weller versus ersa

mel

Golden Member

Ik denk er over om een nieuw soldeerstation aan te schaffen.
Weller bevalt me tot nu toe goed..
Het ding is echter versleten, (overgenomen van de zaak waar ik werkte,jaren geleden.)
Wat is beter, Weller of Ersa?Of is dit gevoelsmatig, ik heb een voorkeur voor Weller, geen idee waarom..
Ik koop nooit Chinese meuk, dat vooropgesteld..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Henk H.

Golden Member

Is een Pace ADS200 ( https://paceworldwide.com/ads200-soldering-station-td-200-tip-heater-c… ) misschien iets om in de overweging mee te nemen? Volgens mij qua prijs aantrekkelijker dan Weller, cartridges (punten) zijn ook gunstig geprijsd.

Ik heb er een, weinig gebruikt maar tot nu toe erg tevreden.

mel

Golden Member

ik ken dat merk niet, maar van Weller valt de prijs ook wel mee..
Ik ga nadenken..(eigenlijk VOORdenken..) ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Henk H.

Golden Member

Pace is een amerikaans merk (stations zijn ook "made in USA") voor productie-soldeerapparatuur. Zijn al actief sinds eind jaren '50. Ze richten zich niet op het steeds uitbrengen van nieuwe modellen of de meest gelikte user-interface maar maken gewoon goede stations :) Marketing in Europa is minder, daarom is het merk hier minder bekend.

Ze hebben ook cursusvideo's over solderen: https://youtube.com/playlist?list=PL926EC0F1F93C1837

blackdog

Golden Member

Hi mel, :-)

Kijk eens naar dit model van JBC

https://www.eleshop.nl/jbc-bt-2bwa-soldeerstation-140watt.html#latest-…

Niet vergeten er zelf een aantal stiften bij te bestellen, als ik het goed heb, wordt hij zonder geleverd.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 19 juni 2021 11:05:12 schreef Henk H.:
... Zijn al actief sinds eind jaren '50.
...

Ze hebben ook cursusvideo's over solderen: https://youtube.com/playlist?list=PL926EC0F1F93C1837

Die cursus videos dateren ook van ongeveer die tijd (*). Ik heb 2:37 van de cursus gekeken en kom weg met 1 "Hmm.... interessante techniek, misschien niet onverstandig om voortaan toe te passen", en 1 "dat is verouderde techniek, ga maar snel terug naar de jaren zestig waar je vandaan komt!".

De doelgroep die er echt van moet leren... die kan dat onderscheid niet maken en gaat verouderde technieken toepassen.

(*) Ik schat de videos eigenlijk "jaren zestig" maar kan evt ook jaren zeventig zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Op 19 juni 2021 08:56:12 schreef mel:
Ik koop nooit Chinese meuk, dat vooropgesteld..

Ik moet toegeven dat er een hoop troep uit China komt maar je moet ook niet alles meteen alles uit China als meuk zien. Er komt toch ook goed en professioneel spul uit China, Rigol Owon, Siglent en MeanWell bijvoorbeeld.

IK zou in ieder geval even https://www.eleshop.nl/ kijken. Als het daar vandaan komt is het in ieder geval het betere spul.

De soldeerbout uit de link van Blackdog heb ik nu ook ca 2 jaar in gebruik en bevalt zeer goed, als je daarmee niet kan solderen kan je beter iets anders gaan doen :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Chinese kloons van Japanse soldeerstations zijn denk ik het optimum in prijs/kwaliteit maar in absolute zin kan het beter.

Als je per ongeluk een goedkope Weller vindt, dan is de kwaliteit er ook naar. Als ik alleen maar Weller of Ersa zou mogen aanschaffen zou ik ongezien voor Ersa gaan, en bij gelegenheid verhuizen naar een baas die meer keuze geeft.

Zocht ik zelf een nieuwe bout, dan kocht ik een cartridgetype (actieve punt heet dat bij Eleshop geloof ik). Je komt dan bij merken als JBC, Pace en Hakko uit. Of hun Chinese klonen zoals Aoyue.

Ik meen dat Fred101 slechte ervaringen had met Pace of JBC, ik vergeet steeds welke, dat kun je vast wel terugvinden in een van de honderden soldeerbouttopics. Geen Metcal kopen dus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Fred heeft een Weller en is een grote Pace fan. Metcal komt er hier nooit meer in. JBC, Hakko, Ersa, Weller, Pace maken allemaal goede spullen. Kijk naar kosten voor punten, verkrijgbaarheid en naar wat jij belangrijk vindt.
En een 2000 euro JBC is niet gelijk aan een 300 euro JBC.

Pace is bekend om zijn prof spul, niet te verslijten en erg prijzig, functie voorop. Maar ook zwaar en lomp en klassiek (geen cartridge punten, wat voor mij een plus is) Ze maken een instap model met cartridge punt maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb ook al jaren een WS81 van Weller welke ik meestal alleen voor SMD gebruik of bij ruimte gebrek omdat de bout wat slanker is. Niks mis mee, doet het prima

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb een ersa gehad, was een stuk goedkoper als de Weller stations die ik nu heb. Ik verwacht dat t niet veel uit zal maken welke van de 2 merken je kiest. Een station van 100 euro zal altijd nadelen hebben ten opzichte van een van 300 euro.
Bij mij blijft het Weller. Maar dat is meer uit gemak, t past nu allemaal op elkaar wat ik heb.
Ik heb nu 3 weller stations.
Heeft een hoop geld gekost en indirect was dat goedkoper als de goedkope bouten die ik voorheen had.
Puntjes snel weg, bouten verbrand, handvat gesmolten..
Variërend van goedkope (40 gulden) Weller bouten op 230v tot bouten uit de 5 guldenbak.

GJ_

Moderator

Ik heb alleen ervaring met Weller en heb nooit reden gehad om iets anders te gebruiken.
Alleen de gasbouten van Weller zijn serieus slecht, die heb ik van Portasol. Met die gasbout ben ik er ook achter gekomen dat Weller gewoon helemaal geen service verleend. Da's dan weer jammer.

ik heb ook weller zelf, meerdere gehad en blijf daar ook bij hangen. op t werk een ersa, stiften met een veer vast is een ellende systeem, bout werkt verder goed, maar de slappe punten en dat veertje is slecht. de punthuls bij weller is dan veel fijner. ook de betere wellers werken fijn. de whs40 en dergelijk spul van onder de 200 euro is gewoon niks. van ersa ook een gasboutje en dat is ook een fijn ding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

ik heb de knoop doorgehakt...het word weer een Weller ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

joh ben je er zelf ook al achter?
die conclusie had ik na je 1e post al getrokken
waarschijnlijk had je de keuze al gemaakt voordat het topic aangemaakt werd, mooi "open-minded"

maartenbakker

Golden Member

Tsja, als de keuze tussen een Weller en een Ersa gaat en je wilt geen Ersa dan blijft er maar 1 mogelijkheid over toch? ;)

Vraag me wel af welk type het wordt? Weller heeft tegenwoordig ook cartridgebouten bijvoorbeeld.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 19 juni 2021 21:08:19 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 juni 2021 21:05:49 schreef maartenbakker:

Vraag me wel af welk type het wordt? Weller heeft tegenwoordig ook cartridgebouten bijvoorbeeld.

heb je het over de bouten met RT punten? tja, daar heb ik me hier al enkele malen positief over uitgesproken, maar blijkbaar gebruikt hier niemand anders boutjes uit die reeks.
Na bijna 5 jaar gebruik nog steeds geen klachten over :-)

benleentje

Golden Member

Op 19 juni 2021 14:29:20 schreef Paloma:
Een station van 100 euro zal altijd nadelen hebben ten opzichte van een van 300 euro.

X = X + 1; X += 1; X++;

Voor een goed bout heb je gewoon goede materialen nodig en of Ersa, Ayou weller nu een bout maakt, de bout is zo goed als de materialen en anders is er geen bout aan.

