UVC lamp

Beste forumleden, Ik heb hier een nieuwe UVC vijverlamp . Deze dient om algen in de vijver te verwijderen . Deze lamp heeft geen Ohmse weerstand . Ik heb deze aangesloten op een 12 Volt transformator . De lamp brandt niet en trekt ook geen stroom . Heeft zo'n lamp een speciale voeding nodig ? De gloeidraadjes zijn op 't zicht niet onderbroken . het is een nieuwe lamp . Graag een reactie .

mvdk

Golden Member

Wat staat er op de lamp?

Ik heb hier een nieuwe

Zit toch in een verpakking? Staat daar niks op?

Jebao 7 Watt staat er op vermeld

Dat werkt als een TL lamp, je hebt een aangepaste ballast vandoen, met een 12V trafo werkt dat niet.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 18 juni 2021 13:44:23 (20%)

LDmicro user.

Beste MGP, Bedankt voor uw reactie . Dat kan al veel verklaren . Weeral iets bij geleerd ; Dan moet ik naar een gepaste voeding zoeken . Mvg. frank007

Een UVC-lamp is geen gloeilamp, maar een variant van een TL-buis. Je hebt een voorschakelapparaat met een starter nodig.

En het lijkt (beperkte beschrijving en veel invullen van mijn kant) alsof je de lamp zonder kwartsbuis in het water wilt gaan hangen. Dat kan, maar dan heb je ook nog een echte isolatietransformator nodig om echt de minimale veiligheid in acht te nemen. Ik zou voor een kant en klare UVC-unit gaan met een pomp er bij.

En kijk niet langer dan een seconde in het UVC-licht. Er zit niet voor niets een afscherming omheen: voor de elektrische en optische veiligheid!

Dat is een vervanglamp voor een UVC unit, die mag absoluut niet in het water hangen.
Hier zit zo'n lamp in , zoiets staat er ook bij mij ...en zeker niet zelf maken voor die prijs, zo'n lamp kost ~5 tot 15euro

LDmicro user.
Hensz

Golden Member

Ik vrees dat dit een miskoop is. Zó heb je er niets aan, het ding moet eerst in een waterdichte behuizing met kwartsvenster, anders krijg je kortsluiting c.q. komt het licht niet in het water.
Verder is dit symptoombestrijding, je moet gewoon beter voor je vijver zorgen, dan krijg je geen algen. Het is ook helemaal niet zoveel moeite en je krijgt er ook in andere opzichten een mooiere vijver van. :)
https://www.vijverhulp.nl/draadalgen_vijver_bestrijden.html

Don't Panic!

Wil iemand toelichten hoe zo een tweedraads aansluiting de gloeidraden kan gebruiken om te starten? Zit er een starter in de voet?

Ja, de starter zit in de voet.

Op 18 juni 2021 14:42:05 schreef Hensz:
Verder is dit symptoombestrijding, je moet gewoon beter voor je vijver zorgen, dan krijg je geen algen.

Makkelijker gezegd dan gedaan, ik ken weinig of geen vijvers die helder water hebben zonder zo'n lamp.
Meestal zitten er teveel vissen in de vijver, ook bij mij (foto)

LDmicro user.
Hensz

Golden Member

Vissen eruit halen is toch niet zo moeilijk?
Heb je meteen wat te eten 's avonds. :+

Don't Panic!

Op 18 juni 2021 15:13:33 schreef Hensz:
Vissen eruit halen is toch niet zo moeilijk?

Flauwe... wat zou je zelf doen? 5 vissen laten zitten zonder lamp of alle vissen laten zitten met lamp? ik denk dat ik het antwoord weet

Trouwens, er zitten 3x zoveel vissen in dan er op de foto staan, sommigen zijn een beetje beschaamd :o

LDmicro user.
Arco

Special Member

Algen is bijna altijd een gevolg van te veel vssen / te weinig planten / slechte filtering.
Met genoeg snelgroeiende planten zijn de algen zo verdwenen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 18 juni 2021 13:47:22 schreef Brightnoise:
Een UVC-lamp is geen gloeilamp, maar een variant van een TL-buis. Je hebt een voorschakelapparaat met een starter nodig.

De starter zit in de voet. Je kunt dit type alleen aansluiten op een ouderwets VSA. Dus geen electronisch VSA of inverter!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Er was laatst ook al een topic over dit onderwerp: Spanning naar UV lamp vijver. Het is gewoon een PL lamp zonder fosfor, en daar zijn makkelijk voorschakelapparaten voor te krijgen. Wel raar dat je een lamp koopt zonder enig idee welke spanning je er op moet aansluiten, en maar wat probeert. Voor hetzelfde geld is het een ander soort die op 10V werkt, zoals deze: Amazing ten-volt mercury discharge UVC lamp, en die leven niet lang op 12V (en werken ook niet direct op de spanningsbron). Zoals ook al genoemd moet je deze dingen niet los gebruiken en ze in een toepasselijke behuizing hebben, de UV-C straling is best schadelijk voor bijna alles. Naast organismen houden de meeste plastics er ook niet van.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 18 juni 2021 15:02:58 schreef MGP:
Ja, de starter zit in de voet.

