Trapondersteuning e bike

Er zit een sensor op de trap-as. Zet daar maar een pulserend signaal op. B.v. met een simpele 555
Bij de fiets die ik heb gerepareerd was dat een tweetal neodymium magneten op het tandwiel met een hall sensor op het frame.

reading can seriously damage your ignorance

Op 13 juni 2021 12:34:58 schreef Retiredat55:
Ik vraag mij weleens af hoe het mogelijk is dat vele "bezorgers",
vaak jongens van 14 of 15 jaar, op e-bikes rijden en dan niet hoeven te trappen, althans heel weinig, en dan toch zo'n kilometer of 40 kunnen halen met het grootste gemak.

Je ziet ze voorbij schuiven met ongewone snelheid, zonder dat ze de pedalen moeten gebruiken.

Het is me ook al opgevallen dat ze -wanneer bekeken- opeens wel zachtjes zogenaamd toch gaan trappen.

Deze fietsen zien er zeer strak en modern uit, verder weet ik geen details.

kan een gashendel bijzitten. bafang kan je programmeren dat ze een fiets zijn, maar ook als e-scooter motor gebruiken.
je hoeft dan niet eens te trappen, gewoon gashendel opendraaien. het is ook niet moeilijk bij te steken, de stekker is voorzien

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 13 juni 2021 12:32:44 schreef hennep:
[...]

De snelheid van de motor kan inderdaad begrensd zijn maar de overbrenging bepaalt de uiteindelijke snelheid van het voertuig. Als bij een naafmotor een maximum toerental wordt ingeprogrammeerd in de bldc controller dan zet je die naafmotor in een grotere velg, of je knipt alle electronica los en sluit zelf een externe bldc controller aan. (de weg van de minste weerstand)

De uiteindelijke maximale snelheid zal uiteindelijk met een sensor gemeten moeten worden. Iedere regelsysteem is te misleiden door de gemeten waarde te beinvloeden.

Gaat de fabrikant zover dat ze een gps ontvanger monteren voor de snelheid? (hypotetisch)
Zelfs dan blijft de mogelijkheid om alle electronica die met de motor is meegeleverd te vervangen.

Ik heb een jaar geleden de electronica van een fiets vervangen omdat er iets defect was. Door al die beveiligingen kon je zelfs niets uitwisselen met een andere fiets. Twee identieke fietsen waren gelijktijdig gekocht en de regelunits op het stuur waren niet uitwisselbaar. Ik heb toen alle electronica, kabels en sensoren moeten vervangen (door een merkloos systeem). Alleen de bldc-motor en de batterij hergebruikt.

Laat Bosch daar maar eens tegen beveiligen :-)

Het ‘fijne’ van de populaire Bosch e-bike motoren is, is dat alle verbonden elektronica volgens 1 protocol onderling communiceert en alleen via de dealer geregistreerde Bosch software aangemeld kan worden bij vervangen, etc.
In de basis is het redelijk rechtlijnige techniek maar dit stukje softwarematige afscherming maakt het redelijk lastig om zelf aan te knutselen.
Het is als eerder geschreven om die reden dat de echte speed-freaks Bosch vermeiden en zelf knutselen met universele componenten, vaak van de bekende Ali webshop. Zo maak je je eigen e-bike en ben je wat dat betreft ongelimiteerd in snelheid. Dit soort e-bike ‘bouwers’ melden zonder schroom dat hun begrenzing 99km/u is.

Op 13 juni 2021 12:34:58 schreef Retiredat55:
Ik vraag mij weleens af hoe het mogelijk is dat vele "bezorgers",
vaak jongens van 14 of 15 jaar, op e-bikes rijden en dan niet hoeven te trappen, althans heel weinig, en dan toch zo'n kilometer of 40 kunnen halen met het grootste gemak.

Je ziet ze voorbij schuiven met ongewone snelheid, zonder dat ze de pedalen moeten gebruiken.
Het is me ook al opgevallen dat ze -wanneer bekeken- opeens wel zachtjes zogenaamd toch gaan trappen.
Deze fietsen zien er zeer strak en modern uit, verder weet ik geen details.

