Kortsluiting door zonsverduistering

Daar gaan we weer: kortsluiting!

"Dat is meer dan het stroomverbruik in Amsterdam", legt een woordvoerder van TenneT uit. "Als je dat niet opvangt, kan dat zorgen voor kortsluiting en dus een tijdelijke stroomuitval."

https://www.nu.nl/economie/6138462/zonsverduistering-probleem-voor-pan…

Als ik dat woord "kortsluiting" zie in zo'n persbericht gaan bij mij de rode lampjes branden. Probleem is dat je dan de rest van het bericht ook niet meer serieus neemt. Het lijkt mij dat een tijdelijke afname van 17% van de zonnenergie niet zo'n probleem zou moeten zijn. Het effect van bewolking is vast veel groter. Maar is dat wel zo? Het verhaal dat het effect veel groter is dan dat van de bewolking klinkt best aannemelijk. Maar hoe serieus moet ik het verhaal nemen van iemand die het weer eens over "kortsluiting" heeft?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Lucky Luke

Golden Member

Het zou mij niet verbazen als de woordvoerder van Tennet het wel goed heeft uitgelegd, maar de journalist het niet goed heeft begrepen en er eens “vereenvoudiging” van gemaakt heeft. (Die dan niet technisch correct meer is, maar hé, wel veel eenvoudiger).

Terugredenerend hoe dat misgegaan kan zijn in de belevingswereld van die journalist: als je een vraag/aanbod verhouding maakt, kun je afname van aanbod van energie bij gelijke vraag, ook opvatten als toename van de vraag bij gelijk aanbod. Verhouding zal in beide gevallen dezelfde kant op veranderen.

En het meest extreme voorbeeld van toename van vraag naar elektrische energie? Kortsluiting :P
(Hoewel, in theorie kun je in een 0 ohm weerstand helemaal geen energie dissiperen: de spanning er over is 0.)

Dat dan nog even kort door de bocht opschrijven et voila.

“Kort door de bocht” is dus het grootste probleem. Daar worden dingen krom van. (Edit: ongeacht wie er te kort door de bocht ging, het levert een krom verhaal op. Ik ken de journalist uiteraard niet)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
mvdk

Golden Member

He he, niet de journalist de schuld geven. Het zou zomaar kunnen zijn dat die het op een opneemapparaat heeft staan, of het geschreven heeft aangeleverd gekregen. Ik denk eerder dat de woordvoerder van TeNNeT een foute weergave heeft gegeven van het verhaal wat híj aangeleverd heeft gekregen. Zo werkte het bij ons bedrijf in ieder geval. Onze woordvoerder heeft nooit gelogen, maar ook niet de werkelijk toedracht verteld als de stad weer eens in het donker had gezeten....

er wordt weer van een mug een olifant gemaakt. Elke dag wordt er vastgesteld wat de energievraag en productie zal zijn voor morgen. In blokken per kwartier kunnen afnemers en producenten dan energie verhandelen en vervolgens wordt er gecontroleerd of dit allemaal uitkomt met de beschikbare transportleidingen.

Het weer wordt hier in meegenomen. Een zonsverduistering is prima te voorspellen, dus dit gaat echt niet voor problemen zorgen. En als dat wel zo is dan moet men zich achter de oren gaan krabben.

Spanning staat en stroom gaat!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er wordt weer een kul verhaal de wereld in gestuurd.
Met kortsluiting heeft het niets te maken! wel met (eventuele) overbelasting.
Als TENNET zich in zoveel bochten moet wringen om een kwart zonsverduistering, dan heb ik wel hele grote vragen over de betrouwbaarheid (en deskundigheid) van dit bedrijf.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Moet je nagaan wat een gedoe het is voor de dagelijkse totale zonsverduistering in de nacht

Spanning staat en stroom gaat!
Tidak Ada

Golden Member

Is het woord overbelasting in plaats van kortsluiting dan niet eenvoudiger en begrijpelijker?

Ja, Kortsluiting is eignlijk een overbelasting die oneindig nadert.

