dashbord teller

Hallo,vraag hulp voor mijn VW polo uit 2000,auto komt elk jaar zonder noemenswaardig gebreken door de APK keuring (8 klepper nog ) nu zijn er twee dingetjes die ik wil herstellen aan de auto,eerste merkte dat het piepertje als je per ongelijk licht aan laat niet meer werkt,is al voor gekomen dat mijn accu leeg stond,de garage zij dat dat heel duur kon worden want er moest dan een andere dashbord teller in,omdat daar de zoemer op zat,tweede klacht..de led verlichting in de teller werkt nog maar half zou dat graag willen herstellen,heeft iemand een schema van zon dashbord zou niet weten hoeveel volt zon led moet hebben

Groetjes Patrick

Shiptronic

Overleden

Kans dat beide defecten zelfde oorzaak hebben, misschien iets mis met de voeding op de dashprint.

Even uitbouwen en een paar duidelijke foto's posten.

PS. En een LED wekt niet op volt's, maar op stroom.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 10 juni 2021 11:34:38 (15%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 juni 2021 09:59:04 schreef broertje jan:
Hallo,vraag hulp voor mijn VW polo uit 2000,auto komt elk jaar zonder noemenswaardig gebreken door de APK keuring (8 klepper nog ) nu zijn er twee dingetjes die ik wil herstellen aan de auto,eerste merkte dat het piepertje als je per ongelijk licht aan laat niet meer werkt,is al voor gekomen dat mijn accu leeg stond,de garage zij dat dat heel duur kon worden want er moest dan een andere dashbord teller in,omdat daar de zoemer op zat,tweede klacht..de led verlichting in de teller werkt nog maar half zou dat graag willen herstellen,heeft iemand een schema van zon dashbord zou niet weten hoeveel volt zon led moet hebben

Groetjes Patrick

Zijn er delen die niet oplichten, of laat de helderheid te wensen over.
Dat laatste had ik in mijn bus. Kennelijk op de knopjes gedrukt om de klok bij te zetten, maar als die functie niet aangezet is, dan dienen de knopjes voor instellen van de helderheid.
De tellers komen vaak van dezelfde toeleveranciers....

Uitbouwen is tegenwoordig simpel. 2 torx schroefjes aan de bovenkant, stekker achter los halen en dashboard voorover kantelen.

Jacques van Montfort

Een deel werkt niet blijft donker,ook naar instellen naar helderder,Stroom praat je over amp/M.amp lijkt mij,maar goed ben er wel achter dat de led 3,3 volt bij 20ma is werd mij verteld,maar of die in serie staat of parallel dat kon die niet zeggen van dit type van daar dat ik vroeg of iemand het schema heeft van een 6n2,haal in het weekend de teller er wel uit zal er een foto van maken

Gr Patrick

een auto uit 2000, zit daar niet nog gewoon gloeilamp in? die gaan na zoveel jaar weleens kapot ja..

lampen aan en piepen bij uitstappen is vaak het schakelaartje in de deur, als je binnenlampje ook niet aangaat dan zoek het daarin maar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 juni 2021 17:07:57 schreef testman:
een auto uit 2000, zit daar niet nog gewoon gloeilamp in? die gaan na zoveel jaar weleens kapot ja..

lampen aan en piepen bij uitstappen is vaak het schakelaartje in de deur, als je binnenlampje ook niet aangaat dan zoek het daarin maar.

Mijn bus uit 2001 zitten gewoon (SMD) leds in.

Op 10 juni 2021 17:48:06 schreef buzzy:
[...]Mijn bus uit 2001 zitten gewoon (SMD) leds in.

Klopt met leds heb zelfs het overgangs type alleen nog geen 16 kleppen moter,en de deur schakelaar is een drie punts aansluiting,een voor binnen verlichting/en een draad voor de pieper als de verlichting nog aan staat,die is al gecontroleerd en goed

helderder,Stroom praat je over amp/M.amp lijkt mij,maar goed ben er wel achter dat de led 3,3 volt bij 20ma is werd

Je wil dat door een led een stroom gaat lopen van dit geval 20mA. De spanning over de led is iets dat de led zalf uitzoekt. Die kan ongeveer 3,3 volt zijn. Maar dat verschilt per fabrikant en zelfs per batch of exemplaar. Bij de ene led kan dat 2,895 zijn en bij de ander weer 3,3015 volt ofzo. En ja die kleine verschillen maken zoveel uit als je over die 2,895 led 3,3 volt aansluit hij defect raakt. Vandaar dat je een stroom insteld dan stelt de spanning zichzelf op de beste waarde in. In jou auto doen ze dit ook op deze manier. Anders gaat het gewoon fout.

een auto uit 2000, zit daar niet nog gewoon gloeilamp in? die gaan na zoveel jaar weleens kapot ja..

Ledjes ook ja. En daarom vond ik het niet de moeite en het geld niet waard om mijn oude auto om te bouwen.

Mbt het geluid, er zit een simpele luidspreker in de tellerunit die waarschijnlijk een los contact (spoeldraad) heeft.

En de leds, er staan een aantal in serie, dus als 1 led het een beetje begeeft dat valt die hele string uit.
Even nameten of alle velichting leds even aantikken met een soldeerbout. Geen garantie dat het lang zal werken :)

Opgelost,teller eruit gehaald bleek dat de print bannen aangetast waren door corrosie..op de sloop ander opgehaald,werkt weer goed,boord computer uitgelezen geen fout meldingen meer te zien,bedankt voor mee denken allemaal..
Gr Patrick ;)