pcb UV greensilk zeefdruk gaas

Hallo allemaal,
Als ik pcb's maak coat ik ze meestal met strijkbare UV-bluesilk sheets.
Werkt goed met een dunne zeer lichtblauwe kleur.
Het is ook niet echt krasvast.

Ik probeer mijn pcb's nu eens met een UV greensilk te coaten.
Eerst de methode om de verf met een plastic vel aan te drukken om zo goed mogelijk te verspreiden dat vaak fout gaat met ongelijkmatigheid waardoor je donkere en lichte plekken ziet.
En natuurlijk print is mislukt!

Daarna de methode met zeefdruk waar ik gewoon een beschikbaar gaasje voor pakte en de lak toch niet goed vloeide.
Naderhand was een rooster motief op de pcb te zien.

Op 30 augustus 2005 11:16:02 schreef Arwin:
als je dat spul er op zeefdrukt dan krijg je een mooie gelijkmatige verdeling dus geen strepen en dergelijke wat van belang is voor het proces omdat je dan geen dikkere en dunnere lagen krijg wat belangrijk is voor het uithardings proces.

Nu dacht ik een bepaalde maat (80-500mesh) fijnmazig nylon gaas ervoor te gaan gebruiken.
Iemand ervaring hiermee?
Hoe fijn en hoog moet dat zijn om goed te vloeien voor een mooi resultaat?

All technology is alien for me!

Het is me niet helemaal duidelijk wat je precies voor ogen hebt.
Bedoel je dat je eerst een print maakt dmv een bluescreen en wanneer die klaar is dat je hem dan wilt gaan coaten met een greensilk, zoals een soldeermasker dus?
Dat kan veel eenvoudiger door er direct een UV folie op te plakken en die te belichten en ontwikkelen in plaats van te zitten knoeien met verf of lak.
De volgende folie is daar speciaal voor gemaakt en is krasvast en soldeerbestendig.
Ik heb die zelf regelmatig gebruikt en naar mijn idee is het van dezelfde kwaliteit als een professioneel soldermask.
Als je wilt dan kan ik je wel een stukje leveren voor proef.

https://www.rembrandtelectronics.com/product/dynamask-solder-mask-star…

Bedankt voor uw antwoord.
Ik gebruik fotoprint uit de winkel om met UV te belichten.
Na ontwikkelen en etsen moet er nog een negative UV soldeermasker erop waarvoor ik de nylon mesh zou gebruiken.

De Dynamask is groen en ken ik nog niet.
De strijkbare UV-bluesilk sheets zijn licht blauw met redelijk dezelfde werking.

De UV resist lakken zijn er in zeer veel kleuren te krijgen en zover ik weet geen laminator nodig.

All technology is alien for me!

Met de Dynamask sheets kun je de zeefdruk stap overslaan, het wordt direct op de PCB aangebracht.
Hierdoor is het maar eenmalig te gebruiken.
Het is na het ontwikkelen en naverwarmen keihard en hittebestendig.
Zeefdruk heeft natuurlijk een voordeel bij grotere producties.
Voor het aanbrengen van de Dynamask heb je wel een laminator nodig

Wat is de ontwikkelaar, NaOH?
Kan het met een normale hitte laminator of moet het een gemodificeerde hoogte zijn?

All technology is alien for me!
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zal het morgen nog even checken, maar ik dacht dat ik natriumcarbonaat gebruikte (NaCO2)
Als laminator gebruik ik er een uit de kringloop van een solide kwaliteit. niet zo'n hele lichte, anders trekt de motor de print er niet door (of je moet met de hand helpen).

I love it when a plan comes together !

@ritmeester
Is het net zo mee te werken als NaOH, Amoniumpersulfaat, Natriumpersulfaat, Fe3Cl, waterstofperoxide en aceton?
Waar moet ik extra op letten bij gebruik van Na2CO3 ?

@Brainbox en Shiptronic
Tweedehandse oudere laminator nog niet gevonden.
Ik heb gezocht op "pcb laminator modification" van hedendaagse laminators dat per type verschilt.

All technology is alien for me!

Een aantal verschillende youtubers hebben filmpjes gemaakt (en hebben succes) met dergelijke "droge film" technieken, een UV-laser en een XY tafel met wat stappenmotoren.

