Problemen Shark V-16 subwoofer versterker auto

Beste leden,

Omdat ik mijn JBL GT 5-1204BR subwoofer 275 watt rms 1100 watt (SVC) piek niet hard genoeg vond gaan heb ik een korte tijd terug een tweede hands subwoofer gekocht, een Boss blade exxtreme BLX12C 750 rms 1500 watt piek (DVC).
De jbl sub word aangestuurd door een Shark V-16 versterker 2600 watt. ik kan helaas geen specs op het internet vinden en het boekje zat er niet bij.

Nu heb ik de shark versterker aangesloten de boss sub maar nu komt het, ik krijg er bijna geen bass uit.
Single channel, gebrugd, ongebrugd, op 2 ohm, op 4 ohm, op 8 ohm, geen verbetering.
Alleen op dual channel ( rear en front gebrugd op 4 ohm beide spoelen) dan voel ik een klein beetje bass als ik m'n hand op de conus hou.
Hoe ik het ook aansluit geen bass, zet ik het volume hoger dan 4 dan knippert de shark versterker steeds aan en uit en bij volume 6 en hoger gaat de versterker uit en knapt de 40 Ampere zekering in de plus kabel.
Als kabelset heb ik een caliber 1000 watt power kit met 40 Ampere buis (glas) zekering

Dus ik weet nu niet of mijn versterker deze sub niet aankan? is de sub stuk? Bekabeling te licht? iets anders?? ik ben ten einde raad.

Mvg Mathieu

Shiptronic

Overleden

ik ga er van uitdat de voeding een auto is, dus 14V.

de zekering is 40A , dat maal 14V = 560W in, meer kan er dus ook niet uit komen ( behalve commerciële watts)

Waar zit die 40A zekering? Zo dicht mogelijk bij de versterker?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja zo rond de 14 volt met lopende motor.
Nee die zit zo dicht mogelijk bij de accu.

pa3gws

Golden Member

Volgende vraag.
Hoe dik is de voeding kabel en hoe lang is die?
En waar zit de min van de versterker aangesloten en hoe?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Plus kabel is 15mm2 dik en ongeveer 2,5 meter lang en de min kabel ook 15mm2 dik.
De min kabel zit rechtstreeks vanaf de versterker naar een bout waar de gordel mee vast zit, uiteraard blank geschuurd en met een aansluit oog op de kabel geknepen en op het blank geschuurde metaal.

Op 9 juni 2021 19:24:14 schreef Mathieu1996:
Plus kabel is 15mm2 dik en ongeveer 2,5 meter lang en de min kabel ook 15mm2 dik.
De min kabel zit rechtstreeks vanaf de versterker naar een bout waar de gordel mee vast zit, uiteraard blank geschuurd en met een aansluit oog op de kabel geknepen en op het blank geschuurde metaal.

Misschien een probleem met de oren?
Heb je de impedantie van de tweedehands luidspreker gemeten? Kan niet met een gewone Ohm meter.
Is het magneetsysteem niet uit elkaar geweest?
Zit er een verkeerde recone in, bijv 16 Ohm in plaats van 2 Ohm?

cinqidriver

Golden Member

leg maar eens een min kabel naar voren.
de auto's van tegenwoordig zijn vaak gelijmd in plaats van gelast.

@buzzy, er is niks met mijn oren hoor. de impedantie op elke spoel moet 4 ohm zijn. ik meet op de ene spoel ongeveer 1.5 ohm en de andere ongeveer 0,5 ohm. getest met ene gewone multimeter.
Geen idee of die boss sub ooit een keer uit elkaar is geweest.

@ciniqdriver, Zou ik kunnen doen maar zo jong is mij auto niet, ik heb een Peugeot 206 van 2000 dus ik neem aan dat er toch wel iets gelast chassis moet zijn

pa3gws

Golden Member

eens direct op de + en - van de versterker meten.
Grote kans dat de spanning toch op de een of andere manier inkakt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Staal aan elkaar gelast 21 jaar oud is vaak geen betrouwbare geleider meer voor dergelijke stromen. Beter een betrouwbare massa verbinding maken naar je accu/dynamo min.

