360º draainbare waterkoker, wat kan ik ermee bouwen?

Ik heb nu twee defecte waterkokers (lek volgens mij) die ik maar bewaar omdat ik de illusie heb nog ooit iets ermee te doen.

Maar de inspiratie komt niet...
Iemand nog een idee? Je kunt een 230V~ connectie maken in 1 seconde die 3000W aankan (net zoals de gemiddelde stekker...) maar bovendien 360º kan draaien.

Zal al te denken aan iets van een roterende windmolen, maar net echt buitengebruik materiaal.

Anders knip ik het snoer ervan af, mik de rest weg en is er weer een druppel op de gloeiende plaat opgeruimd...

Zoiets:

Anoniem

Op 12 juni 2021 23:12:11 schreef r-p:
Ik heb nu twee defecte waterkokers (lek volgens mij)

Dat kun je makkelijk zelf meten. Je giet er een maatbeker water in en ' savonds giet je die terug in die beker. Is het minder dan is ie lek, is het meer, heeft er iemand in geplast. ;-)

die ik maar bewaar omdat ik de illusie heb nog ooit iets ermee te doen.

Een schitterende carriere als illusionist ligt voor je

Maar de inspiratie komt niet...
Iemand nog een idee? Je kunt een 230V~ connectie maken in 1 seconde die 3000W aankan (net zoals de gemiddelde stekker...) maar bovendien 360º kan draaien.

Zal al te denken aan iets van een roterende windmolen, maar net echt buitengebruik materiaal.

tja, een windmolen die niet roteert heb je niet veel aan hé.

Anders knip ik het snoer ervan af en is er weer een druppel op de gloeiende plaat opgeruimd...

Dat is nog het beste. Misschien een tentoonstelling organiseren van je verzameling afgknipte snoeren. Is vast interessanter dan de huidige zomer kunsttentoonstelling. Zeven opeengestapelde zandzakken op het strand, een roodgeverfde stelling rond een boom, een rotonde verkeersbord op een molensteen...

Zucht, de zomervakantie is nog niet begonnen en de verveling slaat elk jaar vroeger toe.

Sine

Moderator

Zucht, de zomervakantie is nog niet begonnen en de verveling slaat elk jaar vroeger toe.

Dat is te merken aan je posts van vandaag ja ...

Zal al te denken aan iets van een roterende windmolen, maar net echt buitengebruik materiaal.

Echt roteren kan dat ding uiteraard niet (lang) Het geheel is bedoeld zodat je het ding vrij op de voet kunt zetten, niet zodat je er pirouettes mee kunt draaien als het ding water aan het koken is.
Als sleepcontact is het zo versleten.

Arco

Special Member

Aan haardrogers zit ook zo'n draaikontakt.
Het heeft me altijd verbaasd dat je nooit problemen ziet ermee (de kontakten zien er nu niet erg stevig uit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

ik heb eens gelezen dat er iemand een zeer stabiele VFO had gemaakt in een waterkoker...de temperatuur was zeer stabiel, daardoor ook de frequentie,((geen uitzettende of krimpende frequentiebepalende onderdelen)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een draadloos strijkijzer. Telkens je het strijkijzer neerzet doe je dat in de houder. Dan "laadt" het thermisch op.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
mel

Golden Member

Op 13 juni 2021 08:12:15 schreef EricN:
Een draadloos strijkijzer. Telkens je het strijkijzer neerzet doe je dat in de houder. Dan "laadt" het thermisch op.

ook makkelijk op de camping...ff in de bbq houden.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zijn het dezelfde als op de foto van Tefal?
Hoe oud zijn die geworden? Is Tefal nu ook al afgezakt tot ching-chong kwaliteit?

die kokers hebben geen echt element meer, alleen nog een alu plaatje met gedrukte weerstand. die klapt door bij leeg aanzetten of gewoon zwak punt. dat was 15 jaar terug al zo. zijn ook dingen van 25€, dat is niet veel kwaliteit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 juni 2021 07:39:21 schreef mel:
ik heb eens gelezen dat er iemand een zeer stabiele VFO had gemaakt in een waterkoker...de temperatuur was zeer stabiel, daardoor ook de frequentie,((geen uitzettende of krimpende frequentiebepalende onderdelen)

Niet een waterkoker maar een 'melkkoker', en dat was in die tijd de naam van een hoge, smalle pan om melk in te koken... op het gasvuur.
Zo'n melkkoker vormde een ruime, stabiele, goed afgeschermde behuizing voor de oscillator. Maar het was niet de bedoeling dat de VFO op het fornuis ging!
https://geheugenvanoost.amsterdam/image/2016/9/20/melkkoker_1.jpg
De melkkoker-VFO vind je hier.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je kunt het warmte element eruit halen, ook al zou je een bosje weerstand draad eruit halen, dat kan je weer ergens anders voor gebruiken.
Bijvoorbeeld als shuntweerstand voor een dikke voeding.
Of als dummyload voor een dikke voeding.

Voor een windmolen kun je beter een as van een fietswiel gebruiken en daaromheen beginnen wat te bouwen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

Op 13 juni 2021 11:01:23 schreef Frederick E. Terman:
[...]Niet een waterkoker maar een 'melkkoker', en dat was in die tijd de naam van een hoge, smalle pan om melk in te koken... op het gasvuur.

Ik zal nooit aan dat Nederlandse keukenjargon wennen.
Bij ons is een pan een plat recipient bedoeld om te bakken en te braden. Een pot is een hoge versie daarvan bedoeld om iets in te koken of te stoven.
Hoe dan ook, zo'n 360° contact lijkt leuk, maar ik zie er geen zinnige toepassing voor.

Dat noemen ze daar een braadpan. Levert verwarrende situaties op in de vakantieparken aldaar. Vraag je een pan. Komen ze met een pot af. Hahaha.

Gelukkig is er met mobieltjes geen verwarring. Dat woord is aan beide kanten gekend.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 13 juni 2021 18:53:41 (23%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 juni 2021 18:46:38 schreef grotedikken:
[...] Ik zal nooit aan dat Nederlandse keukenjargon wennen.
Bij ons is een pan een plat recipient bedoeld om te bakken en te braden. Een pot is een hoge versie daarvan bedoeld om iets in te koken of te stoven.

Diff'rent strokes, baby! Voor BE dus een hoge, smalle pot om melk in te koken.
Overigens hebben ze hier nog altijd de uitdrukking 'potten en pannen', dus daar zit het onderscheid nog wel. Maar in NL denken ze tegenwoordig bij een pot eerder aan een stenen of glazen pot.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Denk ook aan ‘s konings ‘WC pot’. >:)

Overigens wordt het woord ‘pot’ ook gebezigd voor een bepaald hennepproduct O-)

Zo’n melkkoker is in feite meer een kan; er zit meestal een schenktuit aan en er hoort een speciaal deksel bij dat er voor zou zorgen dat de melk niet overkookt.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 13 juni 2021 22:54:49 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 13 juni 2021 22:38:29 schreef Tidak Ada:
Denk ook aan ‘s konings ‘WC pot’. >:)

Daar staat dan weer een bedpan tegenover...
Maar daarmee heeft R-P nog geen toepassing voor zijn 360° draaibaar netspanningscontact.
Ik heb nochtans ook heel wat rommel liggen waarvan ik ooit nog eens hoop gebruik te maken, maar hier schiet mijn inspiratie eveneens te kort. Naar de vuilcontainer dan maar?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 13 juni 2021 23:04:18 (25%)

benleentje

Golden Member

Gewoon een usb kabeltje eraan en je kan je telefoon 360 draaien en opladen tegelijk. :0.

Of je bouwt een voeding in de waterkoker, heb je een roteer-bare voeding.

Maar in principe kan je die connector wat het is gewoon is voor alles en nog wat gebruiken. Maar zo heel bijzonder is het niet want er zijn veel meer draaibare connectors Het enige aparte hieraan is dat het is uitgevoerd als een soort dokking-station. Weet even geen beter woord.

Het is dan ook gewoon een marketing kreet waardoor jij denkt dat het heel bijzonder is.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/Photo-RoundPowerConnectors.jpg/525px-Photo-RoundPowerConnectors.jpg

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

@GD:
Even ter verduidelijking:

Op 13 juni 2021 22:38:29 schreef Tidak Ada:
Denk ook aan ‘s konings ‘WC pot’. >:)

https://www.youtube.com/watch?v=wFRJ6jkcQxw

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Onze koning zou nooit zoiets volks doen.. Die breekt eerder zelf in twee dan de wc pot :-)

Het zijn twee identieke Brauns. Als roterende windmolen had ik niet de wind-bladen gedacht (duizenden rotaties per dag) maar het in de wind-draai-contact. Dus misschien één volle rotatie per dag of zo. Wel eens gezien dat iemand dit met een 6,3mm Jackplug had opgelost wat prima werkte. (geen kilowatts uiteraard...)

Nou, als jullie al niets briljants weten kan het met een bewust hard gerust hart (ben ook aan vakantie toe) de kliko in (na slopen snoer en verwarmingsspiraal).

Tidak Ada

Golden Member

Op 14 juni 2021 20:00:29 schreef grotedikken:
Onze koning zou nooit zoiets volks doen.. Die breekt eerder zelf in twee dan de wc pot :-)

Roze balletten? >:) O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †