Herstellen van losgekomen LED strip

De verbinding van de printed circuit board naar het LED paneel van mijn digitale clock is losgekomen door de warmte. ( zie foto).
Deze verbinding gebeurt met een lexibele strip die volgens mij gelijmd werd en niet gesoldeerd. Als men deze flexibele strip terug met de hand aandrukt verschijnt terug de LED verlichting.
M.a.w., er is dus niet stuk of kapot. Enkel de verbinding is verbroken.

Vraag:
Hoe kan men dit herstellen? Solderen is niet mogelijk.
Bestaat er speciale soldeerlijm waarmee men deze verbinding terug kan herstellen ? Of zijn er andere methoden ?

Arco

Special Member

Aandrukken is meestal een hopeloze missie: het helpt maar heel tijdelijk.
Je kunt Z-axis tape van 3M proberen, dat helpt vaak wel: https://www.kiwi-electronics.nl/3m-z-axis-conductive-tape-9703-50mmx15…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Soms is het mogelijk om de lijmresten te activeren door de kabel op zijn plaats te drukken en tegelijk te verwarmen. Hiervoor bestaan metalen blokjes met een siliconen strip, die je in een (niet te warme, het plastic mag niet smelten!) soldeerbout kunt plaatsen. Mogelijk lukt dit ook op een andere manier, maar tegelijk verwarmen en drukken is natuurlijk lastig.

Anders zou ik de oplossing van Arco proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Das een van de weinige keren dat ik een strijkbout ter hand neem, stukje papier ertussen om te zorgen dat het platic niet aan de bout plakt ;) . en dan op hoop van zegen, stuk is het toch al, menig Saab 95 SID display weer aan de praat gekregen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Als je z-axis tape gebruikt moet je wel de oppervlakken van bestaande lijmresten ontdoen (wattenstaafje met IPA), anders houdt 't niet.
Ik heb al veel apparaten geprobeerd te repareren door opnieuw warm maken en vastdrukken: langste bleef maar een paar maanden zitten...

@Shiptronic: op het onderste display staat wel meer, maar echt duidelijker wordt 't (voor mij) niet... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Je Zweeds iet wat roestig ?

Koelvloeistof bijvullen, en nu je weet kan je het gewoon lezen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Bij knäckebröd en wat producten van Ikea houdt het wel een beetje op voor mij... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco, als ik het goed begrijp is die Z-axis tape aan beide zijden kleverig? onderkant op de printplaat kleven en bovenkant aan de fexibele multistrip kleven, en dan wat aandrukken en laten drogen.
Zier er een eenvoudige, veilige en doenbare oplossing uit. Bedankt voor de tip.

Arco

Special Member

Is een soort plakband, dus er hoeft niets te 'drogen'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Op 14 juni 2021 18:27:54 schreef maartenbakker:
Soms is het mogelijk om de lijmresten te activeren door de kabel op zijn plaats te drukken en tegelijk te verwarmen. Hiervoor bestaan metalen blokjes met een siliconen strip, die je in een (niet te warme, het plastic mag niet smelten!) soldeerbout kunt plaatsen. Mogelijk lukt dit ook op een andere manier, maar tegelijk verwarmen en drukken is natuurlijk lastig.

Anders zou ik de oplossing van Arco proberen.

Ik zet mijn bout op 150 graden en dan een brede beitelpunt. Dit heb ik zo bij een Fluke scoopmeter en een G&M secutest gedaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs