voltage solar lampjes

Hallo. ik heb een aantal (8) solar lampen in de tuin.
Hiervan doen het er twee niet meer.
Eentje open gemaakt en doorgemeten hij laad op bij zonlicht. geeft spanning op lampje maar brand niet.
Nu probeer ik nieuwe lampjes en/of drivers te vinden, maar welke moet je daarvoor hebben? maar die zijn er niet/gevonden.(batterij geeft 1,2 v) wie kan mij op weg helpen om de juiste reserve onderdelen te vinden.

b.v.d. voor hulp.

Sine

Moderator

Vaak makend die dingen gebuik van een simpele boostconverter voor de LED.

Witte LED's op 1,2V ga je namelijk niet vinden.

bedankt voor snelle reactie.
maar welke witte led's en op hoeveel volt moet je dan zoeken
Een led van 3 v en 1w brand er niet op.

Shiptronic

Overleden

Meet bij een goede hoeveel stroom er door de Leds loopt.

PS, leds van 3V bestaan niet.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 8 juni 2021 17:20:23 (24%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 8 juni 2021 17:19:12 schreef Shiptronic:

PS, leds van 3V bestaan niet.

Sorry verkeerde info. deze waarde stond er bij Forward voltage 3.2 - 3.6 v

Witte leds bestaan wel op 3V! Eigenlijk is het 3.3Volt, maar kom.

Witte leds zijn meestal blauwe of UV leds met een laagje gele fosfor erop.

@TS; een led van 1W? Dan zul je een serieus zware accu mogen inbouwen die groter dan het tuinlampje zelf is... En een zonnepaneel van flinke afmetingen om die zware accu op te laden. Plus een redelijke dikke koelplaat voor je 1W led...

Die kleine witte leds zoals in tuinlampjes zijn zogenaamde strawhat leds.

Verder geloof ik niet dat het ledje zelf stuk is, die gaan namelijk nooit stuk in een tuinlampje, het zal de driver zijn die stuk is. Een heel klein 4 pins ic. YX8018 Joule Thief Solar LED Driver
Daarom meet je maar 1.29V, dat is te laag om de led te doen branden.

Typisch schema;

Hier kun je zo een kant en klaar printje met IC kopen, per 10 stuks verkocht.

https://www.aliexpress.com/i/32812304604.html

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Stop nooit een alkaline batterij in zo een tuinlampje, IC gaat daarvan stuk! Accu die je zelf hebt opgeladen, enkele uren laten liggen totdat de spanning genoeg gedaald is tot 1.2-1.3V, anders blaas je het ic op.

Die driver ic werken zelfs nog op spanning van 0.9V en lager!

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 8 juni 2021 18:20:46 (13%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Shiptronic

Overleden

Led's moet je een stroom door sturen, de spanning over de Led volgt vanzelf

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

een allen hartelijk dank en met name CrossFirex naar deze informatie was ik op zoek.
ga de onderdelen bestellen. de buitenlampen op zich, zijn van een dusdanig ontwerp dat ik het de moeite waard vind om ze te repareren.
Nogmaals bedankt.

Ik heb nog eens opnieuw doorgemeten, ditmaal in vergelijking met een defecte en een werkende. Bijde geven dezelfde waarden wat betreft opladen en voltage bij ledje. Volgens mij moet dan toch het ledje defect zijn of zie ik tóch nog iets over het hoofd?.

Los van vraag en antwoord: een wijziging die de levensduur verlengt. Ik heb in alle tuinlampjes die ik heb een diode toegevoegd die ook bij schakelaar-uit (en die schakelaar zit in serie met de accu) de zonnecel met de accu verbindt.
In de winter liggen de lampjes, compleet, voor het raam, binnenshuis, schakelaar op uit (geen licht aan in het donker), en blijven geladen. De accu blijft veel langer goed is mijn ervaring.

En onderhoud: de roest en het vuil van de schakelaar verwijderen. Desnoods met contactspray.

