Trapondersteuning e bike

Hallo, ik heb de vraag gekregen van iemand of het mogelijk is om de trapondersteuning te laten werken tot 30 km/h van zijn elektrische fiets.
Kan me iemand wegwijs maken of dit kan en indien ja wat er dan moet gebeuren.
In bijlage heb ik een paar foto's van de desbetreffende elektrische fiets geplaatst
Op gebied van e bikes heb ik geen ervaring ofzo, vandaar deze vraag.

Groetjes
Elco Boy

Klinkt illegaal en gevaarlijk en leuk. Doe het toch maar beter niet.

Thevel

Golden Member

Doe maar niet, als elektrische fietsen "opgevoerd" worden komen er meer ernstige ongelukken.
En dan gaat onze overheid ingrijpen, en voor je het weet kunnen elektrische fietsers ook een helm op net als snorfietsers volgend jaar :(

in BE veranderd, als de trapondersteuning blijft doorwerken boven 25km/h, het statuut van de fiets van E-bike naar pedelec. (= snelle fiets)

voor die laatste is inschrijving (nummerplaat), rijbewijs, en helm verplicht. (en extra verzekering is aangeraden).

dat eerste is al lastig, omdat de fiets als E-bike is ingevoerd en je niet zomaar even de klasse van een voertuig kan veranderen.

zelfde verhaal in NL (of iets gelijkaardigs) veronderstel ik..

Hensz

Golden Member

Misschien kán de hardware wel niet sneller dan 25 (of 27)? Als de motor op of vlakbij z'n max vermogen zit, kun je hoog en laag springen, maar bereik je niets. Hooguit een doorgebrande motor en/of geplofte torren.

Don't Panic!

Net wat Kris zei, een fiets boven de 25km/h ondersteuning heeft is een speedpedelec en moet voorzien zijn van de juiste keuring en kentekenplaten, ook hier in NL.
Als je een ongeluk veroorzaakt dat te verwijten is aan het 'opvoeren' dan zal de verzekering niets uitkeren met alle gevolgen van dien.
Voor dit soort bosch motoren kun je setjes kopen die je tussen de sensor en motor plaats. Ik weet alleen niet of dat met de nieuwere generatie nog kan. Zoek maar eens op bikespeed.
Kortom, ik raad je het sterk af. Als je sneller wilt koop dan een fatsoenlijke speedpedelec met alle poespas eromheen (helm, kenteken/verzekering etc)

Daar komt bij.....

De accu levert een spanning, bijvoorbeeld 21-29.4V. Wettelijk mag de motor 250W leveren bij 25km/u. Als ze dan een motor kopen die bij 23V zo'n 250W bij 25km/u kan leveren, dan is dat genoeg. Het laatste
stukje kan je dan niet meer 25, maar iets minder hard.

Wil je nu 30km/u dan had er een duurdere motor in gemoeten. Je kan op je vingers natellen dat bosch daar geen zin in heeft!

(maar met de stock motor zal je dan wel, geheel afhankelijk van de accuspanning tot zeg 31 kunnen bij helemaal volle accu dat snel zakt tot 27 voor een groot deel van de ontlaad-curve, en daarna verder zakt zodat je uiteindelijk onder de 25 komt bij 21V).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je er wat geld voor over hebt is dat te kopen en dat werkt heel goed, ken een familielid die zoiets heeft en is er heel tevreden over.
Eens zoeken op Speedbox.

Zelf maken vereist programmeerkennis.

