Elektrisch deurslot gezocht

Voor een industriële toepassing zoek ik een elektrisch deurslot. Dit slot wil ik toepassen op een schuifdeur van een koelcel.

Bij voorkeur de volgende specificaties:

  • Degelijk uitgevoerd
  • Stroomloos geopend
  • Terugkoppeling zodat ik met een PLC stappen kan laten uitvoeren als de deur geopend is.

Het slot wil ik toepassen om de toegang tot de koelcel te voorkomen i.v.m. een zeer laag zuurstof niveau.
Aan de binnenkant van de cel zal een noodschakelaar komen die het slot stroomloos maakt zodat deze ten alle tijde van binnenuit geopend kan worden.

Iemand een idee waar ik dit moet zoeken? Wij passen wel elektrische sloten toe in onze schakelkasten (Rittal SZ 2418.000) maar dat vind ik voor de buitenkant van een deur niet ideaal.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
marcob

Golden Member

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Sine

Moderator

Heb je niets aan een deurmagneet? Met eventueel een eindschakelaar als terugmelding.

@marcob, dank voor de link! Maasland lijkt exact te hebben wat ik zoek.

@Sine, dat is ook een optie maar in dit geval koop ik liever een compleet product.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
GJ_

Moderator

De beste zijn natuurlijk die van Euchner. Relatief goedkoop, modulair of kompleet, en oerdegelijk.

https://www.euchner.nl/

Ik heb er nu een liggen met ingebouwd noodstoprelais, noodstopknop en twee verlichte drukknoppen voor reset en aanvraag openen, met een noodontgrendeling aan de binnenzijde enz enz voor royaal onder de 700 euro
https://www.euchner.de/en-us/products/multifunctional-gate-box-mgb/mul…

Ik wil gene party poepert zijn maar die van maasland zijn verboden als veiligheids deurslot.

Hartelijk dank voor de opmerkzaamheid. Veiligheid is in deze toepassing essentieel. Zojuist Euchner een mail gestuurd met een uitleg van onze toepassing. Eens kijken of zij iets geschikts hebben.

De MGB lijkt te zijn wat wij nodig hebben maar ik kan slecht inschatten of deze geschikt is voor schuifdeuren.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
GJ_

Moderator

Van de week toevallig hun nieuwe gezien, erg mooi en ook niet extreem duur:
https://www.euchner.de/en-us/products/transponder-coded-safety-switche…

Daar moet wel nog een safety relay achter, bijvoorbeeld een Euchner ESM-BA301

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 14 juni 2021 11:25:57 (18%)

als het veilig moet zijn, van binnenuit altijd een deurklink of knop maken die buiten de elektrische sloten om werkt. heb dat ook gezien bij een datakluis, was een hele dikke beveiligde deur, maar eenmaal binnengesloten kon je er altijd weer uitkomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Bij de Euchner's waar ik naar link zit een ontgrendeling aan de binnenzijde. Kan idd nuttig zijn.

Op 14 juni 2021 23:17:12 schreef testman:
als het veilig moet zijn, van binnenuit altijd een deurklink of knop maken die buiten de elektrische sloten om werkt. heb dat ook gezien bij een datakluis, was een hele dikke beveiligde deur, maar eenmaal binnengesloten kon je er altijd weer uitkomen.

Schijnt bij de gouden koets niet te gelden?

Op 18 juni 2021 20:12:34 schreef BenI2C:
[...]
Schijnt bij de gouden koets niet te gelden?

dat ding is nog gebouwd door de batavieren, veiligheid was niet uitgevonden, toen ging men nog dood aan een verkoudheid :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inmiddels contact gehad met Euchner. Waren zeer behulpzaam en de producten zijn nog enigszins betaalbaar. Nadeel is wel dat er een fikse levertijd op zit maar dat zal bij steeds meer van dit soort producten het geval zijn vrees ik.

@Plankgas, ik vermoed dat deze deurmagneten ook niet als veiligheidsvoorziening toegepast mogen worden.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Bij mijn bedrijf hebben we ook deurmagneten om de toegang te reguleren.
Aan de buitenzijde zit een paslezer/ of druppel lezer. Aan de binnenzijde zit een zwarte paddestoel knop om de deur te ontgrendelen. Boven de zwarte paddestoel knop zit een groene nood ontgrendeling met 2 contacten, 1 x keiharde onderbreking van de magneetspoel en 1 x melding naar PLC.

De toegang met pas werkt alleen als de ruimte veilig is.
De groene nooddrukker is later toegevoegd op advies van de Ri&E buro, mocht de zwarte normale knop niet werken naar de PLC.

https://elektrischedeuropener.com/wp-content/uploads/2017/03/2002SG.jpg

Daar zitten dit soort mageneten aan
https://www.maaslandgroep.nl/elektromagneten/elektromagneten/waterdich…

Elke deurenset heeft een accuset om de zaak bij spanningsuitval een tijd save te houden.

mel

Golden Member

Op 19 juni 2021 08:36:06 schreef Peter112:
Bij mijn bedrijf hebben we ook deurmagneten om de toegang te reguleren.
Aan de buitenzijde zit een paslezer/ of druppel lezer. Aan de binnenzijde zit een zwarte paddestoel knop om de deur te ontgrendelen. Boven de zwarte paddestoel knop zit een groene nood ontgrendeling met 2 contacten, 1 x keiharde onderbreking van de magneetspoel en 1 x melding naar PLC.

