Kortsluiting door zonsverduistering

Lucky Luke

Golden Member

Op 10 juni 2021 12:30:57 schreef Frederick E. Terman: Dat maakt journalisten voor mij automatisch geschikte peren.

Ja, mee eens. Maar een miscommunicatie/ doorfluistertelefoonspel-vervorming / oversimplificatie kan ik me nog steeds goed voorstellen.

(Het gaat offtopic, maar even voordat ik als anti-journalist wordt neergezet.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 10 juni 2021 13:32:29 schreef rob040:
Leuk dat het dipje zichtbaar is.
Maar is het ook te zien als grote delen van Europa last hebben van bewolking?
Want de opbrengst van zonnepanelen zal over de dag altijd wel fluctueren als het niet strak blauw is.

Nee! Dat komt omdat die wolken behoorlijk verspreid zijn. Waar jou zonnepanelen zichtbare dipjes vertonen als er een wolk voor de zon trekt, is het op de schaal van nederland zo dat bijvoorbeeld 10%, 20% of 50% in de schaduw van een wolk zit. Tuurlijk: Als er een front binnentrekt wat in 3 uur tijd van zeeland en limburg naar groningen trekt, dan zie je in die 3 uur de opbrengst van zonnepanelen in NL zakken.... Maar dat gaat dus geleidelijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb ook naar de zonsverduistering gekeken met de "speldeprikcamera" = één velletje A4 printerpapier op tafel en één velletje printerpapier met een speldeprik als "lens". Werkt prima. De afbeelding van de zon was maar een paar mm groot met een hapje eruit.
Zo zagen mijn zonnepanelen de zonsverduistering. Tot na de eerste grote dip (zonsverduistering) was het bij mij onbewolkt. Korte tijd later schoof er lichte bewolking voor de zon langs. Vandaar de rafelige afgaande flank.
De integreerders onder ons kunnen aan de hand van dit plaatje precies uitrekenen hoeveel kWh mij die zonsverduistering gekost heeft.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh, dat is mooi duidelijk zeg! Nu vraag ik me af, of ook bij mij... ja hoor!
Om 12.20 uur scheelt het toch al een halve kilowatt.
En dan liggen mijn panelen nog zuidwest; om die tijd schijnt de zon er dus heel slecht op. Maar toch zichtbaar; leuk.

(klik=groter)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob040

Golden Member

@F.E.T.: Tijd voor een kettingzaag, zie ik...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De tekst zal hebben moeten luiden; Zonder maatregelen kan bij een totale zon's verduistering dit het effect hebben als van een kortsluiting in het koppelnet!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 10 juni 2021 13:45:04 schreef Roetzen:
Hier is alles zonder problemen verlopen. Ik heb het hemelverschijnsel met behulp van een lasglas goed kunnen zien. Heel wat anders dan de totale verduistering van augustus 1999 waarvoor ik naar Normandië ben gereden, maar het blijft interessant.

Had jij toen een bewolkingsvrij zicht op verduistering? Ik kan me herinneren dat zo'n beetje heel west-Europa bedekt was door een dik wolkendek.
Ik ben toen naar het drie-landenpunt België, Duitsland, Luxemburg gereden. Onderweg niets dan dikke bewolking gezien. Echter, vlak voor de zonsverduistering zou beginnen, heb ik de auto ergens op een parkeerterreintje gezet en gewacht. Enkele minuten voor de zonsverduistering brak de bewolking en had ik volledig vrij zicht op de zon en de verduistering. Een zeer bijzondere, bijna aangrijpende ervaring: het werd donkerder, alsof het avond werd, maar dan heel merkwaardig zonder de schaduwvorming. Net of de dag kleur verloor.

Maargoed, on topic: elke keer dat er in NL een (gedeeltelijke) zonsverduistering is, verschijnt er weer zo'n stom paniekerig bericht in de krant(en).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
KGE

Golden Member

Vielen de windmolens ook (deels) uit tijdens de partiële zonsverduistering ? :+

Ik zie ook in mijn grafiek een mooi deukje.. doet niet heel veel.

maargoed heel veel kleine beetjes is ook veel ;)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 10 juni 2021 20:49:15 schreef ohm pi:
De integreerders onder ons kunnen aan de hand van dit plaatje precies uitrekenen hoeveel kWh mij die zonsverduistering gekost heeft.

Ruwweg een driehoek met 2h als basis en 500W als piek. Dus... tussen een halve en een hele kilowattuur. (De piek is niet zo smal als bij een driehoek, maar veel vlakker).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 juni 2021 00:41:56 schreef MNM(tm):
[...]
Had jij toen een bewolkingsvrij zicht op verduistering? Ik kan me herinneren dat zo'n beetje heel west-Europa bedekt was door een dik wolkendek.

Ik had me voorbereid en er ruim de tijd voor genomen. Ik had een kaart genaakt waarop ik de centrale zone had ingetekend en ben een week van tevoren vanaf de kust van Normandië langs de centrale zone landinwaarts gereden totdat ik een camping vond waar nog plaats was. Dat viel nog niet mee, bijna alles was al vol. Zo'n 50 km landinwaarts vond ik een plek op minder dan een km van de centrale lijn.
Dat was eigenlijk best leuk want alle anderen die daar neerstreken kwamen ook voor de zonsverduistering en dus hadden we alle tijd om "het er over te hebben". :)

Ik ben toen naar het drie-landenpunt België, Duitsland, Luxemburg gereden. Onderweg niets dan dikke bewolking gezien. Echter, vlak voor de zonsverduistering zou beginnen, heb ik de auto ergens op een parkeerterreintje gezet en gewacht. Enkele minuten voor de zonsverduistering brak de bewolking en had ik volledig vrij zicht op de zon en de verduistering.

Zo ongeveer verging het mij ook. Het zag er op de ochtend van de dag niet gunstig uit. Maar een half uurtje voor het moment supreme trokken de wolken voldoende weg om vrij zicht op de zon te hebben.

Maar goed, on topic: elke keer dat er in NL een (gedeeltelijke) zonsverduistering is, verschijnt er weer zo'n stom paniekerig bericht in de krant(en).

De volgende is op 25 oktober 2022. We gaan het zien. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Ik kan me die grote zonsverduistering nog wel herinneren. In Zeeland op het strand was hij goed te zien. Het was alsof er een wolk voor de zon schoof qua licht, en het koelde lichtjes af, maar donker werd het hier niet.

De vuurtorens sprongen aan en er waren een extra agenten aan het surveilleren op het strand want men had gedacht dat het donker werd.

Spanning staat en stroom gaat!

Ik kan me die ook nog herinneren. Ik beheerde toen de toonfrequentinstallaties en de chef van de afdeling openbare verlichting dacht dat het nodig was om tijdens de verduistering de straatverlichting aan te zetten. Maar ik heb hem er van kunnen overtuigen dat dat geen zin had en dat is dan ook niet gebeurd.

mvdk

Golden Member

Ik zou nou weleens een berichtje van TeNNeT willen lezen hoeveel MW ze nou daadwerkelijk ingekocht hebben bij die gascentrales waar ze het in het eerste bericht over hadden.
Stel, je laat werkelijk die 800MW het netwerk inpompen, en de teruggang in zonneopbrengst was maar 500. Hoe doe je dat dan? Dan is er onbalans. Dat uit zich in een hogere netspanning. Niet zozeer op uw en mijn stopcontact, daar zitten nog wat regeltrafo's tussen. (Niet de wijktrafo, die staat vast ingesteld). Er is dan vermogen over. Dan moeten ze gaan bijsturen, want anders gaat het de grens over, in zuidelijke richting heb ik begrepen, want de duitsers hadden, ongeveer gelijktijdig met ons, er ook een stukje van.
Ik denk dat ze die 800MW bij conventionele centrale's, die op een beter rendement draaien, hebben ingekocht. Er zijn er die reserve draaien. Daar zijn afspraken over, want omdat die dan niet op hun maximale rendement zitten, krijgen zij daar een vergoeding voor.

De spannig zal niet snel zomaar stijgen, het is de frequentie die fluctueert.

Als er minder vermogen geproduceerd wordt dan de vraag zal de frequentie dalen. Generatoren gaan dan fysiek langzamer draaien. Hier reageren ze op door extra gas te geven (of stoom, of wat dan ook). Dit noemt men primaire regeling.

Grote producenten worden geacht altijd een kleine marge aan te houden voor dit soort situaties. Echter mag zon situatie maar enkele minuten duren. Ten eerste omdat die marge nu in gebruik is, en ten tweede omdat er nu meer geproduceert wordt dan oorspronkelijk is ingekocht.

De netbeheerder moet dan binnen die enkele minuten actie ondernemen om de boel weer recht te trekken. Dit noemen ze de secundaire regeling. Dit houdt dus in dat ze reservecapaciteit gaan benutten. Dit zijn dus centrales die al standby staan, en dus al meedraaien. Het vermogen hierin wordt dan opgeschroeft.

Spanning staat en stroom gaat!