Dit soort e-bikes hebben meestal een naafmotor c.q. voorwielaandrijving en die slaat aan zodra je de trappers al licht rondfietst.
Laatst huurde wij een e-bike met naafmotor tijdens een weekend weg en die had Panasonic techniek aan boord. Door simpele inspanningsloze slowmotion trapbewegingen schoof ik al met 20km/u over het asfalt.
Laten we er vanuit gaan dat bepaalde bezorgboeren hun e-bikes iets laten tweaken om het eten sneller en dus warmer bij de klant te krijgen en je krijgt wat jij soms ziet.

Off-topic over de helmplicht:
Ik gok dat na 1 juli 2021 als de helm verplicht wordt op (elektrische) snorscooters, de discussie van een helm op de fiets snel zal volgen. In meer landen binnen de EU is dit al verplicht, of zoals in Spanje alleen buiten de bebouwde kom. In Nederland is het op de mountainbike parcours al een verstandige vanzelfsprekendheid en op de openbare weg ook minder en minder een zeldzaamheid onder de keurige burgers.
Misschien moeten er eerst meer ongelukken met de enorm populaire e-bikes gebeuren en ook blijken dat het gros harder kan dan af-fabriek. Typisch Nederlands zou zijn om dan ook gelijk rollerbanken voor e-bikes te introduceren.

Op 13 juni 2021 13:47:05 schreef T-sec:

Dit soort e-bikes hebben meestal een naafmotor c.q. voorwielaandrijving en die slaat aan zodra je de trappers al licht rondfietst.

dat had mijn makita ook. zolang ik maar elke 2-3 seconde een toer met de pedalen deed, bleef de motor ondersteunen. voor te activeren was 2 toeren vereist
maar ook achteruit kon ik draaien met de pedalen. en als je weet waar de magneet zit, kan je dus de pedaal iets naar voor duwen, iets terug, iets voorruit, iets terug... zolang het magneetje maar gedetecteerd wordt elke 2seconden.

zo heb ik ook wel een naar ding gehad met de makita. die stond aan het schuifraam, voorwiel binnen, achterwiel buiten, en ik draaide de pedalen achteruit om de ketting te smeren. echter stond de fiets aan, na 2toeren schoot de motor aan en vloog de fiets door de woonkamer. zwarte streep van het wiel op de grond. moet er nog ff een foto van hebben.

ik vond het systeem gevaarlijk. je komt aan een kruispunt, je stopt met de pedalen, 2seconden later stopt de motor. je merkt dat je net iets te kort komt en drukt nog 2 toertjes met de pedalen. je komt vlak aan dat kruispunt als de 2de toer rondgaat en schiet ineens die motor aan. als je dan je remmen niet vasthad, ga je dus voluit het kruispunt over. duurt dan ook MINIMUM 2 seconden voor de motor ermee stopt.

daarom beslist om mijn eigen ebike te bouwen MET gashendel.
je moet de pedalen ook elke 2seconden rondduwen, en het vermogen wordt bepaald door DE GASHENDEL. als ik de gas dichtdraai, en toch nog trap, gaat de fiets NIET onverwacht over het kruispunt. die vermogenstanden op het display (1-2-3) vind ik echt absurd, je hebt geen controle wanneer de motor werkt of niet werkt

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 13 juni 2021 14:02:24 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 13 juni 2021 13:47:05 schreef T-sec:

Dit soort e-bikes hebben meestal een naafmotor c.q. voorwielaandrijving en die slaat aan zodra je de trappers al licht rondfietst.
Laatst huurde wij een e-bike met naafmotor tijdens een weekend weg en die had Panasonic techniek aan boord. Door simpele inspanningsloze slowmotion trapbewegingen schoof ik al met 20km/u over het asfalt.
Laten we er vanuit gaan dat bepaalde bezorgboeren hun e-bikes iets laten tweaken om het eten sneller en dus warmer bij de klant te krijgen en je krijgt wat jij soms ziet.

Ja, dat zal het zijn! Wist niet dat het zomaar kon.

Op 13 juni 2021 13:47:05 schreef T-sec:
[...]

