Surge protect dongel

Sine

Moderator

Op 6 juni 2021 17:50:40 schreef AlienPaul:
[...]
Ook heb ik het in de agenda gezet om elke 2 jaar preventief te vervangen mochten ze nog niet vergaan zijn.

Het wordt steeds gekker ... in mijn groepenkast zitten ze ondertussen 10jaar.

In diverse apparaten die continu aan het net hangen al veeeeel langer.

In dit topic worden problemen gezocht die er helemaal niet zijn.

heb er pas 1 vervangen in een whirlpool besturing die 22 jaar oud was. niks aan te zien, maar ineens ging de aardlek er constant uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 juni 2021 19:15:38 schreef walkura:
Als er in de UPS een S10 zit, vervang het dan met eenzelfde type.
Als iets werkt, blijf er met je vingers vanaf.
(Dat is een gevleugelde uitspraak van mijn collega, en hij heeft gelijk, verander niet wat getest en goed bevonden is)

UPS is uit 2003, denk wel dat ze vergaan zijn, maar idd respecteer en behoud het originele design, ook al is dat achterhaald door nieuwe componenten of regulering, zodra de verzekering doorheeft dat door jou sabotage (verbetering) schade is ontstaan, word het een hele kluif.

Hehe dank je wel, je ziet ook veel verschillende technieken met die crowbars, vond dit ook wel een leuk stukje;

"Both IEC 60950-1 and IEC 62368-1 require that the rated voltage of the MOV be at least 125% of the rated voltage of the equipment. So, for a 240 V rms mains circuit, the rated voltage of the MOV must be at least 300 V rms.

At normal applied mains voltages of 240 V rms, an MOV rated at 300 V rms will conduct less than 1 mA. However, if a surge is applied across the MOV, the MOV will momentarily conduct far more current and will limit the surge to typically less than 1 kV. Given that lightning surges on the AC mains can exceed 6 kV and can have peak currents that exceed 3000 A, an MOV’s ability to limit such surges to less than 1 kV without damage is a very helpful first line of defense for surge protection."

https://incompliancemag.com/article/new-requirements-for-movs-used-for…

Op 6 juni 2021 22:25:00 schreef testman:
heb er pas 1 vervangen in een whirlpool besturing die 22 jaar oud was. niks aan te zien, maar ineens ging de aardlek er constant uit..

Ze vergaan gewoon, ook als je ze niet gebruikt en ze in de kast liggen, nou is de vraag hoe erg vergaan ze, 22 jaar lijkt me een nette score :P (heel stabiel net geweest, of niet aangesloten geweest?)

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Op 7 juni 2021 08:22:15 schreef RvEldijk:
[...]

UPS is uit 2003, denk wel dat ze vergaan zijn.

Sure ... waarom denk je dat?

Ze vergaan gewoon, ook als je ze niet gebruikt en ze in de kast liggen

Alweer, uit welke hoed trek je die informatie onzin?

As known from the relationship between mean life of TNR and ambient temperature shown in the figure below, a TNR can have the mean life of longer than 100 years if it is used at ambient temperature and circuit voltage within their maximum ratings. Accord-ingly it can be said that the TNR has hardly been deteriorated

ceramic varistors have a semi-permanent lifespan, when used within their rated usage temperature and circuit voltage and not subject to external stresses.

maartenbakker

Golden Member

VDR's zijn chemisch stabiel. Het zijn geen elco's of papiercondensatoren. Je kunt ze bij mijn weten gewoon op de plank laten liggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

VDR's verouderen door overvoltages, niet door liggen.
M.O.V. oftewel metal oxide varistor, oxide verdwijnt niet over tijd, een doorslag van het oxide laagje brengt schade aan over de tijd.
Eerste zie je de lekstroom toenemen (En na nog een paar surges, Boem game over)
Het aantal surges wat een varistor kan overleven is afhankelijk van de disc groote, alles is duidelijk als je de datasheets en de application notes leest.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Bedankt iedereen,
Ik kan aan de slag met de uitgebreide info.

All technology is alien for me!

Op 9 juni 2021 18:43:36 schreef walkura:
VDR's verouderen door overvoltages, niet door liggen.

Idd ik heb er overheen gelezen :P

Varistor degradation is defined by manufacturer's life expectancy charts using curves that relate current, time, and number of transient pulses.

Op 9 juni 2021 19:01:16 schreef AlienPaul:
Bedankt iedereen,
Ik kan aan de slag met de uitgebreide info.

Succes ermee !!

Alles met een knipoog ;-)
All technology is alien for me!

@RvEldijk,
dat is precies de tabel die ik bedoel.
Veel succes.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II