kwh meter

bprosman

Golden Member

Op 14 juni 2021 12:28:06 schreef KlaasZ:
[...]Nee, maar je denkt toch niet dat ze bij Spie achterlijk zijn?

Nee maar die hebben vast ook iemand in dienst die juridisch wat doorgeleerd heeft.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 juni 2021 14:27:58 schreef stortbak:
Duizenden camping en jachthavenmeters zijn er in gebruik.

Weet ik ook wel, maar is het daarom ineens toegestaan?

Denk je nou echt dat men daar een netbeheerder voor gaat lastigvallen?

Nee, dat doen ze niet. Maar dat is omdat het dan serieus geld gaat kosten. De standaard meterhuur per exemplaar.

Nog maar eens: er bestaat gewoon wetgeving op dit gebied. Dat kan je niet fijn vinden, maar is wel de realiteit.
Stel dat zo'n gevalletje uitloopt op een gang naar de rechter, (wat ik overigens niet waarschijnlijk acht), dan kun je niet tegen de rechter zeggen: "ik vind dit een onzinnige wet dus daar ben ik niet aan gebonden." Een rechter heeft geen boodschap aan jouw opvatting over een wet.

Volgens mij is dit de lijst met erkende meetbedrijven:

https://www.tennet.eu/nl/elektriciteitsmarkt/nederlandse-markt/mv-regi…

Dus dan zou je 1 van die officieel in de hand moeten nemen?

Die pagina begint trouwens met:

Op grond van de Elektriciteitswet van 1998 is een afnemer er zelf verantwoordelijk voor dat er een elektriciteitsmeter aanwezig is die aan de wet voldoet.

Dat is niet mijn ervaring/indruk van hoe het werkt.... Raar.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 14 juni 2021 15:53:57 (39%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Over België:
Het gaat hier eigenlijk om een privédistributienetwerk, een stroomnet dat op de camping aangelegd wordt en beheerd wordt door de uitbater zelf. Op zich is zoiets eigenlijk bij wet verboden: het is in ons land niet toegelaten om stroom of gas door te verkopen.

Maar voor campings en verblijfparken heeft de wet wel een uitzondering gemaakt, net zoals voor garages, rusthuiskamers of een plaats op een evenement of een markt.

Zal in NL niet anders zijn.

mvdk

Golden Member

Op 14 juni 2021 15:52:51 schreef rew:
(...)
[...]Dat is niet mijn ervaring/indruk van hoe het werkt.... Raar.

Heb je wel eens zelf een geheel nieuwe aansluiting aangevraagd?
Nieuw in, dat er nog helemaal niets zit.
Kleinverbruikers hebben niet veel keus, die moeten een meter afnemen bij de netbeheerder. Grootverbruikers, boven 3x80 bij 400V mogen zelf een meetbedrijf uitkiezen. Sommige meetbedrijven leveren extra diensten.

Ik lees net dat als je bij Enexis zit je een meter krijgt geïnstalleerd door Fudura
Bij Liander door Kenter.
Stedin heeft het uitbesteed aan het meetbedrijf van Joulz.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 14 juni 2021 16:28:35 (15%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 14 juni 2021 14:27:58 schreef stortbak:
[...]

Beetje raar uitgangspunt.
Duizenden camping en jachthavenmeters zijn er in gebruik.
Al dan niet met een telwerk om later af te rekenen of een afteller die gaat lopen nadat er geld of een penning is ingestopt.
Denk je nou echt dat men daar een netbeheerder voor gaat lastigvallen?
Die zegt ook "wat jij achter de hoofdmeter doet, zal me worst zijn".

Punt is dat je met een geijkte meter minder kans op gezeik hebt dan met een oudijzerbakmeter zonder glaasje en afdekkapjes.

Je moet niet 1 regeltje uit mijn verhaal halen!

Vreemd is dat “men” meer vertrouwen heeft in digitale meters dan analoge meters, met uitzondering van slimme kWh-meters.
Raar maar waar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 14 juni 2021 16:59:48 schreef Toeternietoe:
[...]