Dit soort e-bikes hebben meestal een naafmotor c.q. voorwielaandrijving en die slaat aan zodra je de trappers al licht rondfietst.
Laatst huurde wij een e-bike met naafmotor tijdens een weekend weg en die had Panasonic techniek aan boord. Door simpele inspanningsloze slowmotion trapbewegingen schoof ik al met 20km/u over het asfalt.
Laten we er vanuit gaan dat bepaalde bezorgboeren hun e-bikes iets laten tweaken om het eten sneller en dus warmer bij de klant te krijgen en je krijgt wat jij soms ziet.

nog even aanvullen. de naafmotor kan evengoed in het achterwiel zitten. Tevens, zie je bij de bezorgers van -eten en ander goed- wel eens een "gashendeltje". Dan trap je louter voor de schijn en je regelt de snelheid via het hendeltje. Die gashendel is standaard meegeleverd in ombouwkits, samen met een trapdetectie (die installeer je op de trapas). de gashendel installeren/gebruiken is in BE verboden, althans, als je in de categorie E-bike wil blijven... zal in NL wel hetzelfde zijn.

Op 13 juni 2021 14:46:26 schreef kris van damme:
de gashendel installeren/gebruiken is in BE verboden, althans, als je in de categorie E-bike wil blijven... zal in NL wel hetzelfde zijn.

hangt af van de werking. als gashendel zonder trappen is het idd verboden, omdat je dan een bromfiets bent en geen fiets met ondersteuning.
een gashendel als 'traploze ondersteuningsniveau regeling' mag wel, dan moet je trappen en bepaal je hoeveel ondersteuning met die hendel. dit is wel toegelaten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wat elektrische één persoons voertuigen betreft is er in NL nog niet heel veel duidelijk voor de burger en misschien ook niet voor de handhaver. De toepasbare wetten moeten hier mogelijk nog op gefinetuned worden.
Neem bijvoorbeeld de elektrische steps, in vele merken en smaken, gashendel open en tot wel 35km/u. Elke verkoper geeft op papier duidelijk aan dat deze niet voor de openbare weg bedoeld zijn maar in de grote steden zoeven ze om je oren. Van 8 tot 80 rijdt er op en oom agent lijkt het allemaal prima te vinden.

Ja totdat er met de step een ongeluk word veroorzaakt.
Oei geen enkele verzekering die dat dekt.
De rakker mag er zelf voor opdraaien. Met als resultaat dat de benadeelde dus nooit iets van compensatie ziet.

Je kunt heel simple the ebibe opvoeren.
Tenminste met een middenmotor.
Door, de speedsensor die op je achtervork zit los te maken en 180° te draaien. Hij zit dan op de buitenkant vd vork.
Zet hem vast met bv tape ter hoogte van je pendaal als die al roterend de achtervork passeert.
Monteer een magneetje (kan willekeurig zijn) op de op de binnenkant van je pendaal.
De snelheid gemeten door de sensor is een stuk lager. Dus de bekrachtiging blijft doorgaan.
Ik reed daar 45 km/h mee.
Let wel je snelheids uitlezen is ook fout (veel te laag) , dus je moet een aparte km teller erop zetten.

Succes

In de computer van mijn Bosch kan ik de wielomtrek in cm instellen. De computer verwacht bij wielomtrek 200 cm bij dezelfde snelheid vaker een puls dan bij 218 cm (28 inch). Oftewel: de begrenzing op 25 km verschuif ik naar 27 km/uur. Het display geeft 25 km/uur aan.
Of heeft iemand dit al gemeld?

Op 13 juni 2021 21:33:09 schreef Brightnoise:
In de computer van mijn Bosch kan ik de wielomtrek in cm instellen. De computer verwacht bij wielomtrek 200 cm bij dezelfde snelheid vaker een puls dan bij 218 cm (28 inch). Oftewel: de begrenzing op 25 km verschuif ik naar 27 km/uur. Het display geeft 25 km/uur aan.
Of heeft iemand dit al gemeld?

yep, tolerantie van de bandenmaat. kan je veel afwijken? maw zou je bv 20" wielen kunnen instellen, of zit je met een limiet van pakweg 195-230cm? op 195cm zou je dan een 26" wiel hebben met sport bandje op.

mijn fiets had origineel 20" wielen met iets van 27 of 32 banden (weet niet meer, absoluut niet comfortabel). nu rijd ik met 55 banden rond. scheelt hem direct veel (omtrek van 147cm naar 162cm of 10% meer. zou men fiets dus op de kop 25 gaan, rijd die nu 27,5)
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN3546.JPG

Op 9 juni 2021 20:30:22 schreef fcapri:
...

nu voor de wettelijkheid, er zijn zat fietsmakers die de fiets zo op 28km/h zetten, zal wel met een tolerantie waarde zijn voor als je andere banden hebt.
...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Morgen zal ik eens kijken waar de limiet ligt. 100 cm omtrek instellen gaat lekker hard, maar mogelijk kan dat niet....