LDmicro user.

de motor is NOMINAAL 250W. bij acceleren van stilstand ga je makkelijk zat over de 500-600V.
het is VOLLEDIG softwarematig bepaald dat die inhoud op 25km/h.
bij volle 36V li-ion kan je op 42V al 25km/h rijden, bij bijna lege accu op 35V rijd je nog altijd 25km/h.

mijn fiets ging 34 ofzo op 42V en op 33V ging die met moeite nog 18km/h. ik heb die dan ook opgedreven naar 55V (DC converter) en dan softwarematig de max snelheid en vermogen weer begrensd. de boel bleef continue max 36-37km/h gaan.

nu voor de wettelijkheid, er zijn zat fietsmakers die de fiets zo op 28km/h zetten, zal wel met een tolerantie waarde zijn voor als je andere banden hebt.
aan de hardware zou ik zelf niet gaan rommelen, als dat ding op hol slaat en je kant niet remmen.... (verhaaltje stint).

er zijn ook 25km/h ebikes met bosh motor, waar je zo een dongle bij monteerd waardoor die ineens +40 gaat. hardwarematig kunnen ze het zeker aan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 9 juni 2021 14:32:00 schreef kojazz:
Klinkt illegaal en gevaarlijk en leuk. Doe het toch maar beter niet.

+ 1

Bosch doet er ook alles aan om dit gerommel te voorkomen..

boven 25 kmh = speedpedelec = verzekering + helm + kenteken

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 11 juni 2021 07:38:34 schreef -chefke-:
Bosch doet er ook alles aan om dit gerommel te voorkomen..

Bosch wel.. gelukkig hebbe die Alie controllers er niet zo'n moreel bezwaar mee
Maak je er voor een paar tientjes gewoon een elektrische bromfiets van
Motor is alleen standaard aan de lichte kant, maar 30 is goed te doen

Op 11 juni 2021 09:07:18 schreef DK:
[...]Bosch wel.. gelukkig hebbe die Alie controllers er niet zo'n moreel bezwaar mee
Maak je er voor een paar tientjes gewoon een elektrische bromfiets van
Motor is alleen standaard aan de lichte kant, maar 30 is goed te doen

ja, idd, maar wat doen de mensen dan als ze die niet op 27-28km/h kunnen afstellen, zo een badass blokje erop zodat ze ineens 40gaan.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41Dj3D2jBlL._AC_.jpg
bij bromfietsen gaven ze al 5km/h tolerantie op de snelheid en rekenen ze ook een meetfout van de rollenbank. waardoor je dus al 34 moest gaan voor je 'pakbaar' bent met je 25km/h scooter. ebikes zijn al helemaal niet te testen, aangezien je een stuk zelf meetrapt. ik heb er al zat oudjes tegengekomen waar ik aan 29km/h gewoon niet dichterbij geraak. en al vele speed pedelecs voorbij gegaan waar ikzelf dan aan 32-33km/h zit.

mijn ligfiets is ook ondersteund, en op 45 schakelt de hele controller uit.als je dan aan 48-50km/h vlakke baan gewoon kan blijven doortrappen met wind achter...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik kwam vanochtend dit tegen bij de strandopgang: :( :( :( :(

En verderop nog een paar:

:( :( :( :(

Nooit gedacht dat die aluminium legeringen zo onwijs kunnen branden. Dat kan dus gewoon met losse pijpen. Die staan blijkbaar gewoon te branden. Metaalbranden kun je blijkbaar ook hebben zonder berg broeiende metaal krullen. En ik betwijfel of er de hele tijd onwijze stromen door dat frame gelopen hebben. Die zullen toch meer in de accu gebleven zijn. Een complete stroomkring door dat hele frame vind ik wat lastig voor te stellen. Als de fiets van staal was geweest had het frame er waarschijnlijk geblakerd en wel nog gestaan.

Het is in elk geval wel iets om over na te denken voor de hobbybops hier!

vandalisme? want zou niet weten waarom ebikes spontaan in brand vliegen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

vandalisme? want zou niet weten waarom ebikes spontaan in brand vliegen

Voor zover ik het zien kon denk ik van wel. Dat er een fiets in de fik gaat en daarbij de fiets die er tegenaan staat meeneemt zou misschien nog wel kunnen. Maar er lag dus nog een tweede paar in dezelfde toestand. Dat maakt het dan wel weer erg onwaarschijnlijk.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 12 juni 2021 12:34:20 (12%)

Op 9 juni 2021 14:14:43 schreef elco boy:
wat er dan moet gebeuren.

