LifeYPO cellen zijn idd iets anders. Op zich ook wel logisch, want itt LiFePO4 kunnen die ook bij lagere temperaturen geladen worden.
De nominale spanning en max spanning is 3.3 / 4V, itt tot 3.2 / 3.65V bij normale LiFePO4 cellen.
GWL heeft bv de datasheets van die cellen:
https://files.gwl.eu/inc/_doc/attach/StoItem/1578/ThunderSky-Winston-L…
Cellen werken altijd iets afhankelijk van de SOC. Bij mijn 280Ah (LiFePO4) cellen specificeert de fabrikant een uitzetting van 1mm geloof ik (71.5-72.5mm breed). Maar dat zijn aluminium prismatic cellen.
De Winstons (en Calb bv) zijn kwa uitvoering een stuk degelijker. Ik zie de noodzaak niet om bij die cellen compressie toe te passen.
Overigens: De compressie maakt niet het verschil wat betreft het opladen, het is alleen beter voor de levensduur. Maar dat is relatief, want 2000 cycli is ook heel wat.
Hoe zijn ze gebalanceerd? Itt stationary gebruik (Camper,boot, solar opslag enz) is het bij aandrijvingen van EV's gebruikelijker om ze te bottombalancen. Immers, zo'n accuset zal relatief kort op de max SOC zijn, en vaker laag ontladen worden.
Als ze wel correct zijn gebottombalanced dan kan het best kloppen dat ze wat driften bij een 100% SOC, net zoals andersom ook gebruikelijk is.
Hoeveel het afwijkt, dat ligt eraan of het volledig mached/binned cellen zijn. Ik gok het persoonlijk niet en dat zou wel verklaren dat je cellen bij volle status wat varieeren.
Als je ze wilt hergebruiken voor solaropslag oid dan zou ik ze zoiezo topbalancen en eventueel (al dan niet een paar steekproeven) een capaciteitstest doen.
Een simpele capaciteitstester kost een goede 25 euro, een beetje krachtigere met logging is ook nietenes gek duur.