goed nieuws voor n licetie amateurs

goed nieuws voor n licentie amateurs
we krijgen wat meer ruimte op de banden en mogen met meer vermogen
https://www.veron.nl/nieuws/n-herijking-gepubliceerd-staatscourant

N-registratiehouders mogen vanaf vrijdag 18 juni 2021:

Een vermogen gebruiken van 100 watt PEP voor frequenties beneden 30 MHz
De volledige 40-meterband gebruiken (7,0 – 7,2 MHz)
20-meterband gebruiken (14,00 – 14,35 MHz, In de Staatscourant staat een typefout aldus AT)
Gebruik volledige 10-meterband (28,0 – 29,7 MHz)
VHF en UHF ongewijzigd

[Bericht gewijzigd door klaasy op zaterdag 19 juni 2021 22:17:22 (52%)

Hubie

Special Member

Meer frequentieruimte maar met (steeds) minder amateurs ;-)
Maar toch goed nieuws!

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 20 juni 2021 00:28:02 (18%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb al heeeeeeel lang niet meer gekeken wat ik met mijn licentie mag, PE1 wat vroeger een C licentie betrefde.
Klopt het dat ik nu ook alle lage banden mag gebruiken?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob007

Yarr, Matey!

Toch leuk, Dankjewel!
:)
VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 20 juni 2021 00:04:24 (17%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Op 20 juni 2021 00:00:21 schreef blackdog:
Hi,

Ik heb al heeeeeeel lang niet meer gekeken wat ik met mijn licentie mag, PE1 wat vroeger een C licentie betrefde.
Klopt het dat ik nu ook alle lage banden mag gebruiken?

Groet,
Bram

Een PE1 mag alles en meer wat vroeger een PA0 of PA3 mocht volgens mij.
Correct me if i'am wrong.
Als je met lage banden onder de 30 MHz bedoeld iig.

blackdog

Golden Member

Hi Hubie,

Ja dat bedoel ik, ik heb al zo lang niet meer iets uitgezonden met opzet. :+

Er straalt hier van alles af en toe tijdens metingen, maar niet gericht op de amateur banden.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Ben G.

Golden Member

Ik heb al heeeeeeel lang niet meer gekeken wat ik met mijn licentie mag, PE1 wat vroeger een C licentie betrefde.
Klopt het dat ik nu ook alle lage banden mag gebruiken?

Hallo Bram,
Ik heb ook een C licentie en deze is na het vervallen van de morse eis gelijkgesteld met de A licentie. Je mag dus alles met deze nu Full licentie genoemd.
Ben.

Hubie

Special Member

@blackdog:zenden en meten gaat hier tegelijkertijd ,SWR en P ;-)
Ik maak sporadisch een RTTY of Pactor verbinding met QRP vermogen.

joopv

Golden Member

Om even op de topic start terug te komen: De N (Novice) licentie is wat vroeger de "D" machtiging was.
Wat ooit begon met 6 kanaaltjes in de 2m band.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Toen was het examen ook wel érg simpel. :) Nu moet je wel iets meer weten, maar vooral met deze laatste toevoegingen mag je dan ook veel.

Op 19 juni 2021 22:48:39 schreef Hubie:
... met (steeds) minder amateurs ;-)

Ha ha, ja, dat horen we altijd te zeggen hè?

In werkelijkheid wil het met die afname niet zo bijster goed vlotten. Tussen 2005 en 2016 zat het steeds ergens bij de 13000, iets erboven meestal. Maar van de laatste jaren vind ik niet zo gauw gegevens; iemand?
Niet lang geleden werd er juist een kleine toename genoteerd, maar ik weet geen getallen meer.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
vergeten

Golden Member

Op 20 juni 2021 00:16:53 schreef Ben G.:
Je mag dus alles met deze nu Full licentie genoemd.
Ben.

Je mag wel veel nu, maar Full licence is nog steeds met morse hoor!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

@FET:Ja idd,een paar jaar geleden was er juist een toename maar die cijfers zijn m.i. toch van een jaar of 6 geleden.Recente cijfers kan ik niet vinden.

blackdog

Golden Member

MooI

Dan hang ik binnenkort een stuk draad aan een van mijn functie generatoren die perfect AM moduleert en dan doen we eens een testje. :9~

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 20 juni 2021 00:01:16 schreef rob007:
Toch leuk, Dankjewel!
:)
VrGr Rob

tevens word de n licentie als volwaardige licentie erkend , en word het dus ook makkelijker om in het buitenland je hobby te beoefenen bv op vakantie . :)

Op 20 juni 2021 00:52:33 schreef vergeten:
[...]
Je mag wel veel nu, maar Full licence is nog steeds met morse hoor!

nope sinds het afschaffen van morse is het geen vereiste , maar je kan het wel als extra doen en laten registreren in je licentie

mel

Golden Member

Helaas,het enige waar ik nu nog wel eens op uitkom is 2 meter met een porto...Meestal op de zondagochtendronde via de repeater van Venlo...
73 ,s de PE1HEZ

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

tevens word de n licentie als volwaardige licentie erkend , en word het dus ook makkelijker om in het buitenland je hobby te beoefenen bv op vakantie . :)

En ja dat is ook mooi!
Dat je van het grenzen gejank af bent.
Moet heb ik zitten kijken wel een nieuw papiertje hebben want die van mij is in mijn Portemonnee er niet mooier op geworden.
;)
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
joopv

Golden Member

Op 20 juni 2021 00:42:56 schreef Frederick E. Terman:
Toen was het examen ook wel érg simpel. :) Nu moet je wel iets meer weten, maar vooral met deze laatste toevoegingen mag je dan ook veel.

[...]Ha ha, ja, dat horen we altijd te zeggen hè?

In werkelijkheid wil het met die afname niet zo bijster goed vlotten.

Er is geen manier om het aantal actieve zendamateurs te meten.

De enige echte metric die je hebt is het aantal wat jaarlijks zijn bijdrage aan de overheid betaald. En dat zegt erg weinig over de radio activiteit van de mensen. Voor die 40 euro per jaar houden mensen hun call wel aan, zelfs als ze totaal niet actief meer zijn.

Die "toename" zal te danken zijn aan het aantal nieuwe minus de overleden licentiehouders.

pietplof

Golden Member

Blackdog; ha, welkom bij onze,beperkt, actieve radiomensen.
Als je nu voordat je begint met dat genoemde experiment mij/ ons even een seintje (co) geeft ga ik mijn ontvangers warm stoken en luisteren.
Wel graag de frequentie aangeven; de modulatie zou am zijn begreep ik?

festina lente

Op 20 juni 2021 00:00:21 schreef blackdog:
Ik heb al heeeeeeel lang niet meer gekeken wat ik met mijn licentie mag, PE1 wat vroeger een C licentie betrefde...

Jouw huidige status staat gewoon op het overzicht dat je jaarlijks van het AT krijgt. Daar zal "Full" staan in jouw geval, maar zonder de morse aantekening. Dat betekent dat je in sommige landen, waar de morse-eis geldt, nog steeds niet op HF mag uitkomen.

ps, wb het AM-generator experiment: je moet natuurlijk nog steeds wel je call uitzenden elke x minuten.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 20 juni 2021 10:31:16 (10%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jinny

Golden Member

Morse kan je in NL niet meer bijgetekend krijgen.
Daarvoor moet je naar BE of VK gaan en daar een morse-examen gaan doen.
Dan de buitenlandse licentie overzetten naar een NL.
Dan krijg je een kaartje met morse included...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Op 20 juni 2021 08:30:51 schreef mel:
Helaas,het enige waar ik nu nog wel eens op uitkom is 2 meter met een porto...Meestal op de zondagochtendronde via de repeater van Venlo...
73 ,s de PE1HEZ

Je ziet dat je niet meteen moet jammeren dat men er enkel op uit is om af te pakken :-)

Al vraag ik me af wat er vandaag op de 2m nog te beleven valt.
Over wat heb je het dan zoal?

Al 40 jaar geleden was dat een soort mobiele communicatieband voor wie een mobilofoon te duur vond. Luxe CB zeg maar. Met excuses aan diegenen die echt wel experimenteerden.
Ik deed in 1980 soms eens een reparatie voor iemand uit de medische wereld. Ik stelde toen tot mijn verbazing vast dat een aanzienlijk deel van de huisartsen en veeartsen een 2m bak in de wagen had. Met selcall.
Al of niet illegaal gemod naar de privékanalen.

joopv

Golden Member

Toen de Tour de France eens in Nederland startte en bij mij in de buurt langskwam ('96 start in Den Bosch) constateerde ik ook dat veel volgauto's of andere diensten illegaal gebruik maakten van 2m setjes.

Ik heb me destijds daar best wel druk over gemaakt. Hoe durfden en konden ze, onze exclusieve 2m band gebruiken voor zo'n onnozel sport event! ( ;) )

Sine

Moderator

Kun je nagaan, ik vind het al erg genoeg dat ze daar de openbare weg voor gebruiken ;)

Wat er op 2m zoal gebeurt:

2m wordt vooral gebruikt om te kletsen. Voor veel mensen ook de eerste aanraking met 'zelf antennes bouwen' omdat de boel lekker klein kan zijn.

Een echt mooi project is de regio-overstijgende repeater, die op meerdere plekken in Nederland een ontvanger heeft, met de zender in de zendmast van IJsselstein.

Daarnaast wordt het (samen met 70cm) mondjesmaat gebruikt voor de digitale modes zoals DSTAR en voor APRS automatische propagatie-baken systemen. Digitale spraak-modes schijnen steeds populairder te worden, maar ik weet daar het fijne niet van - te duur voor mij. Als ik digitaal wil praten, pak ik m'n telefoon wel :+

Deze site (https://www.dxmaps.com/spots/mapg.php?Lan=E) is gekoppeld aan APRS en handmatige DX spotters. Momenteel is het zo te zien rustig, maar op sommige momenten (afhankelijk van de propagatie) is het een wirwar van verbindingen.

Maargoed, dat is wat er zoal op 2m gebeurt.

Wat de uitgebreidere N-licentie betreft: prima. Het lijkt geen problemen te veroorzaken, dus waarom niet :)
Maar er zijn best wat zure mensen die vinden dat anderen niet op de 'F-banden' mogen komen, omdat zijzelf er meer moeite voor hebben moeten doen.
Tot op zo'n niveau dat op bepaalde forums, discussies over 'Uitbreiding van N-licentie' effectief verboden zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!