@LucyLuke: Een belasting van 0 Ω leidt tot een spanning van 0V maar de stroom wordt dan altijd nog bepaald door de inwendige weerstand van de bron plus de weerstand van de verbinding met het kortsluitpunt!

edit:
Overdag is het net sowieso al zwaarder belast dan 's-nachts, dus er zal zeker rekening mee gehouden moeten worden, maar het is wel managable door bijzetten van gascentreles en Borsele kan natuurlijk ook helpen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Het gaat over 800MW. Hier het landelijke verbruik:
https://www.tennet.eu/nl/elektriciteitsmarkt/data-dashboard/belasting/
Als het werkelijk 800MW gaat zijn, dan is dat gauw uitgerekend iets van 6%

Dat kun je ook laten wegvallen zonder iets te doen.

Oftewel: Much Ado About Nothing

Frederick E. Terman

Honourable Member

We hebben nu Wilders, dus van mij géén kwaad woord meer over journalisten.
Maar alle waar is naar zijn geld, en nu.nl is gratis.

Hieronder precies hetzelfde Tennet, maar geciteerd in een ander dagblad.
Behalve de opzichtige afwezigheid van het woord 'kortsluiting', valt ook op dat Tennet het géén probleem vindt: ze zijn voorbereid, en leggen uit waarom.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

6% is niks. Lachertje. Moet je eens kijken naar de stroompiek tijdens de pauze in WK voetbal als iedereen koffie zet.

Zonder het verhaal gelezen te hebben: Complete bullshit, gerommel in de marge.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dan zou ik toch het verhaal eens lezen; het is best interessant.
https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/tennet-bereidt-zich-voor-op-zon…

Nu.nl moet bestaan van advertentieverkoop, en dus maakt de site zélf er wat narigheid bij, want narigheid verkoopt advertenties. Vandaar fantasiekreten als 'probleem', en 'kortsluiting'.
Maar de krant heeft het daar dus gewoon niet over, en Tennet zelf natuurlijk ook niet.
Toch is het een tamelijk grote hap, die in heel Europa bijna tegelijk optreedt (zie ook het grafiekje in de link), en daar bereidt zo'n club zich natuurlijk op voor.

Natúúrlijk gaat er niets fout, juist door een klein beetje vooruitdenken. Als ook Tennet het alleen maar 'gerommel' zou vinden, zouden we wél interessante effecten kunnen noteren. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Veel zaken blijken achteraf erg mee te vallen...
Zo was iedereen bang voor de 'millennium bug'. (zou wereldwijd ramp en tegenspoed brengen)
In de praktijk zijn er maar zeer weinig problemen geweest.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Ik heb ondertussen meerdere berichten over het fenomeen zitten lezen. Met daarin iedere keer weer het verhaaltje van TeNNeT, wat dus óók per site verschilt. Bottom line is, dat een tamelijk grote hoeveelheid stroom door grote solar producenten opgewekt, al tevoren verkocht word. Die grote producenten hebben voor dit tijdsvak hun product niet in de markt gebracht. TeNNeT maakt, dat is hun opdracht, van tevoren een inschatting, zoals dat elke dag gaat. Zij bemerken een onbalans, hoge schatting 800MW, en zoeken daar producenten voor op.

Edit: maar het topic begon over dat paniekwoordje "kortsluiting" :+ >:)

Anoniem

Op 9 juni 2021 22:09:53 schreef Frederick E. Terman:
We hebben nu Wilders, dus van mij géén kwaad woord meer over journalisten.

Wilders? Is dat die blondgeverfde (ondertussen witgrijze) Indonesier die hier het blanke ras komt ophemelen?
Dit is meer het domein van de apocalyptische profeten die bij elk ongewoon natuurverschijnsel het einde van de wereld voorspellen.
Gewoon sensatiezucht dus.
Hier is het volop zon en ik heb van die verduistering niks gemerkt.
Ik heb wel geen speciaal brilletje om in de zon te staren.
Ik denk dat het hele effect van deze kwart verduistering op de zonnepanelen niet meer is, dan als er even een wolkje voor de zon schuift. Zou Tennet dààrvoor ook een persconferentie geven? :-)

Hubie

Special Member

FET doelde hier op de uitspraak van Wilders dat alle journalisten 'tuig van de richel'zijn. ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

@GD: Wilders noemt journalisten 'tuig van de richel'. Dat maakt journalisten voor mij automatisch geschikte peren.

Het vooruit afspreken van maatregelen tegen te verwachten wisselingen in de elektriciteitsproductie is op zich een interessante zaak. Dat is waar de kranten een berichtje over schreven. Op pagina 10, overeenkomstig de relatieve belangrijkheid voor de lezers (niet zó belangrijk).

Als deze hele thread er alleen over gaat dat nu.nl de woorden 'probleem' en 'kortsluiting' toevoegt, dan zijn we snel klaar, want dat is nu wérkelijk geen nieuws. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Iswelzo. :+

Edit: was eigenlijk bedoeld voor onder de vorige post...

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 10 juni 2021 12:33:52 (70%)

Anoniem

Aah, nu snap ik wat dat onaangename heerschap ermee te maken heeft. :-)

Maar hoe dan ook , ik heb geen duidelijke afname van de zonneintensiteit gezien. Tenslotte is een afdekking van 1/4 van de zonnediameter slechts 15% van de oppervlakte. En dat maximum duurt slechts korte tijd.

Tegenwoordig wordt elk akkefietje opgeblazen door de media voor de sensatiewaarde.
Voorzorgen nemen is belangrijk, maar overdrijven is een kunst.

Anoniem

Zoals verwacht, en over dat dipje voelt de netbeheerder zich aangesproken om de pers te woord te staan?
Als ze maar zoveel buffercapaciteit hebben dat ze zich hierover zorgen moeten maken staan ze toch wel op erg glad ijs.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 10 juni 2021 13:29:06 (35%)

rob040

Golden Member

Leuk dat het dipje zichtbaar is.
Maar is het ook te zien als grote delen van Europa last hebben van bewolking?
Want de opbrengst van zonnepanelen zal over de dag altijd wel fluctueren als het niet strak blauw is.

Hier is alles zonder problemen verlopen. Ik heb het hemelverschijnsel met behulp van een lasglas goed kunnen zien. Heel wat anders dan de totale verduistering van augustus 1999 waarvoor ik naar Normandië ben gereden, maar het blijft interessant.

Ik heb voor een paar belangstellenden ook nog even een speldeprikcamera gedemonstreerd.

Ik heb geen kortsluiting gehad. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Frederick E. Terman

Honourable Member

ook nog even een speldeprikcamera gedemonstreerd.

Ha, dat is echt leuk.

Op 10 juni 2021 13:27:21 schreef grotedikken:
Zoals verwacht, en over dat dipje voelt de netbeheerder zich aangesproken om de pers te woord te staan?

Meestal werkt het andersom. Er komt een zonsverduistering, en de krantenredactie vraagt zich af: is dat interessant, nu we zoveel meer zonne-energie opwekken dan de vorige keer? Zou het ook maar iéts uitmaken? Vast niet. Of toch?
Dus stellen ze een vraag aan de persdienst van Tennet, en krijgen antwoord van de voorlichter. En dat is nét interessant genoeg voor pagina 10 in de krant.
(Nu.nl heeft daar niet genoeg aan natuurlijk, maar dat weten we 'nu' wel. :+ )

Zelf heb ik zo bijvoorbeeld persvragen 'mogen' beantwoorden over het effect van zonnevlekken - de zonneactiviteit was toen zeer hoog - op de luchtvaartradiocommunicatie en -navigatie. Kon dat geen kwaad? Nee, die keer niet. Maar de vraag was niet dom.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Er was enkele jaren geleden een grote kortsluiting in de 380kV schakeltuin van Diemen. Een scheider zakte in, trok een vlamboog, vlamboog sloeg over naar de andere fase, vanwege werkzaamheden zat alles achter één schakelaar beveiligd, schakelaar ging uit, en een groot deel van Noord Holland, óók Amsterdam meen ik, zat daarna in het donker. De rest van nederland, en onze buurlanden bemerkten een dip, maar het net kwam weer terug. Er lag dus wel waarschijnlijk méér dan 800MW af. Dat kan het koppelnet zonder problemen hebben, ook langdurig.
Zo'n bericht als van de afgelopen dagen is meer om mensen bewust te maken van inspanningen om groen te gaan.
Zou de europese stroomvoorziening zonder reserve draaiend ijzer voor 50% percent "groen"zijn, dan zou zo'n fenomeen als vandaag een serieus probleem worden. Meer dan 50 percent zal het trouwens nooit worden, ik denk dat je
problemen gaat krijgen om de frequentie stabiel te houden.