Scheidingstrafo

Voor mijn knutselwerkplaatsje ben ik op zoek naar een scheidingstrafo om in alle veiligheid metingen te kunnen doen aan apparatuur. Nu heb ik deze gevonden https://www.amazon.de/Bronson-1000-Trenntransformator-Trenntrafo-Watt/…

Prijs vind ik alleszins meevallen. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Thevel

Golden Member

Een 8000 Watt 230 Volt scheidingstrafo.
Knap....

Sine

Moderator

Op 19 juni 2021 13:00:27 schreef Lampie57:
een scheidingstrafo om in alle veiligheid metingen te kunnen doen aan apparatuur

Ik zou eens even zoeken op het forum, daar is al heel veel over geschreven, en dat is niet noodzakelijk altijd veiliger.

Met alleen de trafo ben je er in ieder geval niet.

fred101

Golden Member

Een 8000 Watt 230 Volt scheidingstrafo.
Knap....

Volgens mij staat er 1000W

In feite is het niet meer dan een doos met een scheidings-trafo en wat schakelaars en connectors. Mijn eerste had ik zelfgemaakt.

Veiligheid, het is een goede stap maar verkijk je er niet op. Er staat nog steeds 230V op je schakeling. Ik had laatst een apparaat met twee enorme koelblokken. De ene zat aan line, de andere aan neutral. Als ik met een hand er een aanraak is het prima, maar als je met je linker hand op het ding wat aan aan neutral hangt, leunt en met je andere hand iets aanraakt wat aan line zit dan ben je nog steeds de klos.

Een ding om ook op te letten, Ik had een ding wat op 230V de aardlek liet springen omdat er een netfilter defect was. Achter de scheidingstrafo werkte hij gewoon want nu lag dat filter niet aan aarde. (Tenzij je een secundaire aarde met ALS hebt (dat wordt mijn volgende stap, er zit al een regelbare zekering en tussenschakelbare gloeilamp)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Geaarde ingangskontaktdoos,
Geaarde uitgangskontaktdoos,
Metalen omhulsel.

Mijn haren staan gaan al recht omhoog staan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op 19 juni 2021 13:29:46 schreef fred101:
[...]
(Tenzij je een secundaire aarde met ALS hebt (

Dan heb je gewoon weer een niet-geisoleerd net.

@Toet
Dan ga je al helemaal kriegel worden van trafo's die voor medische toepassingen bedoeld zijn, die zijn namelijk allemaal zo uitgevoerd.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 19 juni 2021 13:38:59 (29%)

Thevel

Golden Member

Op 19 juni 2021 13:29:46 schreef fred101:
[...]
Volgens mij staat er 1000W

Ik bedoel dat er ook een 8kW uitvoering aangeboden wordt.

Ik snap dat jullie de handleiding van het ding niet gelezen hebben en dat is logisch. Maar hierin is eenvoudig en duidelijk beschreven hoe je de secundaire aardevrij kunt maken door de aardklem te verwijderen.
En dat zo’n ding alleen geen veiligheid garandeert snap ik ook. Het gaat mij inderdaad om de 1000 watt versie en ben dus aan het onderzoeken en navragen (bij jullie) of dit wat kan zijn.
Overigens heb ik ooit wel eens begrepen dat een ringkerntrafo > 500 watt stevige inschakelstromen genereert die eigenlijk om een inschakelvertraging vragen. Klopt dat ? Daar lees ik bij dit ding niks over.

Groet, Dirk

Sine

Moderator

Ik wel, in de reviews staan klachten over het ontbreken van een inschakelbegrenzing.

Die zul je waarschijnlijk moeten toevoegen inderdaad.

En ik heb het niet over garanderen van veiligheid, ik heb het over onveiliger worden omdat beveiligingen (aardlek) niet meer werken.

Ik wel, in de reviews staan klachten over het ontbreken van een inschakelbegrenzing.

Je hebt gelijk, had ik overheen gelezen. Nou ja, is eenvoudig op te lossen en misschien zelfs nog wel in te bouwen.

Ik ga dat ding maar eens kopen, als het echt niks blijkt te zijn is het ding zo weer retour.

Dank voor jullie meedenken.

Dirk

Sine

Moderator

Het is een trafo, daar zal aan zich niet zoveel mis mee zijn.

Voor een trafo van 1000Watt, eigenlijk V.A. heb je wel een inschakelstroom begrenzer nodig, anders klapt de zekering eruit in de meterkast.

Je kunt de inschakelstroom begrenzer van deze site opzoeken en gebruiken.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…

[Bericht gewijzigd door Martin V op zaterdag 19 juni 2021 15:19:02 (18%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 19 juni 2021 14:29:52 schreef Sine:

En ik heb het niet over garanderen van veiligheid, ik heb het over onveiliger worden omdat beveiligingen (aardlek) niet meer werken.

Nu moet je de zaak niet gaan omdraaien. de aardlek werkt nog steeds, maar hij wordt niet meer aangesproken omdat er geen stroom meer via het lichaam naar de aarde kan lopen, zelfs al raak je een geleider aan.

mij lijkt de balans toch duidelijk in het voordeel van schakeling met trafo. UIteraard kan je nog steeds geëlektrocuteerd worden door de twee geleiders aan te raken, maar dat was evengoed zonder trafo zo.

