kwh meter

hallo mensen, ik heb een ouwe draaischijfmeter om als tussenmeter te gebruiken in een schuur die ik ga verhuren.
hoe moet ik die 1- fase aansluiten? zie bijlage

mvg
Suburban

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Meest linkse schroefaansluiting de inkomende fase., de daarnaast liggende grote aansluiting de uitgaande fase. (Dus niet het kleintje er tussenin). De Nul (In en Uit) op de meest rechtse dubbele klem.
Nul In of Uit maakt geen verschil.
De twee helemaal rechtse kleine klemmen zijn voor de tariefomschakeling (dag/nacht tarief) die gebruik je NIET!

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 11 juni 2021 18:50:43 (19%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Als je er mee wilt gaan verrekenen ... niet.

Anders eigenlijk ook niet, Deze meter is ondertussen 50 jaar oud.

Deem daar een din-rail metertje voor die je meteen in de verdeler kunt plaatsten, neem dan ook meteen een geijkt exemplaar wat geschikt is voor verrekening.

Op 11 juni 2021 17:46:42 schreef suburban:
...om als tussenmeter te gebruiken in een schuur die ik ga verhuren.

Heb ik al vaak iets over gezegd. Ga ik niet meer doen. ;(

Als ze het beide eens zijn over het gebruik van deze teller zie ik het probleem niet.

heb al zat verhuur appartementjes gezien waar chinese metertjes zaten voor de verrekening, niks geijkt verzegeld of wat dan ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bedankt voor je antwoord Toeternietoe.

het plastic raampje zit niet meer in de deksel, als je het draaischijfje blokkeert met een houten wigje ofzo, dan telt ie niet meer toch?

mvdk

Golden Member

Er zijn makkelijker manieren om een meter het draaien te stoppen.
Haakje van de spanningspoel openzetten, bijvoorbeeld.
Tis een mooie meter, maar als het venster er niet inzit, zou ik em niet gebruiken. Komt stof en andere ongerechtigdheden naar binnen, is niet goed.

Sine

Moderator

het plastic raampje zit niet meer in de deksel,

Zonder vervelend te willen doen, hoeveel meer redenen heb je nodig om die meter niet te gebruiken?

mvdk

Golden Member

Die meter heptie nog liggen. Een DIN rail metertje moet gekocht worden...

Op 11 juni 2021 20:00:41 schreef Peter112:
Als ze het beide eens zijn over het gebruik van deze teller zie ik het probleem niet.

Het enige probleem is dat het wettelijk verboden is.

vergeten

Golden Member

Waar kan ik iets meer vinden over zo'n wettelijk verreken verbod?

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 11 juni 2021 22:55:18 (77%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mvdk

Golden Member

De metrologiewet.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0019517/2019-01-01#Hoofdstuk6_Paragraaf…
Je zal het daarin niet zo gauw herkennen, maar als je te maken krijgt met ambtenaren gaan die je het haarfijn uitleggen...

Deze is ook fijn:
https://www.agentschaptelecom.nl/documenten/publicaties/2021/02/08/nal…
Er word gecontroleerd...

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/elektriciteitsmeters-gasm…

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 11 juni 2021 23:33:24 (11%)

bprosman

Golden Member

Ook al ben ik het eens met de opmerkingen dat TS beter een DIN rail metertje of, (Conrad levert ze geijkt) een andere Ferraris meter kan nemen. Het verhaal over "dat het niet mag" loopt in de praktijk wel los. Op de camping van mijn ouders hebben de chalets ook elk hun eigen meter, er zit nota bene een sticker op, a la wat je vroeger op weegschalen tegenkwam ("Niet voor handelsdoeleinden") maar de Fa. Spie , die heel veel campings als zijn klanten heeft installeert niet anders.
Ik kan in het register ook niet vinden dat er ooit een rechtzaak over is geweest.

