud.

harry64

Golden Member

Op 5 juni 2021 11:07:31 schreef Rogier Hendriks:
[...]

Deze heb ik ook open gehad, alles leek normaal. Ook kwam de rammel niet hier vandaan, maar meer uit het midden.
Ik ga zeker niets open zagen. Dan koop ik liever een nieuwe magnetronbuis. De magneten waren ook nog intact.

Kon je de gloeidraad op de losse buis doormeten?

Op 5 juni 2021 13:53:19 schreef harry64:
[...]
Kon je de gloeidraad op de losse buis doormeten?

Hoe doe ik dat precies?

vergeten

Golden Member

Op deze aansluitingen (geel) meten, moet een heel lage weerstand zijn, zet je meter op het laagste bereik.

Meet dan ook gelijk tussen deze aansluitingen en het metalen huis, (als je dat niet al gedaan hebt) daar moet je een oneindig hoge weerstand meten, je meter op het hoogste bereik.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 5 juni 2021 14:49:36 (14%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
harry64

Golden Member

En niet inbedrijf meten tussen een van die pennen en frame, daar staat dan een paar kilovolt op, vindt je meter niet tof en je meetpenisolatie voldoet daar ook niet meer. Da's weer heel erg slecht voor je gezondheid.

Dus ook nooit inbedrijf stellen als de buis niet op z'n stek is gemonteerd. Dit vanwege straling en dat los van de behuizing de buitenkant van je buis dan ook die kilovolts voert.

[Bericht gewijzigd door harry64 op zaterdag 5 juni 2021 15:27:24 (29%)

MAGNETRON is een imitatie buis of een goedkope plaatsing geweest.Deze buizen staan bekend om slechter wordende Emissie.. Gok op nieuwe buis.. maar wil best beide voor je testen om uitsluitsel te geven, tenslotte zijn de buizen niet echt goedkoop en zeker weten doen we het niet.. Evt heb ik nog buis voor je.., Sommige mensen zijn zodanig aan rommelen dat het vaak erger word..

Is niet te zien vaak dat de magneten wel of niet intact zijn.. Een haarscheur in magneet vermindert de werking met 60%