extra hoger amperage groep meterkast voor aansluiting van lasapparaat

ik heb een lasapparaat gekocht waar bleek dat die een hogere amperage nodig heeft om te functioneren dan de standaard nederlandse 230v 16A. daarom wil ik een nieuwe groep aanleggen in de meterkast en

Situatie
Verbruik lasapparaat 230v, max 33.5A @40% duty cycle.
16mm lege buis in de muur van groepenkast naar stopcontact , ongeveer 7 meter lang

Groepen kast huidige situatie
40A hoofdschakelaar, (2x 40A aardlekschakelaar aanwezig met 6 groepen van 16A.)
2 open plekken vanaf hoofdschakelaar om aardlekschakelaar op aan te sluiten.

Van plan te bestellen
- 40A aardlekschakelaar, 300ma(?)
- 32A schakelautomaat, c karakteristiek
- 3x 4mm2 van 8meter
- NEMA 6-50 stopcontact (rated voor 50A)

Ik heb geen beschikking tot volledige NEN1010 om alles tot detail na te rekenen. Heb met online beschreven delen van nen1010-2015 van verschillende websites en als backup de Amerikaanse standaard de onderdelen berekent.

Gekozen voor 32A schakelautomaat (net onder maximale verbruik lasapparaat) om te zorgen dat de schakel automaat de bottleneck is en niet de draden. C karakteristiek om de piekbelastingen van lassen aan te kunnen. geen dikkere draden om de vulling van de electrabuis te beperken; uit de formules die ik kon vinden leek 3x4mm2 max.
gekozen voor 40A aardlekschakelaar omdat er meer keuze is in lekstroom specificaties zoals 300ma.
gekozen voor NEMA 6-50 stopcontact omdat die stekker op het lasapparaat zit en 50A aankan en om te voorkomen dat er andere apparaten op aangesloten kunnen worden die hogere duty cycle met maximale vermogen zou kunnen gebruiken (omdat ik geen andere apparaten heb met NEMA 6-50 stekker)

ik besef dat het niet handig is om allerlei apparaten stroom te laten verbruiken naast het lasapparaat op (bijna)maximaal vermogen gezien de hoofdschakelaar 40A is en het lasapparaat 33.5A max verbruikt. ben van plan de aardlekschakelaar op hoofdschakelaar en schakelautomaat te laten aansluiten door iemand die verzekerd is om met nen1010 te werken om niet aansprakelijk te zijn voor evt brand. als er dingen zijn wat ik over het hoofd heb gezien hoor ik het graag.

kloppen mijn aannames en resultaten van berekeningen?

De lekstroom van lasapparaat is door fabrikant niet gespecificeerd. Geen idee hoe hier achter te komen. 300ma voor aardlekschakelaar is een gok. hoe kan ik hier achter komen?

Het belangrijkste ben je vergeten te vermelden; wat is het type aansluiting?

300ma voor aardlekschakelaar is een gok. hoe kan ik hier achter komen?

Dat is geen gok, dat is 30 mA voor persoonlijke bescherming.

Sine

Moderator

Een NEMA 6-50 is een beetje bijzondere keuze, zelfs de amerikanen zijn het er over eens dat dat een rot aansluiting is.

Ik had zelfs iets van een dikke CEEFORM gebruikt.

Precies. Zit je in Europa, koop dan Europese stekkers.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dat lasapparaat kan dat niet op 400V gezet worden?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
vergeten

Golden Member

Op 20 juni 2021 14:10:25 schreef ceejaye:
ik besef dat het niet handig is om allerlei apparaten stroom te laten verbruiken naast het lasapparaat op (bijna)maximaal vermogen gezien de hoofdschakelaar 40A is en het lasapparaat 33.5A max verbruikt.

De hoofschakelaar bepaald dat niet maar je hoofdzekering!

Wat voor net aansluiting heb je 1 fase, 3 fasen?, hoofdzekering/hoeveel stroom?

ben van plan de aardlekschakelaar op hoofdschakelaar en schakelautomaat te laten aansluiten door iemand die verzekerd is om met nen1010 te werken om niet aansprakelijk te zijn voor evt brand. als er dingen zijn wat ik over het hoofd heb gezien hoor ik het graag.