Mijn tuinlampjes zijn allemaal tenondergegaan aan vocht. De zonnecel is slecht afgedicht. Daardoor komt er vocht op het printje, roesten de draadjes van de leds door etc.
Die chinese dingen zijn gemaakt voor landen waar het nooit regent.
Een tuin stopcontact (rotsblokje) had een LDR aan de buitenkant. Doordat de afdichting van de LDR niet deugde werkte het niet meer. De draadjes waren gewoon afgeroest. Fatsoenlijk afdichten van de LDR met siliconenkit en het werkt al weer twee winters.

Ook mijn dank. Mijn zonnecellen heb ik met eenzijdig plakkende folie afgeschermd. Genoeg licht en werken al heel wat jaartjes.

Tuinlampjes op zonnecellen, neem je in de regel binnenshuis als het winter is. Totaal ongeschikt en gaan eraan kapot.

Batterijen haal ik er uit en laad ze op met acculader. Zo bewaren tot volgende zomer. Dan gaan die een langer leven hebben voor ze stuk zijn.

De betere tuinlampjes van bvb Luxform zijn kwaliteit en dat zie je ook aan de prijs. Werken meestal met een Lithium accu en geven de hele nacht licht, ook op donkere dagen. Helemaal in inox en glas en groot zonnepaneel, veel licht tot wel 150 lux!
Reken op prijzen tussen de 30 en 120 euro per stuk, afhankelijk van welk type je neemt.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb nu zo'n 5 jaar 2 lampjes van Ikea en die doen het nog prima op wat roest na, toch door spinnen wat water binnengelopen. Degelijk gebouwd, wat beter dan de 1 euro action lampjes.

De printjes spuit ik vaak in met olie, spuitvet of siliconenspray, dan roesten ze niet zo snel. Dan doe ik er meerdere jaren mee, ook de action varianten.

Ik smeer ze in met siliconen vet, ook de printjes. Dit werkt ook nog waterafstotend.
Op de gaatjes of schakelaar en langs het glas doe ik ook een dun laagje vet. Spinnen of insecten kunnen er niet inkruipen en plakken vast in het vet. Een stuk keukenpapier veeg je alle troep er dan zo af.

Het is mooi en werkt erg goed, maar je moet zoals gezegd wat zorg dragen ervoor. Dan gaan ze vele jaren mee.
Vermijd de tuinlampen met plastic boven de zonnecel, dit komt na korte tijd geel en ondoorzichtig.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 8 juni 2021 21:54:27 schreef smittie-4:
Ik heb nog eens opnieuw doorgemeten, ditmaal in vergelijking met een defecte en een werkende. Bijde geven dezelfde waarden wat betreft opladen en voltage bij ledje. Volgens mij moet dan toch het ledje defect zijn of zie ik tóch nog iets over het hoofd?.

Right!

Maar een 3.2-3.6V witte led, ook al is ie 1W zou het moeten doen...

Ik vind dat trouwens een prima keuze om te gaan "testen". De lamp-elektronica bepaalt de stroom een kan zo de led niet kapot krijgen. (zoals Maaike al aangeeft, 1W zou heel veel zijn voor zo'n tuinlampje).

Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn. Of je hebt de 1W led niet goed aangesloten. (geen contact ergens of verkeerdom of zoiets...) of het boost-circuit is kapot.

Ter controle kan je natuurlijk de verwijderde led proberen te laten branden. Neem zeg 5V en een 1K weerstand en dan zou ie moeten oplichten. (dubbelcheck dat je eea goed doet door de 1W led zo te laten oplichten!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nu ik de kwaliteit van Luxform heb geproefd, zweer ik erbij.

We hebben twee enorme tuinlampen staan van hun, daar zitten maar liefst twee 26650 van 3.7V/5Ah Lithium accu in! En een zonnepaneel om U tegen te zeggen.

Er zit een printje met 4 leds erop gemonteerd in smd vorm. En man in de avond, een zee van licht! Echt geweldig hiermee wordt een pad echt verlicht in het donker.

Dan nog wat kleinere broertjes staan met een 18650 accu erin, en een paar met een LFP lithium accu in AA formaat.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

ik heb de bestelde spullen binnen. de zogenaamde strawhat leds zijn perfect. Dat was ook het enige dat defect was. ze branden weer als nieuw
Bedankt voor alle tips en aanwijzingen.