Op 19 juni 2021 13:11:06 schreef Sine:
[...]

Ik zou eens even zoeken op het forum, daar is al heel veel over geschreven, en dat is niet noodzakelijk altijd veiliger.

Met alleen de trafo ben je er in ieder geval niet.

Als je niet weet waar je mee bezig bent, dan is werken aan elektrische apparaten met spanningen hoger dan 42V AC altijd gevaarlijk.
Een scheidingstrafo heb je voornamelijk nodig om geaarde meetapparatuur aan te sluiten op een niet netgescheiden elektrisch apparaat.
De 230 Volt spanning achter de trafo is in feite even dodelijk als de spanning op het lichtnet. Er is alleen een verschil op de manier waarop je de spanning aanraakt

De inschakelstroombegrenzer had ik gevonden, maar ik weet uit ervaring dat Amplimo gewoon een NTC-tje levert om in serie te zetten met hun grotere ringkernen. Die kan ik intern wel ergens in de primaire frutsen. Moet toch ook voldoende zijn ?

Groet, Dirk

Ik heb nog een scheidingstrafo van 560VA liggen (http://txrx.nl/henri/wissel/page4.html) mag je zo van me hebben, moet je heb zelf wel effe ophalen. (stuur me een PM als je hem wilt)
Vanmiddag nog net niet aan Tom ("chuckie") meegegeven wat het was wel net wat te veel sjouwwerk.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 19 juni 2021 13:31:08 schreef Toeternietoe:
Geaarde ingangskontaktdoos,
Geaarde uitgangskontaktdoos,
Metalen omhulsel.

Mijn haren staan gaan al recht omhoog staan.

Is toch niet anders als een geaard apparaat met een (netgescheiden)nettransformator daarin?

fred101

Golden Member

Sine: Dan heb je gewoon weer een niet-geisoleerd net.

Ik ga dat doen dmv een Tek A6901 ground isolation monitor. Op pag 43 staat een plaatje hoe dat samen met een scheidingstrafo te doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/scheidings%20trafo.jpg

niet zo mooi afgewerkt. Het is 1x trafo 2x115V ( 1 Amp) en 4x trafo van 26V kun je zelf kiezen welke spanning je wilt hebben.
4 x 26V trafos heb ik jaren geleden bij Pollin gekocht.
Alles in een kastje gedaan.

alles wat ik maak, kan beter.

Op 19 juni 2021 19:32:26 schreef hex173:
[afbeelding]

niet zo mooi afgewerkt. Het is 1x trafo 2x115V ( 1 Amp) en 4x trafo van 26V kun je zelf kiezen welke spanning je wilt hebben.
4 x 26V trafos heb ik jaren geleden bij Pollin gekocht.
Alles in een kastje gedaan.

Dan heb je op de uitgang toch maar 104 volt?

Arco

Special Member

't Is wel een dubbel stopcontact (dus 2x104v), maar zo werkt 't helaas niet... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zitten 5 trafos in 1x 115/115 en 4x 26 V Alle trafos primaire kant aan het net. Voorkant alles gescheiden van net.
@buzzy, dat klopt van de 26 V trafos = 4 X26= 104 V Soms is het handig om een lagere spanning van het net gescheiden te hebben.
1x trafo met 2x115V op de "stop contacten" staat 230 V gescheiden van het net. Zitten ook een paar zekeringen in.
Aan de voorkant is alles, door trafos, van het net gescheiden.
Op ieder stopcontact, aan de voorkant, staat 230V, gescheiden van net.
Waarom zoveel trafos ? nou die had ik liggen....
Bij de bananen pluggen heb ik, met viltstift, getekend hoe het secondair zit.

alles wat ik maak, kan beter.

Op 19 juni 2021 20:43:20 schreef hex173:
Er zitten 5 trafos in 1x 115/115 en 4x 26 V Alle trafos primaire kant aan het net. Voorkant alles gescheiden van net.
@buzzy, dat klopt van de 26 V trafos = 4 X26= 104 V Soms is het handig om een lagere spanning van het net gescheiden te hebben.
1x trafo met 2x115V op de "stop contacten" staat 230 V gescheiden van het net. Zitten ook een paar zekeringen in.
Aan de voorkant is alles, door trafos, van het net gescheiden.
Op ieder stopcontact, aan de voorkant, staat 230V, gescheiden van net.
Waarom zoveel trafos ? nou die had ik liggen....
Bij de bananen pluggen heb ik, met viltstift, getekend hoe het secondair zit.

Zet er dan even bij dat die 2x115Volt de secundaire spanning is! Krijg je minder opmerkingen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 juni 2021 14:54:07 schreef Lampie57:
[...]
Ik ga dat ding maar eens kopen, als het echt niks blijkt te zijn is het ding zo weer retour.

Heb je 'm gekocht? Gisteren zag ik bij die 1 kW: 'Nog twee op voorraad', en nu 'Nog slechts 1 op voorraad'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org