Powerbank bouwen met AGM accu

Beste forumleden!

Allereerst hoop dat ik dit topic in de goede categorie geplaatst heb. En ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Binnekort ga ik een aantal dagen met wat vrienden het water op. Om alle telefoons van stroom te voorzien wil ik graag een grote 'powerbank' maken van een AGM 12v accu. Mits wat ik in mijn hoofd heb ook zal werken.

Ik heb een VMF 35Ah AGM Deep Cycle accu. Ook heb ik een 'quickcharge 3.0' USB lader die normaal gesproken in een auto gebruikt kan worden. Nu was mijn idee om 2 of 3 van die laders in een kistje te bouwen samen met de accu.

Foto van de accu:

Nu is mijn vraag of dit uberhaupt een goed idee is omdat op deze manier te doen, en vooral hoevaak ik een telefoon zou kunnen opladen met deze accu. Of heb ik een grotere accu nodig of moet ik dit heel anders aanpakken?

De telefoons variëren met een accu capaciteit tussen de 3000 en 4000mAh. Dus laten we zeggen gemiddeld 3500mAh.
De meeste telefoons beschikken over 'fast charge' dus laden op met 9v. De wat oudere telefoons met 5v.

Deze gegevens heb ik van de USB lader.
Ingangsspanning: 12v - 24v
Uitgangsspanning: 5v - 3A, 9v - 2A

Als iemand mij hier meer duidelijkheid over zou kunnen geven of nog andere tips heeft zou ik dat graag horen!

Alvast heel erg bedankt!

Mvg Coen

Arco

Special Member

Ik zou in ieder geval de boel goed zekeren: zo'n 35A accu kan bij sluiting ruim genoeg stroom leveren om de boel in brand te zetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

En plug die USB laders pas in als je ze nodig hebt, ook als er niets op is aangesloten verbruiken ze stroom en trekken je accu leeg.

Een aan/uit schakelaar is ook geen slecht plan.

Om de vraag te beantwoorden op een zekering wat bekabeling en een aan uit schakelaar na (wellicht zit de zekering zit die al in de autoadapter ingebouwd heb je eigenlijk alle spullen.

Hoe vaak je kunt opladen is afhankelijk van hoeveel energie het opladen van je telefoontoestel kost. Over het aantal uren dat je kunt opladen bij een maximale belasting van je ladertje is wel wat te zeggen

3A bij 5 volt is met wat omzet verlies 1,5/1A bij 12/14,4 volt. Dus grofweg zon 25 tot 35 uur opladen.

Wil je het mooi dan bescherm je de accu tegen diepteontlading. KEMO heeft daar een schakeling voor.

offtopic, ik neem aan dat je met een boot het water op gaat. Heeft deze geen motor met accu ofzo?

Met vriendelijke groet, Rob

Een telefoon accu is ongeveer 3.5 Volt. 3500 mAh op 3.5 Volt is 12.25 Wh per telefoon lading.

De accu is 12V 35 Ah, ofwel 420 Wh.
Dus de accu is goed voor 34 keer laden (420 / 12.25).

In theorie dan. In de praktijk ga je nog wel wat verliezen hebben in de converters. Maar 25 ladingen moet toch wel lukken volgens mij.

Top bedankt voor jullie super snelle reacties!

Zoals jullie ook al aangeven, schakelaren ga ik er tussen plaatsen. En ook zekeringetjes. Hoeveel ampere zekeringen moet ik er in plaatsen. 10A achter elke usb lader?

Dan rest mij nog een vraag:
Ik ga inderdaad met een boot het water op haha. En deze boot heeft een enkele 12v aansluiting. Is het mogelijk om mijn 'powerbank' bij te laden? Uiteraard alleen tijdens het varen om een lege boot accu te voorkomen.
Lijkt me dat het iets gecompliceerder ligt dan de powerbank accu te verbinden met de 12v aansluiting van de boot?!

Nogmaals helemaal top jullie snelle reacties! Heb hier zeker wat aan!

