stroomgroep 3x230V

evelo

Golden Member

Hallo,

Ik kwam deze week een stroomgroep tegen met 3x230V uitgangsspanning. Die zie ik niet zoveel, de meeste zijn 3N400V.

Er zat een differentieel 30mA en automaat 25A in als beveiliging. Geen isolatiebewaker aanwezig.

Bij een 3N400V stroomgroep wordt de nul dan aangesloten op de aarding.

Bij 3x230V zonder nul moet je dan een fase aarden. Met het risico dat ik een domme vraag stel: stel dat de aarding niet aangesloten is: staat de metalen behuizing dan niet onder spanning? Stel dat men die vergeet te plaatsen of hij is losgekomen.

Ik krijg het precies niet helemaal helder.

Dat ligt er denk ik een beetje aan of de generatorspoelen in ster of driehoek staan.
Bij een 400volt generator waar de spoelen in ster staan is namelijk gewoon het sterpunt geaard.
Wanneer de spoelen van een 230volt aggregaat in ster staan zou dit sterpunt ook gewoon als aarde gebruikt kunnen zijn.

Sine

Moderator

Het is allemaal een kwestie van referentie, in principe zweeft je net totdat je het ergens aan aarde legt, tot dan is er ook geen spanningsverschil tov aarde.

Als je een zwevende fase aan de chassis legt heb je niet opeens spanning op het chassis tov aarde, het geheel is nog steeds zwevend.

Komt er nu 1 van de overgebleven fasen (al dan niet onbedoeld) in contact met aarde dan wordt het verhaal anders, dan zal de generator onder spanning staan.

Op 11 juni 2021 15:43:54 schreef evelo:
Hallo,

Ik kwam deze week een stroomgroep tegen met 3x230V uitgangsspanning. Die zie ik niet zoveel, de meeste zijn 3N400V.

België neem ik aan?

Er zat een differentieel 30mA en automaat 25A in als beveiliging. Geen isolatiebewaker aanwezig.

Niks mis mee. Isolatiebewaking is alleen aan de orde bij een zwevend net. Dat lijkt me niet aan de orde.

Bij een 3N400V stroomgroep wordt de nul dan aangesloten op de aarding.

Dat hangt er vanaf of het een TT of een TN stelsel is.

Bij 3x230V zonder nul moet je dan een fase aarden.

Nee, normaal niet. Bij de gangbare 3x230 Volt netten is er bij de trafo wel een nul en die wordt geaard. Maar daar kan de gebruiker niet bij.

Met het risico dat ik een domme vraag stel: stel dat de aarding niet aangesloten is: staat de metalen behuizing dan niet onder spanning? Stel dat men die vergeet te plaatsen of hij is losgekomen.

1) Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden. :)

2) Gewoon de behuizing aan aarde leggen en de fase(n) NIET aarden!

Ik krijg het precies niet helemaal helder.

Misschien dan toch maar beter aan iemand overlaten die het wel helder heeft?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Als het de bedoeling is dat je het apparaat aardt, dan verwacht ik dat er ergens een aardschroef zit.
Je kunt ook meten of er ergens een verbinding is tussen de faseaansluitingen en het gestel.

Geef even aan hoe het ding heet (merk en type). Wellicht is er een handleiding te vinden.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 11 juni 2021 16:36:29 (19%)

evelo

Golden Member

Op 11 juni 2021 16:29:16 schreef Sine:
Het is allemaal een kwestie van referentie, in principe zweeft je net totdat je het ergens aan aarde legt, tot dan is er ook geen spanningsverschil tov aarde.

Als je een zwevende fase aan de chassis legt heb je niet opeens spanning op het chassis tov aarde, het geheel is nog steeds zwevend.

Komt er nu 1 van de overgebleven fasen (al dan niet onbedoeld) in contact met aarde dan wordt het verhaal anders, dan zal de generator onder spanning staan.

Ja, zo is het voor mij duidelijk, bedankt!

Er is een mogelijkheid om het apparaat te aarden.

Ik heb ohms gemeten (voor de diff) tussen de fasen en de massa van het toestel en er was nergens een verbinding.
Ik ga er daarom vanuit dat de windingen van de generator in driehoek staan en er geen nul is die verbonden is met de massa van het apparaat.

Handleiding/schema heb ik gevraagd maar was op dat moment niet aanwezig. Het ging om een generator die achteraan een tractor op een pto kan gekoppeld worden. Merk ben ik nu even kwijt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Die informatie over het aggregaat had je beter gelijk kunnen geven.

Een aggregaat heeft doorgaans een zwevend net, dus niet geaard.
In een zwevend net kun je geen aardlekschakelaars toepassen, die werken niet.
Dan moet je (afhankelijk van...) een isolatiebewaking toepassen.
Je kunt op het aggregaat de Nul met aarde verbinden, dan werkt een aardlekschakelaar ook weer.
Denk wel dat je een echte aardverbinding moet hebben, de Nul moet met moeder aarde verbonden zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

v.a. de aarde moet je dus 2 kabels trekken ? 1 x Nul en 1X aarde ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Op 11 juni 2021 20:01:06 schreef evelo:
(...)
Ik ga er daarom vanuit dat de windingen van de generator in driehoek staan en er geen nul is die verbonden is met de massa van het apparaat.
(...)

Dat hoeft helemaal niet, windingen in driehoek. Evenzo gemakkelijk staan ze in ster. Als er niks anders naar buiten komt dan die drie fasedraden, dan weet je nog niks. Pas als je het apparaat openmaakt, en de wikkelingen uitzoekt, kun je zo stellig zijn.
Niet dat het veel uitmaakt, trouwens.

evengoed hoor je bij een generatorvoeding wel een aarde te slaan. anders ook geen aardfoutstromen die de aardlek kunnen doen afschakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Die dingen zijn bedoeld om kortstondig, met hooguit een haspeltje, elektrisch handgereedschap te kunnen gebruiken.
Zodra je er een uitgebreide installatie aan gaat hangen, word het een ander verhaal. Dan is het aarden, aan een aardpen met voldoende lage weerstand, wel verstandig. Anders voel je em, als je het apparaat/aggregaat/stroomgroep aanraakt om te verplaatsen of brandstof bij te vullen. Dat is principieel al onverstandig om te doen, als het ding draait. Maar da's weer een ander verhaal.
Een sterpunt of fase aan aarde leggen is weer een stap verder.