Maar verder weiger ik om extra te betalen alleen voor de naam. Maar wil dan wel weer extra betalen voor goede service en bv aankoop in NL waar de dealer wat dichterbij zit.

Vandaar ik ook zei als het bij eleshop vandaan komt is het geen troep. Die mensen zitten ook niet om gezeur van klanten te wachten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Denk het vooral belangrijk is of je enkel- of dubbelzijdige DIY printjes met lood wil solderen of ook loodvrije en/of multilayer pcbs met veel koper in herstellen. Groot verschi.

Hier wat van mijn ideeën over soldeerstations. Er staan natuurlijk ook nog andere posts in dat topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144368?query=Deusjevoo&m…

Een Pace ADS200 zoals Henk H er een heeft is 120 watt wat dicht bij de 130 of 140w van JBC ligt (gebruik mijn JBC nu al +15j). Heeft een goeie selectie cartridge tips en goedkoper dan JBC. (Maar met alle extra taksen hier...)

Als ik enkel mocht kiezen tussen Ersa en Weller, denk het eerder Ersa zou worden.
(Weller cartridge tips gebruiken een type met 3,5mm jack. Is ooit ergens een topic geweest die nogal eens last hadden van slecht contact.)

Ik zou sowieso enkel voor +100, liefst +120-140 watt gaan. (Werk 99% aan loodvrij)
Heb beide een paar jaar geleden op een beurs nog eens getest, konden me geen van beide overtuigen. Ben zo gewend aan mijn JBC...

Sinds een aantal jaren heb ik een Weller PU81 station met een WSP80 handvat. Iets van EUR300 voor betaald, en het ding valt me nogal tegen. 't is geen slechte bout, maar voor die prijs had ik meer verwacht.

Hij warmt op in ong. 20s en dat is wel acceptabel, maar als ik 'm aan zet, een bakkie koffie inschenk en dan achter m'n buro ga zitten is het ledje vaak uit, waardoor ik twijfel of ik hem wel aan gezet heb. (tot hij even later gaat knipperen, zodat ik zie dat ie warm is).

Het was ook een "stop & go" variant. Daar had ik niet echt goed naar gekeken toen ik hem kocht. Toen had ik nog vertrouwen in weller. Het houd echter in dat op het moment dat je 'm in z'n standaard zet, de bout z'n verwarmings element helemaal uit zet, dus als je hem wilt gebruiken, zit je met dat ding in je hand te wachten tot hij op temperatuur komt. Dat mechanisme heeft het dus geen week uitgehouden.

Van te voren had ik al wat twijfel over de verbinding tussen het verwarmings element en de punten. Het is slechts een klein rond vlakje. En dat brengt de warmte niet helemaal geweldig over, maar omdat het een 80W bout is, is daar nog wel mee te leven.

Het vervelendste is echter de huls die over de punt heen schuift. Op zich netjes gemaakt. Stevige huls, en een stevige plastic ring om de moer die koud blijft zodat je ook met een hete bout de punten snel kunt verwisselen. Deze RVS huls zet echter veel uit bij verwarmen, met als gevolg dat de punt vaak los gaat zitten en je hem dus weer vast moet draaien. Dit moet meerdere keren per dag als je met dat ding bezig bent. Dit is een vrij forse ontwerpfout. Daar had een veer in moeten zitten om die uitzetting op te vangen.

Voor mij geen Weller meer.

Als ik nu een bout zou kopen, dan zal het een Chinese T12 kloon worden. Een losse voeding van ergens tussen 12V en 24V, klein printje met STM32, Oled display en MOSfet schakel tor, een degelijk handvat en wat reserve punten. Vooral de handvatten zit veel kwaliteits verschil in. Voor EUR5 heb je goedkope Chinese prut. Voor EUR20 heb je een degelijk handvat, ook uit China. Je mag zelf kiezen.