Ik denk dat je bij een fiets met middenmotor het eenvoudigst de tandwielverhouding kunt aanpassen. Groter tandwiel voorop of achter een kleiner exemplaar.
Als er een snelheidssensor op een wiel zit dan zul je daar nog een "man in the middle attack" moet doen zoals een tweedeler in het signaal. Daarmee krijg je trapondersteuning tot 50 kmh.
Het vermogen dat aan de motor wordt geleverd wordt er niet meer door. Je zult er met een andere overbrenging wat langer over doen voordat je op snelheid bent.

reading can seriously damage your ignorance

Moet je niet aan twijfelen, dit is echt vandalisme... Het zal jou fiets maar wezen. Dat heb ik nog niet eerder gezien in België zoiets.

Te toevallig naast elkaar, geloof ik niet.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 12 juni 2021 13:58:17 (15%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Je moet toch wel een serieuze temperatuur halen om het aluminium frame te laten wegbranden. Ik denk eerder aan een fout in de lithium batterij.
Niet iedere vandaal heeft een snijbrander bij zich :-)

EDIT:
Ik snap nu wel waarom we een EX-fietser in ons midden hebben!

EDIT2:
Op de tweede foto is het voorwiel gejat.
De tweede (niet elektrische) fiets heeft er misschien tegenaan geparkeerd gestaan. De een heeft mogelijk de ander aangestoken.
Zou het een aluminium/magnesium legering zijn geweest. Dat brand prima. Nog steeds heb je een erg hoge temperatuur nodig om het aan te steken.

reading can seriously damage your ignorance

Op de tweede foto is er zelfs geen elektrische fiets te zien denk ik.

De eerste foto duidelijk wel zichtbaar.
Toch heel erg als je de eigenaar bent... Om bij te wenen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 12 juni 2021 14:03:36 (21%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

een karton doos en een vuilzak doen veel schade hoor, en het brand allemaal. eens de banden branden (rubber) blijft de boel doorbranden

Op 12 juni 2021 12:48:41 schreef hennep:
[...]

Ik denk dat je bij een fiets met middenmotor het eenvoudigst de tandwielverhouding kunt aanpassen. Groter tandwiel voorop of achter een kleiner exemplaar.
Als er een snelheidssensor op een wiel zit dan zul je daar nog een "man in the middle attack" moet doen zoals een tweedeler in het signaal. Daarmee krijg je trapondersteuning tot 50 kmh.
Het vermogen dat aan de motor wordt geleverd wordt er niet meer door. Je zult er met een andere overbrenging wat langer over doen voordat je op snelheid bent.

je hebt al versnellingen, dus de fiets ga je daarmee niet bedotten. de snelheidsensor is het enige dat iets doet. bij een middenmotor zit die dus op voor of achterwiel. de eenvoudigste is gewoon de magneetsensor wegdraaien van het wiel en aan de andere kant hangen waar u pedaal zit. klein magneetje op de pedaal arm en tada, je hebt een X deler.
25km/h bij een groot wiel is ongeveer 200rpm. dus nu gaat de fiets in principe blijven acceleren tot je een cadans van 200 hebt.
het aanpassen van tandwielen is enkel als de motor het max toerental niet kan bereiken. er zijn zat speed pedelecs waar de verhouding zo gekozen is dat die nog makkelijk accelereert, maar dat die dan nier harder dan 42 kan. dan moet je echt gaan aanpassen.
ik heb een 20" achterwiel en hier moet het wiel al VEEEEL harder draaien om aan 25km/h (of 45) te geraken. ik heb dan ook het voorblad van 44T naar 70T moeten zetten, en het achtertandwiel van 19T naar 16T.

bij een hubmotor werken die trukjes niet omdat de snelheidssensor ofwel in het wiel zit, of de controller rekent die uit door de hall sensoren.

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 12 juni 2021 18:18:54 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 12 juni 2021 18:13:35 schreef fcapri:
.. of de controller rekent die uit door de hall sensoren.

