ADAU1701 met PCM1802 gebruiken voor gebalanceerde audio input

Hallo allemaal!

Een aantal jaren geleden heb ik een DSP gebouwd op basis van o.a. een analog devices ADAU1701 processor en een 4 tal Texas PCM1808 AD converters. Deze combinatie gaf me de mogelijkheid om 4 stereo of 8 mono kanalen naar de ADAU1701 te sturen.

Nu zou ik graag het analoge circuit voor de PCM1808 converters willen aanpassen zodat hier een gebalanceerd (dus een niet geïnverteerd en een geïnverteerd) audiosignaal op kan worden aangesloten. Dus 1 gebalanceerde ingang per PCM1808. Maar heb geen idee hoe ik dit het best kan doen, schema's zijn niet te vinden. Ik wil dit graag doen zonder opamps e.d. daar ik de PCB al eventjes opgebouwd heb liggen en verder ook geen symmetrische voedingsspanning beschikbaar heb.

Het inverteren van de cold side kan in de ADAU1701 plaatsvinden, dat is geen probleem. Iemand enig idee voor een ontwerp/schema? Dank jullie allen!

Edit: Vergist in het type ADC, het is geen PCM1802 maar PCM1808

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
blackdog

Golden Member

Hi DJohnny, ;)

Is dit soms wat je bedoeld?

De INA1651-Q1 doet dit voor twee kanalen, zelf even uitzoeken wat dynamiek betreft en voedingspanningen e.d.

https://www.ti.com/audio-ic/amplifiers/line-receivers/products.html

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Het idee achter sy audio is de stroomkring waarin de audio informatie wordt overgebracht gescheiden te houden van alle andere mogelijke stroomkringen, zogeheten common mode interferentie.
Dat resulteert er zoals bij iedere AC stroomkring in dat live en return uit fase zijn, maar wees voorzichtig de opzet al te veel te versimpelen.

Bekende methoden om de stroomkringen te isoleren van common-mode interferentie zijn transformatoren en bruggen van wheatstone gevormd door de in- en uitgangsimpedanties welke in evenwicht zijn. Bij de laatste (elektronische) variant komen vele variaties voor, denk aan single ended uitgangen met enkel impedance balancing of aan het andere uiterste bootstrapping van het common-mode signaal om de cm impedantie te verhogen.
Er is zeer veel informatie te vinden; een goede en serieuze bron zijn de AES white papers van Bill Withlock van Jensen transformers.

De gesuggereerde oplossing van aftrekken na de adc's lijkt mij nogal risicovol, als de gain van een van beide na de kalibratie door b.v. een temperatuur variatie ook maar iets veranderd raakt de brug uit evenwicht en stort de common mode onderdrukking in. Als dat niet relevant is dan is het gebruik van een sy verbinding niet relevant.

Let op; standaard verschilversterkers als ingang hebben een noise gain van 12dB ten opzichte van een single ended input. Dat hoeft niet relevant te zijn, als ik snel naar de specs van de adc kijk is dat hier zo.

Als u geen halfgeleiders wenst toe te voegen zijn correct afgesloten transformatoren een dure, zware, kwetsbare maar audiotechnisch goede oplossing. De cm impedantie is hoog, de vervorming en ruis zijn laag.

Hi Johnny,

even een praktische opmerking: de PCM1808 is momenteel niet leverbaar (eind september pas weer verwacht). Net als veel alternatieven trouwens.
misschien is de 1803 een alternatief voor je, die is her en der nog wel verkrijgbaar.

Die ina1651 is trouwens een prima linedriver, veel gebruikt door diverse producenten.

[Bericht gewijzigd door wielklem op donderdag 17 juni 2021 09:54:06 (15%)

RTFM, dan pas vragen...

Hi allen! Dank voor jullie rappe antwoorden.

De INA is een inderdaad een prima line driver. Echter voor mij onbruikbaar aangezien ik geen symmetrische voedingsspanningen heb. Heb alleen een 3.3V en een 5V tot mijn beschikking. Ik heb de volledige print (een aantal zelfs) al volledig bestuckt klaar liggen, deze zijn een aantal jaar geleden gebruikt voor een project. De PCM1808 heb ik nog een 10tal op voorraad liggen.

Het gaat hier niet om een nieuw ontwerp, maar om het aanpassen van een bestaande print.

@Aart: er zijn een aantal A merken die dit "truukje" ook toepassen door het inverteren van de cold side. Echter maken deze geen gebruik van de PCM1808, maar meestal iets wat voor mij (nu) onbruikbaar is.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 17 juni 2021 10:43:13 schreef DJohnny:
Hi allen! Dank voor jullie rappe antwoorden.

De INA is een inderdaad een prima line driver. Echter voor mij onbruikbaar aangezien ik geen symmetrische voedingsspanningen heb. Heb alleen een 3.3V en een 5V tot mijn beschikking.

kijk eens naar de IA0505S

misschien kun je daar nog wat mee.

RTFM, dan pas vragen...