Gr Coen

Arco

Special Member

Hoeveel ampere zekeringen moet ik er in plaatsen. 10A achter elke usb lader?

Er voor plaatsen heeft meer nut... ;)
Als je toch 12v hebt op die boot, waarom laadt je daar dan niet mee op?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Drie USB-ladertjes van nog geen 2A bij 12V? Dan is een 5A autozekering voor allemaal voldoende. Plaats die zo dicht mogelijk bij de (plus)pool van de accu.

Op 16 juni 2021 00:00:13 schreef Arco:
[...]
Er voor plaatsen heeft meer nut... ;)
Scherp! Laat ik ze er voor plaatsen!

Als je toch 12v hebt op die boot, waarom laadt je daar dan niet mee op?

Omdat we ook vaak op eilandjes zijn of voor anker liggen. En vaak op de 12v aansluiting de koelbox hebben zitten. Maar als er een manier zou zijn om af en toe de powerbank weer bij te kunnen laden vanuit die 12v aansluiting komen we in iedergeval nooit zonder stroom te zitten.

Over een accu bijplaatsen in campers of boten is hier al heel wat geschreven.
Nooit zomaar erbij aansluiten!!! Ohm pi geeft een goede suggestie
.
Plaats een zware zekering dicht bij de accu en een lichtere bij elke gebruiker.

Er zijn mooie draad-houder-draad voor te koop.

En heb respect voor de stromen die de accu kan leveren en daarmee dus ook de mogelijke gevolgen als je met gereedschap in de buurt van de accu bezig bent.

Op 15 juni 2021 23:56:35 schreef CoenGoofy:
Dan rest mij nog een vraag:
Ik ga inderdaad met een boot het water op haha. En deze boot heeft een enkele 12v aansluiting. Is het mogelijk om mijn 'powerbank' bij te laden?

De powerbank laadt je via de 12V aansluiting gewoon op via een 12V halogeenlampje. Dat begrenst de laadstroom tot een veilige waarde.

Op 16 juni 2021 00:21:44 schreef ohm pi:
[...]De powerbank laadt je via de 12V aansluiting gewoon op via een 12V halogeenlampje. Dat begrenst de laadstroom tot een veilige waarde.

Hmm dat zie ik nog niet helemaal voor me. Dus als ik de 12v output van de boot met een 12v stekker+snoer+halogeenlampje verbind aan de accu van de powerbank laadt hij automatisch bij?

Ja, maar het lampje staat dus tussen de + van ene accu en de + van de andere accu; deze doet dienst als weerstand, en zal dus geen licht geven.

Maar als je elke dag of elke tweede dag een stukje gaat varen, kun je de telefoons waarschijnlijk prima opladen uit de accu door je al aan boord hebt. Sowieso kan dat natuurlijk tijdens het varen, maak ook als de motor niet loopt; het opladen van een paar telefoons verbruikt zeer waarschijnlijk niet zoveel uit je accu dat je niet meer zou kunnen starten.

Als je een week op één plaats blijft liggen is het natuurlijk wat anders.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 16 juni 2021 01:41:12 schreef SparkyGSX:
Ja, maar het lampje staat dus tussen de + van ene accu en de + van de andere accu; deze doet dienst als weerstand, en zal dus geen licht geven.

Maar als je elke dag of elke tweede dag een stukje gaat varen, kun je de telefoons waarschijnlijk prima opladen uit de accu door je al aan boord hebt. Sowieso kan dat natuurlijk tijdens het varen, maak ook als de motor niet loopt; het opladen van een paar telefoons verbruikt zeer waarschijnlijk niet zoveel uit je accu dat je niet meer zou kunnen starten.

Als je een week op één plaats blijft liggen is het natuurlijk wat anders.

Oke duidelijk. Moet ik het dan zo zien dat het halogeenlampje er voor zorgt dat de stroom van de boot naar de powerbankacchu loopt en niet andersom? Of hoe werkt zoiets? Niet dat mn powerbank straks de boot ligt op te laden |:( .Volgende week heb meer tijd om dit project te gaan uitwerken. Dan zal ik nog even een schematische tekening maken. En uploaden of het helemaal correct is. Wat betreft direct opladen aan de boot, er is altijd vechten wie als eerst mag, en vaak duurt t nog lang ook voordat die telefoon vol is. Dus vandaar dat dit powerbank idee me wel wat leek!