De controller heeft geen hall sensors nodig om het te kunnen uitrekenen (als de snelheid maar niet nul is... Juist voor een 25km/u begrenzing helemaal geen probleem. Die hall sensors zijn nodig om vanaf 0 km/u ondersteuning te kunnen geven en dat is in de markt gewenst...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben als e-mtb-er en door lang eigen onderzoek redelijk thuis in deze materie en zal een stukje kennis anno 2021 delen, best interessant om te weten:

Als eerste:

EEN E-BIKE WELKE MIDDELS MANIPULATIE SNELLER DAN TOEGESTAAN RIJDT MAG ALLEEN OP AFGESLOTEN EN EIGEN TERREIN BEREDEN WORDEN EN MAG ABSOLUUT NIET OP DE OPENBARE WEG.

De Bosch motoren in de Preformance Line zijn standaard geschikt om tot 45km/u snelheid te behalen omdat ze zowel voor normale e-bikes als voor zgn. Speed Pedelecs worden gebruikt. De 300W, 500W, of 625W accu’s spelen hier slechts de beperkende rol in actieradius.
Het is daarom dat Speed Pedelecs vaak met een dubbele accu uitgevoerd worden.

Bosch programmeert elke motor in de fabriek voor deze naar de fietsfabrikant gaat, de fabrikant en/of de fietsendealer kan hierna niets meer aan de snelheid wijzigen, ook geen kleine marges.
Beperkt programmeren van bepaalde functies door de dealer gaat via online software plus een USB dongle op dealernaam en is ook regio gebonden. Zo krijgt een dealer in Nederland alleen de software(updates) voor de NL markt waardoor een normale e-bike trapondersteuning tot 25km/u en bijvoorbeeld in Nieuw Zeeland tot 32km/u heeft. Beiden volgens de nationale snelheidsregels van het land en met een kleine marge welke meestal ca. 2km/u in het voordeel van die fietser is.

Wanneer je harder dan de trapondersteuning gaat rijden valt de motor weg en loopt vrij mee. Evengoed is het dan ineens flink trappen om een zwaardere e-bike op hoge snelheid te houden. Dit voelbare verschil wanneer de trapondersteuning wegvalt wordt vaak het “Wall Effect” genoemd. Alsof je ineens op de rem rijdt, want al is dit puur suggestief, zo voelt dit wel, zeker als er van de hoogste trapondersteuning gebruik wordt gemaakt waardoor met inspanningsloze trapbewegingen de motor met vol vermogen de fiets vooruit duwt.

Al snel was er een groep die van dit wall effect afwilde en zo kwamen de eerste tuning chips die tussen de bedrading van de snelheidsmeter en het fietsdisplay op het stuur worden gezet. Allemaal doen ze het zelfde; de motorbesturing voor de gek houden door het pulssignaal van de snelheidsmeter te beïnvloeden c.q. te verlagen.
De besturing registreert hierdoor een lagere snelheid en blijft de motor van vermogen voorzien, ook boven 25km/u.
Bosch heeft op last van de geldende regels anti-tuning software moeten implementeren, zodat tuning niet meer mogelijk werd. Simpel gezegd een bepaald algoritme wat de rijsnelheid vergelijkt met de trapinspanning en het verbruik uit de accu. Liggen deze onrealistisch ver uit elkaar dan schiet de motorsturing in beveiliging Error504 waardoor de snelheid voor 1,5 uur tot 15km/u wordt beperkt. Dit kan tegenwoordig door de fietsdealer gereset worden maar maximaal 3 keer, daarna schakelt de motor compleet uit en moet terug naar Bosch voor inspectie.
Omdat de Error504 ook in normale omstandigheden voor kan komen zal Bosch de motor meestal weer werkend retour sturen maar vind men enige aanwijzingen van manipulatie dan wordt de motor afgekeurd en mag een flink bedrag neergelegd voor een compleet nieuwe motor.