Verder zitten er wat slimmigheidjes in. Je kan hem zo instellen dat hij na een bepaalde tijd (b.v. 20 minuten) naar een "standbij" tijd gaat. Dit verlengt de levensduur van de punten, maar met een erg korte (2s ong.) opwarmtijd naar normale soldeer temperatuur. Je kan hem ook zo instellen dat de bout na een bepaalde tijd (b.v. uren) helemaal afkoelt als hij niet gebruikt wordt. Dit is wel handig als je hem een keer vergeet uit te zetten als je naar bed gaat. Dit wordt gemeten met een bewegings schakelaar (balletje in buisje) in het handvat.

Ook zijn T12 punten goed verkrijgbaar, en er zijn veel modellen. Idee is om een bosje te kopen voor de variatie, en de punten die je veel gebruikt te vervangen met punten die (misschien) langer mee gaan. Misschien wel echte Hakko's.

maartenbakker

Golden Member

Op 20 juni 2021 02:42:05 schreef Deusjevoo:
(Weller cartridge tips gebruiken een type met 3,5mm jack. Is ooit ergens een topic geweest die nogal eens last hadden van slecht contact.)

Zouden die een inhaalslag gemaakt hebben door kopietjes van Chinees spul te maken, of zelfs in te kopen van andere fabrikanten in China? Het klinkt typisch als Weller dat ze zelfs dat dan nog weer verprutsen. En ja, ze hebben ook prima modellen zo nu en dan, maar waarom zou je dit soort gepruts belonen...

EDIT: Ik zie "Made in Mexico". Dan dus kopietjes van Chinees spul en ook de zwakke punten gekopieerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Ik heb nu een jaartje of drie zo'n generiek (Chinees, jawel) T-12 station. Het enige wat ik daar zelf aan heb toegevoegd is een 20V adapter van een Dell laptop.

Dat valt me bepaald niet tegen, de bouwkwaliteit is misschien niet 'des wellers' maar voor bepaald werk grijp ik toch eerder naar die Ksger dan de weller.

Op 20 juni 2021 03:18:11 schreef Kortsluiting_Online:
Sinds een aantal jaren heb ik een Weller PU81 station met een WSP80 handvat. Iets van EUR300 voor betaald, en het ding valt me nogal tegen. 't is geen slechte bout, maar voor die prijs had ik meer verwacht.

Hij warmt op in ong. 20s en dat is wel acceptabel, maar als ik 'm aan zet, een bakkie koffie inschenk en dan achter m'n buro ga zitten is het ledje vaak uit, waardoor ik twijfel of ik hem wel aan gezet heb. (tot hij even later gaat knipperen, zodat ik zie dat ie warm is).

.

een wsp80 heb ik nog als reserve staan, maar die bout heeft amper massa om grote vlakken te stoken en daar stoor ik me elke keer weer aan. de huidige bout is 120W en heeft een betere warmteoverdracht en stookt alles zo los. alleen de duurste reeks van weller heeft het start/stop systeem. dat is leuk als de bout snel heet is, anders niks als ellende met dat soort regelingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 juni 2021 10:29:17 schreef mel:
ik ken dat merk niet, maar van Weller valt de prijs ook wel mee..
Ik ga nadenken..(eigenlijk VOORdenken..) ;)

Ik heb jaren naar alle tevredenheid een oude Weller magnastat gehad, op een gegeven moment was het element versleten.
Vervolgens de keuze gemaakt om een chinees digitaal station te kopen. In principe tevreden over geweest (dacht ik), tot na een paar maanden tijdens het opwarmen het handvat weg begon te smelten (geen trekontlasting aan de kabel).

Daarna tegelijk met een collega een Weller gekocht van maar liefst €300 (WE1010 met WEP 70 punt, kost nu nog maar €150 |:( ).

Ben ik aan het solderen en steeds na 2 minuten gaat dat ding vanzelf in standby terwijl ik toch echt er mee bezig ben.

Na een paar maanden zowel de soldeerbout van collega als de mijne het handvat door gesmolten.

