hoe spanning meten van aangesneden sinus

Thyristor regeling of zo'n blokje met isolatie ( Solid state relais ) prima te sturen uit een uProcessor, geen geklapper meer.

Guus@Sint-Michielsgestel

Op 27 mei 2021 15:41:23 schreef Arco:
Als je de timer niet gebruikt kun je die gewoon uitzetten (TMR2ON = 0 en TMR2IE = 0)

Alsof ik dat niet geprobeerd zou hebben........

Op 27 mei 2021 16:44:09 schreef Waters:
Thyristor regeling of zo'n blokje met isolatie ( Solid state relais ) prima te sturen uit een uProcessor, geen geklapper meer.

Mag ik het met een triac doen?
Het werkt perfect.
Al wat meer is dan de drempel die ik ingeef gaat nu van de panelen de boiler in.
Tot dat die natuurlijk vol is.
Leveren de panelen 600W gaat er 100 de boiler in, geven ze 2k, gaat er 1k5 de boiler in.
Fine tuning nog doen, want de vermogensmeting laat nog wat te wensen over.
Vandaar de grens 500W.
Een tweede wikkeling van de trafo zou wel zo makkelijk zijn.
Van de week eens kijken, ik meen nog wel een trafo te hebben liggen.

Ondertussen met de triacs op een montaprintje en wat losse draden naar de boiler, onderstaand resultaat weten te bereiken.
Als ik me nog verveel kan ik overwegen om meerdere metingen te doen en daar een gemiddelde van te nemen alvorens de uitsturing te bepalen.
Meting met de airco aan is nogal een uitdaging namelijk en geeft weleens niet geheel correcte uitsturing. (te weinig, kan dus geen kwaad, het kost geen stroom uit het net)

Maar het werkt.
Bij vermogen boven een gekozen drempel gaat 1 triac een element van beschikbaar vermogen voorzien.
Ontstaat er meer vermogen door de zon dan 1 element kan verwerken, gaat triac 1 geheel open en gaat triac2 een tweede element voeden.
Zo ook met het derde element.
(gebruikte scope is de Hantek1008. Ruim voldoende voor dit werk en kost haast niets)

https://www.youtube.com/watch?v=9iK3o0PIjdM

Heeft er echt niemand eerder aan een aangesneden sinus gemeten?
Het is nu zo dat ik de geregelde triac uitschakel om daarna een meting te doen.
Daarom ook de "dipjes" in de ampèremeter.
De triacs die gewoon open zijn laat ik open, die misvormen de stroomsinus niet.

1 periode afschakelen en vervolgens de periode daarna meten.
De meetgegevens verwerken en weer 2 secondes uitsturen.
Op de scope is de gele sinus de netspanning en de lichtblauwe de stroomsinus.

https://www.youtube.com/watch?v=i6BrDOVBp3c