3,2 pulsen per seconde is het nu en ik weet dat er een instelmarge is.

De nieuwste software (Bosch Intuvia) is begrensd m.b.t. deze instelmogelijkheid. Wielomtrek minimaal 211,8 cm. Helaas.

Dan kun je tot 25,7 km/hr ondersteuning krijgen.
Maar misschien is die instellingsbegrenzing via een computer en USB-kabel te wijzigen.

Het is hier dichtbij in de buurt al gebeurd. Een jongeman had aan zijn fiets gesleuteld en die deed nu 35 in plaats van 25 Km per uur.

Toeval wil dat politie hem in de wijk aanhield voor controle.
Fiets is nu voorlopig verbeurd verklaard en een stevige boete er boven op.

Weet dat als je zo rondrijd en een ongeluk hebt alle kosten voor jou zijn. Zeker als de andere partij gewond raakt door jou met opgedreven fiets... Wee uw gebeente, ik wil niet in je schoenen staan.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

211 zit dan idd dicht bij de kleinste band die je kan monteren op ee, 28" velg (700x23 => 209.7) maar denk niet dat iemand een 23 band op een gewone velg kan leggen, dat zijn kleine koersbandjes. denk dat 28 het minste is met gewone velgen. je kan natuurlijk altijd groter banden monteren dan origineel voorzien was. door een smalle velg in het wiel te laten spaken, kan je dikkere banden steken, die toch smaller getrokken worden. trukje dat ik dus toepas met die 55'er banden op mijn 20" fietsvelgjes. vroeger had ik een brommer velg op een fietsnaaf gespaakt zitten, zodat ik 17" brommer banden kon steken.
t is maar hoever je wil gaan met aanpassen :-)

http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/wielen/640/IMG_20190310_165248.jpg

en mijn fiets is fysiek dan ook al aardig aangepast om dergelijke banden te kunnen gebruiken. homologatie van mijn fiets bestaat niet aangezien de mijne één van de eerste 25 handgemaakte prototypes is, en daar is geenenkele van die 25 gelijk als een andere.
op snelheid kunnen ze mij ook niet pakken, want dat ding loopt zonder motor al 50km/h op vlakke baan en +70 bergaf

http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/IMG_20190317_093007.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 14 juni 2021 12:13:29 schreef fcapri:
op snelheid kunnen ze mij ook niet pakken, want dat ding loopt zonder motor al 50km/h op vlakke baan en +70 bergaf

O, met die snelheid, je bedoelt dat dus letterlijk :-)

als ze mij tegenhouden en zeggen: ge ging precies wel sneller dan 25 hé, is uw motorke opgedreven

kijk hier maar eens vanaf 1:45
https://www.youtube.com/watch?v=nAr3qMLfPvA

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 14 juni 2021 12:13:06 schreef CrossFireX:
Het is hier dichtbij in de buurt al gebeurd. Een jongeman had aan zijn fiets gesleuteld en die deed nu 35 in plaats van 25 Km per uur.

Toeval wil dat politie hem in de wijk aanhield voor controle.
Fiets is nu voorlopig verbeurd verklaard en een stevige boete er boven op.

Weet dat als je zo rondrijd en een ongeluk hebt alle kosten voor jou zijn. Zeker als de andere partij gewond raakt door jou met opgedreven fiets... Wee uw gebeente, ik wil niet in je schoenen staan.

Op zich een bijzonder geval te noemen want met mijn normale MTB in hoog verzet rijd ik makkelijk 40km/u.
Dan mogen ze van mij rond deze tijd met goed weer ook langs de straten gaan staan voor alle wielrenners die (over de autobaan) rond de 40-50km/u rijden.