B.v. Marco Reps:
https://www.youtube.com/watch?v=gm5P74vcB84

Ik verbaas me ook erg over "Wegstr".
Op zich een leuk machientje, maar het ziet er uit als wat geschilderde MDF planken, EUR20 aan aluminium en EUR100 voor stappenmotoren en draadeinden.
Mijn verbazing is over de EUR4000 die dat ding moet kosten. Er zit < EUR300 materiaal aan. Ook is ter tegenwoordig ruim voldoende open source software om een dergelijke machine aan te sturen. B.v. GRBL.

Ik heb het nog even opgezocht, maar het is Na2CO3 zoals Ritmeester al aangaf.
Dit is in principe gewoon huishoudsoda en overal te krijgen.
Degene die ik heb is wat fijner van structuur en chemisch zuiver.
Bij huishoudsoda is die zuiverheid niet gegarandeerd, maar ik vraag me af of dit wat uitmaakt.
Hier onder nog eens een duidelijk stappenplan en uitleg over het gebruik.
https://www.instructables.com/Dry-Film-Solder-Mask/

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ah…

moniumpersulfaat, Natriumpersulfaat, Fe3Cl zijn voor deze z.g. droge film niet nodig.
Die gebruik je alleen tijdens het weg etsen van het koper.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op donderdag 10 juni 2021 22:26:55 (18%)

@Kortsluiting_Online
M.b.v. een laser ontwikkelen is ook leuk gevonden.
Ik had ook eerder gezien dat ze zelfs direct ermee etsen.
Een open laser is voor mij iets te onveilig.

"Wegstr" is CNCmachientje inderdaad duur.

@Brainbox
Huishoudsoda is onzuiver t.o.v. baksoda, gebruik je die?

All technology is alien for me!

Na2CO3;

Hoe zuiverder hoe beter. De ontwikkeling moet niet te lang duren omdat dan de Dynamask folie los kan komen van de printplaat. In dit stadium is de folie alleen nog maar "geplakt" op de printplaat.

Je gebruikt 10 gram Na2CO3 op 1 liter water.

De instructies in de hierboven vermelde YouTube link zijn duidelijk en wijk hier zo min mogelijk van af.

I love it when a plan comes together !

Huishoudsoda is onzuiver t.o.v. baksoda, gebruik je die?

Destijds heb ik het natriumcarbonaat bij Octamex (Duitsland) besteld, die had toen als enige ook de film.
Bestaat nu niet meer.

bprosman

Golden Member

Misschien "none of my business" en offtopic maar met de huidige Chinese printboeren (waar je je printen binnen een week in huis kunt hebben) wil je dan al da chemikalien geklieder thuis nog wel ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
wtt

Golden Member

Als je nou je huiswerk ook in China laat maken (en je examens ook)...
Scheelt weer iets om over na te denken..

Maar zonder dollen, het is toch hoog tijd dat we zoveel mogelijk werk/produktie/kennis hier (Europa) hebben en houden!? Dat weet iedereen toch? Toegeven, we zijn een beetje laat met die conclusie, maar om ons er dan maar bij neer te leggen...

Daarnaast is het (als je een beetje oppast met de viezigheid) ook leuk om te doen (hobbiematig). Althans, voor velen die zich er wel aan wagen.

Als je toevallig over de volgende middelen beschikt:

-een laminator
-ontwikkelaar
-een klein oventje
-UV belichtings TL buizen

dan kun je best mooie printplaten zelf maken.
En @wtt heeft gelijk, het is leuk om te doen, als alles tenminste goed gaat.
Maar als je de juiste instructies van het filmpje op youtube op volgt en daar niet van afwijkt, zal het resultaat ook goed zijn.
Voor grotere aantallen en verdien je je geld met elektronica, dan zou ik uitwijken naar een printboer.

Telefunken Sender Systeme Berlin
bprosman

Golden Member

Maar zonder dollen, het is toch hoog tijd dat we zoveel mogelijk werk/produktie/kennis hier (Europa) hebben en houden!? Dat weet iedereen toch? Toegeven, we zijn een beetje laat met die conclusie, maar om ons er dan maar bij neer te leggen...

Ehhh die kennis , blijft toch hier ? Jij maakt toch het ontwerp en het blijft jouw "Intellectueel eigendom" , alleen de fabrikage besteed je uit.

Tja als je "gepiel in de keuken" wil bestempelen als "Europese productie" :+
Maar als je het leuk vind vooral blijven doen

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor de Na2CO3 info.

