kwh meter

mvdk

Golden Member

Op die onderste foto, waar u met dat gereedschap op dat blokje met 4 schroeven wijst, dat is het nul blokje.

Edit: Voor je zonnepanelen opbrengst is zo'n ouwe meter wel leuk.
Een ander forumlid kwam laatst ook met zo'n oud ding langs.
Voor het in de gaten houden van verbruik is het verstandiger om zo'n nieuwerwets metertje te gebruiken, ik sluit me wat dat betreft aan bij de anderen.
Jammer ook dat het glaasje defect is. Als het goed is, zit er aan de binnenkant van de kap een rand waar het glaasje inligt. Meet het op, en probeer ergens een passend stukje glas te scoren. Is beter voor de meter alstie gesloten is.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 12 juni 2021 23:11:57 (71%)

Op 12 juni 2021 23:00:25 schreef mvdk:

Jammer ook dat het glaasje defect is. Als het goed is, zit er aan de binnenkant van de kap een rand waar het glaasje inligt. Meet het op, en probeer ergens een passend stukje glas te scoren. Is beter voor de meter alstie gesloten is.

Het hoeft natuurlijk niet per sé glas te zijn. Glas is origineel, maar plexiglas of lexaan is veel makkelijker te bewerken en is functioneel net zo goed. Je ziet het verschil ook niet echt.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

ok, bedankt.
ik heb nog een stukje plexiglas om ervoor te plakken.

Ik als huurder zou niet blij zijn met een knoei-meter van een (on)handige doethetzelfert.
Kijk eens bij conrad, daar heb je voor €50 een geijkte meter met papieren.
Heb je daar tenminste geen gemiep over.

De huurder is misschien onder de indruk van een meter met papieren, maar als je denkt dat je dan aan de wettelijke voorschriften voldoet heb je het mis.

mvdk

Golden Member

Het is toch best wel interessant hoe hier altijd met argwaan word gekeken naar de netbeheerders hoe die omgaan met de metrologiewet, en de moeite die erin gestoken word om de verbruiker op een eerlijke manier af te rekenen, en hoe makkelijk erover gedacht word als het om campings, jachthavens en private verhuur gaat.
Ik heb in de jaren zeventig en tachtig meerdere malen staan praten met onze meterijkers, en die hadden echt geen instelling van om de meters in het voordeel van het bedrijf af te regelen. Integendeel, zou ik bijna zeggen.

bprosman

Golden Member

en hoe makkelijk erover gedacht word als het om campings, jachthavens en private verhuur gaat.

Waarom zouden die wel het risico willen nemen hun klanten te bedonderen ?
Wat ik al zei, "Huisleverancier" van veel campings (Spie) installeert al jaren niet geijkte maar gewoon goede meters.
Als er geen sticker op zit wil dat nog niet zeggen dat ze niet goed meten of met een (te grote) afwijking.
Als dat zo was hadden we dat "Radar circus" niet gehad met die slimme meter
En al zeker geloof ik niet in het feit dat er bij campings, jachthavens etc "opzet" in het spel is. Daarvoor zijn de "Zoovers" en "Truspilots" een te machtig medium tegenwoordig.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 13 juni 2021 23:29:10 (57%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik kom zat tussenmeters tegen, en vrijwel geen enkele is ook echt gekeurd voor handelsdoeleinden. ken een gebouw waar 190 eigen meters hangen met 1 groot verbruik aansluiting, maar die meters zijn ook niet voor handelsdoeleinden gekeurd. pas was er 1 van stuk, die was al 2 jaar bezig om 5 cijfers over de 9 te tillen. men verrekent het verbruik van die meters met de gebruikers en de rest van het stroomverbruik is dan algemeen verbruik .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Waarom zouden die wel het risico willen nemen hun klanten te bedonderen ?

Hoeveel netbeheerders hebben we in nederland? Kan u hetzelfde aantal jachthavens, campings enzovoort aanduiden die een vergelijkbaar systeem van controle op de goede werking van hun kWh meters in stand houden?
Een meter kan bij ingebruikstelling "goed" zijn, na een aantal jaren kunnen er afwijkingen optreden. Dat geld trouwens ook voor andere meet en weeg inrichtingen. De wetgever heeft bepaald, in overleg met betrokken partijen, welke keurings en onderzoek procedures voor verschillende meet en weeg instrumenten er toegepast worden. Een oudijzer handelaar krijgt af en toe bezoek, een tankstation ook. Weet niet hoe het tegenwoordig met kleinbedrijf zit, mijn ouders hadden een bakkerij, met bascule weegschalen en gewichten. Die moesten ook geregeld onderzocht en geijkt worden.
Gaat om eerlijke handel.

tja, de controle van dergelijke meters is dermate duur, en dat mag de klant ook betalen. de marginale afwijking van die meters wordt dan op de koop toe genomen. kom ook wel gevallen tegen waar 1 gebruiker dan veel te veel stroom betaalt omdat de verhuurder de goedkoopste pool de meters liet installeren die alle andere meters weer achter die van 1 huurder had gezet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het hele punt is hier dat een meter waar geld over wordt verrekend onder toezicht moet staan van een erkend meetbedrijf.
Er zijn hier nog steeds lieden die daar niet aan willen en blijven zeggen dat het ook goed is als je een geijkte meter koopt. Dat is wettelijk gezien niet genoeg.

