vervangen controller ebike

Ik heb een elektrische fiets met een kapotte controller (getest met een controller van een identieke fiets, werkt prima)

De fiets komt van bij itek, daar kunnen ze me niet verder helpen, misschien komt er binnen een week of 3 weer stock binnen, misschien ook niet.

Ik heb elders geen identieke controller kunnen vinden, dus een andere gekocht maar krijg het niet werkend.

De connectoren zijn niet gelijk dus weet ik niet wat waar hoort, ik heb geprobeerd me aan de kleuren te houden, maar dat werkte ook niet(de rode led bij de pedaal sensor ging wel aan als ik achteruit trapte).

hopelijk kan hier iemand me in de juiste richting verder helpen

originele controller:

de vervanger:

heb je er een gashendel bij? als je de fase draden (die dikke gekleurde blauw geel groen) aansluitn, en de hall sensoren, zou je met de gashendel het wiel aan de praat moeten krijgen.
zet met een spanningsdeler ongeveer 3-4 volt op de signaal aansluiting (rood = 5V, zwart = 0V, wit is signaal, als daar 4V op staat, zou de fiets moeten voluit gaan. diet die dat niet, zit er iets fout aan de hall sensoren. normaal moeten daar de kleuren ook overeenkomen met de kabels uit je fiets (geel-groen-blauw en zwart)

misschien dat het wiel ook een rode draad nodig heeft om de hall sensoren te voeden? ik zie namelijk je fiets connectoren niet dat uit de controller komen

de remhendels laat je volledig los, dat sluit je pas aan als de boel werkt. de pas sensor (van je pedalen) moet je dus ook bij de correcte kleuren aansluiten. bij de eenvoudigste fietsen is dit gewoon een reed sensor en magneetje die passeert. als enkel achteruit trappen werkt, zitten er misschien 2 in, en moet je de bekabeling van beide wisselen

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 16 juni 2021 21:27:53 (21%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik heb uigedokterd waar de connectoren op de originele controller heen gaan

de platte 5 pin plug (rood blauw wit groen geel) gaat naar het display
de 3 pin plug (rood blauw zwart) ggat naar de pedaal sensor
de 2 pin plug (zwart grijs) gaat naar de rem sensor
de rood, blauw en gele kogel connectoren gaan naar de motor
de rood en zwarte kogel connectoren gaan naar de batterij

met de batterij verbonden:

ik verbind de rood blauw en gele kogel connectoren van de nieuwe controller (brainpower) met de fiets
wanneer ik de intelligent indentification connectoren (groen) met elkaar verbind draait het wiel in de juiste richting, maak ik het los en verbind het opnieuw, maakt de motor geluid en draait het zeer langzaam in de andere richting

wanneer ik de 3 pin connector van de nieuwe controller verbindt met de fiets gaat het led lampje van de pedaal sensor aan, maar de motor draait niet als ik pedaleer
als ik de 3 kabels op deze connector omwissel om de zelfde kleurvolgorde te hebben als op de originele connector, gaat het ledje aan, en flikkert het wanneer ik pedaleer (zoals het hoort), maar de motor draait niet.

de 2x3 witte plug (5 kabels, rood geel groen zwart blauw) op de nieuwe controller verbinden met de 5 kabel plug op de fiets (display) doet niets

wanneer ik een gashendel verbind met de 3 pin connector (zwart rood wit, speed steering handle) op de nieuwe controller (brainpower) gebeurt er niets, niet eens wanneer ik de intelligent indentification connectoren (groen) met elkaar verbind en loskoppel

en wat verwacht die nieuwe controller van display? misschien dat je die nog moet 'aanzetten' op zo een speciaal display dat bij de controller hoort

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Geen idee wat de controller van display verwacht.

Momenteel heb ik enkel de 3 fase draden aangesloten, de intelligent identification kabel steekt in en op de electric lock kabel heb ik een schakelaar gezet. Met deze setup krijg ik mijn motor aan het draaien, maar dit is verre van ideaal.

Is er een andere manier om een hallsensorloze motor aan het werken te krijgen?

Wie verzekert jou dat de manier van "praten" tussen je itek display en een bij je nieuwe controller behorende display hetzelfde is.
Maw zijn ze compatible.

@tuxie , ik denk dat de controller en display inderdaad niet compatibel zijn, was meer een aankoop op hoop van zegen, de controller was 20€

De zegen heb je waarschijnlijk gemist O-)
Gelukkig kost een schermpje ook niet veel.

op een ebike stel je toch ook in welk niveau van ondersteuning je wil.
bv mijn bafang motor: ik moet al 3sec op de middenknop drukken om de controller te laten starten. en dan staat die op ondersteuning 1. moet ik nog 8 keer op P+ drukken om naar level 9 te gaan.

vermoedelijk krijgt je controller wel spanning maar wordt die niet 'gestart'. zou eens het bijhorende display zoeken

dit lijkt de uwe wel, LSL121
https://ae01.alicdn.com/kf/H6c3e4caed21f45198925e4077e2ff152A/L-Sneller-Nieuwe-Collectie-250W-350W-Elektrische-Fiets-Brushless-Motor-Controller-Met-Wuxing-Duim-Throttle-Lcd.jpg

ding heeft dus ook een duimgas. als je die aansluit, moet de fiets rijden zonder trappen. perfect dus om de werking van de motor te testen. daarna haal je dat ding eruit.
ik heb een systeem gebouwt dat eerst kijkt of er wel getrapt wordt, en daarna geeft die het gashendelsignaal door naar de controller.
ik kan dan gasgeven. stop ik 2 sec met trappen, valt de boel uit (2sec is dus een cadans van 30, trap je trager, valt die uit).

de complete set kost 50€, je had die beter direct als kit gekocht ipv een losse controller te gaan gebruiken. vraag eens waar je de controller kocht, of ze het display niet los hebben? een gashendel of duimgas is wel universeel, kan je voor 5€ kopen op ali

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 18 juni 2021 21:11:37 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb ondertussen begrepen dat de controller niet compatibel is met mijn motor, mijn motor heeft namelijk geen hallsensoren, dus zou ik ook een sensorloze controller nodig hebben. Mocht iemand weet hebben van een controller set, dus controller, display, trapsensor, rem, voor een sensorloze motor hoor ik het graag.