Met lopende motor op volume 4 meet tussen 13,5 a 14,3 Volt rechtsreeks op de plus en min van de versterker

Op 9 juni 2021 20:36:04 schreef Mathieu1996:
Met lopende motor op volume 4 meet tussen 13,5 a 14,3 Volt rechtsreeks op de plus en min van de versterker

Bij de JBL wordt een gevoeligheid opgegeven van 90 dB. Dat is niet erg veel. Bij de Boss luidspreker wordt het helemaal niet opgegeven en dat kan zo zijn reden hebben. Meet ook eens de uitgangsamplitude van de versterker met een scope, dan weet je of alles goed functioneert.
De versterker zou bij 2600 Watt, ruim 100 Volt op de klemmen moeten afgeven, hetgeen overeen komt met een top top waarde van ca 300 Volt.
De luidspreker van Boss kost hier endaar net 100 euro. Voor luidsprekers van 750 watt RMS ben ik heel andere prijzen gewend.

Een scope heb ik niet, dus dat wordt een dingetje.
Hmm als dat niet word opgegeven vindt ik dat vreemd

KGE

Golden Member

Die nieuwe basspeaker, is die toevallig voorzien van twee spreekspoelen ? Zo ja dan zouden die verkeerd aangesloten kunnen zitten (tegenfase).

Op 9 juni 2021 20:01:41 schreef Mathieu1996:
ik meet op de ene spoel ongeveer 1.5 ohm en de andere ongeveer 0,5 ohm. getest met ene gewone multimeter.

(1) deze waardes zouden, losgekoppeld van de versterker, dezelfde waarde moeten geven.
(2) die waarde zou ongeveer 3 ohm moeten zijn (bij 4 ohm spreekspoelen, wat deze volgens mij heeft*)
(3) wat geeft de multimeter als je de meetsnoeren kortsluit? Dit zal waarschijnlijk niet 0,00 ohm zijn en deze waarde (bv. 0,3 ohm) moet je van een afgelezen spreekspoelmeting aftrekken.

Die Shark versterker ken ik niet maar kijk even naar de zekering op of in de versterker zelf. Als die (ook) 40A is, schat ik de versterker niet hoger in dan 300Wrms (klasse AB) of 500Wrms (klasse D). Die JBL speaker staat bekent als uitstekende prijs-kwaliteit verhouding en wordt vaak met meer dan 500Wrms aangestuurd (door mensen die met een volumeknop om kunnen gaan of door mensen die voldoende geld hebben 'm te vervangen). Ik betwijfel of die Boss een verbetering is.

Teken eens hoe alles aangesloten is. Dit is de correcte wijze van een DVC aansluiten:
Twee luidsprekersnoeren zo aansluiten:

Even "left" als 'rear' lezen en "right" als 'front' lezen in onderstaand plaatje:

* als de Boss geen 4 ohm spreekspoelen heeft, maar bv. 2 ohm, dan kan de versterker hier (hoogstwaarschijnlijk) NIET gebrugd op aangesloten worden.

Ik denk toch dat ie Shark overleden is, op volumestand 4 of 6 levert ie nauwelijks vermogen dus als íe dan toch in protectie gaat of zelfs zekeringen laat ploffen is er serieus iets mis mee.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Is die ene spreekspoel misschien defect?
Met mijn ouwe multimeter meet ik met kortgesloten meetsnoeren 0,4 Ohm. Het kan best zijn dat die spoel op de een of andere manier kortgesloten is, en de versterker daar raar op reageert.

Probeer de spoel van 1,5 Ohm eens alleen op de versterker, en sluit de spoel waar je 0,5 meet eens niet aan. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Op 10 juni 2021 23:22:33 schreef 12V HiFi:
Ik denk toch dat ie Shark overleden is, op volumestand 4 of 6 levert ie nauwelijks vermogen dus als íe dan toch in protectie gaat of zelfs zekeringen laat ploffen is er serieus iets mis mee.

Volumestand vier of zes zegt natuurlijk helemaal niks. Wat is het ingangssignal? Dat zegt al wat meer......

Jawel hoor, 4 of 6 van de 30 is hooguit 100mV uitgangsspanning, logaritmische volumeregeling zoals je weet. Stand van de gain van de versterker doet er dan niet veel meer toe als ie dan ook al in protectie gaat.
En daarbij is het een 4 kanaals B-C merk...dus als je er een kortgesloten spreekspoel op aansluit heb ik er niet veel vertrouwen meer in.

meer over car audio: www.12vhifi.nl