Ook het argument dat er niet op wordt gehandhaafd slaat nergens op. Je mag niet op de stoep fietsen, iedereen weet dat en velen doen het toch. Daar wordt ook nauwelijks op gehandhaafd, maar dat wil niet zeggen dat het dus mag.

Dat de firma Spie kWh-meters in grote aantallen op campings zet zegt me ook niks. Die zijn gewoon in overtreding, maar misschien weten ze dat zelf niet eens. Het zou wat anders zijn als ze een erkend meetbedrijf zijn, maar dat zijn ze niet.

bprosman

Golden Member

tja, de controle van dergelijke meters is dermate duur, en dat mag de klant ook betalen. de marginale afwijking van die meters wordt dan op de koop toe genomen.

De hoofdmeter is geijkt , daar rekent de camping op af met de energieleverancier. Als je de som van alle onderliggende meters neemt weet je aardig of het plaatje klopt.

Dat de firma Spie kWh-meters in grote aantallen op campings zet zegt me ook niks. Die zijn gewoon in overtreding

Dan klopt je verhaal niet. Volgens mij mag je best ongeijkte meters plaatsen maar er niet op verrekenen, althans dat begrijp ik uit het stuk van het agenstschap. Maar de installateur verrekend niet, dat doet de camping / jachthaven eigenaar. Hoe kan de installateur dan in overtreding zijn ?

Er zijn ook campingplaatsen waar wel een meter hangt maar waar voor de stroom een vast bedrag per etmaal gerekend word. Ook daar hoef je mi ook geen geijkte meter te hebben.

Weet niet hoe het tegenwoordig met kleinbedrijf zit,

In mijn familie en omgeving zitten aardig wat camping en jachthaven eigenaren (Nee gelukkig geen familie van Peter Gillis :+) en die hebben nog nooit enig bezoek gehad hierover. Vanavond nog nagevraagd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 juni 2021 00:13:30 schreef bprosman:
Dan klopt je verhaal niet. Volgens mij mag je best ongeijkte meters plaatsen maar er niet op verrekenen, althans dat begrijp ik uit het stuk van het agenstschap. Maar de installateur verrekend niet, dat doet de camping / jachthaven eigenaar. Hoe kan de installateur dan in overtreding zijn ?

Omdat de installateur weet dat die meters daar geplaatst worden voor verrekening. Waarom zou je anders een meter plaatsen?

Jinny

Golden Member

Ik ben het daar niet zo mee eens.
Ik weet niet dat die dingen daar zijn voor wat dan ook.
Ik wordt alleen gevraagd om ze te plaatsen. (iets dat ik met enige regelmaat wel doe).
Ik ben dus niet in overtreding naar mijn idee.
Bovendien is het niet mijn taak om politieagent te spelen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

Omdat de installateur weet dat die meters daar geplaatst worden voor verrekening. Waarom zou je anders een meter plaatsen?

Controle ? Monitoring ? Welk Chalet heeft er een wietplantage (ja het komt voor).

Ik ben het daar niet zo mee eens.
Ik weet niet dat die dingen daar zijn voor wat dan ook.
Ik wordt alleen gevraagd om ze te plaatsen. (iets dat ik met enige regelmaat wel doe).
Ik ben dus niet in overtreding naar mijn idee.
Bovendien is het niet mijn taak om politieagent te spelen.

Inderdaad, klopt ook (Juridisch) voor geen meter qua aansprakelijkheid als je denkt dat de installateur verantwoordelijk is.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 14 juni 2021 10:38:28 (49%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als campingbaas, geconfronteerd met een hoge energierekening van het elektriciteitsbedrijf kan je natuurlijk denken: Kutkasten gaan natuurlijk onzuinig met de stroom om!

Maar dat is een vooroordeel. Het is verstandig om eerst even een werkelijke meting te doen. Dus je kan best me ongeeikte meters eerst een indruk vormen van wat de gasten nu aan stroom verbruiken. Hoe dat varieert van gast tot gast enz. Als blijkt dat sommige gasten 10 euro per dag aan stroom verbruiken en andere 0.20, dan kan je beslissen om alsnog geijkt spul te gaan halen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het wil bij sommigen maar niet doordringen dat je er met "geijkt spul" niet bent.
Een meter waar geld over wordt verrekend moet geplaatst worden door een erkend meetbedrijf en ook onder toezicht blijven van dat bedrijf.
Ik heb het op dit forum al meerdere malen verteld maar sommigen blijven de hakken in het zand zetten. Ik denk dat ik er maar mee ophoud want het blijft praten tegen zoutpilaren.

bprosman

Golden Member

Ik denk dat ik er maar mee ophoud want het blijft praten tegen zoutpilaren.

Je zou ook inhoudelijk in kunnen gaan op vragen waarom jij denkt dat installateurs juridisch de fout in gaan zoals jij beweert ipv de "Het mag niet" Mantra te blijven spelen.

En misschien zou de wetgever eens wat meer aandacht kunnen besteden aan het feit van "Hoe laat ik mijn meters ijken", denk dat het gros van de camping / jachthavens geen flauw benul heeft.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 14 juni 2021 11:54:56 (26%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Officieel mag je “stroom” niet doorverkopen, geijkte of niet-geijkte meter maakt niet uit.
Alternatief is voor het schuurtje een aparte aansluiting aan te vragen.
Vaak mag dat weer niet van de netbeheerder omdat je geen meerdere aansluitingen op 1 adres mag hebben.
De keuze is dan, of niets zeggen, accepteren, en verrekenen, of voor veel geld een aparte aansluitnig te maken.
Als het verbruik niet al te groot is, dan weet ik wel onder welke ik het op zou lossen.

Zo ook bij campings, elk aansluitpunt voorzien van een officiele aansluiting?
Wie betaald dan het vastrecht (meterhuur, beschikbaar stellen en weet ik niet wat voor een kosten) dan als de aansluiting niet gebruikt wordt? Dan maar elke keer officeel afsluiten.
Ik wis het wel.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@prosman: Omdat een installateur hoort te weten dat hij/zij een verrekeningsmeter alleen mag plaatsen in opdracht van een erkend meetbedrijf of een netwerkbedrijf.
Maar vertel jij nou eens waarom je dat allemaal niet wenst te accepteren?

@Toet: er is nog een keuze, tussenmeters laten plaatsen door een erkend meetbedrijf.

bprosman

Golden Member

Op 14 juni 2021 11:58:01 schreef KlaasZ:
@prosman: Omdat een installateur hoort te weten dat hij/zij een verrekeningsmeter alleen mag plaatsen in opdracht van een erkend meetbedrijf of een netwerkbedrijf.
Maar vertel jij nou eens waarom je dat allemaal niet wenst te accepteren?

Het woordje (doel) wel of niet "Verrekening" bepaald de campingbeheerder niet de installateur. Zoals ik al aangaf, lang niet alle meters worden gebruikt voor verrekening.
Het woordje "Verrekening" komt in de offertes niet voor.

Officieel mag je “stroom” niet doorverkopen, geijkte of niet-geijkte meter maakt niet uit.

En gas ? Als je een eigen tank hebt staan ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 14 juni 2021 12:09:23 (13%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 juni 2021 12:07:03 schreef bprosman:
Het woordje "Verrekening" komt in de offertes niet voor.

Nee, maar je denkt toch niet dat ze bij Spie achterlijk zijn?

Jinny

Golden Member

En dan nog, niet iedere verrekening is gebaseerd op kWh.
Vaak staan er op jachthavens 'kwartjesautomaten' voor de stroom.
50 cent erin voor een kWh.
Of zit het stroomverbruik in het havengeld in. (heel veel plaatsen in Friesland)
Op die laatste kan ik me voorstellen dat je een meter per aansluiting hangt om te kijken of de hoeveelheid gebruikte kWh wel in verhouding ligt met het havengeld.

Ergo, Klaas, je blaft tegen de verkeerde boom....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 14 juni 2021 11:57:43 schreef Toeternietoe:
Officieel mag je “stroom” niet doorverkopen, geijkte of niet-geijkte meter maakt niet uit.

Beetje raar uitgangspunt.
Duizenden camping en jachthavenmeters zijn er in gebruik.
Al dan niet met een telwerk om later af te rekenen of een afteller die gaat lopen nadat er geld of een penning is ingestopt.
Denk je nou echt dat men daar een netbeheerder voor gaat lastigvallen?
Die zegt ook "wat jij achter de hoofdmeter doet, zal me worst zijn".

Punt is dat je met een geijkte meter minder kans op gezeik hebt dan met een oudijzerbakmeter zonder glaasje en afdekkapjes.