Toch lijkt de Bosch anti-manipulatie software en de tuning-chips een kat en muis spel, want een paar kleine bedrijfjes van enthousiastelingen zoals Speedbox, Volspeed, Speedchip, etc. weet tot op heden ook de 2021 software update 1.1.5.0 van Bosch met de nieuwste anti-manipulatie software om de tuin te leiden. Vanzelfsprekend zonder garantie want gemiddeld 1 op de 2500 fietsers krijgt alsnog een Error504, of Bosch komt in de toekomst met verbeterde anti-manipulatie software-update, dus garantie tot de deurmat.
Als ik het mag geloven liggen alle typen tuning chips ook op de ontwikkelafdeling van Bosch zelf dus waarschijnlijk is het een kwestie van tijd tot ook de nieuwste tuning chips door de Bosch software algoritmes worden ontdekt.
Klaarblijkelijk zijn hackers erg passief en fietsen niet graag want er zijn tot op heden geen hacks voor Bosch software gemeld. Dus tot die tijd moeten de illegale snelheidsduivels het met beperkt houdbare tuning chips doen.
Tenzij er geen update meer wordt gedaan maar dan vervalt de Bosch garantie dus ook weer een extra risico.
Het is daarom dat echte snelheidsduivels overstappen op e-bikes met motoren van Shimano, of zelfs Chinese merken, omdat deze vanuit Azië minder onder druk staan van regels in het westen en anti tuning software dus een kleinere of totaal geen rol speelt.

Wat in Nederland momenteel de illegale trend is, is om nét iets harder dan 25km/u te rijden, met tuning chips welke de snelheid tot 35km/u verhogen. Zelfs vele brave 40-plussers en enkele snelle pensionado’s wagen zich hier aan.
Dit schijnbare kleine gewin geeft in de praktijk iets meer afstand tot het wall effect en blijft beperkt tot een relatief veilige snelheid welke menig sportieve fietser ook zonder e-bike rijdt. Met als bijkomend voordeel dat de tuning chip met een lagere pulsfrequentie manipuleert waardoor de kans op een Error504 bij Bosch motoren met de software van nu minimaal blijft.

(Hier mag de moderator eventueel knippen als het volgende in een grijs gebied komt.)

Wie zijn e-bike of e-mtb volledig op eigen risico sneller wil laten rijden voor wat sportieve rondjes op eigen terrein, of op een gesloten mountainbike parcours, hier een paar aanschaftips welke ook vrij te vinden en gepubliceerd zijn op menige legitieme internetpagina:

0. Merken
Achter alle merken tuning chips zit een klein bedrijfje met een handje vol ontwikkelaars. Hoe professioneel een website er ook uit mag zien, het is een kleine markt met weinig marge t.o.v. de ontwikkel- en productiekosten.
1. Speedbox
Meest verkocht, optioneel met BT app voor tal van instellingen, heeft als nadeel dat na een rit de fietscomputer aan moet blijven om de ingehouden pulsen van de snelheidsmeter te compenseren. Dit kan tot 15 minuten duren.
2. Volspeed
Veel verkocht, kent weinig storingen, heeft als nadeel dat aanzetten middels lang drukken op de “-“ toets van de fietscomputer gebeurd, een zelfde commando om tussen uitlezing [km - totaal - afstand] te kiezen, wat ook tegelijkertijd zal gebeuren.
3. SpeedChip-S:
Minder bekend, deels Nederlandse ontwikkeling, kent weinig storingen, aan/uit te zetten via optionele knop-functies die vooraf door de dealer worden ingeprogrammeerd.

er zijn nog wel meer grijze zones hoor.
bv bij ligfietsen, die rijden met 20" wielen, als je daar een motor achteraf bij inbouwd, kloppen de snelheden ook voor geen meter. mijn makita ebike met 20" wielen liep max 18km/h. dit door de kleinere wielen. die heb ik niet tot zijn 25km/h gekregen en uiteindelijk verkocht.