Dank!

Arco

Special Member

Wat betreft direct opladen aan de boot, er is altijd vechten wie als eerst mag

Hoezo, voor weinig geld heb je een oplader voor 7 telefoons... ;)
Edeze:

met 3x deze erin:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 juni 2021 10:58:20 schreef CoenGoofy:
[...]
Moet ik het dan zo zien dat het halogeenlampje er voor zorgt dat de stroom van de boot naar de powerbankacchu loopt en niet andersom?

Nee, het doel van die lamp is om de stroom te beperken, anders gaat er veel stroom lopen als je AGM accu (bijna) leeg is en je de motor van de boot start.

Echter, je opmerking is wel terecht: als je die accu met de lamp aangesloten laat, blijft deze wel de rest van de boot voeden als je het contact van de boot uit zet. Een diode in serie is niet handig, omdat je door de spanningsval van de diode je AGM accu nooit echt goed kunt opladen. Het gemakkelijkste is als je na het uitzetten van de motor deze accu gewoon handmatig loskoppelt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 juni 2021 11:31:49 schreef SparkyGSX:
[...]Nee, het doel van die lamp is om de stroom te beperken, anders gaat er veel stroom lopen als je AGM accu (bijna) leeg is en je de motor van de boot start.

Echter, je opmerking is wel terecht: als je die accu met de lamp aangesloten laat, blijft deze wel de rest van de boot voeden als je het contact van de boot uit zet. Een diode in serie is niet handig, omdat je door de spanningsval van de diode je AGM accu nooit echt goed kunt opladen. Het gemakkelijkste is als je na het uitzetten van de motor deze accu gewoon handmatig loskoppelt.

Oke ja ik zal de powerbank dan af en toe bijladen tijdens het varen, en uiteraard loskoppelen wanneer we aanmeren. Dus die manier met een 12v halogeen lampje lijkt me prima!

Op 16 juni 2021 11:09:03 schreef Arco:
[...]
Hoezo, voor weinig geld heb je een oplader voor 7 telefoons... ;)
Edeze:

[bijlage]

met 3x deze erin:

[bijlage]

Dank voor je reactie Arco!
Ook zeker een mogelijkheid, maar niet ideaal. De powerbank is handig op de boot, op land als we aanmeren maar ook voor andere wildkampeer tripjes die ik nog zal gaan maken!

Op 16 juni 2021 17:11:21 schreef Tidak Ada:
Doe dat afschakelen met een schakelaar zoals deze:

https://www.boottotaal.nl/elektra/accuschakelaars/

Deze lijkt me voldoende voor jouw doel(klik op link):

[bijlage]

Wel aan de prijzige kant voor zon dingetje. Zolang we de powerbank loskoppelen van de 12v aansluiting na het varen lijkt mij dat er niet zoveel mis meer kan gaan? In iedergeval bedankt voor je tip!

Er rest mij dan nog een laatste vraag!

Hoe bepaal ik nou het beste AWG draad voor dit hele systeem? Waar moet ik op letten?

Nogmaals ontzettend bedankt voor al jullie reacties!

Die schakelaar is VEEL groter dan nodig; immers, de stroom zal altijd fors lager blijven dan de nominale stroom door die lamp, dus zelfs als je 2 gloeidraden van een koplamp parallel zou zetten (samen 110W), zou de stroom 10A kunnen worden als de lamp oplicht, maar de spanning over de lamp is veel lager dan 12V, dus de stroom ook. Immers, als de stroom door de lamp wel richting de 10A zou gaan, zou de lamp heet worden en licht gaan geven, en dan zou de weerstand zo hoog worden dat je echt 12V nodig hebt om er 10A door te krijgen.

In de praktijk zal er misschien 4-5A gaan lopen als die accu leeg is; dat betekend dus dat je ook heel lang moet varen voordat die accu vol is, maar dan kunnen de kabels wel dun blijven.

