Li-ion cellen puntlassen

Ik heb een vraagje maar weet niet of dit de juiste groep ervoor is.
Maar anders hoor ik het wel.

Ik heb een puntlas apparaat gemaakt van een hoogspannings trafo van een magnetron.

Maar het komt niet vast te zitten.

Zou het kunnen dat de trafo te ligt is voor dit werk of zie ik iets anders over het hoofd.

De eerste keer heb ik gebruik gemaakt van 25mm2 en deze ging er twee keer door zodat ik 1.5volt had.

De tweede keer heb ik gebruik gemaakt van een 16mm2 snoer en deze gaat er 3 keer door en is 3,8 volt.

Maar ook met dit voltage komt de lip niet vast te zitten en trek ik deze zo weer los.

Heeft er iemand een idee om dit goed werkend te krijgen.

Ik zit nog te wachten op een printje van AliExpress waar je de tijd en het vermogen op kunt instellen maar dat maakt denk ik voor het totale vermogen niet uit.

Arco

Special Member

'Komt niet vast te zitten' is erg vaag, wat gebeurt er precies wel/niet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je denkt verkeerd. Je hebt het steeds over spanningen, maar het gaat om stroom.

Probeer die 25 mm2 bijvoorbeeld eens in plaats van 2 maal in dezelfde lus, parrallel te zetten. Minder spanning, maar meer stroom.

Verder: echt elke overgangsweerstand gaat bij dergelijke stromen een rol spelen. Ik zie je kabelschoenen bijvoorbeeld niet erg duidelijke sporen van aanknijpen vertonen en ook de carrosserieringen kunnen misschien wel meer kwaad dan goed doen (ik vermoed dat als dat een verschil zou maken, ik bij de kWeld, een bouwpakket uit Duitsland, ik dan wel carrosserieringen had gekregen, terwijl er sluitringen meegeleverd worden.

Dan heb je nog de reiniging van je nikkelstrip en cellen. Die heb ik zelf tot nu toe met schuurpapier korrel 1500 of zo behandeld, om daarna met alcohol op een niet-pluizend doekje het schuurpoeder weg te halen.
Dat is niet strikt noodzakelijk voor de kWeld (die last toch wel vast) maar de benodigde tijd gaat er wel door omlaag.

Ander punt wat je niet vermeld: gebruik je nikkelstrip of ga je mee in de hype van koper als verbinding tussen de cellen? Koper is veeel moeilijker te puntlassen dan nikkelstrip.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Je ziet twee brandpunten op de plek van de elektroden.
En de strip zit dan een beetje vast maar je trekt hem er zo weer af.

Op de batterij zie je ook twee puntjes maar geen smeltbad.

Als ik nu langer de stroom erdoor laat vloeien dan smelt alleen de strip maar komt niet vast te zitten.

Ik hoop dat je iets meer aan hebt.

Arco

Special Member

De stroom zal inderdaad te laag zijn. De eerste van 1.5v zal waarschijnlijk het beste werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat de elektroden tekenen van pittige verhitting vertonen, zegt niet zoveel. Dat gebeurt me zelfs met de kWeld met z'n geweldige dikke koper-pennen, die kort opgloeien bij lassen van 0,3 mm strip.

Daarnaast heb je ook nog de aandrukkracht van de elektrodes. Op jouw foto zie ik iets met 3D-print, dus het zou kunnen dat wat jij hebt een relatief beproefd ontwerp is, maar mijn zelfbouwsel duwde gewoon niet met genoeg kracht. Als test heb ik de kWeld ook nog eens gebruikt met mijn aandruk-geval, maar het was gewoon simpel: er werd te weinig kracht uitgeoefend. Alleen puur met de hand krijg ik het voor elkaar om te lassen.

Je vermeldt helaas nog steeds niet wat voor strip je hebt.

Hou er ook rekening mee dat het dikkere , commercieel gebruikte strip niet voor niets een sleuf tussen de te puntlassen delen heeft zitten, zodat de stroom liever door de accu-pool loopt in plaats van door het nikkel. Zonder kan het wel, maar mijn ervaring is dat het ook moeilijker is.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik ben hier de laatste tijd ook een beetje mee bezig, en mijn conclusie was dat ik juist veel te hard druk (ik heb dezelfde elektrode houder als de TS). Juist door maar heel weinig druk uit te oefenen krijg ik een betere las; blijkbaar wordt op die manier de warmteontwikkeling geconcentreerd in de overgang tussen de strip en de cel, waar je het wilt hebben.

De + pool is altijd gemakkelijk te lassen, de - pool is een stuk moeilijker. Met 0.2mm of 0.3mm strip is het sowieso lastig, de 0.1/0.12/0.15 strips zijn veel gemakkelijker. Strip met een sleufje last ook gemakkelijker. Ik heb geen significant verschil gemerkt tussen vernikkelt ijzer en puur nikkel strips.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb de strips nog niet binnen die ik ga gebruiken maar het zijn nikkel strips.

Ik heb nu wat tests gedaan met de strips die van de originele batterijen afkomen.
Wat overigens ook nikkel strips zijn.
De dikte van deze strips weet ik zo niet.

Op dit moment geef ik veel druk op de strip om ervoor te zorgen dat de strip goed contact maakt met de batterij.
Maar ik zal het ook eens proberen met minder druk.

Ik zal morgen de dikkere kabel weer terug plaatsen en deze dan parallel te plaatsen mits er de ruimte is.

Dit laat ik morgen nog even weten wat hier de resultaten van zijn.

Tussen de primaire wikkeling en de secundaire wikkeling zit een magnetische shunt. (Aantal staal plaatjes). Ik weet bijna zeker dat je die er tussenuit wilt halen als je een magnetron trafo voor puntlassen wilt gebruiken.

Maar vertrouw niet op mijn brabbels. Kijk nog eens naar een paar youtube video's wat anderen doen (gedaan hebben).

Kruimel

Golden Member

Deze bijvoorbeeld van DiodeGonewild:

Best goed uitgelegd, en ook waarom de shunts en het aantal wikkelingen uitmaken en hoe. Ik kan het niet beter uitleggen.

KO heeft gelijk; ik had niet gezien dat de magnetische shunts er nog in zaten. Ik heb zelf eerst ook geprobeerd om die te laten zitten, om het iets meer beheerst te laten gaan, maar dan krijg je echt veel te weinig stroom; die shunts moeten eruit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
McAwesome

Golden Member

Ik heb deze via eBay besteld: https://www.youtube.com/watch?v=TI_ZV-5WHi4
Ondertussen heb ik het ding reeds een paar keer gebruikt en ik ben er best tevreden mee.
Voor de prijs ga ik niet zelf iets proberen te bouwen. Natuurlijk, als je dat leuk vindt is iets anders, dan moet je dat vooral doen.

Wel opletten, er is blijkbaar namaak op de markt met slechts twee mosfets in plaats van vier en een zwakkere batterij...

Vandaag nog even aan het spelen geweest met de trafo.
De twee shunt in de trafo verwijderd.
Dit geeft al een veel beter resultaat maar nog steeds niet goed genoeg.
Ik heb ook de 25mm2 kabel terug gezet.
Maar helaas niet het gewenste resultaat.
Ik wacht nu even de juiste strips af van 0.15mm dik misschien gaan deze beter.
Ik weet namelijk niet hoe dik deze zijn die ervan af komen.
Voor de zekerheid heb ik ook een compleet puntlas apparaatje besteld.