Tuinpomp Gardena 4000/4i

Turbokeu

Golden Member

Bij de aankoop van ons huis in juni 2020 was er in de garage een Gardena tuinpomp (4000/4i, 3600l/u, 800W) geïnstalleerd.
Deze is aangesloten op de regenput in de tuin met een tappunt in de garage en één aan de achtergevel op het terras.
Volgens het typeplaatje dateert deze van 2007, volgens Mimi (onze naaste buurvrouw) had ze een probleem.
https://www.ersatzteil-fee.de/images/product_images/popup_images/43780_1.jpg
Samen met mijn jongste zoon hebben we de pomp uitvoerig bekeken/getest.
Na éénmalig 'geprimed' te hebben draait/pompt ze perfect, op een paar druppellekjes aan sommige te vervangen O-ringetjes na.

Het enige echte probleem is dat de pomp na het starten niet meer stopt.
Normaal moet ze inschakelen als er water afgetapt (er is geen drukketel aanwezig) wordt en na enige seconden stoppen als de aftap stopt.

Op deze webpagina vindt je een onderdelenlijst en een opengewerkte tekening van de 4000/4i.

Volgens mij ligt het probleem rond de onderdelen nr.30 tot nr.47 (drukschakelaar/druksensor) en/of de stuurprint (nr.75).
Deze onderdelen zijn enkel in 2 sets te verkrijgen (met of zonder stuurprint): Artikel 1481-00.900.52 à 101.86€ of artikel 1481-00.911.00 à 122.12€.
Gezien de originele aankoopprijs van de pomp (waarschijnlijk ergens tussen 150 & 200€) en de leeftijd zie ik er tegen op om nog zoveel geld te investeren.

Daarbij denken we er aan om ook de naastgelegen wasmachine deeltijds op regenwater te gebruiken.
Daarvoor is een hydrofoorpomp met watertank aan te bevelen, een drietraps cartridge waterfiltersysteem hebben we reeds liggen.

Wat denken jullie?

Zijn er leden onder jullie die ervaring hebben met betrouwbare/robuuste hydrofoorpompen?
Thanks!

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
vergeten

Golden Member

32 is een druksensor.
44 en 45 lijkt op een flowsensor aangedreven door asje van de impeller 38.
(daar zal wel een hall sensor zitten die luitsert naar een draaiend magneetje)
Zodra er druk genoeg is opgebouwd, moet de druksensor de motor laten stoppen als de flowsensor stil staat.

Deze genoemde onderdelen staan helaas niet in die stuklijst.

Ik vermoed sterk dat het probleem bij een van die sensoren zit, bedrading daarvan of in de elektronica die de druk en flow signalen verwerkt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
elmowww

Golden Member

Volgens mij kan je van een dergelijke pomp (druk/flow gestuurd) gemakkelijk een hydrofoor maken door er een hydrofoortank naast te zetten. Zodoende kan je eerst kijken of de pomp het doet, en anders alsnog een pomp toevoegen.

Hier heb ik sinds eind vorig jaar een Pedrollo pomp met hydrofoor; maar gezien de winter heeft die nog niet veel gedraaid.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Na veel dingen geprobeerd te hebben kan ik alleen maar het volgende adviseren:

- Neem een DAB pomp met RVS pomphuis
- Neem een RVS drukvat (staal rot weg in 4-5 jaar tijd)
- Plaats een filter voor de aanzuiging
- Sluit alles aan met hard PVC en/of tyleen. Flexibele slangen gaan scheuren en lekken na verloop van tijd.

Na alle ellende heb ik nu eindelijk een installatie waar het letterlijk een kwestie is van de stekker in het stopcontact in het voorjaar en heb er vervolgens het hele seizoen geen omkijken meer naar.

Als je het water wilt gebruiken voor de was zou ik de water samenstelling eerst laten checken, er mag niet teveel ijzer in zitten.

EricP

mét CE

Naast alle perikelen met een pressostaat... zou het natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de pomp om de een of andere reden z'n druk niet haalt en dat het ding daarom niet meer uitschakelt. Slijtage, zooi in de waaier zijn zomaar een paar suggesties.

Zeg je hydrofoor, dan zeg je Speck. Ik denk dat wanneer je op 'pumpmeister' zoekt, er wel wat boven komt. Een kleine PM10 zal genoeg voor jou zijn.
Het enige merk wat ik ken wat tot in het oneindige te repareren is. En als het op orde is, ook zomaar een paar jaar draait zonder dat je er wat aan doet...

