Hoe een CAN bus sensor testen?

Graag zou ik een meetcel dat werkt in een CANbus systeem willen testen of deze defect is. Het betreft een krachtmeetcel met een M12 connector.
Ik zou graag wat meer willen leren over het CANbus principe aldus.
Naar het schijnt zou er een toestel (Can analyzer) met software te verkrijgen zijn waarmee je een CAN sensor kan testen?
Maar omdat het internet heel chaotisch is en ik geen miskoop wil doen had ik graag gehoord of iemand me hiermee kan helpen?
Vraag is dus of ik een CAN sensor kan aansluiten aan een apparaatje en kan uitlezen of het defect is of niet?
Zo ja, hoe en met welk apparaat.

alvast bedankt voor eventuele reacties!
mvg

Ha Perca

De can bus analyzer van microchip kost € 200,- dat is misschien onnodig duur ik denk dat een veilige analyzer niet meer als € 50,- kost maar er zijn er ook voor € 18,- die zijn goed maar aan de ingang niet beveiligd dus let op.....

Maar als je een sensor wilt testen op goede werking heb je meer nodig !
In jou voorbeeld vraag zal je een kracht op de sensor moeten uitoefenen anders weet je nog niet veel, tja er hangt een sensor aan :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Sommige scoops ondersteunen CAN (mocht je die hebben).
O.a. de Siglent SDS110x en SDS120x...
(de CAN bus analyzer van Microchip kost trouwens 'maar' 95 euro)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Ik heb mijn CAN-bus tester gemaakt met deze print : https://www.htfelectronics.nl/can-bus-shield-voor-arduino.html en een arduino ( https://www.htfelectronics.nl/arduino-uno-r3.html) op de USB van een laptop.

Ben je voor ~25,--€ klaar. Software kan je gratis downloaden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 juni 2021 17:01:33 schreef Shiptronic:
Software kan je gratis downloaden.

Ik gebruik Busmaster.
Hiermee kun je zien of er bus errors zijn en, ook belangrijk, welke data (gemeten waarden) de sensor op de bus zet.

Shiptronic

Overleden

Ik gebruikte CAN-Hacker : https://canhacker.com/download/

Manual met plaatjes wat je kan verwachten : https://canhacker.com/canbus-analyzer-manual/

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 10 juni 2021 09:43:09 (45%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ha Arco,

De prijzen lopen inderdaad nogal uiteen de prijs die jij gevonden heb zal excl. B.T.W. zijn maar dat terzijde.
De software is bij microchip te vinden, en werkt met de meeste op Ebay te vinden interfaces.....
Maar hiermee test je nog niet zomaar een sensor !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De professionals (waaronder ondergetekende) gebruiken voornamelijk USB converters van Peak System, met bijbehorende software, maar zo'n converter kost inderdaad 200-250 euro (voor die 50 euro extra krijg je galvanische scheiding, absoluut aan te raden).

Er zijn dus best goedkopere manieren om de berichten te zien, maar dan ben je er nog niet. Om te beginnen is het nog maar de vraag of die sensor standaard al zijn meetwaardes op de bus zet (dat is wel gebruikelijk), of dat er om gevraagd moet worden, of er eerst instellingen gedaan moeten worden via de CAN bus. Daarbij krijg je berichten met ruwe bytes, en dan weet je dus niet meer dan dat het ding "leeft", maar je zult die berichten moeten decoderen om te kunnen controleren of de meetwaarde klopt. Misschien krijg je 16 of 32 bit integers, misschien is het een 32 bit floating point, misschien is het big endian of little endian, of misschien hebben ze nog een andere manier bedacht om die data te versturen.

Als je een datasheet met protocolbeschrijving hebt, wordt het natuurlijk veel eenvoudiger.

Wat voor sensor is het, en waar wordt deze voor gebruikt?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Het betreft een krachtmeetcel met een M12 connector.

TS, wil je die sensor gewoon los buiten de auto op de werkbank testen en direct op een tester aansluiten, (omdat je de M12 aansluiting noemt) of wil je de can bus in de auto zelf afluisteren om daar te kijken of de in de auto gemonteerde sensor tijdens gebruik wel werkt

Zover ik weet zijn de meeste canbus apparaatjes er om een CAN bus uit te lezen, sommige kunnen ook met de bus praten, maar kunnen ze ook losse sensors testen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

In principe wel, maar als je geen specificaties hebt, of op een andere manier kunt uitzoeken wat je eventueel naar de sensor moet sturen, gaat dat natuurlijk niet. Er is wel een goede kans dat de sensor helemaal geen data hoeft te ontvangen, en direct na het opstarten gewoon zelf begint te sturen, maar dat weet je pas als je het probeert.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Het hangt er denk ik sterk vanaf hoe je de sensor wilt testen.

Ik vermoed dat de dure analyzers in de software/ canbus van de auto moeten weken. En die kunnen eigenlijk alleen maar wat de software van de auto toelaat (denk ik).

Maar een losse sensor buiten de auto is er geen software die je restricties oplegt maar enkel de canbus en de sensor en dan kan je de kale sensor testen. En zo een analyzer zal minder duur zijn maar vergt wel meer kennis over de canbus en de sensor hoe die werkt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 10 juni 2021 17:13:58 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Er wordt nu aangenomen dat het over een auto gaat, maar ik zie dat nergens in de startpost?
(Loadcell zie je ook niet zo veel in auto's)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Denk het niet M12 connectoren kom je automotive niet tegen, das meer industrie werk.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De kans is aanwezig dat het een CANopen sensor is. Maar vaak moet je nog een adres instellen voor het node nummer, de vraag is of er dat op zit?

Wat is het voor een sensor?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

NMEA2000 gebruikt M12 aansluitingen (5 pins).