Je blijft altijd zelf aansprakelijk ook als er een gecertificeerde "prutser" (lees iemand anders) het aanlegd.

De lekstroom van lasapparaat is door fabrikant niet gespecificeerd. Geen idee hoe hier achter te komen. 300ma voor aardlekschakelaar is een gok. hoe kan ik hier achter komen?

Voor de lekstroom word wel eens een maximum opgegeven. Maar zou in principe/theoretisch nul moeten zijn.
Een 300mA aardlek ofwel differentieelschakelaar biedt, zoals geschreven, geen persoonlijke veiligheid.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@Sine
zoals gezegd heeft het lasapparaat een NEMA 6-50 stekker en wou ik voorkomen dat ik of iemand anders een ander apparaat zou aansluiten op de aansluiting.
wist niets van de kwaliteit van de aansluiting, zal het voor de toekomst in gedachten houden. als het niet goed werkt zal ik alsnog een andere stekker op de lasapparaat zetten. bedankt voor de tip.

@henri62 nee, er kan geen 400V gebruikt voor worden.

@vergeten
- het is een 1 fase aansluiting.
- ah, hoe kom ik erachter wat de hoofdzekering aankan? hoe kan ik de hoofdzekering herkennen?
- 30ma als max voor persoonlijke veiligheid is handig om te weten :) zo leer ik nog eens wat.
- tot nu toe heb ik van meerdere bronnen gehoord dat een nen1010 gecertifeerd persoon/bedrijf verzekerd is als er brand uit breekt, ook gecertificeerde prutsers. waar krijg je het idee vandaan dat dit niet zo is?

@Brainbox
wat bedoel je met type aansluiting? aantal fase? 1 fase.
over de lekstroom; wist niet dat het ook met persoonlijke veiligheid te maken had. had het idee dat het puur afhankelijk was van de grote van lekstroom van het apparaat als aangesloten. weer wat geleerd.

mel

Golden Member

ik zou zo wie zo een bedrijf inschakelen,die kan tevens gelijk de materialen bestellen, en uitrekenen of er eventueel verzwaard moet worden.en in Nederland mogen maar 4 eindgroepen op 1 aardlek..

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 20 juni 2021 15:05:50 (16%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Meestal en vooral apparaten hoger dan 20Amp kun je intern omzetten naar 400 volt, al wat de stroom een factor 1,73 doet dalen.
Op de factuur van de eindafrekening staat ook het type aansluiting.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

VD 4qmm in buis mag max 32 A hebben , zonder reductiefactoren. Dat moet je zelf uitzoeken.
NEN1010 tabel 52-C1.
4 qmm is dus krap. Waar 3 draden 4qmm in kan 6 qmm ook wel.

Wat is je hoofdaansluitning van je netbeheerder?
Dat je hoofdschakelaar 40A is, betekend verder helemaal niets.
Kan het wel zonder verzwaring van je aansluiting?

Bij een hulpaarding moet je een aardlek max 300 mA gebruiken, bij een veiligheidsaarding, of TN stelsel kan/mag deze vervallen.

Een niet gangbare steker is je eigen keus, er zijn weinig mensen die een apparaat met een CEE-form hebben en bij je in de schuur komen werken.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op 20 juni 2021 14:50:49 schreef ceejaye:
@Sine
zoals gezegd heeft het lasapparaat een NEMA 6-50 stekker en wou ik voorkomen dat ik of iemand anders een ander apparaat zou aansluiten op de aansluiting.
wist niets van de kwaliteit van de aansluiting, zal het voor de toekomst in gedachten houden.

Het grootste euvel is niet de betrouwbaarheid, maar (het gebrek aan) aanraakveiligheid.

Op 20 juni 2021 14:50:49 schreef ceejaye:
@Sine
zoals gezegd heeft het lasapparaat een NEMA 6-50 stekker en wou ik voorkomen dat ik of iemand anders een ander apparaat zou aansluiten op de aansluiting.
[..]
@henri62 nee, er kan geen 400V gebruikt voor worden.

