Powerbank bouwen met AGM accu

Tidak Ada

Golden Member

Op 16 juni 2021 19:13:35 schreef CoenGoofy:
[...]

Wel aan de prijzige kant voor zon dingetje. Zolang we de powerbank loskoppelen van de 12v aansluiting na het varen lijkt mij dat er niet zoveel mis meer kan gaan? In ieder geval dankt voor je tip!

Waarom deze schakelaar?
Ik moet er niet aan denken, dat je achteloos (misschien iets te veel spiritualiën) die kabels losmaakt en er door bewegingen van de boot kortsluiting ontstaat. Dat is dus uitsluitend voor je veiligheid en veiligheid is nu eenmaal niet gratis. Het is de goedkoopste een kleinste van deze boten materiaal verkoper.
Er is een veel goedkopere op de pagina, die ik stuurde, maar die moet je erg goed inbouwen, vandaar deze keuze als compromis met de vel duurdere.
Die schakelaar moet ook tussen de beide accu's worden gemonteerd, niet tussen het USB blok en de powerbank accu. Daar kan je een lichtere schakelaar gebruiken, mits er een zekering tussen accu en schakelaar zit anders is der kans dat bij sluiting de contacten van die lichte schakelaar vastlassen of de schakelaar in brand vliegt.

@Sparky:
Een te lichte schakelaar is ook gevaarlijk bij sluiting, dus ook hier uit veiligheid....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 juni 2021 23:51:46 schreef Tidak Ada:
Die schakelaar moet ook tussen de beide accu's worden gemonteerd, niet tussen het USB blok en de powerbank accu.

Het zal wel aan mij liggen, maar nog steeds zie ik het nut van een zware schakelaar niet zitten. Er zit een gloeilamp tussen die de stroom begrenst op max 10A en als hij doorgebrand is op 0A. Ook zijn bij beide accupolen 5A of 10A zekeringen opgenomen. Waar kan het nog mis gaan?
Ik denk overigens dat TS zijn powerbank via de sigarettenaansteker van zijn boot wil opladen.

Nog een attentiepuntje voor TS.
Op de middenpen van de laadplug staat wel 12V van de powerbank, dus de plug niet laten rondslingeren, maar netjes en geïsoleerd opbergen als de powerbank niet opgeladen wordt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 17 juni 2021 00:34:38 (24%)

Tidak Ada

Golden Member

Ah, ik had begrepen dat die gloeilamp alleen was voorgesteld/aanbevolen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zonder die schakelaar gaat hij alsnog onbedoeld de accu van de boot leeg trekken, en als aansluiting na een contactslot of hoofdrelais gemaakt wordt, zou de nieuwe accu de rest van de boot gaan voeden als deze schakelaar of dit relais open is. Het is dus wel nodig om een extra schakelaar of relais toe te voegen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb zelf een campertje waar ik een 150A scheidingsrelais heb gemonteerd. Dat relais wordt gestuurd door de veldwikkeling van de alternator (W- of D aansluiting(?)). Dat is afgezekerd met en 120A zekering vóór het relais.
Na het relais gaat het met en 32mm² kabel naar een shunt voor een stroommeter en dan naar de woon-accu. Daarachter zit een zekeringkastje voor de verdeling.

Op deze manier kan ik in geval van nood de wagen starten vanaf de woonaccu (tot nu toe maar 1× nodig gehad. (Ik weet het, die semitractie-accu vindt dat niet echt lekker O-) maar het gaat om een noodgeval)).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 juni 2021 19:42:00 schreef SparkyGSX:
Heb je wel eens een auto met een lege accu geholpen met startkabels? Als er idioot veel stroom zou gaan lopen, wat sommige mensen beweren,

Met lopende motor zijn er volken, zonder lopende motor niet.
Ik heb dat vaak beweert, of eigenlijk gewaarschuwd voor die mogelijkheid. Recent een lege 100Ah aan een volle 40Ah AGM aangesloten via een 10A multimeter. Zekering van 10A bleef heel (dus de eventuele piek was onvoldoende om een 10A glaszekeringetje op te blazen) en de meter gaf meen ik 2-3A aan. Heel weinig in ieder geval. Alle getalletjes (A en Ah) zijn even uit mijn hoofd.

Maar da's een accu die op dat moment NIET wordt geladen door een dynamo. Als de dynamo zijn werk doet en er 14,4V op de accu staat, verandert het verhaal maar die stromen heb ik niet gemeten...

Volgens mij is die diode toch helemaal niet zo'n gek idee? Je beperkt de laadstroom, de tweede accu krijgt geen 14,4 maar maar 13,8V dus laad veel slomer. Ik laad mijn garage accu's ook permanent met 13,8V.
En als je vergeet de verbinding te verbreken, wordt de startaccu inderdaad leeggetrokken, maar pas wanneer de hulpaccu behoorlijk leeg is (12,2V). Voor die tijd heeft vast wel iemand een keer de verbindingsstekker er uit getrokken...

Tidak Ada

Golden Member

Op 17 juni 2021 13:11:38 schreef r-p:
[...]

[....]
Volgens mij is die diode toch helemaal niet zo'n gek idee? Je beperkt de laadstroom, de tweede accu krijgt geen 14,4 maar maar 13,8V dus laad veel slomer. Ik laad mijn garage accu's ook permanent met 13,8V.
[....]

Met een shottkydiode kom je op 14,0V

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, maar die begrenst de stroom dan weer minder. Zelf zag ik liever een standaard-diode voor die functie, maar wel ruim overbemeten. Of het nu een uur duurt of drie uur om de woonbatterij terug op peil te krijgen maakt niet zoveel uit, toch niet in mijn reisgewoontes. De T/S kan dat natuurlijk anders zien. Overigens: ook in mijn (poging tot) kampeerbus steekt er een scheidingsrelais, simpel en betrouwbaar.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 17 juni 2021 14:41:35 (14%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord