Draaitafel bromt

Hallo,

In een van mijn Numark draaitafels zit een brom. Het wordt luider als ik het volume harder zet. Ook als de platenspeler uitstaat zonder dat de naald op een plaat ligt blijft de brom aanhouden. Ik heb elementen verwisseld, maar dat helpt niet. De audio met aardekabel komt direct uit de draaitafel, ik kan de kabels dus niet verwisselen om te checken of dat het probleem oplost. Iemand een idee hoe ik het probleem kan verhelpen?

Arco

Special Member

De aparte aarddraad wel aangesloten op versterker?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jazeker, op een mixer in dit geval.

Heb je dit op alle Phono ingangen en heeft een eventuele tweede platenspeler dit ook op dezelfde Phono ingang?

Losse aarddraadje vanaf de platenspeler misschien (intern)gebroken?

Steek alleen de platenspeler eens in de mixer en de rest er af, ook je versteker en luister dan door de koptelefoon of de brom dan weg is.

Daar denk ik dus ook aan, dat de aardekabel intern gebroken is.. De andere speler geeft geen brom op dezelfde aansluiting namelijk. Is er een manier hoe ik zelf een aardekabel kan improviseren? Ik las ergens dat je een ijzerdraadje kan verbinden van de aarde aansluiting op de mixer naar de kop van de rca-kabel.

Valt er verder nog iets door te meten denken jullie? Ik heb toevallig een multimeter liggen, ben er alleen niet handig mee.

met de meter in ohm stand zou de aarddraad toch verbinding moeten hebben met een metalen deel van de speler ergens.

230 v stekker al eens omgedraaid , maakt dat verschil ?

pa3gws

Golden Member

Een van de mogelijkheden is intern de aarddraad verbinden met de massa van de RCA kabel.
Dan ben je van de brom en het gehannes met de aarddraad af.
Dit heb ik meerdere keren gedaan op advies van de importeur toendertijd.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Trek het elementje eens van de arm af en beschrijf dan wat er verandert of hetzelfde blijft.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Een spinnetje op een gevoelige plaats in draaitafel, of een webje of wat stof bij een relatief hoge vochtigheid geeft ook brom.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 21 juni 2021 17:58:08 schreef pa3gws:
Een van de mogelijkheden is intern de aarddraad verbinden met de massa van de RCA kabel.
Dan ben je van de brom en het gehannes met de aarddraad af.
Dit heb ik meerdere keren gedaan op advies van de importeur toendertijd.

TS zegt dat hij daar niet bij kan.
Indien wel, dan verdient het de voorkeur dat de losse aarddraad van de mixer naar het chassis van de pu gescheiden blijft van de audio aarde. Die audioaarde voert in principe hetzelfde signaal als de afgeschermde ader. Elk stoorsignaal wat dus op die aarde terecht komt, komt dus gewoon in de audioversterker.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 21 juni 2021 18:55:59 (35%)

Ja: de aarde bevat hetzelfde signaal, maar nu dus ook inductieve brom van een mogelijke lus. De aardedraad moet dezelfde flux omsluiten en dus met plakband bij de "afgeschermde" kabel gehouden worden.

TS: is de aansluitkabel nog origineel? Sommige zogenaamd afgeschermde kabels hebben een lek (tot zelfs geen) screen.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op maandag 21 juni 2021 19:36:03 (25%)

Wauw, bedankt voor alle reacties. Het is gelukt. Ik heb de aardedraad aan de bovenkant afgeknipt, waar die eerder wat afboog om aan de mixer bevestigd te worden. Daar zat dus een knik. De brom is weg!

pa3gws

Golden Member

Voer de door mijn aangegeven modificatie uit en je hebt nooit meer last van een dergelijk probleem.
Dit werd/wordt ook gedaan met de Technics SL1200 serie.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 21 juni 2021 19:42:10 schreef pa3gws:
Voer de door mijn aangegeven modificatie uit en je hebt nooit meer last van een dergelijk probleem.
Dit werd/wordt ook gedaan met de Technics SL1200 serie.

Zoals ik heb uitgelegd kan dat zondermeer problemen geven. De importeur weet kennelijk niet hoe het werkt. In het slechtste geval kun je de losse aarddraad nog wel aansluiten op de plug die de versterker in gaat.
Voor een mobiele discotheek heb ik ooit eens de RIAA versterkers in de voet ingebouwd en voorzien van symmetrische uitgangen.Dan ben je meteen verlost van dergelijke problemen.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 21 juni 2021 22:03:21 (16%)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Staat de draaitafel op de versterker, waar een vette trafo in zit....
of in de buurt...

Op 21 juni 2021 19:42:10 schreef pa3gws:
Voer de door mijn aangegeven modificatie uit en je hebt nooit meer last van een dergelijk probleem.
Dit werd/wordt ook gedaan met de Technics SL1200 serie.

voor een zo laag mogelijk bromniveau mag je de aparte massadraad nooit verbinden met de massa van de RCA stekkers, tenzij aan de versterker of het mengpaneel

Het kan om praktische redenen wel verbonden worden in de signaalmassa in de draaitafel (krijg je kans op een heel klein beetje brom). bvb als de versterker geen extra massa heeft, of bij mobiele opstellingen het steeds vergeten wordt dat draadje aan te sluiten.. niet aangesloten bromt het nog harder. Het is dus kiezen uit de minst harde kwaal voor jouw toepassing.
Misschien dat daarom iemand bij servicom (de technische dienst van Haagtechno destijds) je dat advies gaf voor de SL 1200. maar voor "normale" toepassingen.. not done.

pa3gws

Golden Member

Het gaat in dit geval ook alleen over de DJ tafels die overal en nergens worden gebruikt.
En ik ga er van uit dat de TS ook de DJ uitvoering van Numark heeft.
Dergelijke tafels zitten vaak in de verhuur en dan klaagt de klant vaak over brom.
En uiteraard bij de HiFi tafels laten zoals het is. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.