weller versus ersa

Op 20 juni 2021 10:41:48 schreef EL83:
[...]

De kracht zit hem in de actieve punt.

Ja, dat zijn de weller RT puntjes dan ook. Met een 40 watt RT doe je meer dan met een 100 watt klassieke punt. En het mag rustig in standby gaan, aangezien het in enkele seconden weer op temperatuur is.

mn oude weller die overleden was na 23 jaar was destijds al duurder als 300€, daarom ook geen goedkope nieuwe genomen omdat ik wel weet wat je daar van kunt verwachten. dat ding staat doorgaans vele uren aan als ie nodig is, en gammele stations met stugge kabels heb ik een hekel aan. gelukkig is men op t werk naar gasboutjes gegaan, want een station is nogal onhandig als je ledstrip soldeert tegen plafonds. de oude velleman stations waren vaak stuk en gigantisch traag op temperatuur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Voor het ruige servicewerk zweer ik bij mijn magnastat.
Onder de 100 euro losse bout, los 24 dinrailvoedingkje erbij en gaaaaaaannnn.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Verwarmingselement van mijn weller werkt ook hetzelfde.
Het ledje schakelt tegelijk met het verwarmingselement.
Gaat dus aan in het begin, en knippert als de bout op temperatuur is.

Echter,
Bij het opwarmen "anticipeert" de bout op de te bereiken temperatuur, waardoor het LEdje ong. 10s uit is tussen het "aan" bij het aanzetten en het knipperen als de bout op temperatuur is.
En dat komt precies slecht uit met de tijd die ik nodig heb om koffie in te schenken.

fred101

Golden Member

Op 21 juni 2021 20:02:38 schreef Kortsluiting_Online:

Echter,
Bij het opwarmen "anticipeert" de bout op de te bereiken temperatuur, waardoor het LEdje ong. 10s uit is tussen het "aan" bij het aanzetten en het knipperen als de bout op temperatuur is.
En dat komt precies slecht uit met de tijd die ik nodig heb om koffie in te schenken.

Bij de mijne gaat de led direct bij het aanzetten aan. Dat zitten er blijkbaar toch meer verschillen tussen de WS81 en PS81 dan ik dacht. Maar zelfs als dat bij mij ook zo was zou me dat niet uitmaken. Hij staat naast me en ik zie aan de schakelaar ook wel of hij aanstaat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs