Airco split unit vreemde storing

Garantie claimen bij de leverancier waarbij je dat apparaat gekocht heb... Ik vermoed door een reden de EEprom intern een tik gehad heeft en settings kwijt is.

en garantie doen ze net moeilijk over als je geen stek bedrijf de installatie hebt laten aanleggen. sinds 2015 mag een splitunit alleen nog door aircoboeren gemaakt worden, die rekenen voor installatie net zoveel als een 2,5kW chinees model al kost. vrijwel nergens kun je nog een splitunit bestellen zonder bevestiging van de stek erkende installateur. dat is dus het vuile gelobby van die airco boeren geweest in de EU. tegenwoordig is R32 standaard bij dergelijke huis airco's en dat is gewoon een soort propaangas.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

tegenwoordig is R32 standaard bij dergelijke huis airco's en dat is gewoon een soort propaangas.

'Een soort', 't is maar net hoe je het bekijkt. :)

Propaan (R-290) heeft een GWP van 4 (dus 4x zo broeikasserig als CO2)

R-32 heeft een GWP van 675, dus toch wel meer dan van propaan. Maar de ozonlaag blijft er wél heel van.

Bij mij bedroegen de montagekosten 27% van het totaalbedrag.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 6 juni 2021 21:29:32 schreef testmansinds 2015 mag een splitunit alleen nog door aircoboeren gemaakt worden, die rekenen voor installatie net zoveel als een 2,5kW chinees model al kost. vrijwel nergens kun je nog een splitunit bestellen zonder bevestiging van de stek erkende installateur

Ik zie genoeg units ter koop. Maar mag je die niet zelf aanleggen? Het is puur dat ding binnen en buiten ophangen, gat door de muur en inpluggen. Alhoewel ik niet weet of de slang inpluggen wat zo gemakkelijk gaat.

Ze willen natuurlijk niet dat je het koudemiddel morst.

het gaat om lekkages natuurlijk, heel dat stek gedoe is voor een huis tuin en keuken airco nogal dik gedaan. die units zijn voorgevuld, ander verhaal bij reparatie en bijvullen of geheel systemen aanleggen met veel leidingwerk. voorheen was de drempel dat je airco systeem onder de keuring viel ook hoger, er moest meer koudemiddel inzitten om jaarlijkse controle nodig te hebben. ook weer een manier om dure onderhouds contracten aan te smeren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt, je mag zelfs niet meer doen, is een officieel Delict!! En ja, als je vriendjes de BOA's of Milieu freax het zien kan je er een dikke prent voor krijgen!! Maargoed, apparaat is door een leverancier geleverd en nu al niet in orde.. Dat dienen ze op te lossen..

Hebbe hier nog een Toshiba van 1998, Lekker ozon vergrotende R22 er in, mag niets meer me gebeuren...

Inderdaad, het ophangen en aansluiten heb ik zelf gedaan. De leidingen zijn door een stek monteur gedaan.

Gewoon garantie dus.

Ik heb via de leverancier contact met LG. Lekker handig. Maar ze hadden voorgesteld om 5x de stroom te onderbreken, daarna zou een klep gereset zijn. Vond het wel een beetje ongeloofwaardig.

Heeft niets geholpen.

Had ook nog een email gestuurd naar LG. Die verwijzen mij weer terug naar de installateur. Lekker hoor allemaal.

Op 7 juni 2021 18:55:21 schreef smd:
Klopt, je mag zelfs niet meer doen, is een officieel Delict!! En ja, als je vriendjes de BOA's of Milieu freax het zien kan je er een dikke prent voor krijgen!! Maargoed, apparaat is door een leverancier geleverd en nu al niet in orde.. Dat dienen ze op te lossen..

Hebbe hier nog een Toshiba van 1998, Lekker ozon vergrotende R22 er in, mag niets meer me gebeuren...

zie nog geregeld een toshiba uit 1995 met R22 erin die nog draait, zo maken ze die dingen niet meer. een stom relais en bimetaal tijdsturing erop van 3min is het wel. gaat amper kapot dat spul.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 9 juni 2021 00:00:49 (32%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 juni 2021 19:00:28 schreef Wilfred1:

Had ook nog een email gestuurd naar LG. Die verwijzen mij weer terug naar de installateur. Lekker hoor allemaal.

Ja, wat verwacht je eigenlijk van LG? specifiek aan een airco is dat je het niet, zoals een tv of een strijkijzer, even kan terug sturen in geval van problemen.. daarom hebben ze een netwerk van installateurs en service, net zoals de meeste airco fabrikanten.

In de installatiekost zit steeds een zeker percentage voor mogelijke waarborgservice verrekend . Die heb je nu uitgespaard -of afgekocht-, en dan moet je rekening op goodwill, of eigen initiatief, bvb..

Is het geen idee om de printjes van de binnenunits eens te wisselen, en zien of de fout al dan niet mee verhuisd? dan weet je alvast meer.

Je leverancier heeft alles dus in bedrijf gesteld, hij dient je garantie te geven!! Ik zou eerst alles uitzoeken via je leverancier, daarna zelf gaan rommelen..

Klopt Testman, maar deze heeft me een afstand van plm 200 M van de zeehaven best te lijden gehad, onderste alu leden zijn nu officieel weggeteerd,onderkant kast geheel weggerot. Maar stompt gewoon door!!

was recent bij die genoemde unit, welke 2 jaar niet meer was gebruikt, wilde het ding proberen maar niks. hulpvoeding is er maar reageert niet meer. heeft een toshiba tmp processor, dus hoop dat die niet het hoekje om is. probeer de print nog te fixen en anders is het over..

airco's bij bedrijven die in ruimtes worden gebruikt waar men oa schroot verwerkt lijden pas veel, 3-5 jaar en de unit kan bij het vuil. filters helemaal dicht in een paar weken en worden veel te weinig vervangen, dus unit loopt in de puin door oververhitting. alu van de verdamper en condensor vreet weg door de troep icm vocht die erdoor waait.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En zoute lucht doet niets?? Op schepen is het max 4 jaar, geheel weg, alleen een bos leidingen nog.. Ondanks anti corrosie coating...

zo'n airco heb ik ook eens gehad. een oer pinguino die je met een 10 liter water moest koelen. daar liep het ding een uur of 6 op. dat water werd rondgepompt over de condensor, maar het alu waar die leidingen inhingen was compleet weggerot. ik had er al met vd een net ingevlochten zodat de leidingen onder het eigen gewicht niet afbraken. ding is werkend weggegaan, maar het was nogal een rammelbak.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gezien de topic starter slecht 1 bericht heeft gepost verwacht ik niet dat ik antwoord krijg, maar nooit geschoten is altijd mis.

Ik was even benieuwd wat nou uiteindelijk de oplossing van het probleem was.

Ik heb namelijk een familielid met exacte hetzelfde probleem bij zijn LG-airco, alleen geeft die airco geen piep meer bij de verwarmingsfunctie.

Vriendelijk groet.

als de unit wel goed koelt, dan wisselklep buitenunit of de aansturing daarvan op de print die kans maken. gezien LG ook bekend is om de ntc's die het begeven kan het ook zijn dat de unit de buitentemperatuur te hoog/laag vind om te gaan lopen, check dat dus ook. is de sensor die doorgaans tegen de condensor aanzit aan de buitenkant..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb ervaring dat een buitenunit van LG zelfs bij -20 nog startte voor de warme functie..

Op 6 november 2023 18:46:21 schreef smd:
Ik heb ervaring dat een buitenunit van LG zelfs bij -20 nog startte voor de warme functie..

normaal wel, zij het dat het rendement een stuk slechter is dan. ook moet de unit heel vaak ontdooien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sja, de sneeuw droop er uit IDD!