[...]
Makkelijker gezegd dan gedaan, ik ken weinig of geen vijvers die helder water hebben zonder zo'n lamp.
Meestal zitten er teveel vissen in de vijver, ook bij mij (foto)

Al 20 jaar geen lamp meer gebruikt. Water zo helder als glas. Het zijn ook geen draadalgen die je kan verwijderen met UVC maar zweefalgen.

Voldoende drijvende zuurstofplanten. Waterpest, hoornblad, drijvend fonteinkruid, krabbescheer, ...

Zorgen dat het wateroppervlak voor 2/3 is bedekt door waterlelies, de zuurstofplanten, kaapse lelie (Aponogeton Distachyos), ... zo hebben algen te weinig licht om fel te groeien. Het water zal ook minder opwarmen.

Weinig eten geven. 99% van de tijd wordt veel te veel gegeven. Veel eten zijn veel uitwerpselen.

Op tijd wat zeewierkalk over de vijver strooien of oplossen in water en over de vijver gieten. In het voorjaar, als er draadalg ontstaat bestrooi ik die rijkelijk met kalk. Je ziet die dan zo geel worden.

Voor de rest een grote steenfilter met constante wateraanvoer. Spijtig genoeg verkoopt Ubbink of Oase (weet niet meer wie hem produceerde) deze niet meer.

@MGP al mijn vissen zijn beschaamd. Als je in de buurt komt verdwijnen ze.
@KlaasZ: water met algen wordt door de lamp gepompt, de algen sterven. Het quartsglas gaat ook na een tijd volledig vol hangen met vast gebrande algen. Vissen gaan daar gelukkig niet mee door. UVC wordt ook gebruikt in grote voedingsbedrijven.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 18 juni 2021 16:11:30 schreef Kruimel:
...de UV-C straling is best schadelijk voor bijna alles. Naast organismen houden de meeste plastics er ook niet van.

En de vissen dan? Kunnen die er wel tegen?

Arco

Special Member

En de vissen dan? Kunnen die er wel tegen?

Die komen normaal nooit in de slangen van het filtersysteem terecht hoop ik... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ah, op die manier. Ik had geen idee hoe en waar zo'n lamp wordt toegepast. Dacht dat die gewoon in of boven de vijver hing.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Allemaal hartelijk bedankt voor de talrijke reacties . Deze lamp zit in een drukfilter ; de vorige lamp was defect alsook de voeding hiervan . Ik dacht dat dit met een 12 Volt transformator kon worden hersteld . Dit is niet het geval . we zullen alles door een nieuw exemplaar vervangen . Zo gaan we onze vissen terug beter kunnen zien .

vergeten

Golden Member

Op 18 juni 2021 17:13:49 schreef frankoo7:
Allemaal hartelijk bedankt voor de talrijke reacties. Deze lamp zit in een drukfilter; de vorige lamp was defect alsook de voeding hiervan.

Die vermeende "voeding" is een voorschakelapparaat, VSA, dat kan ook een elektronische zijn geweest.
In het vierkante deel van de lamp, tussen de pinnen, zit een starter ingebouwd, die gaan ook wel eens stuk, kan je niet vervangen.

Ik dacht dat dit met een 12 Volt transformator kon worden hersteld. Dit is niet het geval. we zullen alles door een nieuw exemplaar vervangen.

Als je een pomp met lamp hebt, haal je die er toch uit dan weet je precies wat je nodig hebt. De "voeding" (VSA) zit meestal hermetisch gesloten in het snoer opgenomen en ligt op het droge.

PS einde zin. geen spatie voor de punt wel een erachter dat geldt ook voor de komma en de punt-komma. Eigenlijk elk leesteken dus :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Is een 2-pins PL lamp, kan alleen met een conventioneel voorschakelapparaat, niet met een EVSA...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Op 18 juni 2021 16:25:51 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Al 20 jaar geen lamp meer gebruikt. Water zo helder als glas. Het zijn ook geen draadalgen die je kan verwijderen met UVC maar zweefalgen.

Voldoende drijvende zuurstofplanten. Waterpest, hoornblad, drijvend fonteinkruid, krabbescheer, ...

Zorgen dat het wateroppervlak voor 2/3 is bedekt door waterlelies, de zuurstofplanten, kaapse lelie (Aponogeton Distachyos), ... zo hebben algen te weinig licht om fel te groeien. Het water zal ook minder opwarmen.

Weinig eten geven. 99% van de tijd wordt veel te veel gegeven. Veel eten zijn veel uitwerpselen.

Op tijd wat zeewierkalk over de vijver strooien of oplossen in water en over de vijver gieten. In het voorjaar, als er draadalg ontstaat bestrooi ik die rijkelijk met kalk. Je ziet die dan zo geel worden.

Voor de rest een grote steenfilter met constante wateraanvoer. Spijtig genoeg verkoopt Ubbink of Oase (weet niet meer wie hem produceerde) deze niet meer.

[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

@MGP al mijn vissen zijn beschaamd. Als je in de buurt komt verdwijnen ze.
@KlaasZ: water met algen wordt door de lamp gepompt, de algen sterven. Het quartsglas gaat ook na een tijd volledig vol hangen met vast gebrande algen. Vissen gaan daar gelukkig niet mee door. UVC wordt ook gebruikt in grote voedingsbedrijven.

Zoetwater mossels, die zijn dol op alg. :P