Je moet niet 1 regeltje uit mijn verhaal halen!

Waarom niet?
Op de rest wil ik niets zeggen. :)

Op 14 juni 2021 11:42:22 schreef KlaasZ:
Het wil bij sommigen maar niet doordringen dat je er met "geijkt spul" niet bent.
Een meter waar geld over wordt verrekend moet geplaatst worden door een erkend meetbedrijf en ook onder toezicht blijven van dat bedrijf.
Ik heb het op dit forum al meerdere malen verteld maar sommigen blijven de hakken in het zand zetten. Ik denk dat ik er maar mee ophoud want het blijft praten tegen zoutpilaren.

oh, en de ferraris meters die de energieboeren voor vlot 60 jaar hadden hangen in ieders huis zonder enige controle? als je een aansluiting boven de 3x80A hebt, komt er een aparte meter met stroomtrafo's aan te pas. mag je ook nog eens elke maand de partij die de meter in onderhoud heeft voor gaan betalen, hier vaak stedin..

een laadpaal die je openbaar stelt moet er het doorberekende tarief per kWh op hebben staan, maar een laadpaal heeft ook nooit een voor handelsdoeleinden goedgekeurde sticker erop zitten of moet elke 2 jaar gekeurd worden, in vele zit wel een totaal kWh meter ingebouwd, meestal dezelfde van abb.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 14 juni 2021 23:24:34 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

om nog even op de 0 caansluiting terug te komen:
stel dat ik een 1000W verbruiker aansluit op de meter, dan moet die stroom van 4.5 ampere toch ook door die dunne draadjes aan die o aansluiting?

Shiptronic

Overleden

Nee dat aansluitblok is in en out tegelijk, 1 massief blok metaal. er gaat een dundraadje van af richting de meet installatie intern, maar dat is alleen een spanningsmeter, daar loop geen zware stroom.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
harry64

Golden Member

Misschien geeft een plaatje over de opbouw van zo'n meter wat meer duidelijkheid.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZI6kRX5-Xf_mxBqqVhj8swi7QY5XxREmfINauAREVVCPWO1YcSbhPrJHLIsU94Pdsnyk&usqp=CAU

Bovenste is je nul onder je fase. Bovenste (dunne) spoel is je spanningspoel (Volt), die staat parallel aan de nul en fase. Onderste is je stroomspoel(Ampère), die staat in serie met je fase.

Aan welke kant je spanningspoel gevoed wordt, voor of na de stroomspoel bepaalt ook de draairichting voor of achterwaarts.

De nul dient dus alleen om de spanningsspoel aan te sluiten. De stroom wordt immers gemeten met de stroomspoel in serie met de verbruiker.

mvdk

Golden Member

Op 16 juni 2021 09:55:05 schreef suburban:
om nog even op de 0 caansluiting terug te komen:
stel dat ik een 1000W verbruiker aansluit op de meter, dan moet die stroom van 4.5 ampere toch ook door die dunne draadjes aan die o aansluiting?

Op 12 juni 2021 19:33:58 schreef KlaasZ:
De meter is incompleet. Er hoort nog een klemmendeksel bij en daar zit altijd het aansluitschema in.

Daar is nooit antwoord opgekomen, of het deksel erbij zit.
If not, nog een goede reden om het ding niet te gebruiken.

Edit: wat verwarrend kan zijn met de beschikbare schema's op internet en in het klemmendeksel, is het ene nuldraadje van de spanningspoelen. Bij TS komen er drie dunne draadjes naar het nulblok.

Ben wel blij dat de nummering van die ouwe meter klopt met dit schema.
Pfff.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nog een schetsje. De 'echte' stroom is blauw, de kleine stroom door de spanningsspoel rood voorgesteld.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
harry64

Golden Member

Dus als de stroom op de spanning na-ijlt loopt de meter de 'goede' kant op?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als hij 'voor-ijlt' ook. Zolang het maar minder dan 90 graden is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
harry64

Golden Member

Dat zou inhouden dat voor of na de stroomspoel je spanningspoel aansluiten een 180 graden verschil is. Maar dan zou + of - 90 graden je meting toch grondig beinvloeden? Dan zou de meter met 90 graden verschuiving zeg maar stilstaan terwijl er toch volledig vermogen wordt gebruikt.