Toch goed om iedereen hun mening te zien dat verschilt maar toch heeft iedereen qua inzicht weer gelijk dat ook weer per situatie verschilt.
* DIY versus uitbesteden,
* Kennis bewaken t.o.v. uitbesteden,
* Diverse tools nodig t.o.v uitbesteden.

Op 11 juni 2021 07:36:10 schreef ritmeester:
...De ontwikkeling moet niet te lang duren omdat dan de Dynamask folie los kan komen van de printplaat. In dit stadium is de folie alleen nog maar "geplakt" op de printplaat.

In welk stadium wordt het dan wel die krasvaste harde greensilk?

[Bericht gewijzigd door AlienPaul op zaterdag 12 juni 2021 03:59:32 (38%)

All technology is alien for me!

Op 12 juni 2021 03:57:48 schreef AlienPaul:

... In welk stadium wordt het dan wel die krasvaste harde greensilk?

Al je vragen worden beantwoord in het filmpje wat hierboven staat.

I love it when a plan comes together !

Tijdens de laatste fase wordt de print uitgehard door een half uur te belichten met UV.

Dynamask is zeer goed te gebruiken om home made printplaten te voorzien van een soldeermasker.

Home made printplaten zijn ook leuk om te maken mits er wordt gewerkt via de bijgesloten documenten . (yep, zijn al oudjes maar werkt nog steeds :-) )

Lekker en schoon werken is bij mij altijd een pre.

In het aangehaalde YouTube filmpje over Dynamask heb ik zo goed als kan laten zien hoe je dit Dynamask moet aanbrengen op een geëtste printplaat. Je moet deze volgorde aanhouden en dan komt het allemaal goed.

Een schone werkplek is zeker aan te raden want stof en andere troep wil je niet onder het Dynamask hebben.

--------
Ooit een keer een klager gehad in Brazilië die het maar niet voor elkaar kreeg om het Dynamask mooi te ontwikkelen. Toen ik vroeg om wat foto’s van zijn setup en omgeving zag ik hij dit deed in houtzagerij.

diyprintplaat.nl-Ontwikkelen.pdf

diyprintplaat.nl-Etsen.pdf

diyprintplaat.nl-Soldeermasker.pdf

I love it when a plan comes together !

@ritmeester
Bedankt voor de pdf's.

Op 12 juni 2021 06:55:42 schreef ritmeester:
Al je vragen worden beantwoord in het filmpje wat hierboven staat.

Op 12 juni 2021 09:30:38 schreef Brainbox:
Tijdens de laatste fase wordt de print uitgehard door een half uur te belichten met UV.

Ik vraag dit omdat ik ook vaak soortgelijke filmpjes zag waarbij ze de krasvaste harde greensilk laag verkregen door het alleen in de oven te stoppen.
In het filmpje wordt het op een mini grill 50-60°C gezet.

Opmerkelijk daarin was dat ze bij de toplaag geen pauze polymeriseertijd hanteerde.
Ik weet niet meer of dat bij die strijkbare UV-bluesilk sheets was met redelijk dezelfde werking.

All technology is alien for me!

Op 13 juni 2021 19:22:38 schreef AlienPaul:
@ritmeester

Ik vraag dit omdat ik ook vaak soortgelijke filmpjes zag waarbij ze de krasvaste harde greensilk laag verkregen door het alleen in de oven te stoppen.
In het filmpje wordt het op een mini grill 50-60°C gezet.

Ik vraag mij af of je het filmpje wel goed bekeken hebt.

I love it when a plan comes together !

Film stappen volgens mij:
4x door laminator
Koud water afspoelen
Belichten met afgedrukte sheet erop
1 uur polymeriseren in donker
Ontwikkelen in Na2CO3 met warm water
Afspoelen met water
Op een mini grill 50-60°C drogen (en harden?)
30 minuten belichten

Op 13 juni 2021 19:22:38 schreef AlienPaul:
Ik vraag dit omdat ik ook vaak soortgelijke filmpjes zag waarbij ze de krasvaste harde greensilk laag verkregen door het alleen in de oven te stoppen.
In het filmpje wordt het op een mini grill 50-60°C gezet.

Als ik het goed begrijp werd het dus alleen gedroogd op de mini grill maar het uitharden alleen m.b.v. belichten.
Bij andere video's ook voor bluesilk, denk ik, zag ik dat de oven werd gebuikt voor alleen uitharden zonder nabelichten.

Wat heb ik dan niet goed in filmpje bekeken?

All technology is alien for me!