Turbokeu

Golden Member

Op 7 mei 2021 11:09:15 schreef vergeten:
Deze genoemde onderdelen staan helaas niet in die stuklijst.

Ik vermoed sterk dat het probleem bij een van die sensoren zit, bedrading daarvan of in de elektronica die de druk en flow signalen verwerkt.

Deze genoemde onderdelen zijn enkel beschikbaar als complete set (met of zonder stuurprint), en daar knijpt het schoentje (onderdelenprijs t.o.v. de residuele waarde van de pomp).

Op 7 mei 2021 12:09:28 schreef EricP:
Naast alle perikelen met een pressostaat... zou het natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de pomp om de een of andere reden z'n druk niet haalt en dat het ding daarom niet meer uitschakelt. Slijtage, zooi in de waaier zijn zomaar een paar suggesties.

Volgens mij is de pompdruk meer dan voldoende als ik naar het debiet kijk dat uit de regenwaterkraan komt (druk/debiet zichtbaar veel hoger dan ons stadswater (3.2bar)).

Zeg je hydrofoor, dan zeg je Speck. Ik denk dat wanneer je op 'pumpmeister' zoekt, er wel wat boven komt. Een kleine PM10 zal genoeg voor jou zijn.

Dat Speck één van de beste is neem ik graag aan maar boven ons budget en iets te 'volumineus' gezien de beschikbare ruimte.

Op 7 mei 2021 12:09:18 schreef Toverstaf:
Na veel dingen geprobeerd te hebben kan ik alleen maar het volgende adviseren:

- Neem een DAB pomp met RVS pomphuis
- Neem een RVS drukvat (staal rot weg in 4-5 jaar tijd)
- Sluit alles aan met hard PVC en/of tyleen. Flexibele slangen gaan scheuren en lekken na verloop van tijd.

Deze adviezen neem ik graag in overweging.

De buis van de regenput naar de garage is van zwart tyleen (komt rechts vertikaal uit de vloer).
Naar en van de pomp zijn het korte stugge 1" flexibele slangen met inoxversterking en de benodigde overgangsnippels:

Het stekkerblok met schakelaar is er om de pomp makkelijk aan en uit te kunnen schakelen (vermits ze niet meer stopt), het zwarte verlengsnoer is de voorlopige voeding van mijn CV-pompschakelaar aan de overkant van de garage.
Let op: De wijnfles is een magnum (1.5l - dik 50cm lang), ter vergelijking.
Het betreft een Pinot Gris d'Alsace 'Veilles Vignes', Domaine Heuber van 2011 die niet in mijn wijnrekken past. :)

In dit hoekje moet de nieuwe hydrofoorpomp met tank komen, samen met een 3-traps cartridgefilter + nog een aansluiting naar de wasmachine.

- Plaats een filter voor de aanzuiging

Wat bedoel je met filter?
Ik weet (bij het vorig jaar leegpompen/reinigen) dat er in de regenput een filterachtig ding ter grootte van een conservenblik op de zuigbuis gemonteerd is.

Als je het water wilt gebruiken voor de was zou ik de water samenstelling eerst laten checken, er mag niet teveel ijzer in zitten.

Mijn zoons die een paar km verder wonen (Grand-Hallet en Petit-Hallet) gebruiken het regenwater al jaren voor de WC-spoeling en wasmachine, dus zal het wel loslopen.

Als ik zo op internet kijk zie je hydrofoorpompen van DAB, Kärcher, Gardena, Einhell, PowerPlus, Grundfoss, Hayward, Hilvert, Metabo, Stanley, Peroni, Tallas, Speck en nog vele andere (merkloze, bouwmarkten e.d.).
Genoeg om duizelig van te worden... :?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

duijvelaar kom ik ook vaker tegen, die plaatsen ook zelf hydrofoorpompen en andere pompen. in flatgebouwen moeten die dingen wel even mee met een bar of 10 druk die ze leveren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Na enig opzoekwerk heb ik deze DAB hydrofoorpomp in gedachten: de DAB Aquajet-Inox 82/20 M
Wel inox pomphuis maar geen inox tank.
Ik denk dat wel zal volstaan voor onze toepassing: wasmachine + planten/tuin begieten, poetsen en occasioneel gebruik met een hogedrukreiniger.

Het enige dat me enigszins stoort is dat deze hydrofoorpompen met tank standaard niet uitgerust zijn met een droogloopbeveiliging.
Kan natuurlijk als optie toegevoegd worden maar dit drijft de prijs weer op.

Wat denken jullie van deze keuze?

De actuele Gardena 4000/4i kan ik altijd nog tweedehands voor een zacht prijsje op een verkoopsite plaatsen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
mvdk

Golden Member

Als je nou toch iets anders gaat plaatsen, waarom dan niet direct een boorgatpomp? Geen problemen met een terugloopklep, waardoor je geen kopzorg hebt over primen.

Turbokeu

Golden Member

Er is geen elektriciteit in of rondom de regenput (in de tuin).
Daarbij moet een hydrofoorpomp normaal maar éénmaal geprimed worden bij het initiëel opstarten (voor zover de aanzuigleiding luchtdicht is).
Met de oude Gardena moet ik bij het begin van het seizoen enkel de pomp op 'start' schakelen, nadat de pomp (duidelijk hoorbaar) geprimed is (zelfaanzuigend) vervolgens de schakelaar op 'run' zetten, meer niet.

Liefst had ik ook een pomp met tank zodat deze niet bij de minste waterafname (bvb. 2 liter gietertje vullen, handen wassen) constant in-en uitschakelt zoals mijn Gardena (zou moeten doen) maar enkel als de druk in de tank onder een bepaald niveau zakt bij grotere waterafnames (wasmachine, sproeien, hogedrukreiniger).

Voor de toekomstige moestuin verder in de tuin heb ik trouwens achter het tuinhuis een 1000 liter IBC-container met S60x6 kraan-en tuinslangaansluiting die ik tot nu toe enkel vol gezien heb (loopt zelfs over bij regenval) wegens ongebruik (wordt aangevuld door het dakgootwater van het tuinhuis).

Is een droogloopbeveiliging zoals uit mijn vorig bericht aan te raden/aanbevolen met een hydrofoorpomp of valt het wel mee zonder?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
EricP

mét CE

Dat hangt natuurlijk helemaal van de pomp af.
De door mij aangehaalde Speck wordt er niet warm of koud van. Uiteraard heeft zuigertje een levensduur en droogloopuren tellen daar ook in mee. Voor jouw pomp: RTFM.

Turbokeu

Golden Member

Verdorie, mijn twijfels betreffende een pompkeuze zijn ondertussen alleen maar toegenomen...

Zoals al gezegd dacht ik aan een DAB Aquajet-Inox 82/20M maar deze heeft geen droogloopbeveiliging als de regenput moest leeg raken tijdens gebruik maar deze bezit wel een 20 liter tank om klein waterverbruik op te vangen zonder telkens in te schakelen (bvb. druppelbewatering of WC-spoeling).
Dit noem ik een hydrofoorpomp (wordt trouwens veel toegepast als drukvermeerderaar in de stadswaterleidng als de leidingdruk te laag is).

Een gelijkaardige DAB inox pomp zonder tank heeft wel een droogloopbeveiliging maar werkt volgens het kraan=open=pompen, kraan=dicht=stoppen.
Dit is voor mij een tuinpomp.
Onbruikbaar met druppelbewatering of een (stille) WC-spoeling (minimumdebiet vereist om de pomp in te schakelen).

Bizar genoeg vind ik via internet wel hydrofoorpompen met tank én droogloopbeveiliging, maar dan weeral bij (plastic)Gardena...
Bvb. de 5000/5 eco inox.
Niet dat Gardena echt low-budget is maar het lijkt allemaal toch minder stevig (alhoewel mijn actuele Gardena 4000/4i het toch quasi 14 jaar volgehouden heeft en de pomp nog perfect pompt maar de druk/debietsensors of stuurelektronica het begeven hebben).

In normale tijden als fervent klusjesman zou ik zeker proberen de oorzaak op te sporen en op te lossen (ik heb ook nog (gratis) een Kärcher K3.91M en K570 liggen, een ongebruikte stoomreiniger, allemaal met één of ander probleem).
Gewoon geen tijd voor het ogenblik wegens een waslijst aan andere dringender klussen in-en rond het huis.

Kennen julie nog andere hydrofoorpompen met beide opties (tank + droogloopbeveiliging)?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
EricP

mét CE

Definieer 'droogloopbeveiliging'...
Feitelijk zou je dan iets met een flowmeter moeten. Als je kunt volstaan met 'zal normaal nooit langer dan xx sec achter elkaar draaien', dan kun je wellicht wel wat met een timer relais: pressostaat zet pomp & relais aan. Komt de timer op z'n tijd, dan zet de timer de pomp uit.

Neem wel een behoorlijke kwaliteit timer. Bij uitschakelen van de pressostaat kan de pomp wellicht nog ff een nare piek op de timer zetten. Die moet daar wel tegen kunnen... En je moet uiteraard op een redelijk fatsoenlijke manier bij de bedrading tussen pressostaat en pomp kunnen.

Jinny

Golden Member

Ik zie het probleem niet helemaal?
Als je geen complete installatie koopt, dan zoek je een pomp uit naar keuze, een rvs vat naar keuze en een drukvat van een CV installatie om de zut een beetje onder druk te houden.
Wat pijp en leiding werk en klaar is Turbokeu.

Persoonlijk zou ik de ervaringen van EricP ondanks de prijs mee in overweging nemen, ook al omdat hij er klaarblijkelijk hoopjes ervaring mee heeft.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Ervaringen uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst :)

Maar goed... Ik ken het van bootjes. En ja, ik heb er wel het nodige mee gestoeid. Maar gewoon een keer RTFM kan ook heel verhelderend zijn bij sommige merken.

Een drukvat CV is geen goed plan. Die dingen gaan doorgaans roesten. Roestwater in een wasmachine is denk ik onhandig. Zeker in combinatie met de (ex) witte was. Mogelijk wel goed tegen bloedarmoede :)
Iets wat (goed) verzinkt of van RVS is, gaat wel goed. De 'tap opening' niet helemaal onder in het vat hebben. Een beetje 'drab' houd je altijd. Beter eens in de zoveel tijd het vat open halen en uitspoelen dan elk maand alle filters en perlators schoon moeten maken.

Ook hier mag TS kiezen uit 2 van de 3: goed, goedkoop, snel.
Blijkbaar moet het snel (want veel te doen), dan blijft het de keus tussen goed en goedkoop. (waar ik op doel... als je de tijd hebt, dan kom je zo nu en dan best wat moois 2de hands tegen. Niet zelden in heel behoorlijke staat (en soms ook gewoon schroot). Evt. revisie setje erbij. Kost ff tijd. Maar dan heb je wel iets 'good as new' voor een relatief lage prijs).

Een losse stekker/vlotter kun je ook gebruiken als droogloop beveiliging, zo afstellen dat de zuigkorf onder water blijft.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

We hebben dezelfde Gardena, al in gebruik sinds september 2002.
Werkt nog altijd perfect, niettegenstaande intensief gebruik.
Iets dergelijks was een maand geleden te koop bij Aldi voor 59,99 euro (Ferrex): een koopje, denk ik. Misschien is er in je buurt nog zo'n exemplaar te vinden.

Turbokeu

Golden Member

Sorry voor de late reactie, eergisteren hele dag bezoek van mijn schoonouders + restaurantje (eindelijk!), gisteren druk in de weer in de tuin + terras.

Op 17 mei 2021 08:46:30 schreef EricP:
Definieer 'droogloopbeveiliging'...

Voorbeeld van (aftermarket) droogloopbeveiliging.

DAB tuinpompen zonder drukvat zijn origineel uitgerust met een Control-D module (drukschakelaar + droogloopbeveiliging).

Op 17 mei 2021 09:19:54 schreef EricP:
Ervaringen uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst :)

Maar goed... Ik ken het van bootjes. En ja, ik heb er wel het nodige mee gestoeid. Maar gewoon een keer RTFM kan ook heel verhelderend zijn bij sommige merken.

De Speck PM10 is inderdaad iets uit de bootwereld.
Ongetwijfeld niet kapot te krijgen maar je moet er ook nog een geschikte motor + overbrenging (snaar?) bij zien te vinden.
Hierdoor is het geen kant-en-klaar oplossing meer en ook nog boven ons voorziene budget (en iets te volumineus gezien de beschikbare ruimte).
Ik heb trouwens vele RTFM's doorgelezen maar deze zijn dikwijls zeer summier en/of verschaffen mij niet de gezochte gegevens.

Een drukvat CV is geen goed plan. Die dingen gaan doorgaans roesten. Roestwater in een wasmachine is denk ik onhandig. Zeker in combinatie met de (ex) witte was. Mogelijk wel goed tegen bloedarmoede :)
Iets wat (goed) verzinkt of van RVS is, gaat wel goed. De 'tap opening' niet helemaal onder in het vat hebben. Een beetje 'drab' houd je altijd. Beter eens in de zoveel tijd het vat open halen en uitspoelen dan elk maand alle filters en perlators schoon moeten maken.

De tank van een hydrofoorpomp is meestal een drukvat met diafragma (zoals bij een CV), half watergevuld/half luchtgevuld.
De aansluiting op het drukvat is meestal op halve hoogte.

Ook hier mag TS kiezen uit 2 van de 3: goed, goedkoop, snel.
Blijkbaar moet het snel (want veel te doen), dan blijft het de keus tussen goed en goedkoop. (waar ik op doel...

Inderdaad goed en snel.

als je de tijd hebt, dan kom je zo nu en dan best wat moois 2de hands tegen. Niet zelden in heel behoorlijke staat (en soms ook gewoon schroot). Evt. revisie setje erbij. Kost ff tijd. Maar dan heb je wel iets 'good as new' voor een relatief lage prijs).

Dat is ook nog een idee...

Ons voorziene budget is/was rond de 400€ maximum.
Als we er 1000+ € aan moeten uitgeven om iets degelijks te hebben dan stap ik liever over op een volautomatisch Grundfos systeem zoals de RMQ 3-45 die proper aan de muur bevestigd wordt.
Mijn jongste zoon heeft exact dezelfde sinds jaren (wordt gebruikt voor vaatwasmachine, wasmachine, 2 WC-spoelingen en tuinkranen).
Volautomatische omschakeling van regenwater naar leidingwater als de put leeg is.

Het enige probleem dat mijn zoon ervaren heeft is met de niveausensor in de regenput.
Dit is een industriële 4-20mA druksensor waarvan de elektrische leiding via een stug slangetje naar de pompsturing gaat en o.a. het waterniveau in de put aangeeft.
Deze sensor is defect en kost dik rond de 400€ (gezocht op merk en type).
Vermits de Grundfos hydrofoorpomp zonder deze sensor niet werkt (put is zogezegd altijd leeg) heb ik de weerstand uitgerekend uitgaande van de gemeten open klemspanning op de sensoraansluitingen zodat de pompsturing 'denkt' dat de put voor ca. 3/4 gevuld is en alles dus werkt (was iets van 1.2k parallel op de sensoraansluiting).
Mijn zoon moet nu natuurlijk zelf regelmatig het putwaterniveau in de gaten houden.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
EricP

mét CE

OK, jouw definitie van 'droogloopbeveiliging' bevat een flow meter (of meer: flow indicator). Dat is inderdaad wel de meest mooie vorm (en eigenlijk ook de enige die overeen komt met de kreet). Ik ken ze ook als 'tijdmeter' (die pomp kan normaal geen 10 minuten lopen, want dan is de druk tank al lang op druk, zelfs met de kraan open. Doet-ie dat wel, dan zetten we 'm maar uit, want hij loopt vast droog). Vandaar de vraag. Als de pomp geen last heeft van die 10 minuten, dan werkt dat ook prima en is doorgaans wel zo betrouwbaar (kan niet aangroeien of lekken)

De Speck PM10 is inderdaad iets uit de bootwereld.
Ongetwijfeld niet kapot te krijgen maar je moet er ook nog een geschikte motor + overbrenging (snaar?) bij zien te vinden.

Meer gebruikt om grondwater op te pompen... Daar zijn ze oorspronkelijk voor bedoeld. En ze blijken het op bootjes ook erg goed te doen.
Motor zit er doorgaans gewoon op. Naar keuze 24V, 230V enkel fase of 400V 3-fasen. Die keus heb je natuurlijk niet bij een 'scharrel exemplaar :) . De 24V versie heeft koolborstels. Gaat heel lang goed, maar ja, heeft natuurlijk wel ergens een keer aandacht nodig. 24V motoren 'nieuw' zijn trouwens 'duur'. De pressostaat is standaard een 3-contacten uitvoering en wordt gebruikt voor alle voorkomende motoren (blijkbaar kan die DC ook prima hebben). Druk en hysterese stel je in.

