Scheidingstrafo 230-230 omdraaien prim./sec.

Hallo mensen,even een vraag voordat ik op de maan zit.Kan je een ringkern scheidingstrafo 3kv omdraaien dwz secundair als primair gebruiken.Hij heeft secundair 2x115v en ik wil de middenaftakking aan randaarde leggen kan dat?groet Rik

Shiptronic

Overleden

Als je sec. 230V aan wil leggen kan je de aarde niet aan de midden hangen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

.. behalve als de 230V galvanisch gescheiden is van het lichtnet.

vergeten

Golden Member

Ha Ha dan heeft hij nog een scheidingstrafo nodig :)

Wat TS ermee wil bereiken is onduidelijk.
Als je 2x115v als secundar gebruikt (3kV als primair) kan je best die middenaftakking aan aarde leggen. Maar wat is het doel?

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 6 juni 2021 17:07:29 (62%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

@srpp,
Op de foto doe je toch precies dat?

Even aangenomen dat zwart inkomend is.

Zo'n trafo andersom gebruiken kan prima, het kan dat je uitgangsspanning iets lager is omdat de wikkelverhouding vaan al rekening houdt met verliezen, en dat werkt nu andersom.

Ik heb nu secundair de middenaftakking aan de randaarde liggen dan kan,maar kan het ook andersom gedraaid?dus secundair als primair gebruiken.het is natuurlijk galvanisch gescheiden en met statisch scherm

Sine,ja das de bedoeling kom nu boven de 240v uit

Ja op de foto is secundair de 2x115v maar als ik secundair gebruik als primair kan ik dan de randaarde ook aan de middenaftakking hangen ik kom dat soort schema s wel eens tegen

Vergeten,het doel is dat de randaarde niet meer direct met de apparatuur in contact komt.

@srpp; Gebruik de knop wijzigen eens om je berichten aan te passen, dit leest moeilijk op jou manier en is erg onoverzichtelijk.

Het lijkt nu meer op een chatbox.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 6 juni 2021 17:03:38 schreef Sine:
@srpp,
Op de foto doe je toch precies dat?

Even aangenomen dat zwart inkomend is.

Zo'n trafo andersom gebruiken kan prima, het kan dat je uitgangsspanning iets lager is omdat de wikkelverhouding vaan al rekening houdt met verliezen, en dat werkt nu andersom.

Ja zwart is inkomende spanning dat word dan uit,en heb ik als inkomende spanning 2x115v kan ik dan de middenaftakking aan de randaarde leggen zoals ik het nu heb

Arco

Special Member

Primair kun je niet aan RA leggen (zonder isolatie), dan ploft de boel.
Als je 'm omdraait wordt de spanning hoogstwaarschijnlijk nog hoger.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

@srpp Pas je op met die 3 kV !

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 6 juni 2021 17:24:44 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 6 juni 2021 17:24:10 schreef vergeten:
@srpp Pas je op met die 3 kV !

Haha sorry het moet zijn 230-230 3000w

Je drukt je een beetje onduidelijk uit.
Wil je de wikkeling met de middenaftakking als primair gebruiken en dan de middenaftakking aan aarde? Dat gaat niet, want een van de buitenste aansluitingen ligt aan de nul en die halve wikkeling krijgt dan geen spanning terwijl de volle spanning op de andere helft staat.
Maar waarschijnlijker is dat de aardlekschakelaar er uit vliegt.

Op 6 juni 2021 17:28:45 schreef KlaasZ:
Je drukt je een beetje onduidelijk uit.
Wil je de wikkeling met de middenaftakking als primair gebruiken en dan de middenaftakking aan aarde? Dat gaat niet, want een van de buitenste aansluitingen ligt aan de nul en die halve wikkeling krijgt dan geen spanning terwijl de volle spanning op de andere helft staat.
Maar waarschijnlijker is dat de aardlekschakelaar er uit vliegt.

KlaasZ,ja dat klopt dus dat zal ik maar niet doen haha,bedankt voor jullie hulp groet Rik

Shiptronic

Overleden

als je sec 230V aansluit staat op de midden aftakking 115V , hoe wil je dat aan aarde (0) hangen ?

probeer uit te leggen wat je doel is, nu word het on overzichtelijk.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 6 juni 2021 17:32:56 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Het heeft ook uberhaupt geen nut om de trafo primair ergens aan de windingen te aarden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 juni 2021 17:32:10 schreef Shiptronic:
als je sec 230V aansluit staat op de midden aftakking 115V , hoe wil je dat aan aarde (0) hangen ?

probeer uit te leggen wat je doel is, nu word het on overzichtelijk.

Dan word het een gebalanceerde spanning sec dat doe ik ivm common mode stromen die lager worden

Op 6 juni 2021 17:32:10 schreef Shiptronic:
als je sec 230V aansluit staat op de midden aftakking 115V , hoe wil je dat aan aarde (0) hangen ?

probeer uit te leggen wat je doel is, nu word het on overzichtelijk.

Dan word het een gebalanceerde spanning sec dat doe ik ivm common mode stromen die lager worden

Het nut van een trafo en scheidingstrafo is juist de uitgaande spanning galvanisch te scheiden van de aarde.
Wat jij nu doet, heeft totaal geen nut om de randaarde weer te verbinden met de uitgaande spanning.
Je kunt nu juist een optater krijgen als je de aarde weer verbind met de trafo.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 6 juni 2021 17:48:09 schreef Martin V:
Het nut van een trafo en scheidingstrafo is juist de uitgaande spanning galvanisch te scheiden van de aarde.
Wat jij nu doet, heeft totaal geen nut om de randaarde weer te verbinden met de uitgaande spanning.
Je kunt nu juist een optater krijgen als je de aarde weer verbind met de trafo.

Ja je hebt gelijk het komt het geluid niet ten goede eveneens mijn apparatuur aan randaarde werkt niet goed

Arco

Special Member

Dit lijkt me iets voor het 'Audiofiele High-End nonsens' topic... ;)
(de enige die er beter van wordt is de verkoper...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 juni 2021 17:54:53 schreef Arco:
Dit lijkt me iets voor het 'Audiofiele High-End nonsens' topic... ;)
(de enige die er beter van wordt is de verkoper...)

Voor de een nonsens voor de ander waarheid,dat komt omdat bij huis tuin en keuken app. De verschillen niet te horen zijn.?