Jinny

Golden Member

Daarom meten deze meters dan ook geen blindvermogen, maar alleen het echt verbruikte vermogen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 16 juni 2021 13:36:07 schreef harry64:
Dat zou inhouden dat voor of na de stroomspoel je spanningspoel aansluiten een 180 graden verschil is.

Nee, stroomspoel (of spanningspoel) omdraaien levert wel een 180 graden verschil op. Dan ben je (volgens de meter aan het terugleveren

Maar dan zou + of - 90 graden je meting toch grondig beinvloeden? Dan zou de meter met 90 graden verschuiving zeg maar stilstaan terwijl er toch volledig vermogen wordt gebruikt.

Dat klopt. De stroom is mogelijk groot, maar het geleverde vermogen is laag of nul. Bij 90graden verschuiving is er uitsluitend blindvermogen. Het vermogen wat je afneemt in 5ms wordt de volgende 5ms weer teruggeleverd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Juist daarom was de Ferraris-meter zo'n fantastische uitvinding. Alles zit erin.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 juni 2021 11:22:56 schreef mvdk:
[Edit: wat verwarrend kan zijn met de beschikbare schema's op internet en in het klemmendeksel, is het ene nuldraadje van de spanningspoelen. Bij TS komen er drie dunne draadjes naar het nulblok.

Inderdaad, van elke spanningsspoel een draadje. Dat is bedradingstechnisch makkelijker dan ergens nog een knooppunt te maken.

Ben wel blij dat de nummering van die ouwe meter klopt met dit schema.

Niet zo verrassend. De nummering van de klemmen 1 tot 12 is al bijna een eeuw Europees gestandaardiseerd.

harry64

Golden Member

Op 16 juni 2021 14:07:48 schreef rew:
[...]Nee, stroomspoel (of spanningspoel) omdraaien levert wel een 180 graden verschil op. Dan ben je (volgens de meter aan het terugleveren[...]Dat klopt. De stroom is mogelijk groot, maar het geleverde vermogen is laag of nul. Bij 90graden verschuiving is er uitsluitend blindvermogen. Het vermogen wat je afneemt in 5ms wordt de volgende 5ms weer teruggeleverd.

Ah, duidelijk met het spoelverhaal.

Maar die blindstroom is niet verliesvrij, het kost zelfs meer vermogen want wekt extra warmte op. Dus het een compenseert niet het ander.

Als het onbedoeld warmte opwekt, wordt er kennelijk toch ergens (ongwenst) verbruikt.

Sine

Moderator

Je distributie verliezen indertdaad, kabels en transformatoren warmen extra op.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Kortom, in alles wat (echte) weerstand is. Maar dáárin zijn spanning en stroom dan ook in fase.
Vectordiagram

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Even opgezocht, dit te vroeg gesloten topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/141493
Waaruit ik mijn eigen bijdrage gelicht heb:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2006697#2006697
Dipl. Ing. Leon Madjar legt uit waarom die leistungsfaktor zo belangrijk is. De theorie is hier bij de meeste forummembers wel bekend, maar het verhaal waarom het zo belangrijk werd om Watt's te leveren over het langzaam ontstaande koppelnet, dat word redelijk uitgebreid uitgelegd.
Het boekje is zo hier en daar nog wel te verkrijgen.

Maar die blindstroom is niet verliesvrij, het kost zelfs meer vermogen want wekt extra warmte op. Dus het een compenseert niet het ander.
Als het onbedoeld warmte opwekt, wordt er kennelijk toch ergens (ongwenst) verbruikt.

Daarom zal je in de praktijk ook nooit een faseverschuiving hebben van een volledige 90°.
Het zal altijd iets minder zijn, afhankelijk van de weerstand van onder meer de bedrading.
En dat energieverlies wordt gemeten door de teller en zal je moeten betalen.