Wel grappig dat je Grundfoss aan haalt. In 2020 uit een bootje gesloopt. Inderdaad zonder drukvat. De mensen hebben 10 jaar mee lopen pielen. Diverse techneuten erbij gehad. Pomp een keer vervangen. Elke week wel weer gezeur. Beetje teveel lucht en de boel deed het niet. ff door het donker om om te schakelen als het ding liep: ging niet meer aan.
Uiteindelijk is dat bij mij geland. Begin 2020 een nieuwe Speck (men was het gedoe zat, het mocht geld kosten) erin geknutseld. 2de hands tank met pomp en motor erop. Tot op heden heeft er - voor zover ik weer - niemand meer enige vorm van aandacht aan besteed.

Voor wat betreft de vaten: de knutseloplossing is inderdaad een membraan. Die dingen gaan dus stuk (net als bij de CV...). En ze moeten ook nog de juiste 'voordruk' hebben. De serieuze oplossing is een vlotter in de tank die een 'snuffelventiel' bedient. Is de tank 'te leeg', dan is dat dicht en pompt de pomp alleen water. Is de tank 'te vol', dan is dat open en zuigt de pomp een klein beetje 'valse lucht' (het bijt niet :) ) mee. Daarmee wordt het luchtkussen weer opgevuld. Het blijft niet constant omdat lucht toch zachtjes aan 'oplost' in water: het verdwijnt na verloop van tijd.

Voor wat betreft die sensor bij je zoon: dat kan goedkoper. In de manual staat vast wel hoeveel niveau 'vol' en hoeveel niveau 'leeg' is en kritisch zal het wel niet zijn. Maar goed, andere discussie.

'Goed en snel' houdt eigenlijk ook in 'duur'...
Succes!

Turbokeu

Golden Member

Op 19 mei 2021 10:23:32 schreef EricP:
OK, jouw definitie van 'droogloopbeveiliging' bevat een flow meter (of meer: flow indicator). Dat is inderdaad wel de meest mooie vorm (en eigenlijk ook de enige die overeen komt met de kreet). Vandaar de vraag. Als de pomp geen last heeft van die 10 minuten, dan werkt dat ook prima en is doorgaans wel zo betrouwbaar (kan niet aangroeien of lekken)

In hoeverre of hoelang de beoogde DAB Aquajet-Inox 82/20M droog mag lopen vind ik niet terug, wel dat ze geschikt is voor continu gebruik.
Moest ik uiteindelijk toch voor de DAB gaan bestel ik die droogloopbeveiliging er wel bij.

[...]Meer gebruikt om grondwater op te pompen... Daar zijn ze oorspronkelijk voor bedoeld. En ze blijken het op bootjes ook erg goed te doen.
Motor zit er doorgaans gewoon op. Naar keuze 24V, 230V enkel fase of 400V 3-fasen.

Bij mijn zoektocht naar de Speck PM10 vond ik ze toch steeds kaal zonder motor (Belgische leveranciers).

Wel grappig dat je Grundfoss aan haalt.

Mijn zoon is in ieder geval tevreden over zijn Grundfos.
Het enige dat hem stoort is wanneer de put leeg is en de RMQ 3-45 overschakelt op leidingwater.
De RMQ 3-45 heeft een ingebouwd reservoirtje met vlotter dat zoals een WC-spoeling constant op niveau gehouden wordt met leidingwater.
Wanneer de put leeg is schakelt de RMQ via een automatische driewegkraan over en pompt de pomp bij watervraag continu uit dit reservoirtje dat dan ook continu bijgevuld wordt met leidingwater.
Alhoewel fysisch contact tussen putwater en leidingwater niet toegelaten is in België wegens mogelijke contaminatie van het drinkwater door regenwater (richtlijnen van Belgaqua en de EN1717 norm) heeft mijn zoon toch maar zelf een driewegkraan en terugslagklep geïnstalleerd zodat hij gemakkelijk kan overschakelen tussen putwater met gebruik van de pomp en leidingwater zonder gebruik van de pomp.

Voor wat betreft de vaten: de knutseloplossing is inderdaad een membraan. Die dingen gaan dus stuk (net als bij de CV...). En ze moeten ook nog de juiste 'voordruk' hebben. De serieuze oplossing is een vlotter in de tank die een 'snuffelventiel' bedient. Is de tank 'te leeg', dan is dat dicht en pompt de pomp alleen water. Is de tank 'te vol', dan is dat open en zuigt de pomp een klein beetje 'valse lucht' (het bijt niet :) ) mee. Daarmee wordt het luchtkussen weer opgevuld. Het blijft niet constant omdat lucht toch zachtjes aan 'oplost' in water: het verdwijnt na verloop van tijd.