Shiptronic

Overleden

Op 14 juni 2021 14:19:33 schreef fcapri:
als ze mij tegenhouden en zeggen: ge ging precies wel sneller dan 25 hé, is uw motorke opgedreven

kijk hier maar eens vanaf 1:45
https://www.youtube.com/watch?v=nAr3qMLfPvA

Dat is ook een beetje het probleem van die dingen, je ziet ze nauwelijks(veel te laag) compleet verscholen achter struiken en dodehoeken, en als je ze ziet schat je de snelheid compleet verkeerd in :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 13 juni 2021 19:08:38 schreef fcapri:
[...]

hangt af van de werking. als gashendel zonder trappen is het idd verboden, omdat je dan een bromfiets bent en geen fiets met ondersteuning.
een gashendel als 'traploze ondersteuningsniveau regeling' mag wel, dan moet je trappen en bepaal je hoeveel ondersteuning met die hendel. dit is wel toegelaten

HAHAHAHA

Vertel dat de fietsenmaker maar,
die heeft bij mij ongevraagd toch weer een update ingeschoten.
Wanneer ik nu boven de 5 km/uur getrapt heb, is trappen niet meer nodig en is gashendel genoeg.
1 maar: zet je hem in de hoogste versnelling heb je de gashendel ook niet nodig, gaat gewoon 25km/uur en kan je dus alleen vaart minderen door te remmen..........
Dus: trappen is niet nodig om de ondersteuning te activeren en hij kijkt zonder dat kettingwielen draaien toch wel naar de schakelhendels van de derailleur. Heel apart.

Geweldig.
Lekker deskundig volk daar.
Dus wat die allemaal verkloot heeft....
Ga ik niet meer naar terug.
Voordat je het weet valt ineens na de garantietijd alles uit.
NU werkt alles nog.
Motor in achterwiel overigens.

Op 14 juni 2021 19:06:42 schreef Shiptronic:
[...]

Dat is ook een beetje het probleem van die dingen, je ziet ze nauwelijks(veel te laag) compleet verscholen achter struiken en dodehoeken, en als je ze ziet schat je de snelheid compleet verkeerd in :(

ja, en tot oktober vorig jaar reed een velomobiel OP STRAAT. niet op fietspad, niet achter struiken, niet in dode hoeken. maar opeeens hebben ze in belgie beslist dat die 3/4wielers ook verplicht op het fietspad moeten. fietspaden met 2richting die vaak amper 1meter breed zijn, moet nu zo een ding op aan 50km/h en tegenligger fietsers kruisen aan 20km/h. GEK.
ook scheuren wij dus nu aan 50 rakelijks langs voordeuren en opritten. die zien ons ook niet komen, heb al vaak moeten uitwijken door autos die smorgens van de oprit komen.

dit is een WAW, zowat de kleinste en snelste velomobiel, de mijne is een pak breder en hoger. als die die niet gezien hebt, heb je een porsche cabrio ook niet gezien
http://www.velomobil.no/bilder/porsche_boxter_s_velomobile_waw045.jpg

en dan zie je een moto ook niet
http://www.lerepairedesmotards.com/img/lexique/velomobiles_hd.jpg

hier rijd ik mee, mijn front is al hoger dan het dak van zo een WAW, en daar steekt mijn hoofd en dakje nog eens bovenuit
https://i.ytimg.com/vi/1nGmvtU1h6k/mqdefault.jpg

ik niet
http://humanpoweredmessages.com/construct/images/AAW-roll_640.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

HoHo, bij een motor komt er nog een rijder bovenop! en die maken een stuk meer leven dus die hoor je dan wel.

En dat orange is top, dat zilveren ding met zwarte dop kwa zichtbaarheid: waardeloos.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 juni 2021 20:21:02 schreef Shiptronic:
HoHo, bij een motor komt er nog een rijder bovenop! en die maken een stuk meer leven dus die oor je dan wel.

ja, men electrische scooter, hoor je die ook? en als ik men kop tegen het stuur houd voor de aerodynamica, ben ik ook een pak lager.
bij mij komt er ook nog eens een kop bovenuit EN een dakje, EN mijn rolbeugel

mijn voorwiel is ongeveer 50cm hoog, ik denk dat de top van mijn dak rond de 1m20-1m30 zit
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN2249.JPG

mijn ford capri is 1m32 hoog volgens de specs. ga eens een foto nemen van de capri naast men fiets

de mijne is nu ook fel oranje.
toen ik die kocht was die matgroen, levensgevaarlijk als je naast haagjes rijd.
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN1857.JPG
daarna heb ik die alu gepolijst, heel schoon in de zon, rampzalig bij regenweer
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN2924.JPG
daarna fel oranje

http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN5299.JPG

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 14 juni 2021 20:31:22 (29%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Zolang jezelf maar bewust bent van je (on)zichtbaarheid.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.