Wasmachine Siemens

Wasmachine Siemens Vario Perfect IQ700 8kg. valt telkens uit na het zwieren om na enkele minuten terug te starten met zwieren . Soms wel 3u na elkaar doet dit zich voor om dan toch het programma af te maken . Vandaag was dit al 8u bezig en heb ik zelf de machine stop gezet . Dus programma niet beeindigd . Doordat deur niet open ging trok ik onderaan bij de filter aan het rode stokje en het brak af . Krijg nu mijn deur ook niet meer open . Wie weet wat er mis is met de machine en hoe krijg ik mijn deur nog open ?

Wat bedoel je juist met uitvallen ? Gaat machine volledig uit ( geen enkel lichtje meer) ?
Openen deur is mogelijk via deksel of via onderkant als deze open is ( maar dat denk ik niet ).
wel steeds stekker uit stopcontact als ge uw arm in de machine steekt .
Als ge het langs boven moet doen zal het wel wat prutsen zijn vrees ik.

jan

Heb ze ondertss. al open gekregen .
Ja , machine gaat volledig uit .
Geen lichtjes meer en ook geen foutmelding .
Als ze na een paar minuten vanzelf terug start klopt de tijd niet meer .
Geeft altijd meer tijd terug op schermpje dan voor ze uit viel .

Zouden versleten koolborstels kunnen zijn en met direct na uitzetten heeft met uitzetten van de machine blijft het deurslot een tijdlang vergrendeld. Direct aan de nood ontgrendeling trekken heeft dan breken tot gevolg want het deurslot blijft vergrendeld. Wellicht dat na verloop van tijd de ontgrendeling weer normaal werkt maar als de wasmachine nog vol met water staat is de kans op drijfnatte voeten bijzonder groot. Ik ken het model niet maar op de één of andere manier kan die het wasprogramma niet afmaken en dat kan komen omdat het zwier proces niet naar behoren werkt en er te veel water in de machine achterblijft.

Als eerste zou ik de besturingsprint en met name de soldeer punten van de relais etc eens controleren/doorsolderen.

zeer waarschijnlijk een componet op electronusche module die stuk is en die er op overtemperatuur tijdelijk uit gaat ( de TNY of LNK - Ic-tje met 7 of 8 pootjes)
Deze vervangen en terug OK verwacht ik .
Als je een foto van de print neemt kunnen we deze wal aanduiden .
Ik dacht op een Bosch /Siemens dat het een TNY XXX was .

Jan

De modelnummer die u opnoemt is een familienaam en geen exact type. In de deur of aan achterzijde staat E en FD nummer, gaarne die hier vermelden.. Ik vermoed geen koolborstels bij deze machine meer, maar een 3 Ph motor.. Wat doet de machine leeg als er een programma word afgedraaid??? kan overbelasting zijn van de motor regelelectronica.

Met de gegeven info van TS moet ik Jan bijtreden in zijn mogelijke diagnose.

1. Hoe lang valt het display weg/dood?
2. Is het erger bij 90 graden kookwas?
3. Wat gebeurt er in het aparte spoel/zwierprogramma?
4. Wat gebeurt er als je de vermogenmodule opwarmt met de haardroger?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

blijft wel stil, zoekend naar E nummer??

E-nr. is : WM16S441FG/01
FD : 9102200271

Ik heb er nu al een keer of 4 zo mee gewassen en de tussenstops worden langer en langer om het even welke temperatuur .

De eerste keer stopte ze telkens net na het zwieren maar nu is dat terwijl ze spoelt dat ze uit valt .

Als ik nu mijn was in de machine steek en terug de deur wil open doen (machine nog niet aangestoken) gaat de deur ook niet meer open .

Heb ze de vorige keer open gekregen via de hendel . (mes ertussen gestoken)

Heb net gekeken naar de factuur . Machine was in februari 2021 net 10 jaar .

Die hendels breken regelmatig af. Een zeer simpel en goedkoop werkje. Ik lees dat je weinig hebt open gedaan, kan ik besluiten dat de technische vaardigheden je doen nijgen naar de overweging om een nieuwe aan te schaffen? Of is dat teveel tss de regels gelezen van me?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is allemaal te zien wat eraan scheelt of ik wel dan niet een nieuwe zou aanschaffen . Ik ben een vrouw dus wat betreft technische vaardigheden mag het niet te moeilijk zijn .

Mss eens de woonplaats,land vermelden, wie weet kan iemand je hierbij ter plaatse bijstaan.

Het display duurt wel een kwartier voor het terug aanslaat , dan gaat ze 5 min. spoelen en terug uit . De vorige keer viel ze telkens uit net na het zwieren .

Ik ben van Belgie , Mariakerke bij Gent .

Heb je het defect al eens gefilmd?

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 12 juni 2021 18:18:09 (44%)

@fabrice. Zo ver is mariakerke toch niet? ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Even ver als voor jou?

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 12 juni 2021 18:19:25 (100%)

Het deksel er af schroeven. 2 torx20 schroeven achteraan los en dan het bovenblad naar achteren schuiven. Dan wat fotos maken vd achterkant vd bediening. De vermogenmodule met de haardroger opwarmen terwijl het toestel aan staat zonder een gestart programma moet doenbaar zijn. Met foto's kunnen we nauwkeuriger aanwijzingen geven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bij deze types zit een onbalans meter aan achterzijde, een rood langwerpige sensor ter hoogte van magneet op de trommel, deze willen nogal sluiting maken spontaan.. Op moment de machine in de fout gaat, koppel deze eens los. Gaat machine direct aan ( na uit/aan zetten), sensor vervangen... Anders is het de TNY IC op vermogensmodule achter bedieningsfront...

Interessante tip. Nog niet voor gehad maar ik volg je logica. Zou de haardroger test dit ook niet aan het licht brengen door niet uit te vallen als je tny verwarmt?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De vermogenmodule , zit die achter het bedieningspaneel ?
Probleem is dat die wasmachine in mijn keukenkast staat en ik er die niet uit kan halen .
Ik heb ze nu eens op spoelen gezet en ze spoelt en zwiert en gaat tuuten dat het programma gedaan is maar de deur krijg ik niet open .

Tja. Enige handenarbeid gaat er toch aan te pas komen. Als het je niet gaat lukken zou ik hulp inschakelen. Is er geen witgoed hersteldienst in het Gentse?

De deur niet open krijgen kan door 2 oorzaken
1. Het slot is niet los. Dit kan onderaan ontgrendeld worden. Zie handleiding.
2. De deurgreep is intern afgebroken. Dit is makkelijk testbaar als je de deur alsnog open gekregen hebt door de greep te bewegen met een ontgrendelingsbeweging. Als de deurhaak niet mee beweegt is de greep stuk. Dit euvel is niet gecorreleerd aan de display uitval.

Kun je een chip op een print solderen? Indien niet is verdere instucties geven mss zinloos?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?