2de punt: de europese verordering dat over fietsen en brommers gaat, heeft bepaald dat 3-4wielers met een zithoogte van minder dan 40cm NIET onder de ebike regels valt en ook NIET herklassifiseerd kunnen worden naar motorvoertuig.
europese wet staat BOVEN de lokale wet. dus zowel NL als BE moeten toelaten dat een ligfiets dus ondersteuning heeft tot boven de 25km/h en zal geen speed pedelec, auto, motor, quad..... worden.
echter moet je dus ook al je motor gaan hacken om die daadwerkelijk tot hogere snelheden te krijgen.

mijn hub motor van mijn ligfiets heb ik hiervoor eerst de spanning omhoog getrokken, en dan het vermogen begrensd om toch legaal te blijven.
deze kon stapvoets rijden tot 6km/h, ondersteunen van 150W tot 20km/h, ondersteuning 250W tot 35km/h anders trok die op met 1200W naar +45km/h
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147283
volgende stap wordt electrische aandrijving (dus geen ketting meer tussen pedalen en wiel). tijdje terug al mee bezig geweest, heb nu alles voor het te bouwen, alleen een 3wieler ligfietsframe nog (zeldzaam en duur)

ik ben geband van de ligfietsgroep op facebook omdat ik illegaal was, en volgens de beheerder zijn ondersteunde ligfietsen enkel voor gehandicapten.
kan u verzekeren dat die kerel een mail van mij heeft gekregen ivm discriminatie, censuur,.... en die heeft zich ge-excuseerd. nu heb ik die groep ook wel op de blok gegooid. zij krijgen van mijn GEENENKELE hulp meer

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 13 juni 2021 10:18:28 schreef T-sec:
...
Bosch programmeert elke motor in de fabriek voor deze naar de fietsfabrikant gaat, de fabrikant en/of de fietsendealer kan hierna niets meer aan de snelheid wijzigen, ook geen kleine marges.
...
Wanneer je harder dan de trapondersteuning gaat rijden valt de motor weg en loopt vrij mee.
...

De snelheid van de motor kan inderdaad begrensd zijn maar de overbrenging bepaalt de uiteindelijke snelheid van het voertuig. Als bij een naafmotor een maximum toerental wordt ingeprogrammeerd in de bldc controller dan zet je die naafmotor in een grotere velg, of je knipt alle electronica los en sluit zelf een externe bldc controller aan. (de weg van de minste weerstand)

De uiteindelijke maximale snelheid zal uiteindelijk met een sensor gemeten moeten worden. Iedere regelsysteem is te misleiden door de gemeten waarde te beinvloeden.

Gaat de fabrikant zover dat ze een gps ontvanger monteren voor de snelheid? (hypotetisch)
Zelfs dan blijft de mogelijkheid om alle electronica die met de motor is meegeleverd te vervangen.

Ik heb een jaar geleden de electronica van een fiets vervangen omdat er iets defect was. Door al die beveiligingen kon je zelfs niets uitwisselen met een andere fiets. Twee identieke fietsen waren gelijktijdig gekocht en de regelunits op het stuur waren niet uitwisselbaar. Ik heb toen alle electronica, kabels en sensoren moeten vervangen (door een merkloos systeem). Alleen de bldc-motor en de batterij hergebruikt.

Laat Bosch daar maar eens tegen beveiligen :-)

reading can seriously damage your ignorance

Ik vraag mij weleens af hoe het mogelijk is dat vele "bezorgers",
vaak jongens van 14 of 15 jaar, op e-bikes rijden en dan niet hoeven te trappen, althans heel weinig, en dan toch zo'n kilometer of 40 kunnen halen met het grootste gemak.

Je ziet ze voorbij schuiven met ongewone snelheid, zonder dat ze de pedalen moeten gebruiken.

Het is me ook al opgevallen dat ze -wanneer bekeken- opeens wel zachtjes zogenaamd toch gaan trappen.

Deze fietsen zien er zeer strak en modern uit, verder weet ik geen details.