Als er een NEMA (Amerikaanse) stekker aan zit zou het wel eens een apparaat kunnen zijn bedoeld voor de Amerikaanse markt. Logisch dat er dan geen mogelijkheid is voor 400 Volt, want dat hebben ze daar niet.

Maar... misschien is ie dan ook wel gemaakt voor 60 Hz. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat problemen geeft. Wat staat er op het typeplaatje?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
benleentje

Golden Member

dat de schakel automaat de bottleneck is en niet de draden.

Dat is altijd zo of zou altijd zo moeten zijn daar is de NEN1010 heel duidelijk in.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@Toeternietoe, je haalt de NEN aan om de max stroom te verdedigen maar 3 x 6 mm2 mag wel ? Ik zou het bij 3x4 houden, die gaan almoeilijk genoeg in 16 mm buis.

Als dat ding echt 32A doet met een piek dan kun je de netbeheerder bellen voor minimaal 40A aansluiting.

Jinny

Golden Member

Ik zou voor 3x6 gaan.
Ervaring met een 5x6 kabel zegt dat drie maal 32A een opwarming geeft (vrijhangende kabel) naar meer dan handwarm.
Een voeding met 3x4 zal significant warmer worden.
Dit betreft overigens een kabel die meerdere uren aan een stuk 32A trekt...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Wat voor een lasapparaat heb je gekocht? Ik gebruik nu een MIG/Mag machine van max 190A (secundair) en kan gewoon op 230 of 400VAC opstarten. Alleen vroeger toen ik nog een oude Smit weld had (voor electroden lassen, zie foto) moest ik echt de kern omhoog draaien en hopen dat de 16A zekering en niet uit sprong.

Jacques van Montfort
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 juni 2021 19:29:45 schreef Peter112:
@Toeternietoe, je haalt de NEN aan om de max stroom te verdedigen maar 3 x 6 mm2 mag wel ? Ik zou het bij 3x4 houden, die gaan almoeilijk genoeg in 16 mm buis.

Als dat ding echt 32A doet met een piek dan kun je de netbeheerder bellen voor minimaal 40A aansluiting.

Als de draad niet door de buis kan dan kun je twee dingen doen.
A: De buis vergroten zodat de draden er wel door heen kunnen.
B: De draden dunner kiezen.

Het moge duidelijk zijn dat optie B natuurlijk niet maar zo kan/mag. Dan moet je ook de beveiliging er op aanpassen. En dat geeft weer problemen met de bruikbaarheid van je lasapparaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik ben bang dat de hoofdvoeding maar 25A is of miss nog 35A. hoe dan ook wel erg krap of gewoon niet haalbaar.

als je een hoofdzekering hebt kan het nog goedgaan een tijdje, maar een C25 hoofdautomaat vergeet maar. die tript met aanzetten al.

pas nog 5x6mm2 door een 19mm flex buis gekregen, dat ging prima. waren losse aders.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 20 juni 2021 21:36:46 (50%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat is de maximale lasstroom van het apparaat?, en wat is de lasstroom die je gebuikt?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@Toeternietoe @Brainbox @vergeten

heb het opgezocht: volgens de website van de netwerkbeheerder is er een "35A of 40A" aansluiting.

@Mel
dat zou idd een oplossing kunnen zijn om iemand te betalen alles voor me te doen. het probleem is dat ik in armoede leef, en een lasapparaat heb gekocht door kosten te delen met vrienden en 1x per dag te eten en geen verwarming aan te doen voor jaren. dat is ook de reden dat ik een chinees apparaat voor de amerikaanse markt heb gekocht die (toevallig) een NEMA 6-50 stekker heeft.

het idee is om zoveel mogelijk zelf te doen om kosten te besparen. zelf onderdelen bestellen en berekenen zodat er alleen iemand hoeft te komen om de verzekeringstechnisch belangrijke dingen te doen (installeren van aardlekschakelaar op hoofdschakelaar en schakelautomaat).

wat is je bedoeling met vertellen dat er in Nederland maar 4 eindgroepen op 1 aardlek mogen?

@Sine
ah, helder; bedankt. zal er extra op letten en alsnog wisselen naar CEEform stekker overwegen.

@toeternietoe

je verwijst naar NEN1010 tabel C1. dat zou dit moeten zijn
https://www.pompertotaalinstallateur.nl/wp-content/uploads/2020/11/kab…
als ik het tabel goed aflees dat zou bij 40Ampere, 4mm2 kabel gebruikt kunnen worden tot 39 meter lengte. bij lagere lengtes zou er zelfs gebruik gemaakt kunnen worden van 2,5mm^2 volgens het tabel. zonder context weet ik niet of er met andere dingen rekening gehouden moet worden of niet. zoals ik schreef is de duty cycle 40% op maximaal vermogen. hier wordt in het tabel nog niet rekening gehouden. als ik iets verkeerd aflees of verkeerde aannames doe laat dit aub weten.

4mm2 was qua buisvulling aan de hoge kant volgens de informatie die ik heb gelezen. als ik het me goed herinner zowel in nen1010 als in de amerikaanse article 630. als je de daadwerkelijke nen1010 hebt en volledige informatie wil delen; graag. wil niets liever het echt goed doen met volledige informatie. nu ben ik alles bij elkaar aan het puzzelen van verschillende websites met onvolledige informatie.
heb geen geld voor de NEN1010 te kopen en kan hem niet volledig vinden (of iig de relevante delen volledig).
wat ik oa gebruik:
https://www.ew-installatietechniek.nl/artikelen/open/kabelberekening-v…

wat bedoel je met "hulpaarding", "veiligheidsaarding" en "TN stelsel"?

Op 20 juni 2021 17:14:08 schreef benleentje:
[...]Dat is altijd zo of zou altijd zo moeten zijn daar is de NEN1010 heel duidelijk in.

de beschrijving was bedoeld als wat rolt uit de NEN1010. ben blij dat ik dat niet verkeerd heb begrepen:)

Op 20 juni 2021 20:14:51 schreef Jinny:
Ik zou voor 3x6 gaan.
Ervaring met een 5x6 kabel zegt dat drie maal 32A een opwarming geeft (vrijhangende kabel) naar meer dan handwarm.
Een voeding met 3x4 zal significant warmer worden.
Dit betreft overigens een kabel die meerdere uren aan een stuk 32A trekt...

als je goed leest beschrijf ik dat het apparaat een max amperage trekt van 33.5A bij 40% duty cycle. dus niet meerdere uren achter elkaar 32A maar 40% van de tijd.

Op 20 juni 2021 20:18:10 schreef Jacques1956:
Wat voor een lasapparaat heb je gekocht? Ik gebruik nu een MIG/Mag machine van max 190A (secundair) en kan gewoon op 230 of 400VAC opstarten. Alleen vroeger toen ik nog een oude Smit weld had (voor electroden lassen, zie foto) moest ik echt de kern omhoog draaien en hopen dat de 16A zekering en niet uit sprong.
[bijlage]

het is een primeweld tig225x, chinese makelaardij voor amerikaanse markt. gekozen om prijs/kwaliteit en klantenservice volgens reviews. pas nadat het lasapparaat binnen was hoorde ik van klantenservice dat 16A niet voldoende was om apparaat te laten werken.

Op 20 juni 2021 16:33:53 schreef Roetzen:
[...]
Als er een NEMA (Amerikaanse) stekker aan zit zou het wel eens een apparaat kunnen zijn bedoeld voor de Amerikaanse markt. Logisch dat er dan geen mogelijkheid is voor 400 Volt, want dat hebben ze daar niet.

Maar... misschien is ie dan ook wel gemaakt voor 60 Hz. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat problemen geeft. Wat staat er op het typeplaatje?

het is idd een lasapparaat voor de amerikaanse markt. werkt op zowel 50 als 60 hertz.

Op 20 juni 2021 21:57:54 schreef Hunebedbouwer:
Wat is de maximale lasstroom van het apparaat?, en wat is de lasstroom die je gebuikt?

225A lasstroom, 33,5a verbruik @230V