Ondertussen was ik nog op zoek naar een soldeerbout voor 'on the road' gebruik aangezien mijn trouwe portasol niks meer deed en andere vervangers op gas geen ruk waard zijn.

Tijdens de zoektocht kwam ik erachter dat je in de basis 2 soorten soldeerbouten hebt;
Soldeerbouten met een passieve punt (meest gebruikte) en soldeerbouten met een actieve punt (relatief onbekend).

Daar de voordelen en nadelen van op een rij gezet en uiteindelijk op een TS100 soldeerbout (actieve punt) bij de eleshop uit gekomen.
Deze gebruik ik hoofdzakelijk met een omgebouwde Makita LXT 18V powerbank adapter (kabel met DC plug naar buiten gebracht) en een oude 18V 3Ah Makita LXT accu.

Ik ben er momenteel zo tevreden over dat de Weller werkeloos in een hoekje staat.
Ondanks dat deze soldeerbout 'maar' een 40-45W doet op een 18V accu (65W op 24V voeding) geeft deze zelfs op accu de weller het nakijken.

Die gekke TS100 heeft zelfs de WSP 80 van de zaak verslagen (draden bij gesoldeerd op dikke koperen baren van een 1000W voeding van een Apple G5, klusje waar de weller heel veel moeite mee had en de TS100 relatief pijnloos geklaard had)

De kracht zit hem in de actieve punt.

Edit:
Ik zie net de post van Sine,
Zelfde verhaal eigenlijk.

De kracht zit hem in de actieve punt.

fred101

Golden Member

Het was ook een "stop & go" variant. Daar had ik niet echt goed naar gekeken toen ik hem kocht. Toen had ik nog vertrouwen in weller. Het houd echter in dat op het moment dat je 'm in z'n standaard zet, de bout z'n verwarmings element helemaal uit zet, dus als je hem wilt gebruiken, zit je met dat ding in je hand te wachten tot hij op temperatuur komt. Dat mechanisme heeft het dus geen week uitgehouden.

Ik heb dat systeem bij mijn WS81, werkt prima, ik heb hem al een jaar of 12.

De PU-81 is een losse powersupply (iets van 125 euro zonder bout). De WS81 die ik heb is een compleet station De mijn kwam met zo'n schanierende aan/uit schakel bouthouder die de bout uitzet als je hem er in legt. Dat was toen een actie, die houder zat er bij ipv dat veerding zonder meerprijs. Ik heb twee houders staan, hij past precies in de metcal. Wil ik dat hij heet blijft dan zet ik hem in de metcal houder.

achter m'n buro ga zitten is het ledje vaak uit, waardoor ik twijfel of ik hem wel aan gezet heb. (tot hij even later gaat knipperen, zodat ik zie dat ie warm is)

.
Dat ledje brandt bij bij de WS81 tijdens opwarmen en gaat knipperen als hij heet is. Vreemd dat het bij de PU anders werkt.

Het vervelendste is echter de huls die over de punt heen schuift. Op zich netjes gemaakt. Stevige huls, en een stevige plastic ring om de moer die koud blijft zodat je ook met een hete bout de punten snel kunt verwisselen. Deze RVS huls zet echter veel uit bij verwarmen, met als gevolg dat de punt vaak los gaat zitten en je hem dus weer vast moet draaien. Dit moet meerdere keren per dag als je met dat ding bezig bent. Dit is een vrij forse ontwerpfout. Daar had een veer in moeten zitten om die uitzetting op te vangen.

Daar heb ik ook geen last van. Wel de huls 2x vervangen (Een keer uitgeleuterd door te strak aandraaien en 1x omdat er een deuk inzat (tang op losse huls gevallen) Maar ze kosten maar iets van 6 euro.

Ik vind het gewoon een heel fijn betrouwbaar station. Mijn Pace (met alle bouten) staat op de soldeertafel, de Weller op mijn meettafel samen met de stereo microscoop voornamelijk voor SMD, maar ook voor soldeerwerk tijdens fout zoeken of connectors solderen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs