Chinees motion sensor alarm aanpassen

Hallo,
Ik heb een goedkoop Chinees-motion-sensor-alarm gekocht (2 x ir afstandbediening, piezo 105db alarm, werkt zowel op batterijen als 6v voedingsadapter) * zie foto
Om een externe GSM module te kunnen aansturen heb ik vanuit de motion-sensor een geschakelde aansluiting naar GND nodig. (GND komt vanuit de GSM module)
Ik heb hiervoor een klein 5v relais in de motion sensor geplaatst aangestuurd door een transistor (BC547) met een diode over de spoel (4007) van het relais.

De ‘motion-detectie-chip’ die in het sensor-circuit wordt gebruikt is de BISS0001 waarvan pin 2 (output) op de PCB naar een IC gaat (denk een soort timer) die de werking/bediening van het
sensor alarm regelt. (ik kan geen bedrukking op het IC zien)

Door een keer op de ir-afstandbediening te klikken zet je de motion sensor aan. Dan gaat de groene led een tijdje branden (tijd om uit de buurt van de sensor te geraken).
Als de groene led uit gaat is de sensor ‘armed’ en klaar om een ’motion’ te registreren. Als de sensor een motion registreert knippert de rode led eerst 5 keer
(je kan het alarm dan evt. met een klik op de ir afstandbediening tegenhouden/uitzetten). Als je het niet uitzet, gaat het alarm af (piezo 105db ± 30 sec.).

(ik heb geprobeerd het stuursignaal direct van de BISS0001 af te takken, maar het IC staat eigelijk altijd aan
en trigerred het relais dan constant bij een motion detectie -aftakken moet dus volgens mij na de onbekende controle-chip-)

Als electronische leek denk ik dat er 2 punten zijn waar een relais-stuursignaal na de controle-chip zou kunnen worden ‘afgetapt’.

1 - piezo stuursignaal vanuit de onbekende chip (dit is waarschijnlijk een blokgolf signaal -afvlakken ??) * zie foto
2 - rode led aansturing (eerste 5 korte led-pulses moeten worden overgeslagen) * zie foto

Zowel de piezo als de rode led gaan uit na de duur van de alarmtijd (± 30 sec)

Kan iemand mij helpen ?

Henk Wijtman
Rotterdam

Rely

Golden Member

Als ik het schema bekijk dan zou het wel moeten werken. Pin 2 wordt volgens mij hoog bij detectie. Het rood omcirkelde heb je al gemaakt. Heb je alles goed aangesloten? Heb je wel een weerstandje 2k2 in de basis?

Rely,
Dank voor het antwoord,

Zoals ik al zei heb ik het schema zoals je voorstelt al uitgeprobeerd en dat werkt. Alleen de BISS0001 staat constant aan en detecteert dus voortdurend waardoor het relais continu aan/uit schakelt. Je kan dan de motion sensor niet aan en uit zetten.

Het controle IC blokkeert'het hoog' van Pin2 als het alarm is uitgeschakeld. Het relais-stuursignaal moet dus na de controle chip worden 'afgetakt'. Vanaf de piezo-aansturing (blokgolf) of de rode signalering-led (knippert vooraf 5 keer voordat de Led steady wordt)

Henk

Rely

Golden Member

Dan zou ik voor 1 gaan, buzzer gelijkrichten, afvlakken enz.
Zoiets. (waardes geschat)

De 8 potige chip is iets microcontroller achtig. Je enige redding is dus aan de uitgang die naar 8050 gaat iets aftakken Zoals Rely voorstelt.
Aan de piëzo zelf zou ik niet aftakken. Eerder aan de uitgang pin 5.
Voor de 22K zou ik eerder iets lager (10k? 4k7?) nemen om een zekerdere verzadiging van de transistor te krijgen. Mss wat narekenen ivm de stroomvraag van het relais.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Beide dank voor jullie antwoorden.
Ik ga het uitproberen en laat het weten.
Henk