Bezoekers aantal tellen??

Hallo

Ik had een vraag.
Soms zie je van die kastjes wie de bezoekers aantallen tellen. Maar als je 1 in en uitgang hebt en deze sensoren zitten dan naast elkaar hoe houden ze dat uitelkaar ??, met veel mensen?

Met dit soort IR sluizen kun je ook geen in- en uitkomende mensen tellen als ze in 1 doorgang zitten.
Dit soort sluizen is meer bedoeld voor een signaal als er iemand doorheen loopt, of als blokkade tussen een automatisch hek zodat je niet klem komt te zitten.

Mensen tellen doen ze tegenwoordig met slimme camera's. Tenminste, camera's die mensen herkennen en software die de beweging registreerd, in- of uit.
Daarnaast kunnen camera's met speciale software ook zones in de gaten houden en afwijkend loopgedrag monitoren. Dit wordt op locaties als Schiphol gedaan voor de veiligheid.

Hensz

Golden Member

Link naar product zou fijn zijn.
Het lijkt er namelijk op dat deze dat wel kan. Vooropgesteld dat de doorgang zo smal is dat er zich maar één persoon tegelijk in kan bevinden. Dan kun je makkelijk aanwezigheid en richting detecteren.

Don't Panic!

https://www.sensorpartners.com/product/sensor-partners/bezoekersteller…
Dit is de link sensors zitten wel dichtbij elkaar, ze kunnen toch nooit zien welke kant je op gaat??
Grt

Op 16 juni 2021 17:12:18 schreef klaassiegekkie:

Dit is de link sensors zitten wel dichtbij elkaar, ze kunnen toch nooit zien welke kant je op gaat??
Grt

Jawel, ze tellen op/af zoals met een incremental encoder.

LDmicro user.
Frederick E. Terman

Honourable Member

De ene kant op geeft de éne sensor het eerst een signaal, en dan de andere.
De andere kant op geeft de ándere sensor het eerst een signaal.
https://mk0sensorpartneuooa8.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2020/05/bezoekerslimiet-bezoekersteller-opstelling-2.jpg

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Thevel

Golden Member

Het gaat alleen niet werken als er personen tegelijk in en uit lopen.

Tegelijk zou je volgens mij echt een aparte in en uitgang nodig hebben??

Arco

Special Member

Met camera's en de juiste software zal het tegenwoordig ook wel door 1 doorgang lukken denk ik...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Ik baal er altijd stevig van als bij de supermarkt een situatie ontstaat van één kassiëre, en toevallig een hele meute die tegelijk wil gaan afrekenen.
Vanaf het begin van die kerona toestand stond er een ventje of een jongedame toe te zien dat je met een mandje of wagentje naar binnen ging. Mandjes en/of wagentjes op: geen nieuwe bezoekers. Het nadeel van deze oplossing is dat er alleen een maximaal aantal bezoekers geregistreerd word. En de kassadames weten nog steeds niet hoeveel bezoekers binnen zijn. Belangrijk om extra kassapersoneel beschikbaar te maken op het juiste moment. Gemiddeld brengt een bezoeker iets van 10 tot 15 minuten door in de winkel. Ik dacht dus in m'n onschuld dat er niks bestond. Dan zijn er ook nog steeds mensen die allerlei problemen zoeken, medewerkers die de hele tijd heen en weer lopen. Daar zijn ook oplossingen voor.
Het word tijd dat winkels en supermarkten allen dit soort spullen installeren.

Arco

Special Member

Bij Jumbo hanteren ze de regel dat als er meer als 3 mensen voor je staan in de kassarij je de boodschappen gratis krijgt.
(dan wil je wel een extra kassa openen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Op 16 juni 2021 18:15:57 schreef Arco:
Met camera's en de juiste software zal het tegenwoordig ook wel door 1 doorgang lukken denk ik...

ja hoor, o.a. een Bosch camera heeft deze intelligentie in de camera zitten.
https://www.aras.nl/covidcounter-complete-kit-voor-een-max-aant-mensen…
Er zijn meer fabrikanten die dit hebben.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 16 juni 2021 18:38:01 schreef Arco:
Bij Jumbo hanteren ze de regel dat als er meer als 3 mensen voor je staan in de kassarij je de boodschappen gratis krijgt.
(dan wil je wel een extra kassa openen... ;) )

bij de kassa's wordt dat ook nogal in de gaten gehouden, lijkt wel of het uit hun salaris komt als dat een keer voorkomt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 16 juni 2021 16:38:49 schreef klaassiegekkie:
Soms zie je van die kastjes wie de bezoekers aantallen tellen.

Dat doet me gelijk denken aan het Evoluon in Eindhoven, lang geleden.
Bij de ingang was een enorme "nixie buis" teller geplaatst die de bezoekersaantallen aangaf.

Op 16 juni 2021 18:38:01 schreef Arco:
Bij Jumbo hanteren ze de regel dat als er meer als 3 mensen voor je staan in de kassarij je de boodschappen gratis krijgt.
(dan wil je wel een extra kassa openen... ;) )

Bij ons hebben ze die nieuwe zelfscanners, ideaal, zeer snel, geen registratie, een stuk of 6 betaalkiosken (onbemand) waar je ook terplekke nog kan zelfscannen (voor enkele producten hoef je dus geen scanner te pakken).

Hensz

Golden Member

Op 16 juni 2021 17:55:58 schreef klaassiegekkie:
Tegelijk zou je volgens mij echt een aparte in en uitgang nodig hebben??

Nee hoor, je hebt, zoals al gezegd sowieso een doorgang nodig waar maar één persoon tegelijk door kan. Zoals FET laat zien is het systeem daarna simpel en werkt ook gewoon beide kanten op.
De lol van elektronica is dat die sensors geheel probleemloos kunnen zien dat je een tiende seconde eerder bij de ene dan bij de andere sensor aankomt. Zelfs al zou Usain Bolt op volle snelheid door zo'n poortje racen, dan zit er nog bijna 10 milliseconde tussen de ene en de andere cel. Dat is voor elektronica bijna een eeuwigheid.
Je kunt met een klein beetje intelligentie zelfs zien wanneer iemand, terwijl hij beide sensors al afgedekt heeft, van richting veranderd en weer terugkeert naar waar hij vandaan kwam.

Met veel mensen maak je eenvoudigweg meer poortjes, tried and tested technology.

Op 16 juni 2021 19:33:51 schreef Thevel:
\Dat doet me gelijk denken aan het Evoluon in Eindhoven, lang geleden.
Bij de ingang was een enorme "nixie buis" teller geplaatst die de bezoekersaantallen aangaf.

Ik zie nu pas dat ze het een beetje suf hebben gedaan, wel pennen onderaan de buizen, maar niks eraan aangesloten. 8)7

Don't Panic!
Sine

Moderator

Op 16 juni 2021 19:33:51 schreef Thevel:
[bijlage][...]Dat doet me gelijk denken aan het Evoluon in Eindhoven, lang geleden.
Bij de ingang was een enorme "nixie buis" teller geplaatst die de bezoekersaantallen aangaf.

Daar moest je door draaipoortjes, dan werkt dat wel ja.

Thevel

Golden Member

Op 16 juni 2021 23:18:23 schreef Hensz:
Ik zie nu pas dat ze het een beetje suf hebben gedaan, wel pennen onderaan de buizen, maar niks eraan aangesloten. 8)7

Ze hadden toen al draadloze nixie's. :)

Op 16 juni 2021 23:19:19 schreef Sine:
[...]

Daar moest je door draaipoortjes, dan werkt dat wel ja.

Ik ben 1 keer in het Evoluon geweest, >35 jaar geleden.
Draaipoortje kan ik me niet meer herinneren...

Op 16 juni 2021 18:38:01 schreef Arco:
Bij Jumbo hanteren ze de regel dat als er meer als 3 mensen voor je staan in de kassarij je de boodschappen gratis krijgt.
(dan wil je wel een extra kassa openen... ;) )

Dat geldt alleen als er nog een kassa is die open kan. Dat lossen ze bij de Jumbo hier in de buurt op door bij die kassa’s een bordje te zetten dat hij defect is. Dan telt ‘ie niet meer mee als kassa die open kan. Probleem opgelost....