De toegang met pas werkt alleen als de ruimte veilig is.
De groene nooddrukker is later toegevoegd op advies van de Ri&E buro, mocht de zwarte normale knop niet werken naar de PLC.

[afbeelding]

Daar zitten dit soort mageneten aan
https://www.maaslandgroep.nl/elektromagneten/elektromagneten/waterdich…

Elke deurenset heeft een accuset om de zaak bij spanningsuitval een tijd save te houden.

Noodstop/bedieningen mogen NOOIT via de PLC lopen....Hooguit als terugmelding...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Moderne noodstoppen gaan vrijwel altijd via software. PLC gebruik in noodstoppen is ook niks speciaals meer.

Echter, alle veiligheidscomponenten moeten een CE markering hebben met het nummer van een NB. Ze moeten dus echt gekeurd zijn.

Die groene knop is niet toegestaan.

Jinny

Golden Member

Ik neem aan dat die paddestoel een harde onderbreking geeft van de magneet?
Dat gaat in principe nooit stuk.
Ik heb een deel van dergelijke paddestoelen (kleinere versie, maar intern gelijk) in een lashal in gebruik.
Daar wordt er minimaal ruw mee omgesprongen.
Inslaan is onderbreken en dat deel van de hal spanningsloos.
Werkt altijd.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Zucht, HET IS GEEN NOODSTOP!
Het is een toegangs controle en ook een een Euchner heeft altijd een mogelijkheid om van binnenuit eruit te kunnen.

De zwarte knop zit aan de PLC, alleen de groene knop is bedoeld als er niets meer werkt om de spanning te onderbreken en toch veilig naar buiten te kunnen. Dit blijft ook zichtbaar op de groene knop en moet met een sleuteltje hersteld worden.

Jinny

Golden Member

Ah, oké, ik ben van de KISS, dus sla in dit soort gevallen het liefste de PLC over..
Contactje erbij om de PLC te melden, prima, maar de bediening knalhard direct..

Maar dat ben ik.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Op 19 juni 2021 10:21:23 schreef Peter112:
Zucht, HET IS GEEN NOODSTOP!

Die van jou niet. Bij TS gaat het wel om een veiligheidstoepassing dus daar gelden andere regels.

Overigens moet je de voorziening om van binnen uit zo'n deur te openen los bij bestellen, dat is niet altijd standaard

Op 19 juni 2021 10:30:04 schreef Jinny:
Ah, oké, ik ben van de KISS, dus sla in dit soort gevallen het liefste de PLC over..
Contactje erbij om de PLC te melden, prima, maar de bediening knalhard direct..

Dat is gevoelsmatig. In principe is een veiligheids PLC beter dan keihard met een paar contacten een relais bedienen. Veel veiliger zelfs.

die groene inslag knop plaats je normaal bij een deurslot wat met spanning om gesloten te blijven werkt, ( houdspanning ) de knop is dan aangesloten als een NC dus inslaan en het slot onderbreekt meteen. die heb ik ook weleens gemaakt bij branddeuren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is gevoelsmatig. In principe is een veiligheids PLC beter dan keihard met een paar contacten een relais bedienen. Veel veiliger zelfs.

Je hebt speciale veiligheids plc's. Van die gele Pilzer dingen. Moeten in principe aan alle veiligheidseisen voldoen.

Maar ik ben het wel een beetje eens met Jinny haar kiss principe. Zoals eerder al gezegd een gewone mechanische deurklink aan de binnenkant lijkt mij gevioelsmatig en must. Maar als je dan bedenkt dat zo'n ding weer vast kan vriezen enzo is zo'n deurmagneet achtige constructie niet zo heel gek. Maar bij ons worden die grote knoppen nog wel eens stuk geslagen. Dus ja wat is nu eigenlijk veilig? Ik denk niets.

Het enige wat je kunt doen als werkgever is zo goed mogelijk aan de moderne veiligheidsregels voldoen en daarom alleen daarvoor goedgekeurde installatie delen gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 19 juni 2021 16:58:07 (11%)

Ee kleefmagneet heeft zelden de functie van noodstop, aangezien bij defect gaan van e magneetspoel de (schuif)deur open kan. Ee kleefmagneet is eigenlijk alleen bedoeld om ongewenst openen te voorkomen.

Ik heb ook valdeuren mee gemaakt die rollen dicht bij brandalarm en geven geen vluchtweg. Hier zat ook altijd een zelfsluitende branddeur naast.

GJ_

Moderator

Solenoids worden wel steeds vaker gebruikt in veiligheidshekken rond machines. Dan zit er uiteraard vaak nog wel extra bewaking op.