Ik ben als e-mtb-er en door lang eigen onderzoek redelijk thuis in deze materie en zal een stukje kennis anno 2021 delen, best interessant om te weten:
Als eerste:
EEN E-BIKE WELKE MIDDELS MANIPULATIE SNELLER DAN TOEGESTAAN RIJDT MAG ALLEEN OP AFGESLOTEN EN EIGEN TERREIN BEREDEN WORDEN EN MAG ABSOLUUT NIET OP DE OPENBARE WEG.
De Bosch motoren in de Preformance Line zijn standaard geschikt om tot 45km/u snelheid te behalen omdat ze zowel voor normale e-bikes als voor zgn. Speed Pedelecs worden gebruikt. De 300W, 500W, of 625W accu’s spelen hier slechts de beperkende rol in actieradius.
Het is daarom dat Speed Pedelecs vaak met een dubbele accu uitgevoerd worden.
Bosch programmeert elke motor in de fabriek voor deze naar de fietsfabrikant gaat, de fabrikant en/of de fietsendealer kan hierna niets meer aan de snelheid wijzigen, ook geen kleine marges.
Beperkt programmeren van bepaalde functies door de dealer gaat via online software plus een USB dongle op dealernaam en is ook regio gebonden. Zo krijgt een dealer in Nederland alleen de software(updates) voor de NL markt waardoor een normale e-bike trapondersteuning tot 25km/u en bijvoorbeeld in Nieuw Zeeland tot 32km/u heeft. Beiden volgens de nationale snelheidsregels van het land en met een kleine marge welke meestal ca. 2km/u in het voordeel van die fietser is.
Wanneer je harder dan de trapondersteuning gaat rijden valt de motor weg en loopt vrij mee. Evengoed is het dan ineens flink trappen om een zwaardere e-bike op hoge snelheid te houden. Dit voelbare verschil wanneer de trapondersteuning wegvalt wordt vaak het “Wall Effect” genoemd. Alsof je ineens op de rem rijdt, want al is dit puur suggestief, zo voelt dit wel, zeker als er van de hoogste trapondersteuning gebruik wordt gemaakt waardoor met inspanningsloze trapbewegingen de motor met vol vermogen de fiets vooruit duwt.
Al snel was er een groep die van dit wall effect afwilde en zo kwamen de eerste tuning chips die tussen de bedrading van de snelheidsmeter en het fietsdisplay op het stuur worden gezet. Allemaal doen ze het zelfde; de motorbesturing voor de gek houden door het pulssignaal van de snelheidsmeter te beïnvloeden c.q. te verlagen.
De besturing registreert hierdoor een lagere snelheid en blijft de motor van vermogen voorzien, ook boven 25km/u.
Bosch heeft op last van de geldende regels anti-tuning software moeten implementeren, zodat tuning niet meer mogelijk werd. Simpel gezegd een bepaald algoritme wat de rijsnelheid vergelijkt met de trapinspanning en het verbruik uit de accu. Liggen deze onrealistisch ver uit elkaar dan schiet de motorsturing in beveiliging Error504 waardoor de snelheid voor 1,5 uur tot 15km/u wordt beperkt. Dit kan tegenwoordig door de fietsdealer gereset worden maar maximaal 3 keer, daarna schakelt de motor compleet uit en moet terug naar Bosch voor inspectie.
Omdat de Error504 ook in normale omstandigheden voor kan komen zal Bosch de motor meestal weer werkend retour sturen maar vind men enige aanwijzingen van manipulatie dan wordt de motor afgekeurd en mag een flink bedrag neergelegd voor een compleet nieuwe motor.
Toch lijkt de Bosch anti-manipulatie software en de tuning-chips een kat en muis spel, want een paar kleine bedrijfjes van enthousiastelingen zoals Speedbox, Volspeed, Speedchip, etc. weet tot op heden ook de 2021 software update 1.1.5.0 van Bosch met de nieuwste anti-manipulatie software om de tuin te leiden. Vanzelfsprekend zonder garantie want gemiddeld 1 op de 2500 fietsers krijgt alsnog een Error504, of Bosch komt in de toekomst met verbeterde anti-manipulatie software-update, dus garantie tot de deurmat.
Als ik het mag geloven liggen alle typen tuning chips ook op de ontwikkelafdeling van Bosch zelf dus waarschijnlijk is het een kwestie van tijd tot ook de nieuwste tuning chips door de Bosch software algoritmes worden ontdekt.
Klaarblijkelijk zijn hackers erg passief en fietsen niet graag want er zijn tot op heden geen hacks voor Bosch software gemeld. Dus tot die tijd moeten de illegale snelheidsduivels het met beperkt houdbare tuning chips doen.
Tenzij er geen update meer wordt gedaan maar dan vervalt de Bosch garantie dus ook weer een extra risico.
Het is daarom dat echte snelheidsduivels overstappen op e-bikes met motoren van Shimano, of zelfs Chinese merken, omdat deze vanuit Azië minder onder druk staan van regels in het westen en anti tuning software dus een kleinere of totaal geen rol speelt.
Wat in Nederland momenteel de illegale trend is, is om nét iets harder dan 25km/u te rijden, met tuning chips welke de snelheid tot 35km/u verhogen. Zelfs vele brave 40-plussers en enkele snelle pensionado’s wagen zich hier aan.
Dit schijnbare kleine gewin geeft in de praktijk iets meer afstand tot het wall effect en blijft beperkt tot een relatief veilige snelheid welke menig sportieve fietser ook zonder e-bike rijdt. Met als bijkomend voordeel dat de tuning chip met een lagere pulsfrequentie manipuleert waardoor de kans op een Error504 bij Bosch motoren met de software van nu minimaal blijft.
(Hier mag de moderator eventueel knippen als het volgende in een grijs gebied komt.)
Wie zijn e-bike of e-mtb volledig op eigen risico sneller wil laten rijden voor wat sportieve rondjes op eigen terrein, of op een gesloten mountainbike parcours, hier een paar aanschaftips welke ook vrij te vinden en gepubliceerd zijn op menige legitieme internetpagina:
0. Merken
Achter alle merken tuning chips zit een klein bedrijfje met een handje vol ontwikkelaars. Hoe professioneel een website er ook uit mag zien, het is een kleine markt met weinig marge t.o.v. de ontwikkel- en productiekosten.
1. Speedbox
Meest verkocht, optioneel met BT app voor tal van instellingen, heeft als nadeel dat na een rit de fietscomputer aan moet blijven om de ingehouden pulsen van de snelheidsmeter te compenseren. Dit kan tot 15 minuten duren.
2. Volspeed
Veel verkocht, kent weinig storingen, heeft als nadeel dat aanzetten middels lang drukken op de “-“ toets van de fietscomputer gebeurd, een zelfde commando om tussen uitlezing [km - totaal - afstand] te kiezen, wat ook tegelijkertijd zal gebeuren.
3. SpeedChip-S:
Minder bekend, deels Nederlandse ontwikkeling, kent weinig storingen, aan/uit te zetten via optionele knop-functies die vooraf door de dealer worden ingeprogrammeerd.