Philips 10MHz TCXO

rob040

Golden Member

Hij is al eens voorbij gekomen, de redelijk bekende Philips 10MHz TCXO zoals op de foto:

Nou staat er een deltaF bij 25°C van -4Hz (in dit voorbeeld).

Ik ga er van uit dat als je spanning op de TCXO zet en het is 25°, de frequentie 9,999996MHz is. Tussen pin 3 en massa kan ik een trimmer van 60pF aansluiten.
Maar dan kan ik toch maar één kant op regelen (dus of omlaag, of omhoog).

Er zijn ook exemplaren waar een positieve waarde wordt vermeld.
Volgens mij kun je die mooi terugregelen met een externe trimmer en kan dat niet als er een negatieve waarde staat, zoals in het voorbeeld.
Hoe krijg je die nou op 10MHz rond?

Ha rob040,

Heb je er al een 60 pF trimmer op aangesloten jij gaat er van uit dat de nominale frequentie zonder capaciteit is.
Het kan zomaar dat er altijd een minimale capaciteit aanwezig moet zijn zeg 30 pF dan kan je naar boven en naar beneden !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Hoi Henk,

8)7 Dat klinkt heel logisch. Ik heb ze nog niet en zat vooruit te denken, of ik er op moet letten welke te bestellen.
Maar dat is het natuurlijk, die trimmer moet er altijd bij. Ik werd even op het verkeerde been gezet door die delta F (zoals bij 0Hz afwijking is hij spot-on zonder extra C...).

Groeten, Rob.

blackdog

Golden Member

Hi rob040, :-)

Ik denk dat er bedoeld wordt dat de frequentie 4Hz per 25C° varieert.
Dus de temperatuur compensatie kan dus die hoeveelheid weg regelen.
En als er een trim functie is dan kan je heb hier mee op precies 10MHz zetten bij je opgewarmde toestand.

Daarna verschuifd hij dus net meer dan 4Hz bij 25C° temperatuur verschil wat 0,16Hz/C° is.

Volgens mij had ik ergens een datasheet of boekje van die modellen, of anders even aan Maarten vragen, volgens mij heeft hij een zeer grote collectie Philips databoeken en anders Henk.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Hetzelfde 10MHz blok zit ook als optie in de PM 9786B teller daar is de instelbare range +/-20Hz van de 65pF trimmercondensator.
http://bama.edebris.com/manuals/philips/pm6670
de djvu file kan je online omzetten in pdf formaat. pag 9-2 en 9-3 staat het optionele printje.

Op het net staan ook foto's van die Philips oscillator blokjes die geen -4 maar 0 hebben staan bij de delta 25 graden. Die moeten ook afgeregeld worden met een betere en geijkte counter.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 21 juni 2021 04:30:48 (26%)

mel

Golden Member

i.p.v een trimmer,een varicap.
en laten regelen door een DCF regellus...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha rob040,

Ik zie dat @blackdog en anderen nog een mooie aanvulling hebben gepost :)
Alleen zit het met die temperatuur net even anders, ik heb in een ver verleden ook T.C.X.O. ontwikkeld.

Het specificeren van zo'n ding gaat hier in Europa volgens een I.E.C. test methode ik weet niet meer welk I.E.C. blad ?
Om het totale temperatuur gebied zo optimaal mogelijk te benutten kan het voorkomen dat de compensatie welke passief is bij kamer temperatuur 23....25 °c een afwijking op de nominale frequentie laat zien dit betekend de δF van - 4 Hz 25°C.

Met andere woorden als je het gehele temperatuur bereik wil benutten zal je de T.C.X.O. bij kamer temperatuur op - 4 Hz moeten afregelen.
Dit lijkt een grote afwijking maar over het totaal bezien valt dit best mee, het is een illusie om er van uit te gaan dat bij een gegeven temperatuur 10.000.000 Hz af regelen een absoluut gegeven is en dan maar hopen dat het zo blijft :+

Als je de ruimte heb is het voorstel van @mel zeker te doen wel de trimmer gebruiken voor de grove instelling en met een kleine koppelcondensator de varicap er aan knopen.
Dit is bij mij herhaaldelijk met succes gelukt wel even aandacht besteden aan de interne temperatuur compensatie en je externe regeling zodat ze elkaar niet tegen werken.........

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

is dat wel de bedoeling, en doet dat wel iets, extern een trimc'tje aan een TCXO hangen?

Ik ken deze philips niet, maar bij de TCXO's die ik heb gaat een externe c niets meer uitmaken. de X-tal met oscillator en buffer zit net samen in een doosje voor dat doel.

Op 21 juni 2021 09:40:15 schreef kris van damme:
is dat wel de bedoeling, en doet dat wel iets, extern een trimc'tje aan een TCXO hangen?

Ik deze philips niet, maar bij de TCXO's die ik heb gaat een externe c niets meer uitmaken. de X-tal met oscillator en buffer zit net samen in een doosje voor dat doel.

In serieuze toepassingen, zit het kristal in een temperatuur gecontroleerd oventje. De apparatuur moet dan ook een tijd opwarmen voordat de nominale frequentie bereikt en stabiel is.
TCXO. zou zo'n oventje aan boord kunnen hebben. (Temperature Controlled X-tal Oscillator)

Ha kris van damme,

Ik denk dat niet elke T.C.X.O. voorziet in deze mogelijkheid, Philips heeft er bij dit ontwerp voor gekozen om de veroudering van de componenten op deze manier van buitenaf af te regelen.
Maar uiteindelijk zit er een grens aan..... het gevaar van deze oude oscillatoren 40 jaar en ouder is dat je tegen het einde aan komt te zitten.
Dan houd het op..... openmaken is vaak geen optie !

PS : @buzzy,

Dit type betreft een T.C.X.O met de C als compensated ( gecompenseerd )met als voordeel geen opwarmtijd maar door N.T.C. weerstanden in een bepaalde karakteristiek gedreven situatie......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
joopv

Golden Member

Op 21 juni 2021 10:34:04 schreef buzzy:
[...]
In serieuze toepassingen, zit het kristal in een temperatuur gecontroleerd oventje. De apparatuur moet dan ook een tijd opwarmen voordat de nominale frequentie bereikt en stabiel is.
TCXO. zou zo'n oventje aan boord kunnen hebben. (Temperature Controlled X-tal Oscillator)

TCXO : Temperature Compensated Crystal Oscillator.
OCXO : Oven Controlled Crystal Oscillator

Ha joopv,

Dat heb je helemaal goed het betreft hier dan ook een T.C.X.O. :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

OM's,

deze TCXO (ja, het staat er inderdaad gewoon op), werd ontwikkeld voor gebruik in mobilofoons. Philips specificeert bij dit type, dat de afregeling (adjustment facility) gebeurt met een "external variable capacitor".

Ik heb deze toegepast in mijn eerste zelfbouw Counter met nixies. Gebruik wel een goede kwaliteit trimmer, in mijn geval een Tronser (voor de kenners......).

Verder is hij hier in de omgeving gebruikt in een zelfbouw GPSDO. Zie hiertoe op de site PA Microwaves/Technical Articles/Frequency Standard by PA0WSO. Inclusief fijnregeling met varicap.

Gr. N.

Als de vragensteller er graag 1 wil hebben, valt er wel wat te regelen.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Oh , door de foto's met omgeving krijg ik een betere indruk van de afmeting van deze TCX0. das nog een "grote" behuizing tov wat ik gewoon ben.

Hier kan trimmen dus nog extern.

latere versies hadden een interne trimmer (bereikbaar door stickertje op te lichten) en daarna geen trimmen mogelijk/nodig.

Beste Kris,

we hebben het hier over technologie uit de jaren 60/70 van de vorige eeuw. Dus heel wat grofstoffelijker, dan latere ontwikkelingen en ook qua technologie niet vergelijkbaar. Ze kostten indertijd nieuw zo'n 450 DM.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
rob040

Golden Member

Dank voor alle reacties.
Ik heb bewust voor een TCXO gekozen om wachttijd van een oven te voorkomen.
Het is ook geen spannende toepassing, ik wil het kristal in een Hameg HM8130 vervangen voor iets wat allicht stabieler is (qua temperatuur en drift).

@NKHteB: Dank voor het aanbod, maar ik heb er twee nodig en net besteld.
Ik zag dat PA0WSO het ding nog in een oven heeft gestopt.
Ik wist ook niet dat deze oscillatoren destijds zo duur waren.
Oud hoeft niet slecht te zijn, ik ben wel benieuwd hoe ze zich gedragen.

RAAF12

Golden Member

In die Hameg zit een los 10MHz kristal zonder enige temperatuurcompensatie dus je gaat er wel op vooruit met dat Philips ding. Ik had destijds niet niet spullen om de zelfbouw TTL teller met nixies af te regelen maar gebruikte daarvoor de zero beat van een KG station op 10 MHz, ik meen dat het in de USA stond, of staat.
Oud is ook niet slecht maar als dat ding 50 jaar stond te verouderen zou je hem weleens niet meer op de nominale frequentie kunnen krijgen. Als die jarenlang op de plank heeft gelegen kan het meevallen!

Sine

Moderator

Ook een OXCO is niet zo spannend, opwarmtijd zal iets van een minuutje zijn oid.

Zo'n ding heb ik zelf bijgebouwd in een HP counter, het standaard xtal oscillatortje driftte toch wel wat meer dan je zou willen.

rob040

Golden Member

@Sine: Ik heb altijd een uur in mijn hoofd...
Maar dan had een OCXO ook wel gekund, beetje een overkill voor een signaalgenerator.