12v motor met 2.6 a of 4.0 accu sterker?

Hallo allemaal,

Ik werk in een gereedschap zaak waar ik schroefmachine verkoop, ook wel boormachines of schroeftol genoemd. Deze zijn 12v of 22v.

Wij krijgen regelmatig de vraag van de klant: Is de schroefmachine nou sterker met een 4.0 accu dan met een 2.6 accu?

Het echte antwoord weet ik niet.

Kan een van jullie mij hier antwoord op gegeven?

Groeten Rob

Sine

Moderator

De 4Ah of 2.6Ah op een accu zegt eigenlijk alleen iets over de capaciteit.

De 'h' van 'Ah' is hier een belangrijk detail , dat geeft namelijk aan dat het hier om de lading/capaciteit gaat, en niet om de stroom 'A' die de accu kan leveren.

Ofwel met een accu met meer capaciteit kun je (bij dezelfde spanning!) langer het zelfde werk doen voordat hij leeg is en zegt niets over hoe 'sterk' een stuk gereedschap is.

Ofwel, als de 2.6Ah accu in een uur leeg zou zijn dan kun je met de 4Ah accu 1,54 uur werken.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 21 juni 2021 15:56:29 (10%)

zou niks moeten uitmaken. de kracht komt uit de motor.

echter.... zo een 2.6Ah accu is vaak maar 2 cellen parallel (2x1300mah). en als 1 zo een cel 10A kan leveren, kan er maar max 20A uit die accu. ook zal door de inwendige weerstand de spanning iets inzakken.
stel Ri = 0.2ohm. volle accu 22V, als je er 10A uittrekt, zakt ze naar 20V en heb je dus 200W. (10A x 0.2ohm is 2V verlies over de inwendige weerstand)

een 4Ah accu is dezelfde accu, alleen met 3 cellen parallel (3x1300mAh).
als dan elke cell 10A kan leveren, kan het pak in totaal 30A leveren.
Nu maakt dat niks uit voor een 200W toestel, er loopt nog steeds maar 10A

doordat er nu 3 cellen parallel staan, zal de inwendige weerstand Ri dus ook iets kleiner zijn dan 0,2ohm. pakweg 14milliohm.
als je er dan 10A uittrekt zakt de spanning maar met 1,4V en zal het 22V accupak dus 20,6V leveren aan het toestel, en met die 10A stroom zal er dan 206W geleverd wordt.

theoretisch kan je dus iets meer kracht krijgen, maar is verwaarloosbaar klein.

het enige verschil is de duurtijd. aan 10A stroom dat je eruit trekt, zal een 2,6Ah accu dat ongeveer 0.26uur volhouden (15min) en een 4Ah zal dat 0,4uur volhouden of 24minuten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Super bedankt voor jullie snelle en duidelijke uitleg.

Voor ons is het nu heel wat duidelijker uitleggen.
Onwijs bedankt !

Kracht van zo'n ding wordt in nm aangeduid, het draaimoment.

Accuspanning en capaciteit heeft daar niets mee te maken. Wel heeft dat betrekking op hoe lang de accu gebruikt kan worden.

Het vermogen van een accu wordt in Wh (watt-uur) aangeduid, maar bij veel boormachine's enz is die info niet specifiek vermeld.
Maar dat is niets anders dan spanning x capaciteit

Dus 12V * 2Ah = 24Wh

Vaak wordt een hogere spanning als beter benoemd, maar dat is niet per definitie zo:

12V 3Ah = 36Wh
18V 1.5Ah = 27Wh

De eerste machine zal het langer volhouden...

Daarnaast moet je soms praktisch kijken. Leuk als je 1 accu van 4Ah hebt.. Kun je bv 2 uur aan de gang en daarna wachten tot ie vol is.

Dezelfde set met 2 accu's van 2Ah: lekker bezig, terwijl de 2e accu op de lader zit. Accu leeg, dan de volle erin en de andere opladen.

En snelladers? Leuk om een 18V / 4Ah accu in 20min vol te janken, maar dat komt de levensduur niet ten gunste.