Het alternatief zijn dikkere kabels en een dikke schakelaar (zoals het type dat Tidak Ada voorstelt), en de lampen helemaal weglaten.

Het leuke van loodaccu's is dat ze vrij "slap" zijn als je ze gaat laden, de spanning stijgt, en de stroom blijf beperkt, ook als je een volle accu aansluit op een lege.

Heb je wel eens een auto met een lege accu geholpen met startkabels? Als er idioot veel stroom zou gaan lopen, wat sommige mensen beweren, zou je bij het aansluiten van die startkabels ook dikke vonken trekken, als een lasapparaat. Het feit dat dat niet gebeurd (tenzij je de kabels verkeerdom zet), bewijst dat het allemaal wel meevalt. Dit vereist dus wel flinke kabels, geen stukje luidsprekersnoer, maar het voordeel is dat je accu daarmee ook veel sneller opgeladen zal worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ook al aan het gewicht gedacht? hoe meer gewicht op de boot, hoe meer die verbruikt om vooruit te gaan. hoe geraken jullie aan de boot? moeten jullie ook nog wandelen (want lood dragen is zwaar)
35Ah deep cycle lood accu mag je dus een 75-80% ontladen of 28Ah bruikbaar.

ben je niet beter af met een dikke 12V RC batterij?
43€ voor 12V 8Ah en weegt dan een halve kilo. 2 van die dingen zit je dus op 86€ en heb je 1kg aan accu mee en 16Ah. met nog een 3de erbij heb je 24Ah, zit je aan 120€ en heb je 1,5kg aan accu mee.
https://hobbyking.com/en_us/zippy-compact-8000mah-3s1p-30c-lipo-pack-w…

12V 35Ah lood deep cycle weegt 11kg en kost 92€
https://www.nkon.nl/ultracell-deep-cycle-gel-12v-35000mah-loodaccu.htm…

een 12V 15Ah lifepo accu weegt 1,2kg en kost 125€
https://enerprof.de/akkus-lifepo4/akkupacks-lifepo4/akkupacks-lifepo4-…

stuk voor stuk toch 10keer lichter dan u lood accu. als gewicht natuurlijk geen rol speelt, ben je beter met een lood accu.
ik persoonlijk vind er niks aan.

ter vergelijking, mijn fiets verlichting lood accu VS li-ion accu.
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN1841.JPG
lood accu 12V 6Ah (gewone tot max 50% ontladen dus of 3Ah bruikbaar) wat een goeie 36Wh aan energie is.
3S2P 2600mAh li-ion, 11,1V (volgeladen is die 12,6V) 5,2Ah, is toch al 58Wh aan energie of 50% meer energie dan het lood. 7 keer kleiner, 7 keer lichter. die li-ion steek ik gewoon in mijn broekzak

lipo opladen kan gewoon met DC aan de ingang op deze lader en balanceerder
9-16V aan de ingang erin, lipo/li-ion via de balance kabel rechts erop
http://i.ebayimg.com/images/g/COoAAOSwj1VcutRw/s-l500.jpg
die dingen kosten een 10tal euro en kan gewoon op een sigarette plug of andere 12V dc connector op je boot. denk dat die 1,5A trekt op een 12V net

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hoe bepaal ik nou het beste AWG draad voor dit hele systeem?

mm2-draad is couranter verkrijgbaar dan AWG-draad, in deze contreien :)
Zolang het maar over enkele ampères gaat, en de afstand beperkt blijft (zegge 1 of 2 meter of zo), lijkt mij 1,5 mm2 best voldoende. Hoe groter de afstand, hoe belangrijker het wordt om _aan_beide_kanten_ af te zekeren!

Enne, gebruik gevlochten koper, geen massief. Om het echt netjes te doen: aderhulzen.

Voorzichtige suggestie: een zonnepaneeltje, hoe bescheiden ook, kan helpen om diepontladen te voorkomen of toch minstens te beperken.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 16 juni 2021 20:57:41 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord