Op 17 juni 2021 13:50:05 schreef rew:
Kijk eens of je een warmtecamera kan lenen. Zijn ze alledrie (in bedrijf!) even warm?
De warmtebeeldcamera's die we hebben waren uitgeleend vandaag helaas. Locatie is helaas niet om de hoek voor mij. Ik heb wel even met zon temperatuurpistool gekeken.
Ik heb alleen de bovenste plexiglasplaat losgehad om te meten, de onderste werd mij te link.
De schakelaar is 1600A, de belasting vanmiddag zon 800A. Fase 1 is meestal het zwaarste belast. Het scheelt niet veel, meestal is de belasting redelijk gelijk.
De railen waren allemaal zo rond de 45 graden. Nu was de buitentemperatuur ook al zon 30 graden natuurlijk.
Geen temperatuursverschillen op de aansluitpunten, tussen de railen hooguit een graad of 2.
De aansluitpunten van de rail op de vermogensautomaat kon ik niet goed bij, de automaat zelf was niet bijzonder warm.
Zelf denk ik ook niet aan te hoge temperatuur. Rails zijn dik genoeg lijkt mij. Dan zou het een verhoogde overgangsweerstand moeten zijn op de aansluitpunten of door een defect in de schakelaar, maar het zwart zit op alle aansluitvanen. Je zou dan wel verwachten ook sporen van warmte te zien op het plexiglas, op de schakelaar en inderdaad op de bouten. Maar daar is niets van te zien.
Op 17 juni 2021 15:54:08 schreef evelo:
Misschien een slechte serie schakelaars van die fabrikant?
Eens informeren of er een probleem is met dit specifiek type?
Oppervlaktebehandelingen van metalen onderdelen kunnen soms wel eens verkeerd lopen en pas na een tijd zichtbaar worden.
Op 17 juni 2021 14:11:12 schreef GJ_:
Dit zijn de extended spread terminals van ABB, type ES-Tn (n=bouwgrootte), verkrijgbaar als kit bij de automaat.
Deze zijn waarschijnlijk van vertint koper.
Goed om te weten! Ik ga eens informeren bij de fabrikant.
Op 17 juni 2021 13:56:00 schreef mvdk:
Enne, die perscontainers: Waterstofsulfide/zwavelwaterstof absoluut uitgesloten?
Kwam vroeger in de middenspanningsruimten van twee rioolgemalen, het stonk er vreselijk, en elk ongeverfd stukje koper was zwart...
Op de perscontainers stond: papier/karton. Of er waterstofsulfide/zwavelwaterstof gebruikt word durf ik niet te zeggen, ik ben hier niet bekend mee. Locatie betreft een drukkerij.
Er staat wel een chemiekluis buiten, maar dat is zeker 30-40 meter verderop. Wat ze daar in opslaan weet ik niet. Zou het even na kunnen vragen.
Naast het compactstation is een open ruimte. Het zou natuurlijk kunnen dat daar ook wel eens chemicaliën oid tijdelijk worden neergezet. Maargoed, het is allemaal buiten.
Bedankt voor alle reacties!
Hieronder nog een foto van de onderzijde van de automaat (foto door het plexiglas genomen).