Volgens mijn bevindingen werken alle hydrofoorpompen met een drukvat kleiner dan zegge 20-50 liter met een drukvat met diafragma.
Modellen met een tank van 100 liter en meer zullen waarschijnlijk wel volgens jouw principe werken.

Voor wat betreft die sensor bij je zoon: dat kan goedkoper. In de manual staat vast wel hoeveel niveau 'vol' en hoeveel niveau 'leeg' is en kritisch zal het wel niet zijn. Maar goed, andere discussie.

Het is ondertussen al 2 jaar geleden, maar ik herinner me dat de druksensor compleet als één onderdeel geleverd werdt met een 10-tal meter stugge (nylon?)buis ter dikte van een potlood doorwelk het 4-20 mA signaal gevoerd wordt tot aan de pompsturing, hetgeen de hoge prijs zou kunnen verklaren.
Dit is de originele defecte sensor (Jumo Midas SI reeks):

'Goed en snel' houdt eigenlijk ook in 'duur'...
Succes!

Dank u!

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Shiiiiiiit...

Na weken van twijfel en opzoeken eindelijk beslist welke hydrofoorpomp het geworden is (DAB Aquajet-Inox 102/20M + droogloopbeveiliging vermits de beoogde kleinere Aquajet-Inox 82/20M niet op voorraad was).
De nieuwe pomp staat hier ondertussen al een week in de woonkamer te blinken en wachten op installatie (ik moet de aansluitingen, montage van het 3-kamer cartridge waterfilter en uitbreiding van de waterleidingen naar wasmachine en WC-spoeling nog plannen).

Ondertussen gebruiken we nog steeds de oude Gardena tuinpomp met defecte drukschakelaar voor het begieten van planten en moestuintje.
Groot was mijn verbazing toen ik gisteravond constateerde dat na het inschakelen van de Gardena deze stopte met draaien na een 10-tal seconden.
Bij het openen van de tuinsproeier starte de pomp meteen en stopte automatisch 10 seconden na sluiten van de sproeier, zoals de pomp bedoeld is te reageren. :?
Ik heb zeker wel 20 maal geprobeerd en de pomp reageert perfect.
Waarom de Gardena na een jaar gebruik opeens terug normaal werkt blijft een mysterie maar ondertussen hebben we wel nodeloos 426€ voor de DABpomp uitgegeven terwijl we dringerder uitgaven gepland hadden.

Bah, de Gardena kunnen we misschien later nog gebruiken als drukpomp aangesloten op de 1000 liter IBC-watercontainer naast het tuinhuis.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

de drukschakelaar is vaak een nogal goedkoop ding met een veer die verroest is of klemzit door vuil. na een paar kuub water kan dat ook weer loskomen natuurlijk. net zo goed is het snel zat ook weer om zeep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Toen ik mijn laatste reactie deze morgen schreef was Cindy nog aan het uitslapen.
Toen ze naar beneden kwam vertelde ze me dat ze deze nacht rond 2:00 uur wakker geschrokken was door lawaai op het gelijkvloers.
Toen ze ging kijken kwam het lawaai uit de garage en het was de oude Gardena pomp die vanzelf gestart was (was nog onder spanning) en stond te draaien met alle kranen gesloten.
Ze heeft dus nog steeds een probleem en de aankoop van de nieuwe pomp is derhalve niet zo onnodig als ik gisteravond dacht... :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Toch vreemd dat zo veel mensen problemen hebben met iets simpel. Bij ons een gewone start en stop pomp, geen probleem met iets. Dit is zeker geen tuinpomp, dat is kwatch!

Wordt gebruikt voor 2 stille wc en af toe druppel-beregening, geen enkel probleem hier. Met 3 weg filter na de pomp. Grof filter zit in de aanzuigleiding bij de pomp.
Ook gebruikt voor wasmachine en twee buitenkranen, en een kraan bij de garage wasbak.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

was pas ergens bezig waar ook een monteur van hydrofoors bezig was, die mopperde op de aanwezige hydrofoor welke nogal wat problemen had, 1 pomp lekke pakking, keerklep stuk, enz. ding was 26 jaar intussen dus mocht weleens vervangen worden. niet bepaald een plastic gardena, want dat valt echt niet onder de A keuze helaas..

waar rook was, werkt nu iets niet meer