Als ik het rapport lees van Agentschap telecom lees ik ook alleen maar de term "Aanbeveling", nergens dat het voor de recreatie ondernemers gevolgen heeft gehad.

Overigens wel een stelling die voor de Telegraaf niet onder doet :

"De afnemer kan er dan op vertrouwen dat hij niet te veel betaalt. Bij 74% van de elektriciteitsmeters weet de afnemer dat dus niet zeker."

Klopt, maar er word niet gezegd , zelfs niet onderzocht, of dit ook zo is. Dus het is mi een : "Er zit geen sticker op dus het is niet goed" veel te kort door de bocht conclusie.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

Och, het loopt wel los.
Dat een professionele verhuurder zoals een campinguitbater goedgekeurde meters moet gebruiken om fraude van beide kanten te voorkomen lijktme evident.

Maar iemand die occasioneel een schuurtje met elektriciteitfaciliteit verhuurt? Het is maar net hoe je overeenkomt.Elke redelijke en niet-criminele overeenkomst tussen twee rechtspersonen is geldig.

Als je nou in het huurcontract zet dat de huurder elke avond een serenade onder je balkon brengt om je te bedanken voor de lage huurprijs, dan is dat zo. :-)

Maar Sine heeft gelijk. Anno 2021 zou ik toch zo'n 50 jaar oude plaatsrovende kWhmeter niet meer gebruiken.
Ongeacht of die nog correct werkt.
Een modern digitaal metertje kost tegenwoordig niet veel en is netter en schept meer vertrouwen.

Het is ook maar de vraag wat de activiteiten in die schuur zijn.

Ik huur een garage voor de motor en omdat ik in principe nauwelijks stroom verbruik, heeft de eigenaar/bewoner daar geen aparte teller voor geplaatst. De elektrische poort, sporadisch eens het licht aansteken,en de batterij van de motor wat bijladen, het gaat maar over een paar Eu/jaar. Hij beschouwt het als inbegrepen in de huurprijs.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 12 juni 2021 12:21:45 (21%)

waar zit dat haakje van de spanningsspoel?

mvdk

Golden Member

Bij elke ingaande klem zit er een schuifje. Twee schroefjes losdraaien, dan kan je het schuifje verplaatsen.
Bij andere meters is het soms een draaiend haakje, ook vastgezet met twee schroefjes.

bedoel je dit met schuifje?

en wordt deze bedoeld met de nul klem? er zitten alleen maar een paar dunne draadjes aan, moet de nul niet net zo dik zijn als de fase?

nee, de nul hoeft niet zo dik te zijn, immers wordt de stroom door de nul niet gemeten en is het alleen een spanningreferentie. de nulklem is dus vrijwel altijd een massief blokje waar de ingaande en afgaande nul samenkomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De meter is incompleet. Er hoort nog een klemmendeksel bij en daar zit altijd het aansluitschema in.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 12 juni 2021 17:53:09 schreef testman:
nee, de nul hoeft niet zo dik te zijn, immers wordt de stroom door de nul niet gemeten en is het alleen een spanningreferentie. de nulklem is dus vrijwel altijd een massief blokje waar de ingaande en afgaande nul samenkomen.

De Stroom door de Nul is net zo groot als die door een fase (bij 1 fase aansluiting zoals hier). De Nul moet net zo dik zijn als de fase.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Voor de uitwendige aansluiting geldt dat de nul net zo dik moet zijn als de fase. Maar het ging om de inwendige bedrading van de nulklem. Daar loopt alleen de stroom van de spanningsspoelen door en dat gaat om milliamperes.

Op 12 juni 2021 20:01:43 schreef Toeternietoe:
[...]
De Stroom door de Nul is net zo groot als die door een fase (bij 1 fase aansluiting zoals hier). De Nul moet net zo dik zijn als de fase.

ts heeft het over de nul in de meter, dus ja, daar loopt amper stroom doorheen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja, wat is het nou?
is dit de nul aansluiting of niet?