Upcyclen van zo'n promotionele wegwerp mediaplayer

Ik kreeg een promotioneel mediaspeler (van die jammerlijke wegwerp electronica), opvallend oké dingetje.. voor z'n prijs (voor mij €0,-). Het ding is vergelijkbaar met deze reddit post en wilde net als deze reddit gebruiker het ding upcyclen. Ik kan eigen filmpjes uploaden en ziet er allemaal wel oke uit, maar daar heb ik weinig aan.

Het leek mij een tof idee om het scherm (fpc-lx50fwb4001) te hangen aan een raspberry pi, maar weet niet zeker hoe je een 40-pin fpc connector aan een Rpi hangt. Zou een hat zoals deze lief kunnen samen spelen met een Rpi en mijn scherm?

edit: Of moet er nog een controller driver board tussen?

Ik heb jou links niet bekeken omdat ik dan verzand in allerlei ongewenste spam toestanden. Maar je idee is niet erg handig. Dat medisspelertje heeft een interface voor het bijbehorende scherm. In principe is dat speciaal bedacht voor dat scherm. Het is ook de bedoeling om daar een scherm aan te hangen. En niet een andere computer.

Het kan wel uiteraard alleen moet je de rasberry pi uitrusten met een stuk hardware dat het scherm als het ware emuleert. En je moet een stuk software schrijven die het interfaced met de rpi. Maar waarom niet alles kan. Ik zou zeggen doe je best.

Het nut ontgaat mij echter volledig omdat de rpi alle harware om een mediaspeler te worden al aan boord heeft. En de software kun je gewoon overal vinden.

Met andere woorden dit is alleen leuk voor mensen die niets te doen hebben en misschien als leer project. Want makkelijk is het absoluut niet.

Oeps verkeerd gelezen. Je wilt het scherm van dat apparaat afslopen en aan je rpi hangen. Dat kan wel maar is niet erg makkelijk. Dan moet je eerst uitzoeken wat voor schermpje dat is en dan moet je uit gaan vinden wat voor interface dat scherm nodig heeft en dan moet je waarschijnlijk een stukje hardware maken en tenslotte een driver maken/vinden.

Als het een bekent type scherm is dat veel gebruikt wordt voor veel applicaties is dit allemaal wel te doen.

Anders zul veel werk hebben waar je ook de nodige skills voor moet bezitten. En dat zijn zowel electronica (opzetten en uitrekenen van schakelingen), als de toch wel wat hogere programeer kennis.

Hi Ex-fietser, bedankt voor je reactie. Ik wil een Rpi aan dat scherm hangen. Die is wat makkelijker dan dat apparaatje eraan houden.

Ik weet dat de GPIO van de Rpi softwarematig is om te bouwen naar een analoge video output.
Het scherm (zie: afbeelding) heeft een fpc 40-pin kabel input. Het tweede linkje (zie: screenshot) gaat naar een Rpi-hat apparaatje waarvan ik wilde weten of deze gaat werken voor dit type scherm. Ik denk het namelijk wel, maar wilde het eerst voorleggen aan iets ervarener electronica-pielers dan ik.

Omdat ik respecteer dat je liever niet klikt op links heb ik wat screens gemaakt van de pagina met de hat er op en wat afbeeldingen van het scherm bijgevoegd ('t is de v3).

ik heb ook al met zoiets bezig geweest, uiteindelijk speakers en batterij een upgrade gegeven, wat knoppen bij geknutseld op de lege aansluitingen, hoop tom en jerry filmpjes erop voor de dochters en ze konden in de auto filmjes kijken. beetje low budget tablet.

uiteindelijk zijn de geheugen chips kapot gegaan en start het ding niet meer op. het scherm hergebruiken is me nooit gelukt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Goeie toepassing fcapri, leuk plan B. al is die van mij nog wat te jong voor een tablet :D

  • Het scherm (fpc-lx50fwb4001) heeft, zoals het modelnummer al zegt een 'FPC' (een flexibele printplaat) met 40pin invoer, maar alles wat ik vind qua beeldschermdrivers is 40pin FFC (zo'n flexibele platte kabel), die twee afkortingen lijken op elkaar, maar is dit uitwisselbaar? Anders gezegd, is 40pin altijd gewoon 40pin, of is er variatie?
  • Een universeel driverboard (van Adafruit) die ik vaak terug zie komen heeft een RGB TTL codering (een voorloper van RGB). Hoe kan ik testen / er achter komen welke codering het beeldscherm wil ontvangen?
maartenbakker

Golden Member

Die 40 pin verbinding zal wel een aantal LVDS-paren bevatten voor datatransmissie en dan nog voedingslijnen en backlightlijnen, ervan uitgaande dat er een TCON in het paneeltje zit. Daar bestaan driverboards voor die je op ebay of ali koopt maar die wel per schermtype met de juiste timings moeten worden voorgeprogrammeerd.

De pHAT die je hebt gevonden is zo te zien passief. Je moet dus je GPIO pennen zo configureren dat ze doen wat nodig is om je LCD-paneeltje aan te sturen. Je moet dan dus wel de functies van alle pennen weten, die vaak wel ongeveer hetzelfde zullen zijn - maar geen garanties.

Overigens is het typenummer dat je geeft, zoals je aan de letters FPC kunt zien, het typenummer van de FPC. Als er geen typesticker op het paneeltje zelf zit, kun je eens proberen of je het kunt vinden met een variant van de rest van het typenummer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 18 januari 2022 13:41:00 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Als het display een standaard RGB interface heeft, dan wordt het interfacen een gecompliceerd werkje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 18 januari 2022 13:27:37 schreef maartenbakker:
Overigens is het typenummer dat je geeft, zoals je aan de letters FPC kunt zien, het typenummer van de FPC. Als er geen typesticker op het paneeltje zelf zit, kun je eens proberen of je het kunt vinden met een variant van de rest van het typenummer.

Dat lijkt te werken. Gedeeltelijk.
Ali heeft het ding, maar documentatie...
Dit misschien? https://wx.comake.online/doc/d8clf27cnes2-SSD20X/customer/development/…

Don't Panic!
Arco

Special Member

Da's een parallel RGB interface, niet echt leuk of simpel te interfacen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 januari 2022 14:33:24 schreef Hensz:
[...]
Dat lijkt te werken. Gedeeltelijk.
Ali heeft het ding, maar documentatie...
Dit misschien? https://wx.comake.online/doc/d8clf27cnes2-SSD20X/customer/development/…

Oew, TTL! Dat ben ik eerder tegengekomen; https://www.adafruit.com/product/2218
Dat ziet er veelbelovend uit, of ben ik voorbarig?

Op 18 januari 2022 14:06:30 schreef Arco:
Als het display een standaard RGB interface heeft, dan wordt het interfacen een gecompliceerd werkje...

Hm, @Arco wat maakt dat lastig? Zo'n Adafruit HDMI naar 40pin decoder ertussen zetten zal anders uitpakken dan het lijkt?

Optie 1: Het werkt gewoon.
Optie 2: het werkt niet.

Mocht optie 2 gebeuren, dan kan er van alles aan de hand zijn. De simpelste is: De pinout van de FPCs onderling is niet gelijk.

Zo'n HDMI -> xxxx converter print moet precies weten wat voor scherm er aan hangt. Je doet er verstandig aan om uit te zoeken hoe je dat instelt. (bij een chinese leverancier van zo'n bordje zag ik dat je hem moest mailen met de specs van je monitor om een kans te hebben dat het ging werken).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ah, helder, ga ik dat uitvogelen, heel erg bedankt!

Ik heb ook zo'n ding liggen. Heb ergens gelezen dat als je bepaalde toetsen 5 sec ingedrukt houd hij als USB disk aan de PC verschijnt.

Er is een linux distributie voor die hardware, (linux-sunxi.org ofzo?) maar moet je eerst de juiste debug hardware erbij hebben.

de Raspi kan dacht ik direct met zo'n paneel overweg. maar dan moet je wel een nieuwere Pi hebben met 40 pin connector, de oude had niet alle signalen naar buiten gebracht. daarbij komt dat die adapter van adafruit meer kost dan een nieuwe LCD.

GMT+1

Op 23 januari 2022 16:43:52 schreef Progger:
Ik heb ook zo'n ding liggen. Heb ergens gelezen dat als je bepaalde toetsen 5 sec ingedrukt houd hij als USB disk aan de PC verschijnt.

Er is een linux distributie voor die hardware, (linux-sunxi.org ofzo?) maar moet je eerst de juiste debug hardware erbij hebben.

de Raspi kan dacht ik direct met zo'n paneel overweg. maar dan moet je wel een nieuwere Pi hebben met 40 pin connector, de oude had niet alle signalen naar buiten gebracht. daarbij komt dat die adapter van adafruit meer kost dan een nieuwe LCD.

Hi @Progger, ja zoiets (pi gpio > vga) dacht ik ook al, dus in theorie zou zo'n 'gpio naar fpc breakout phat' zoals eerder genoemd (zie afb.) wel moeten werken, zolang de pi maar weet dat die gpio een scherm is, toch? Die andere optie is ook vet, maar ik heb geen debug hardware daarvoor.
Heb je jouw wegwerp-mediaplayer ook gebruikt voor andere doeleinden?
(edit)Was van plan een 3B+ er aan te hangen, brengt die alle signalen naar buiten?